Shadow of the Tomb Raider låter dig skräddarsy svårighetsgraden

Moderator | Testpilot

@anon_306295 Agree to disagree then.

Det där med svårighetsgrader går ju alltid att lösa. Jag är ingen speldesigner eller expert, men det går ju göra så att din sparfil låses till den svårighetsgrad du valde. Inte helt perfekt givetvis men det verkar ju lösa problemen som du pratar om mest.

På så sätt så kan folk inte bara "ge upp" utan måste ju fortsätta kämpa om man valt att spela Dark Souls som vanligt. Den känslan kommer finnas kvar, och folk som sedan vill ha en mer lugn upplevelse får det också.

I just Dark Souls så tycker jag inte att det skulle förstöra för någon som vill ha det enklare. Finns garanterat många som skulle uppskatta att det var lite lättare så man bara kan njuta av spelet och inte behöva vara spänd till 110% för att kunna spela det.

Vill inte få det låta som att jag ska ha det sista ordet, men som sagt innan så går vi verkligen bara runt i cirklar. Vi får väl bara hålla med om att vi tänker annorlunda, och bevisligen håller ju From Software med er då de inte kommer lägga in svårighetsgrader heller. Skulle vilja tacka för en lugn diskussion om inte annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vill inte få det låta som att jag ska ha det sista ordet,

Det är precis det du vill!
Men tack själv.

Medlem

Vi kan säga så här. Ja, självklart går det att lägga till ett easy mode och ja, det skulle säkert få några att spela Dark Souls som nu väljer att avstå, men det skulle förstöra spelets grundidé och serien skulle aldrig ha fått den community, det genomslag och påverkat spelindustrin i så positiv bemärkelse som det gjort. Med andra ord, det är fler som INTE hade spelat Dark Souls med ett easy mode, än de som hade tillkommit.

Jag vet inte på hur många olika sätt det går att säga det här, men i DS är ”svårighetsgraden” en del i grunden. Det är inget som lagts till i spelskapandets slutskede. Hur du tar dig an en fiende, ett nytt område eller framför allt en boss är spelets kärna på samma sätt som hoppandet är grunden i Mario (easy mode i Mario har inte med den här diskussionen att göra).

”Dark Souls är inte unikt”

Okej. Vet inte varför vi ens diskuterar detta i så fall eller vilken spelindustri du varit en del av de senaste tio åren. Vi har Dark Souls (utan easy mode) att tacka för hur många spel och spelmekaniker som helst. Senaste indiefullträffen Dead Cells hade aldrig sett ut som det gör och fungerat på samma sätt om inte Dark Souls kommit till exempel. Det finns många, många mer.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Pecman Agree to disagree then.

Det där med svårighetsgrader går ju alltid att lösa. Jag är ingen speldesigner eller expert, men det går ju göra så att din sparfil låses till den svårighetsgrad du valde. Inte helt perfekt givetvis men det verkar ju lösa problemen som du pratar om mest.

På så sätt så kan folk inte bara "ge upp" utan måste ju fortsätta kämpa om man valt att spela Dark Souls som vanligt. Den känslan kommer finnas kvar, och folk som sedan vill ha en mer lugn upplevelse får det också.

I just Dark Souls så tycker jag inte att det skulle förstöra för någon som vill ha det enklare. Finns garanterat många som skulle uppskatta att det var lite lättare så man bara kan njuta av spelet och inte behöva vara spänd till 110% för att kunna spela det.

Vill inte få det låta som att jag ska ha det sista ordet, men som sagt innan så går vi verkligen bara runt i cirklar. Vi får väl bara hålla med om att vi tänker annorlunda, och bevisligen håller ju From Software med er då de inte kommer lägga in svårighetsgrader heller. Skulle vilja tacka för en lugn diskussion om inte annat.

Mitt första spel i genren var Bloodborne, jag hade sneglat nyfiket på Dark Soulsserien länge men inte riktigt vågat ta steget, och som jag sa i mitt första inlägg så spelar jag inte bara svårt, drar gärna ner på normal eller t o m easy om jag vill njuta av en bra story.

