Karl Marx är tomten.

Medlem
Karl Marx är tomten.

Jag satt och funderade igår och kom på en teori att Karl Marx kan vara tomten. Han är lik bilden av tomten och han tror på Jämlikhet ( Alla barn får leksaker?). Han kan vara den riktiga tomten, håller ni med?

Medlem

Tja, båda har en förkärlek till färgen röd.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Kraften sitter i skägget.

Medlem

Vad jag vet så är det bara snälla barn som för leksaker av tomten.

Medlem

Vad jag vet så är barn allt annat än snälla.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Spassy:

Jag satt och funderade igår och kom på en teori att Karl Marx kan vara tomten. Han är lik bilden av tomten och han tror på Jämlikhet ( Alla barn får leksaker?). Han kan vara den riktiga tomten, håller ni med?

Fast det där är lite av ett hån mot Karl Marx, då tomten som vi ser han idag är ett verk av det högst kapitalistiska Coca Cola, och även av andra amerikanska intressen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Spassy:

Jag satt och funderade igår och kom på en teori att Karl Marx kan vara tomten. Han är lik bilden av tomten och han tror på Jämlikhet ( Alla barn får leksaker?). Han kan vara den riktiga tomten, håller ni med?

Fast det där är lite av ett hån mot Karl Marx, då tomten som vi ser han idag är ett verk av det högst kapitalistiska Coca Cola, och även av andra amerikanska intressen.

Tomten har illustrerats med stort vitt skägg långt innan coca-cola kom in i bilden med dom röda kläderna.

Från 1865.

Medlem
Skrivet av psykotisk:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Spassy:

Jag satt och funderade igår och kom på en teori att Karl Marx kan vara tomten. Han är lik bilden av tomten och han tror på Jämlikhet ( Alla barn får leksaker?). Han kan vara den riktiga tomten, håller ni med?

Fast det där är lite av ett hån mot Karl Marx, då tomten som vi ser han idag är ett verk av det högst kapitalistiska Coca Cola, och även av andra amerikanska intressen.

Tomten har illustrerats med stort vitt skägg långt innan coca-cola kom in i bilden med dom röda kläderna.

http://www.sonofthesouth.net/Thomas_Nast/Thomas_Nast_Santa.jp...

Från 1865.

Notera följande ;

Skrivet av Greger:

och även av andra amerikanska intressen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Psykopaten och anti-semiten

Jag är ganska säker på att du visste att det skulle dra fram diskussion.
Min fråga till dig är om du med någon källa kan bevisa, eller ens visa något som tyder mot att Marx var en psykopat? Han må ha varit något utav en slyngel när han växte upp. Hans verk kanske inte har använts i de mest oskuldsfulla sammanhang men hans kamp för jämlikhet och rättvisa äventyrade hans eget liv och gagnade inte honom på något sätt, vilket inte direkt är några psykopatiska drag.

Anti-semitismen däremot, har du en viss poäng i, Judefrågan var inte någon judeförskönande skrift och kan tolkas som rent anti-semitisk. Men med tanke på hans egna judiska påbrå är det min uppfattning att Marx skämdes för att hans folk var så besatta i pengar och att han ville att de skulle delta i samhället på samma villkor som alla andra.

Om man vill klanka ner på Marx finns det så många bättre saker att anklaga honom för än för att vara en psykopat (och till viss del också anti-semit).

Edit:
För att inte gå helt offtopic.
Saker och ting som talar för att Karl Marx == Jultomten
+ Han hade stort fint skägg som tomten.
+ Han förespråkade rättvisa och solidaritet, tomten ger julklappar till snälla barn.
+ Han var röd vilket jultomten också är, även om kommersialismen skapade det.
+ Julen står för vänlighet, jämlikhet och solidaritet.

Saker och ting som talar emot.
- Jultomten har en verkstad där han tvingar sina små stackars nissar att tillverka julklappar, vilket inte riktigt känns Marx, men vem vet, det kanske är ett kooperativ.
- Julen är den mest kommersialiserade högtiden, det känns lite ironiskt om Marx var frontfigur för den.
- Julen är en kristen högtid och jag betvivlar att ateisten Marx skulle ta på sig toppluva och fira den.

Dock så tog kanske Marx på sig rollen för att ta tillfället i akt att smyga in lite kommunism i de ovetande barnens svaga sinne genom subliminala meddelanden.

Medlem

1sec, ska bara hämta popcorn

Medlem
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Karl Marx var en filosof, det enda han har gjort sig skylldig till är att yttra sina åsikter i en bok.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Karl Marx var en filosof, det enda han har gjort sig skylldig till är att yttra sina åsikter i en bok.

