Så mycket kostar Geforce RTX-korten i Sverige

Robot
Så mycket kostar Geforce RTX-korten i Sverige

Priserna för nya Nvidia-kort stiger – igen.

#geforce, #nvidia, #rtx-2080, #rtx-2080-ti


Medlem

Inget är värd dessa priser.
Men har man pengar att spendera så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Kollade webhallen igår och de skall ju ha hutlösa 15000:- för de "bästa" korten. Tror mitt 1070 får hålla några år till.

Medlem

Hade inte haft problem att köpa för dessa priser, men tyvärr så används inte den nya teknologin hos utvecklare då konsolerna sitter på 10 år gammal teknik.

Medlem

"Det i skrivande stund billigaste tredjeparttillverkade Geforce RTX 2080-kortet (det enklare av de två modellerna) kostar strax under 9 1000 kronor."

Det var dyrt, finns billigare ställen :).

Medlem

Hade hoppats på en julklapp till mig själv, men det här är jag inte värd:) Förstår att de vill de överfulla tömma lagren på förra generationens kort, men lite fånigt känns det ju.

Quake-konnässsör

Kanske ska koppla ihop fyra stycken 2080TI för 60 000 kr... dags och uppgradera Heart of Darkness?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av almblad:

Kanske ska koppla ihop fyra stycken 2080TI för 60 000 kr... dags och uppgradera Heart of Darkness?

Eff yea!


signatur
Testpilot

Bara o vänta , vis av erfarenheten då 1080 korten kom så var även de priserna hutlösa i början.

Wait and see ... Sedan är det väl värt att bygga en dator från scratch med helt nya komponenter än bara kasta in ett nytt grafikkort, inte sant?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Skrivet av mrpijey:

"Det i skrivande stund billigaste tredjeparttillverkade Geforce RTX 2080-kortet (det enklare av de två modellerna) kostar strax under 9 1000 kronor."

Det var dyrt, finns billigare ställen :).

Var?
Edit: Ah!


signatur
Gen
Medlem

Det konstigaste är att folk förbokar innan de ens sett någon form av prestandasiffror vs förra generationen. Allt vi känner till är prestandafördelar gällande Raytracing men det säger ju inget om den vanliga prestandan.

Herregud!

Medlem

De förbokar väl för att se till att de får ett kort när det väl kommer. Kommer ju inte vara svårt att få det vidaresålt eller skicka tillbaka det. Istället då för att vänta, se att kortet är nåt de vill ha och vänta tre månader på att det ska komma på lager. Får ju tänka taktiskt :).

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Wait and see ... Sedan är det väl värt att bygga en dator från scratch med helt nya komponenter än bara kasta in ett nytt grafikkort, inte sant?

Beror ju på vad man har men har man köpt sig en ny dator som inte varit budget alternativ dom srnaste 5 åren räcker en grafikkortsuppgradering bättre.
Dvs lägg all krut på grafikkortet.och behåll resten för bästa prestanda/krona.
Att måsta "uppgradera heladator systemet" var nått som mer gällde förr.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har inget emot att betala 12-14k för ett grafikkort. Dock tycker jag de skulle vara surt om de släpper ett "Titan" kort i december för samma pris. Väntar nog oavsett bara för att se. Sitter på ett 1060 6gb och spelen jag spelar just nu kräver inte ett 2080Ti. Har haft ett TitanXp men det var bara inte där liksom. Dessutom vill jag se faktiska tester. Witcher 3 eller Far Cry 5 med minst 100fps i 4k så öppnar jag plånboken.

Medlem

HAHAHA betalade 14999 för hela burken och den står sig än idag, men har man pengar i överflöd så slå till....

Medlem

Ska bli intressant hur priserna på 1000-serien rör sig. Finns 1070 idag som kostar mer än när jag köpte det för två år sedan..

Medlem

Hahahaha, nej tack. Kör på en PS4 Pro istället i väntan på PS5. Hade tänkt uppdatera PC'n men kommer inte lägga vad jag skulle kunna få en tvåveckors semester med lyxhotell för på endast grafikkort.

Medlem

Med de löjliga priserna lär ju fler gå över till konsol med nuvarande Xbox One X och framtida Playstation 5 och med minimal skillnad i grafik till en bråkdel av priset för ett grafikkort. Men huvudsaken är att tjäna pengar för stunden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inget är värd dessa priser.
Men har man pengar att spendera så.

2070 är ju lätt prisvärd med den boosten då den är bättre än titan X.

I övrigt är det väl subjektivt. För min del är datorer en stor hobby både för mig och flickvännen, och att kunna spela i högsta inställningarna i krävande spel är en stor del av njutningen. Inte konstigare än någon tjomme som pröjsar 20k+ för lite däck och fälj på en bil, om man nu gillar det.

Men för Svenssons är det ju klart det inte är prisvärt, det har det väl aldrig varit. Har lagt 16000kr ungefär på båda mina senaste datorer och det är klart att man inte gör det om man inte har intresse.

Medlem

Tänk på att detta är första korten av sitt slag och att det saknas konkurrens. Priserna lär sjunka till rimligare nivåer så fort efterfrågan har svalnat, vilket lär hända ganska så snart med tanke på priserna.

Medlem

Det som återstår och se är skillnaden mellan 1080Ti och 2080Ti. Vi snackar många tusenlappar mellan 2080 och 2080Ti, vilket måste peka på en bra prestanda ökning ................. eller

Medlem
Skrivet av zauii89:

2070 är ju lätt prisvärd med den boosten då den är bättre än titan X.

