Riot Games i rejält blåsväder efter anklagelser om sexistisk kultur på företaget

Medlem

Lustigt hur många olika hemmasnickrade teorier folk verkar utarbeta för vad som "egentligen" har hänt, den ena mer långsökt än den andra. Den enda berättelsen folk inte verkar vilja lyssna på är den som faktiskt lagts fram. Vad som helst kan förklara det, utom den förklaring som kommit fram.

Lustigt också hur lättvindigt folk verkar tro att det är att faktiskt eskalera en arbetsplatskonflikt till den nivån där man offentligt går ut i media och pratar om den. Det ska nog väldigt, väldigt, mycket till för att utsätta sig för något sådant och andelen personer som gör det för shits and giggles eller uppmärksamhet eller ljuger ihop det som de flesta av er här verkar tro är antagligen försvinnande liten. I synnerhet liten i jämförelse med det stora antal personer som utsätts för diskriminering på jobbet varje dag men som inte kan eller orkar göra något åt det eftersom motståndet på alla nivåer och instanser oftast är ganska stort. Reflexen från arbetsgivare och kollegor är alltför ofta att lägga skulden på den drabbade istället.

På de flesta arbetsplatser jag har varit på har nästan alla fall av diskriminering och mobbning inte lett till några åtgärder eller skriverier. Precis som med mobbning i skolan så är det ofta den drabbade personen som i slutändan får ge upp och leta sig vidare, ofta helt utan upprättelse. Vardagstragedier som händer hela tiden och överallt. De flesta lägger säkert inte särskilt mycket märke till det när det händer i deras närhet, men verkar inte tvekar en sekund i att misskreditera de som faktiskt talar ut om det.

Medlem

Det svårt att säga om det handlar om en specifik kultur på just Riot games eller om det är något som it/spelföretag i USA generellt har problem med, speciellt som artikeln, i stort, är en enda långa tirad av intersektionella vanföreställningar om it/teknik & spelbranschen!

Tyvärr dyker artikeln inte alls ner i någon slags djuplodande journalistik eller försöker sig på lite mer än väldigt ytligt att ens se var felen inom företaget är. Väldigt lite handlar om vad som är fel med just Riot games i allmänhet och om de har en unken, sexistisk kultur. Tyvärr så tar en majoritet av artikeln istället upp helt andra ämnen, som i princip enbart är där för att bekräfta skribentens/journalistens egna förutfattade åsikter och teorier om spelare och spelbranschen i stort. Nämligen att det är är ett tätt sammankopplat patriarkalt och sexistiskt nätverk, där kvinnor och minoriteter far illa.

"The e-mailer added that the problem gets deeper when “our hiring panels are, just by the sheer result of the ratio of men to women at Riot, mostly straight/white/male.”

Exempel på det är när skribenten börjar dyka ner i ovanstående trams som bevis för sin tes, vilket är totalt irrelevant då de flesta som spelar och verkar i branschen i USA är just män/vita/hetero, eller åtminstone var det så rent historiskt för inte allt för länge sedan. Att en majoritet av de intresserade av att jobba på företaget också kommer från just den gruppen är inte speciellt svårt förstå sig på. När man börjar föra sig med sådana teorier som ett svar på varför det finns en sexistisk kultur gör det absolut ingenting för att bättra på faktiska sexistiska kulturer på ett företaget i fråga. Varför är det ens är ett problem från första början? Nej, det speglar bara en absurd fixering över att allt alltid är någon majoritetsgrupp fel och därför måste den dekonstrueras och byggas upp på nytt med intersektionella teorier som grund.

Vilket i sin tur är ett inneboende generalfel med hela den unkna intersektionella teorin. Istället för att försöka komma med lösningar och analysera problemen kvinnor kan få när de går in i en arbetsgrupp som säkerligen består av 80%+ män och det i en bransch som har en rätt speciell jargong, har man ett färdigt paket med åsikter över vad som är fel redan från första början. Finns det enligt den intersektionella teorin ett problem så beror det alltid gruppers maktkoncentrationer där de olika grupperna värderas utifrån hur mycket makt de har i samhället. Alltid oavsett så är det så att alla människor ur en viss grupp/hudfärg/läggning/klass etc, har 100% likadana åsikter om precis allt och kommer alltid från exakt samma bakgrunder, där deras föräldrar alltid var precis likadana, därför och uppför de sig alltid 100% likadant i alla situationer och det är därför de medvetet eller undermedvetet, tycker alltid ner alla som inte tillhör den egna gruppen...