"Yttra sina åsikter i en bok"? Han var väl ändå skyldig till en jäkla massa andra saker också:P Ett hån mot tomten må man säga! haha.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Han var väl ändå skyldig till en jäkla massa andra saker också:

Som?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ja... Det skulle nog kunna stämma ändå. Tomten och Marx delar ju samma värderingar till sin bredd. Har någon berättat för vänster-fobi landet USA om detta? :P.

Marx var inte skyldig för någonting. Han hade bara en idé. Det är som att säga att Gud och Jesus är skyldiga för allt lidande kristna fundamentalister har orsakat andra.

Inaktiv

Jag skulle gärna ta mig ett snack med Karl Marx, han verkar en älskvärd gubbe.

Inaktiv
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Ok.... Är Adolf Hitler lik tomten?

Inaktiv
Skrivet av Everchange:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Ok.... Är Adolf Hitler lik tomten?

DU förstår inte
Om Karl Marx är psyko och anti-semiten , vad är isåfall Adolf Hitler ellr Stalin?

Inaktiv

Jo de är ju rätt lika, till utseendet.

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Everchange:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Ok.... Är Adolf Hitler lik tomten?

DU förstår inte
Om Karl Marx är psyko och anti-semiten , vad är isåfall Adolf Hitler ellr Stalin?

Försöker du seriöst hitta någon skala för galenskap? Lusen, ge upp något säger mig att du är alldeles för ung för att se detta ur ett större perspektiv, du sa t ex att Hilter var en jubelidiot, alltså en jubelidiot som lyckades ta över ett helt land och sedan förra ett krig mot stora delar av världen under några år? Är man verkligen en jubelidiot då? Hitler var många saker, men en idiot är tveksamt.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Everchange:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Ok.... Är Adolf Hitler lik tomten?

DU förstår inte
Om Karl Marx är psyko och anti-semiten , vad är isåfall Adolf Hitler ellr Stalin?

Försöker du seriöst hitta någon skala för galenskap? Lusen, ge upp något säger mig att du är alldeles för ung för att se detta ur ett större perspektiv, du sa t ex att Hilter var en jubelidiot, alltså en jubelidiot som lyckades ta över ett helt land och sedan förra ett krig mot stora delar av världen under några år? Är man verkligen en jubelidiot då? Hitler var många saker, men en idiot är tveksamt.

Det berår på hur man ser det. Han kan absolut vara en idiot pga hans åsikter. Du kan tycka att jag är en idiot, men det betyder inte att jag ÄR en.
Ordet "idiot" kan tolkas på många olika sätt.
Han kanske var en bra strategeg eller talare, men jag anser fortfarande att han var en idiot pga hans åsikter.

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Everchange:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Ok.... Är Adolf Hitler lik tomten?

DU förstår inte
Om Karl Marx är psyko och anti-semiten , vad är isåfall Adolf Hitler ellr Stalin?

Försöker du seriöst hitta någon skala för galenskap? Lusen, ge upp något säger mig att du är alldeles för ung för att se detta ur ett större perspektiv, du sa t ex att Hilter var en jubelidiot, alltså en jubelidiot som lyckades ta över ett helt land och sedan förra ett krig mot stora delar av världen under några år? Är man verkligen en jubelidiot då? Hitler var många saker, men en idiot är tveksamt.

Det berår på hur man ser det. Han kan absolut vara en idiot pga hans åsikter. Du kan tycka att jag är en idiot, men det betyder inte att jag ÄR en.
Ordet "idiot" kan tolkas på många olika sätt.
Han kanske var en bra strategeg eller talare, men jag anser fortfarande att han var en idiot pga hans åsikter.

Tror du behöver slå upp ordet "idiot" i en vettig ordbok. Men som sagt, känns som man diskuterar med någon som hälften kommer försvinna över huvudet på så lämnar det på den nivån det är.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Everchange:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Ok.... Är Adolf Hitler lik tomten?

DU förstår inte
Om Karl Marx är psyko och anti-semiten , vad är isåfall Adolf Hitler ellr Stalin?

Försöker du seriöst hitta någon skala för galenskap? Lusen, ge upp något säger mig att du är alldeles för ung för att se detta ur ett större perspektiv, du sa t ex att Hilter var en jubelidiot, alltså en jubelidiot som lyckades ta över ett helt land och sedan förra ett krig mot stora delar av världen under några år? Är man verkligen en jubelidiot då? Hitler var många saker, men en idiot är tveksamt.

