Bethesda förklarar varför man stoppade spelare från att sälja The Evil Within 2

Robot
Bethesda förklarar varför man stoppade spelare från att sälja The Evil Within 2

Har inga problem med begagnat-marknaden.

#bethesda, #the-evil-within-2


Medlem

Varför skulle dom göra så? Eller bry sig för en sån liten sak? Tycker det låter märkligt

Medlem

Om det fortfarande är inplastat, så är det ett nytt spel.
Även om jag har lagt mina fingeravtryck på plastet....

Fattar inte att Bethesda ens vill lägga ner tid och pengar för att skydda EN konsument, om det skulle visa sig att det var ett begagnat spel som säljs under manteln av "nytt".
Det här troligen något Bethesda håller på med dagligen, och det råkade bara hända att den här gången så fångades det upp av media.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag tycker att allt runt denna nyheten enbart har hänt för att någon på Bethesda ska få ett existens berättigande så att deras tjänst inte blir indragen. Att hota en person för att han försöker sälja EN kopia är ju bara så löjligt.

Gnällkuk

Låter mer som om de vill försöka att tvinga folk att lista det som begagnat så att man misstänker att produkten är öppnad och använd för att få folk att köpa spelet som "nytt" via någon av de oficiella kanalerna, att det handlar om att skydda konsumenter känns föga troligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tror snarare att de testar sig fram, om detta passerat obemärkt hade de utan tvekan tagit det ett steg längre.

Medlem

Löjligt av Bethesda.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tycker det är skitbra av Bethesda. Ett spel som har varit ägd av någon annan är inte ny, du har ingen garanti och kan inte säkerställa den inte är öppnad. Så förstår inte varför folk klagar på att de ser till kundernas bästa?

Medlem

ett oöppnat spel är nytt för helvete... vafan är dom så rädda för? när senast läste ni om nån som köpte spel nytt som visade sig inte ha en giltig cd nyckel.. nä just det....

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ett oöppnat spel är nytt för helvete... vafan är dom så rädda för? när senast läste ni om nån som köpte spel nytt som visade sig inte ha en giltig cd nyckel.. nä just det....

Finns ju folk som platsar in begagnade prylar och säljer som nya.

Medlem

Som butiksarbetare själv så förstår jag Bethesda till fullo. Om dom nu vill "skydda kunden", så fine men jag ser det som fullständigt acceptabelt att ett företag också ska kunna skydda sitt eget skinn. Man blir mörkrädd när man inser hur mycket kunder det finns som vill blåsa företag på så mycket som dom kan komma över. Och speciellt i ett land som USA där utdragna rättegångar kan kosta saftigt om en kund som köpt något begagnat bestämmer sig för att vara extra jävlig.
Jag tycker det är helt okey att göra den distinktionen att om något är sålt över disk och skattat för så ska firman stå för det om det blir fel, är det dock sålt det "svart" på typ blocket så får man ta det med säljaren och sen skylla sig själv.

Medlem
Skrivet av johnssonhill:

Som butiksarbetare själv så förstår jag Bethesda till fullo. Om dom nu vill "skydda kunden", så fine men jag ser det som fullständigt acceptabelt att ett företag också ska kunna skydda sitt eget skinn. Man blir mörkrädd när man inser hur mycket kunder det finns som vill blåsa företag på så mycket som dom kan komma över. Och speciellt i ett land som USA där utdragna rättegångar kan kosta saftigt om en kund som köpt något begagnat bestämmer sig för att vara extra jävlig.
Jag tycker det är helt okey att göra den distinktionen att om något är sålt över disk och skattat för så ska firman stå för det om det blir fel, är det dock sålt det "svart" på typ blocket så får man ta det med säljaren och sen skylla sig själv.

Vill de "skydda kunden" kan de fokusera på att inte sälja ospelbart buggiga spel.

Medlem

@kebbe: Ja, eller så utövar man sin makt att inte köpa spel från dom företag man inte litar på.

Medlem
Skrivet av johnssonhill:

@kebbe: Ja, eller så utövar man sin makt att inte köpa spel från dom företag man inte litar på.

Kritiken att inte sälja ospelbart buggiga spel står sig vare sig jag köper spelen eller inte, särskilt när företaget hotar enskilda konsumenter med rättsliga åtgärder för att de vill "skydda konsumenterna" från bristen på garanti.

Medlem

Ser inget problem med detta. Om Bethesda inte hade gjort något och någon köpt det här "nya" spelet men sedan stött på ett problem och Bethesda inte hade accepterat det inom garantin då spelet är köpt ägt hade folk tyckt det var okej? Om svaret är nej kan man inte klaga på deras agerande.

eld
Medlem
Skrivet av johnssonhill:

Som butiksarbetare själv så förstår jag Bethesda till fullo. Om dom nu vill "skydda kunden", så fine men jag ser det som fullständigt acceptabelt att ett företag också ska kunna skydda sitt eget skinn. Man blir mörkrädd när man inser hur mycket kunder det finns som vill blåsa företag på så mycket som dom kan komma över. Och speciellt i ett land som USA där utdragna rättegångar kan kosta saftigt om en kund som köpt något begagnat bestämmer sig för att vara extra jävlig.
Jag tycker det är helt okey att göra den distinktionen att om något är sålt över disk och skattat för så ska firman stå för det om det blir fel, är det dock sålt det "svart" på typ blocket så får man ta det med säljaren och sen skylla sig själv.

Men brukar inte spelföretagen säga "ta det med försäljaren" i varje fall ändå?

Amazon har väl inga regler på att "new" endast får säljas av legitima försäljare, "new" på amazon innebär väl bara att produkten ska vara närpå fabriksny, och att försöka luras genom att sälja en använd kopia som ny är mot reglerna.

Bethesda/zenimax tar den legalt lätta vägen ur när de istället kan arbeta lite med good will.

Citat:

new

Just like it sounds. A brand-new, unused, unopened item in its original packaging, with all original packaging materials included. Original protective wrapping, if any, is intact. Original manufacturer's warranty, if any, still applies, with warranty details included in the listing comments.

https://sellercentral.amazon.com/gp/help/external/200339950?l...

Medlem

"Horse Armor" mer behöver man egentligen inte säga, ja Bethesda, jag har inte glömt, "gamers" glömmer aldrig när företag agerar som ni gjort och har gjort, kom ihåg det.

Min egna åsikt, Bethesda är ett företag som vill maximera vinster, de tar alla chanser de kan, om det så är genom att sälja "delar" av ett spel eller ta betalt för att kunna ändra assets i spelet. Saker som innan var gratis, tro det eller ej men Epic förr hade en hel del gemensamt med CD Project RED när det kom till extra material i spel, framför allt UT 2004.

Bethesda är helt enkelt oroliga för att fler och fler kommer sälja sina produkter som nya, varför? För de får inte en enda krona från den försäljningen och det konkurrar mot deras egna nya produkter på ett sätt som begagnade (i det här fallet öppnade) inte gör.

Men fine, om man är så naiv att man tror att de gör det här för att skydda kunden så visst det kanske finns en väldigt liten chans för att så är fallet men när det kommer till stora företag väljer jag att gå efter deras historia och den visar mer än något annat deras "verkliga" motiv.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vill de "skydda kunden" kan de fokusera på att inte sälja ospelbart buggiga spel.

Du får leta efter ett bättre polerat spel än Doom 2016, och Prey var de väl heller inget större fel på.

Poängen de har är ju sann, finns bra mkt folk som plastar in special editions och annat.

Medlem
Falsk rykte

Det här är inte sant varför skulle ett rikt företag blanda sig i sån här bagatell grej

1
Skriv svar