Live kl. 18 – Nvidia avtäcker nästa generation grafikkort!

Robot
Live kl. 18 – Nvidia avtäcker nästa generation grafikkort!
Medlem

Mitt alternativ är 'inväntar en vettig prisnivå på nya generationen innan jag byter ut mitt 1080 Ti' .

Medlem
Skrivet av WargH:

Mitt alternativ är 'inväntar en vettig prisnivå på nya generationen innan jag byter ut mitt 1080 Ti' .

Samma här, har också ett 1080Ti och var sugen på att byta upp mig, men 11-12k är för mycket för den uppgraderingen.
Inväntar prisläge på kanske 8-9k innan jag byter.

Owe
Medlem

Mitt alternativ är "Avvaktar och ser hur pass mycket bättre det presterar än mitt nuvarande 1080 Ti i mina favoritspel"

Medlem

Hoppas på ett RTX 2070 i 500-eurosskiktet. Mina gamla GTX 760-kretsar har hängt med i ett halvt decennium, och det märks bra i nyare spel att Nvidias SLI-optimering har fått ta plats i baksätet.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Samma här, har också ett 1080Ti och var sugen på att byta upp mig, men 11-12k är för mycket för den uppgraderingen.
Inväntar prisläge på kanske 8-9k innan jag byter.

Det är långt, långt bort .. om det ens händer öht. Brist på material, trycket på marknaden osv talar snarare för att grafikkort kommer bli ännu dyrare i framtiden.

Medlem

Sitter på ett 980Ti och kommer byta till ett 2080Ti. När det sker dock beror på reviews. Kommer inte köpa grisen i säcken.

Medlem

Känner inget behov av att byta ut mitt GTX 1080 i dagsläget, men detta kan ändras snabbt i och med ray tracing.

Medlem

Kör med ett gtx 770 windforce och tycker det räcker för mig.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det är långt, långt bort .. om det ens händer öht. Brist på material, trycket på marknaden osv talar snarare för att grafikkort kommer bli ännu dyrare i framtiden.

Å andra sidan så styr även tillgång och efterfrågan. Och just nu har Nvidia riktigt stora marginaler, enligt deras egen kvartalsrapport. Så förhoppningsvis markerar fler att det är för dyrt nu genom att tala med plånboken och inte köpa.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Känner inget behov av att byta ut mitt GTX 1080 i dagsläget, men detta kan ändras snabbt i och med ray tracing.

Har också ett 1080. Kommer nog hålla länge om inte nvidia kör sin gimpworks......


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har ett 1080 Ti som bara är ett år gammalt och med tanke på hur länge jag klarade mig med mina 670 så är det nog typ fem år in i framtiden.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av WargH:

Å andra sidan så styr även tillgång och efterfrågan. Och just nu har Nvidia riktigt stora marginaler, enligt deras egen kvartalsrapport. Så förhoppningsvis markerar fler att det är för dyrt nu genom att tala med plånboken och inte köpa.

Absolut, så är det. Men skulle Nvidia sänka priset på den nya generationen hade vi sett ett sänkt andrahandsvärde på bl.a. 1080Ti-korten. Nu har vi inte sett några specs men är inte nya generationen enormt mycket mer "bang for your buck" kommer Nvidia få problem med en översvämmad andrahandsmarknad, något dem vill undvika till varje pris.

Medlem

Har ett 1060 6gb kombinerat med i7 6700k och 16gb ram.
Att måste uppgradera till det senaste fetaste finner jag extremt.bortkastat då jag "fortfarande bara" spelar i 1080p


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Passar, väntar på 3080 istället..

Medlem
Skrivet av magma:

Har också ett 1080. Kommer nog hålla länge om inte nvidia kör sin gimpworks......

Jag tror jag slopar mitt 1080. Fortfarande ett starkt kort utan tvekan, men på 1440p så har kortet lite svårt för att hålla 60 fps.

Medlem

Kör vr så är rejält sugen på ett 2080TI, men allt hänger på priset.

Just nu sitter jag på ett 1080 och det räcker inte till överallt. Och är absolut inte strakt nog till kommande headsets med högre upplösning. Som Odyssey "2", Pimax 8k osv.

11 lakan är dock smärtsamt mycket för ett grafikkort.

