Testpilot
We Happy Few (PC)

We Happy few .

Jag sponsrade spelet då det utannonserades.

Har haft lätt koll på att spelet utvecklats men inte varit direkt involverad i hur det gått.
Men nu har det släppts och jag tyckte att det kändes som det var värt att prova.

Det är ett svårt spel att beskriva , det har lite av det mesta. Rollspel, story , ganska öppna banor. Stealth. Även lite av överlevnadsbiten då man bör både äta och dricka för att må bra.

Du utforskar en stor värld som har riktigt öppna kartor där du har vissa story mål som du bör göra men även en del sidoquests.

Grafiken är ganska enkel men fyller sin funktion. Gillar estetiken och upplägget med Joy samt de coola maskerna som folk har på sig.

Det har även en riktigt trevlig crafting samt rollspels influenser där man sätter skillpoints.

MEN! Hela spelet känns splittrat och ofärdigt, tutorialen är ganska enkel och sedan kastas du in i världen för att lite senare hamna i en ytterligare tutorial längre fram. (skumt)

Storyn verkar dock rätt genomarbetad och inte alls så dum.

Craftingen förklaras inte speciellt och jag vet fortfarande inte om storyn kommer ge mig recept eller om man skall hitta dem.
Skillpoints får du endast via storyn men vissa saker kan boostas av böcker.

Tyvärr är det så att jag tappade suget pga de otaliga buggarna.
Saker tappas genom marken , karaktärer buggar sönder. Till och med en oförlåtlig save-game bugg som gjorde att jag tappade 20-30 minuters spelande då laddningen av save var trasig.

FPS i spelet pendlar från under 10 FPS till 100 fps utan orsak då spelet i sig inte alls är tungdrivet.

Även mekaniken för att slåss & quickslots för menyval är ganska buggig och svårhanterad.

Allt detta gör att detta spel bör undvikas tills de putsat och patchat.
Spelet hade mått bra av 6 månader extra under Q&A avdelningen och inte släppts nu.

Undvik detta spel just nu , plocka upp det senare!

We Happy Few
2
Tveksamt
+
Intressant story
+
Bra crafting
+
Stora kartor
-
Buggigt som tusan
-
Icke Optimerat
-
Känns ofärdigt rent generellt
Det här betyder betygen på FZ
Releasehästryttare

JIm sterling sa nått i likheten med att det va ett av det sämsta spelen han någonsin spelat.

Medlem

För att vara ett "AAA" spel med $60 prislapp så är det på tok för ofärdigt.
Det har ju tom haft en lång Early Access period innan.
Den stora frågan är om utvecklaren har tagit sig vatten över huvudet eller om det är Gearbox som har pressat för hårt?

Geeks Gaming

Känns som man ska vänta ett år till innan man kan spela de.

Medlem

Det är en så härlig känslokrutladdning i frasen "bugga sönder"

Medlem

Håller med om att det känns ofärdigt med tanke på utvecklingstiden och prislappen, men jag har inte upplevt några som helst buggar i mitt 5-10h spelande.

Stör mig dock lite på att vissa objekt (till och med questobjekt) kan vara placerade en bit över marken. Men om jag minns rätt är världen autogenererad? I vilket fall känns det som att såna saker borde poleras om man nu ska göra ett officiellt släpp av ett spel som har utvecklats i så pass många år, med förseningar.

Kan också störa mig på vissa gameplay element som att så fort någon börjar jaga dig (för att du gjort något olämpligt) vet alla i din närhet om det och börjar jaga dig så fort dom ser dig. Att det finns ca 10 olika karaktärsmodeller på NPCs känns också rätt B i ett spel som kostar 600 spänn. Inte världens största problem men dom hade kunnat lägga lite mer tid där känner jag.

....Förutom det gillar jag spelet starkt. Skön story, annorlunda, kopiösa mängder droger, mysig gameplay m.m. Jag backade spelet på kickstarter och hade nog inte köpt det nu med tanke på priset och hur oputsat spelet är, men kan rekommendera att testa det när priset går ner lite.

Medlem

Ok no mans sky varning! Vänta med en eventuellt köp!

Medlem

Jag har svårt att förstår varför dom tvunget måste ha så mycket av världen auto-genererad med tanke på hur guten i betong storyn är. Känns som detta är en alldeles för stor del av vad utvecklarna fokuserat på (och bevisligen något som gör QA en mardröm).
Harakiri, är det inte så att varieteten på hur quests utspelar sig är väldigt begränsad, kanske t.o.m i viss mån omöjliga att randomisera och i försök att stävja detta kommer vissa quests bara visas för dig under vissa omständigheter när världen genererats?