Det är säkerligen sant att kvinnor hamnat i kläm i den elitistiska gamerkultur Riot Games enligt artikeln har byggt upp inom företaget, vilket givetvis är både bra både uppmärksamma och att ge dem på näsan för. Sexism har ingen plats i ett modernt samhälle! Problemet är att metoden skribenten använder sig av för för att analysera varför/om det finns problem och hur de kan ha kommit till och vad som är lösningen, är helt uppåt väggarna trasig!

Medlem
Skrivet av Karmak:

Man kan inte få sparken för att man är jobbig person
Så de jobbar där och alla hatar denna personen men det finns inte mycket att göra åt det sålänge de gör sitt jobb
Sen kommer personen ut om hur de har behandlats dåligt och kommer inte vidare i karriären. Är man en idiot så kan man inte förvänta sig att få kompisar på arbetsplatsen. Och sen hittar de på historier och lägger till för att få det att låta värre än det var

Du kan absolut få sparken för att man är en jobbig person om detta går ut över de övriga anställda och skapar en dålig arbetsmiljö.
Det gäller bara för ledningen att ge varningar. Och om personen vägrar att ändra på sig så efter tillräckligt många varningar så det skäl för uppsägning.
Vi här i Sverige har att skydd där "samarbetssvårighet" inte kan utgöra grunden för en uppsägning tills dess att detta går över gränsen till att det kallas ordervägran eller illojalitet mot företaget (det är mycket som skall krävas för detta).
Men vid forsatta problem i samarbetssvårighet som påverkar arbete för dig själv, andra anställda eller företaget i sig ger varningar som då kan leda till uppsägning. Något som är väldigt mycket enklare att göra i USA än här.

Medlem

Synd att man aldrig vet när kotaku har något viktigt att skriva då det finns många väldigt tydligt felaktiga eller vinklade reportage där.

Jag hatar verkligen då man hör hur någon inte blir respekterad (eller värre) på grund av kön eller andra faktorer som inte hör hemma som anledning till att ogilla någon. Därför är kotaku väldigt frustrerande, för när ämnet är så känsligt är det som att kasta hela tändvätskeflaskan på elden när det visar sig att artikeln inte stämmer, och det sista man vill är ju att konstant ifrågasätta de som verkligen är offer.

Medlem

Med så många som ifrågasätter hela artikeln här i tråden så undrar jag om det finns något underlag om artikeln och/eller journalisten som stödjer er misstro?

Länkar tack

Medlem

@waeress: Om du verkligen är intresserad kan du säkert googla själv.


signatur

I drank what?

Medlem

@Mirage: Jag har googlat och har inte funnit vad som skulle ge den här typen av avfärdande. Så jag är fortsatt intresserad av vad folk bygger det på. (Googla själv är f.ö. ett mindre bra inlägg i en diskussion; den som sitter på annan information som understödjer en motsatt synpunkt än vad som framförs i grunden av diskussionen, borde vara mycket mer lämpad av att länka till saker som styrker den motsatta åsikten än personerna som tror på åsikten som framförs. Om motståndaren i en diskussion ska söka källor själv som bekräftar motsatta sidans åsikt så funkar inte diskussionen; det är inte säkert att motståndaren tar del av samma material.)

Avstängd
Skrivet av Idono:

Tar det som kotaku skriver med en väldigt stor nypa salt. Det handlar troligtvis om några enstaka fall samt att deras källor troligen är allt annat än pålitlig. Kommer ihåg Star Citizen artikeln dom skrev för några år sen. Visade sig att folket dom pratade med inte ens varit anställda eller fått sparken pga. olika skäl.

Kotaku väldigt kända för sina normbrytande förstorade djupdyk inom spelvärlden.

Precis. Kotaku är lite som en blandning av Aftonbladet och Hänt Extra: de försöker göra journalistik men det slutar bara med att de måste göra en höna av en fjäder bara för att deras grundarbete till artikeln inte riktigt gav dem vad de var ute efter. Då överdriver de hellre och "sensationalisera" till det.