Medlem

@IMSG: Oavsett så vill de trots allt sälja sina nya kort, så min förhoppning är att fler väljer att inte vara ok med ockerpriser och bojkottar. Det är trots allt grafikkort som till största del används till spel, i min värld är det inte en produkt som kan försvara att kosta norr om 10k. Inte nära 10k heller för den delen. Efter att ha läst kommentarerna på Sweclockers så verkar många dela denna uppfattning.

Medlem

Någon som hört något om tredjepartskorten?

Medlem

Som jämförelse kan nämnas att MSRP på förra korten vid release (USD) var:
GeForce GTX 1080 May 27, 2016 $549
GeForce GTX 1080 Ti March 10, 2017 $699

Det är en ganska saftig höjning...

Medlem
Skrivet av WargH:

@IMSG: Oavsett så vill de trots allt sälja sina nya kort, så min förhoppning är att fler väljer att inte vara ok med ockerpriser och bojkottar. Det är trots allt grafikkort som till största del används till spel, i min värld är det inte en produkt som kan försvara att kosta norr om 10k. Inte nära 10k heller för den delen. Efter att ha läst kommentarerna på Sweclockers så verkar många dela denna uppfattning.

Nu verkar ju inte Nvidia bry sig ett dugg om sina ockerpriser mer än att man skyller på tredjepartshandeln och jämrar sig hur deras kort minsann är för gejmers och inte miners. Case closed för deras del som säljer ett flera år gammalt kort för mer än vid laseringen. Finns inte en chans att man lägger sig under nuvarande prisbild på 1080Ti-korten hur mycket folk än bojkottar, det kommer alltid finnas de som köper. Bara kolla senaste året där priserna skenat iväg till näst intill astronomiska summor men korten är slut och Nvidia skrattar hela vägen till banken.

Sen har vi aspekten med skenande priser på kretsar och liknande, något vi konsumenter får betala för i slutändan. Men, men kl 18.00 blir vi varse, jag gissar på 11-12 000 kr för de nya korten.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Sitter på ett 980Ti och kommer byta till ett 2080Ti. När det sker dock beror på reviews. Kommer inte köpa grisen i säcken.

När har det nånsin varit att köpa grisen i säcken att köpa det nyaste toppkortet i serien?

Avstängd

Jag byter varje gång det kommer ett nytt xx80Ti-kort. Klart man måste ha det senaste!

Geeks Gaming

Vi har nu slängt upp kanaler på discord för den som vill sitta och diskutera samtidigt.

Medlem

2080Ti samtidigt som vanliga 2080? inte likt nVidia det

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

När har det nånsin varit att köpa grisen i säcken att köpa det nyaste toppkortet i serien?

Det kommer släppas många olika versioner av 2080Ti från olika partnertillverkare. När det gäller en så hög kostnad som det verkar handla om (över 10k för ett Ti) så tänker jag vänta tills det kommer ett kort med en kyllösning och klockning som jag tycker är värt pengarna. Både ljudnivå och prestanda. Är inte intresserad av vattenkylning.

Så kommer bli spännande veckor eller månader framöver med alla reviews som kommer komma samt alla rapporter från "Early adopters" som använt korten en stund.

Medlem

Pass. Väntar på ett billigare lastgen.

Har inte lust att slänga ut 10 lax för ett kort längre.

Medlem

Jag kommer nog att vänta till nästa generations grafikkort och processorer då de flesta spel som finns nu inte kräver något bättre än vad som redan finns. Spara pengarna redan nu och köp ett monster när en spel kräver en större uppgradering istället.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det är långt, långt bort .. om det ens händer öht. Brist på material, trycket på marknaden osv talar snarare för att grafikkort kommer bli ännu dyrare i framtiden.

Så kan det vara, men man vet aldrig på någon rea eller så, annars väntad jag kanske till nästa generation igen sen och uppgraderar då, då är det ju lite mer värt det kanske. Ett 1080 Ti är fortfarande ett väldigt bra kort

Medlem

Mitt GTX 1080Ti funkar finemang än så länge men alla vet vi ju hur det går snabbt framåt med grafik och upplösningar. Nästa grafikkort man köper (antagligen för att kunna köra 4k med 60fps+) kommer nog blir något RTX kort.

12
Skriv svar