Som vissa säger så är ALLT buggat för dem medans andra har mindre problem.
Tittar en del på Jim Sterling men ibland känns han lite väl svart\vit i hans utsagor. Spelar det sämsta spelet han någonsin spelat varje månad känns det som så det får man alltid ta med en nypa salt, tänker på hans Hellblade recension som exempel.
Jag har varit lite förtjust i själva grundidén och deras art-style men det känns som att deras prioriteringar ej varit åt rätt håll. Finns dock som sagt en bra grund att bli något i framtiden!

Testpilot
Skrivet av Devan:

JIm sterling sa nått i likheten med att det va ett av det sämsta spelen han någonsin spelat.

Kan inte påstå att det är ett dåligt spel , det är ofärdigt och buggigt ja. Men ett av de sämsta spelen , nää.

Skrivet av omgponies:

För att vara ett "AAA" spel med $60 prislapp så är det på tok för ofärdigt.
Det har ju tom haft en lång Early Access period innan.
Den stora frågan är om utvecklaren har tagit sig vatten över huvudet eller om det är Gearbox som har pressat för hårt?

Ja det känns framstressat och med tanke på att det är Gearbox bakom så kanske det fanns ett releasefönster de var obligerade att täcka.

Skrivet av Witchfinder:

Det är en så härlig känslokrutladdning i frasen "bugga sönder"

Japp , tackar

Skrivet av MajorZen:

Håller med om att det känns ofärdigt med tanke på utvecklingstiden och prislappen, men jag har inte upplevt några som helst buggar i mitt 5-10h spelande.

Stör mig dock lite på att vissa objekt (till och med questobjekt) kan vara placerade en bit över marken. Men om jag minns rätt är världen autogenererad? I vilket fall känns det som att såna saker borde poleras om man nu ska göra ett officiellt släpp av ett spel som har utvecklats i så pass många år, med förseningar.

Kan också störa mig på vissa gameplay element som att så fort någon börjar jaga dig (för att du gjort något olämpligt) vet alla i din närhet om det och börjar jaga dig så fort dom ser dig. Att det finns ca 10 olika karaktärsmodeller på NPCs känns också rätt B i ett spel som kostar 600 spänn. Inte världens största problem men dom hade kunnat lägga lite mer tid där känner jag.

....Förutom det gillar jag spelet starkt. Skön story, annorlunda, kopiösa mängder droger, mysig gameplay m.m. Jag backade spelet på kickstarter och hade nog inte köpt det nu med tanke på priset och hur oputsat spelet är, men kan rekommendera att testa det när priset går ner lite.

Jag stötte på flera saker , fiender och föremål som föll genom marken. Spawns som kom rakt framför en. NPC'er som fastnade. NPCer som swishade förbi i turbofart.
Allt detta är okej om man stöter på det nångång , men det upprepade sig flera gånger under de totalt 13timmar jag spelade.

Skrivet av ifeelnothing:

Jag har svårt att förstår varför dom tvunget måste ha så mycket av världen auto-genererad med tanke på hur guten i betong storyn är. Känns som detta är en alldeles för stor del av vad utvecklarna fokuserat på (och bevisligen något som gör QA en mardröm).
Harakiri, är det inte så att varieteten på hur quests utspelar sig är väldigt begränsad, kanske t.o.m i viss mån omöjliga att randomisera och i försök att stävja detta kommer vissa quests bara visas för dig under vissa omständigheter när världen genererats?

Som vissa säger så är ALLT buggat för dem medans andra har mindre problem.
Tittar en del på Jim Sterling men ibland känns han lite väl svart\vit i hans utsagor. Spelar det sämsta spelet han någonsin spelat varje månad känns det som så det får man alltid ta med en nypa salt, tänker på hans Hellblade recension som exempel.
Jag har varit lite förtjust i själva grundidén och deras art-style men det känns som att deras prioriteringar ej varit åt rätt håll. Finns dock som sagt en bra grund att bli något i framtiden!

Visste inte att de autogenererade världen såpass mycket som du nämner. Men har svårt att tänka att de kan slumpa så mycket av sidoquests jag gjorde iallafall . Oftast var de knutna till ett visst hus eller plats då de triggades.

Det är iallafall ett spel som de kan fixa till snabbare än No mans sky iallafall. Lite mer Q&A på uppenbara buggar så hade de kommit långt.

Medlem

Kan också vara värt att nämna att de bytte genre mitt i utvecklingen från sandlåda till story-drivet: https://www.pcgamer.se/2018/07/we-happy-few-har-bytt-genre-ut... . Märktes effekterna av det i spelet?


signatur

Nothing is true, everything is permitted.

1
Skriv svar