Min uppfattning är också att Kotaku är rätt "whiteknightish" av sig, men jag kan ha missuppfattat det hela.

Medlem

@waeress: Detta är trots allt internet, ingen skiftar åsikt. Den enda orsaken jag sett folk be om källor hittills är för att bevisa att motståndaren inte har någon källa/säga källan inte duger pga <anledning här>. Därför jag skrev som jag skrev. Sök själv, om du inte hittar något som stödjer det, så finns det troligtvis inte. Vi snackar Kotaku och en person som skrivit för dem förr. Om det finns någon smuts, så vet Google var den är. Dock beror det på om svenska staten tycker att du ska få googla på det


signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Winzi:

Fast även om det är henne som person de inte gillar så är en bra ide en bra ide. Och om detta nu hände så är det diskriminering även om det inte är på en sexistsk nivå. Händer det nästan hela tiden så känns det lite som hur det görs innom den japanska arbetsbranchen. Att man systematiskt fryser ut, omplacerar till meningslösa uppgifter eller helt enkelt bara ratar att som den anställda gör. Detta för att företaget ska slippa sparka någon och få dem att sluta själva.

När det sker i sverige är det ett resultat av att det är för svårt för arbetsgivare att sparka folk som inte passar in i gruppen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@waeress: Detta är trots allt internet, ingen skiftar åsikt. Den enda orsaken jag sett folk be om källor hittills är för att bevisa att motståndaren inte har någon källa/säga källan inte duger pga <anledning här>. Därför jag skrev som jag skrev. Sök själv, om du inte hittar något som stödjer det, så finns det troligtvis inte. Vi snackar Kotaku och en person som skrivit för dem förr. Om det finns någon smuts, så vet Google var den är. Dock beror det på om svenska staten tycker att du ska få googla på det

Mycket snack men lite verkstad. Det är ju mest på din egen bekostnad om du inte kan hänvisa till något konkret exempel, svårt att ta gälla röster på allvar om det inte finns någon substans bakom det.

Medlem

@vetebulle: Som jag skrev, ingen byter åsikt och de är endast ute efter att säga "du har fel", sen kan det vara "din källa duger inte", eller något annat svammel som "stärker" deras åsikt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@vetebulle: Som jag skrev, ingen byter åsikt och de är endast ute efter att säga "du har fel", sen kan det vara "din källa duger inte", eller något annat svammel som "stärker" deras åsikt.

Ja, så kan det vara. Eftersom du inte verkar vilja förtydliga din ståndpunkt lär vi aldrig få veta.

Medlem

@vetebulle: Jag vet inte hur jag kan bli tydligare. Det är inte jag som skrev inlägget som jag sade åt killen att googla på. Så vet inte vad det är du vill jag ska förtydliga.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@vetebulle: Jag vet inte hur jag kan bli tydligare. Det är inte jag som skrev inlägget som jag sade åt killen att googla på. Så vet inte vad det är du vill jag ska förtydliga.

Du bad ju någon att googla nåt, jag antog att du syftade på något särskilt? Vill gärna veta vad det är man ska hitta om man googlar och vad det skulle kunna betyda.

Medlem

@vetebulle: Prova följ dialogen, så får du dina svar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@vetebulle: Prova följ dialogen, så får du dina svar.

Det låter som ett horoskop.

Medlem

@vetebulle: Skillnaden mellan horoskop och den kommentaren var att du finner all fakta i denna tråden.


signatur

I drank what?

Medlem

Och i den här tråden finns en anseendeväckande mängd spolingar som inte gillar artiklar pga tjejskriven. Det är väl den faktan som ligger som en blöt filt och röd tråd.

Inaktiv
Skrivet av Sabel1:

Och i den här tråden finns en anseendeväckande mängd spolingar som inte gillar artiklar pga tjejskriven. Det är väl den faktan som ligger som en blöt filt och röd tråd.

tjejskriven? Du menar att folk sågar den för att journalisten är kvinna?

Medlem

Det finns hur mycket fakta som helst här i tråden.

12
Skriv svar