Så med det sagt hade jag med största sannolikhet gjort det ganska tidigt i Bloodborne då man fastnar för första gången, men då hade jag aldrig fått uppleva den enorma spänning, frustration, uppgivenhet, lättnad o eufori som spelet ger en. Jag hade högst troligt aldrig spelat nåt av Soulsspelen nu i efterhand heller, och hade definitivt inte fått känna den enorma stolthet för min platinum trophy i Bloodborne heller.

Så här behöver det så klart inte fungera för alla. Men som vi nu sagt flera stycken, att när själva döden i spelet är en så stor del av spelmekaniken så tror jag man snarare förstör magin med spelet, det är skitsvårt att förklara, det måste nästan upplevas själv, så om jag bara kan få nån att vilja prova och som sen kanske t o m fastnar för det så skulle jag bli överlycklig.

Nu har jag förklarat så ingående jag kan kring det här, kanske fortsätter vi gå i cirklar men tackar iaf tillbaka för en sansad diskussion

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vamp:

”Dark Souls är inte unikt”

Dumt formulerat av mig men försökte säga att jag inte tycker Dark Souls är byggt på något sätt så de inte skulle kunna ha svårighetsgrader,

Dark Souls är helt klart ett spel som förändrat spelindustrin till det bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nja inget jättefan av sådant här.
Tror de inte på sin egen produkt eller vad? Är de osäkra om dagens gamers är så kassa på att spela spel de inte klarar av de utmaningar de sätter på sitt spel så vi kan stänga av allt vad utmaning heter om vi vill.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men med det argumentet så ska vi ju inte ha svårighetsgrader alls. Om man börjar på Normal i Tomb Raider och dör flera gånger så kommer ju folk sänka svårighetsgraden där också, vilket redan händer.

Dark Souls är inget unikt spel som måste vara svårt. Folk är bara låsta i sinnet att det måste vara det tyvärr.

Och alla kan bevisligen inte klara Dark Souls. Spelare har försökt och gett upp. Därav jag försöker säga att det inte skulle skada någon alls om det finns svårighetsgrader. Alla vi som vill ha det "svårt" eller "som vanligt" väljer bara det, och de som vill ha en mer lugn upplevelse väljer det. Alla är glada.

Vad är det jag väljer bort? Om något känns det ju som att det är du som väljer bort det faktum att ett "easy mode" inte ändrar din upplevelse av spelet alls. Du tappar verkligen ingenting på att någon annan person i världen gör valet att spela spelet på en mer chill nivå än vad du själv gör.

Mario har redan ett "easy mode". I nyare 3D Land och 3D World kan du om du vill plocka på dig ett löv som gör dig odödlig. Inte mot att falla till döden men du kan inte skadas av fiender.

Jag tror du missförstår arguementet (eller så gör jag det haha). Det jag tror är att man ska anpassa spelarens val till vilket typ av spel det är de spelar. I Dark Souls fall passar det inte med val av svårighetsgrad jämfört med Uncharted där man vill har ett mer flyt för att få en mer filmisk upplevelse. Enligt mig är det anknytning till vilket typ av spel det är. Det nämndes tidigare exemplet om skräckfilm, där man går för att bli skrämd, de som inte vill bli skrämda behöver inte se den filmen. Det blir bara en mer nischad marknad vilket kan gynna olika branscher i sig.
Själv tycker jag att utvecklare ska våga skita i svårighetsgrader som val så att de kan följa sin vision så spelbarhetet gynnar spelets bästa. Vissa fall kan det vara lättare, andra fall svårare. Det viktiga för mig är att det är anpassat till spelet och inte mig så att spelet ska avnjutas som det är tänkte av utvecklarna. Om jag inte gillar spelet så är det fine, bara utvecklarna är konsekventa i sina val så att det bidrar till helheten. Om utvecklarna ger spelaren för mycket val upplever jag ibland hela upplevelse blir spretig och för ofokuserad. Vet inte fall jag svävar i väg från argumentet i sig men min poäng är att val av svårighetsgrad är ett kreativt verktyg som påverkar spelarens upplevelse av spelet som helhet.

Medlem
Vr
Skrivet av xverminator:

Önskar detta i VR, skulle verkligen höja nivån ytterligare ett steg till

Värt å köpa VR? Frågan hör förmodligen inte hemma här, men slänger ut den ändå.

Medlem

Dark Souls och Cuphead hade knappat varit lika känt utan den svårighetsgraden och trail and error stilen de har.

Git Gud eller bli Hollow.

12
Skriv svar