Det berår på hur man ser det. Han kan absolut vara en idiot pga hans åsikter. Du kan tycka att jag är en idiot, men det betyder inte att jag ÄR en.
Ordet "idiot" kan tolkas på många olika sätt.
Han kanske var en bra strategeg eller talare, men jag anser fortfarande att han var en idiot pga hans åsikter.

Tror du behöver slå upp ordet "idiot" i en vettig ordbok. Men som sagt, känns som man diskuterar med någon som hälften kommer försvinna över huvudet på så lämnar det på den nivån det är.

Döm inte efter åldern, gamle man:P
Jag tycker Hitler är en idiot pga hans åsikter.
Skit i om han tog över Europa eller inte, jag menade hans åsikter

Medlem

Lusen jag kan ju lova att du inte vet ett skit om hitlers åsikter.

Medlem

Jag tror han visst vet om Hitlers syn på judar, utvecklingsstörda, romer, polacker osv.

Inaktiv
Skrivet av Kamp:

Lusen jag kan ju lova att du inte vet ett skit om hitlers åsikter.

Som Kungbla sade, jag vet vad han vill göra med "vissa" andra folkslag. Sen är det sant att jag inte vet precis allt vad han vill eller hur han har fått dem åsikterna.
Men det här vet jag.

Han föddes i Österrike år 1889 och var korpral vid försvaret av Somne. Han var endast med i ww1 när det gick bra för Tyskland. Sen blev han tillfångatagen eller skadad. Han kunde iallafall inte vara med i slutet på kriget.
Han upplevde att den tyska armén var oövervinlig och att det var politikernas fel.
Det var någongång efter första världskriget hans förvridna syn på världen.
Efter en misslyckad kupp på 20-talet så hamnade han i fängelse.
Då fick han ännu mera ideér. Han kom fram till att det inte var någon idé med en kupp, utan att han faktiskt skulle bli vald av det tyska folket.
Det blev han. 1934. Sen tror jag dem flesta vet hur det gick.
När fiendernas styrkor närmade sig Berlin tog han självmord. Hans barn och fru också.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Sen är det sant att jag inte vet jättemycket vad han faktiskt ville göra när han hade vunnit kriget.
Jag tror jag vet lite mera om Adolf än vad de flesta
14;åringarna vet.

Inaktiv
Skrivet av Brain:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Lusen jag kan ju lova att du inte vet ett skit om hitlers åsikter.

Som Kungbla sade, jag vet vad han vill göra med "vissa" andra folkslag. Sen är det sant att jag inte vet precis allt vad han vill eller hur han har fått dem åsikterna.
Men det här vet jag.

Han föddes i Österrike år 1889 och var korpral vid försvaret av Somne. Han var endast med i ww1 när det gick bra för Tyskland. Sen blev han tillfångatagen eller skadad. Han kunde iallafall inte vara med i slutet på kriget.
Han upplevde att den tyska armén var oövervinlig och att det var politikernas fel.
Det var någongång efter första världskriget hans förvridna syn på världen.
Efter en misslyckad kupp på 20-talet så hamnade han i fängelse.
Då fick han ännu mera ideér. Han kom fram till att det inte var någon idé med en kupp, utan att han faktiskt skulle bli vald av det tyska folket.
Det blev han. 1934. Sen tror jag dem flesta vet hur det gick.
När fiendernas styrkor närmade sig Berlin tog han självmord. Hans barn och fru också.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Sen är det sant att jag inte vet jättemycket vad han faktiskt ville göra när han hade vunnit kriget.
Jag tror jag vet lite mera om Adolf än vad de flesta
14;åringarna vet.

Google och sen copy/paste lr?

Nej, jag lovar att det inte är så.
Det enda som jag kollade upp var hans födelsedatum.
Men resten lovar jag och svär på att det kom från min hjärna

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Vozk:

Han var väl ändå skyldig till en jäkla massa andra saker också:

Som?

Marxismen säger väl allt? haha


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Everchange:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Psykopaten och anti-semiten Karl Marx tomte? XD

Vilket hån mot tomten måste jag säga.
De är så olika man kan bli.

Vad kallar du herr Adolf då? Han måste ju vara tusentals gånger sämre.
Mördare/diktator/psykopat/idiot/jubelidiot.
Desutom har han en väldigt ful frisyr jämfört med Kalle.

Ok.... Är Adolf Hitler lik tomten?

Nej, men det döljer sig lite "john cleese" bakom mustachen.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

12
Skriv svar