I övrigt är det väl subjektivt. För min del är datorer en stor hobby både för mig och flickvännen, och att kunna spela i högsta inställningarna i krävande spel är en stor del av njutningen. Inte konstigare än någon tjomme som pröjsar 20k+ för lite däck och fälj på en bil, om man nu gillar det.

Men för Svenssons är det ju klart det inte är prisvärt, det har det väl aldrig varit. Har lagt 16000kr ungefär på båda mina senaste datorer och det är klart att man inte gör det om man inte har intresse.

Så du tror på allt läder-Jensen säger utan att ifrågasätta något? Frågan är "vad" 2070 är bättre än Titan X(p) på.

Medlem

Känns inte värt att köpa första generationen med så nytt, bättre att vänta nåt år tills utvecklarna börjat använda alla finesser.

Sitter kvar på mitt 1080ti en stund till.

Medlem

Jag förstår inte riktigt prissättningen på nya grafikkort. Om korten hade kostat 6.500 och 8,000 kronor så hade varenda jävel i hela universumet köpt ett kort och försäljning och vinst hade varit betydligt större.

Om 1,000,000 människor betalar 15,000 kronor för ett kort så tjänar företaget 15 miljarder kronor.
Om 2,000,000 människor betalar 8,000 kronor för ett kort så tjänar företaget 16 miljarder kronor.

Jag och många hundra tusen människor kommer troligen inte att köpa ett kort för 15,000 kronor då vi fortfarande har den äldre generationens kort som fungerar alldeles utmärkt. Jag brukar inte köpa budgetversionen av ett kort heller så inte fan tänker jag köpa budget denna gång heller och absolut inte för 9-10,000 kronor.

Jag är öppen för att uppgradera min burk en gång var eller vartannat år men som studerande så har man helt enkelt inte råd att punga ut 15,000 kronor på ett grafikkort, ska man sedan uppgradera resten av datorn så får man lägga ut totalt nästan två månadslöner. Det brukar kosta mig ungefär 20.000+tillbehör när jag bygger mina burkar och då är det riktiga monster till burkar jag bygger, jag vill inte tänka på hur farligt dyrt det blir med ett kort för 15,000 kronor..

Jag har inte ett 1080ti kort ''mitt är sämre'' men de som har det kan troligen använda kortet i minst 2 år till då det är ett grymt bra grafikkort till så gott som alla spel. De enda som kanske borde fundera på dessa nya kort är de som inte ens klarar av att spela dagens spel med bra fps, men de kommer att bli ganska fattiga om de inte har bra ekonomi..

Medlem

@Jeehao: Det finns fler aspekter att ha i åtanke än enbart att hitta "sweet spot" för pris/antal sålda kort.
Det är lätt att glömma bort att det kostar stora pengar att producera, lagerhålla och leverera produkter. Ju mer du säljer desto större blir dessa kostnader. Om efterfrågan överstiger din kapacitet att producera så är det också en enorm kostnad eftersom du inte kan maximera effektiviteten i de andra delarna om produktionen inte hinner hålla dem sysselsatta. Ska du då utöka produktionen så kanske du måste bygga ut fabriken för enorma summor, anställa mer personal, bygga en helt ny eller hyra en ny fabrik etc etc.
Det ligger oftare än man kan tro i företags intresse att sälja mindre volymer med högre marginal eftersom det är lättare att effektivisera hela kedjan, förutsatt att man kalkylerat att man inte kommer tappa för många marknadsandelar och liknande (relativt enkelt när det råder nästintill monopol).
Genom att sätta priset väldigt högt i början så blir det enklare att se till att produktionen hinner komma igång men ändå fylla efterfrågan samtidigt som du kan casha in extra på "early adopters" som inte har några spärrar i plånboken utan bara ska ha det senaste och bästa. När sen efterfrågan börjar stanna av och produktionen börjar överstiga så sänker man bara priset och då börjar "vanligt folk" köpa och lyfter upp efterfrågan igen.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av cyprus:

Så du tror på allt läder-Jensen säger utan att ifrågasätta något? Frågan är "vad" 2070 är bättre än Titan X(p) på.

Ser ingen anledning att tvivla, men givetvis väntar jag på benchmarks av rå prestanda, så man vet exakt.

Medlem

Problemet är då bara att det blir en väldigt liten procent som sitter med senaste hårdvaran. Vilket bromsar hela "master race" som sitter och skyller på att hårdvaran i konsoler bromsar utvecklingen. Fast det som bromsar är att gemene man knappt har råd med ett PS4 Pro än mindre en dator som är byggd runt ett grafikkort som kostar över 10.000

Det är idag en klassfråga om man har råd att bygga en dator med de senaste komponenterna. Patentlagarna som bromsar fri konkurrens har nu fått sin verkan. Ett massivt företag som Nvidia ska förse hela världen med grafikkort på sina villkor. Men visst, det är de prisvärda spelkonsolernas fel.

Själv är jag väldigt nöjd med grafiken ett PS4 mäktar med, förväntar mig inte strålspårning innan PS5 om ens då. Det är inte hårdvaran som är problemet, det är ekonomin och patentlagarna som begränsar. Staterna borde i så fall ta ansvar och se till att ett grafikort ska finnas till alla på samma sätt som bredband.

På samma sätt som man inte borde få ta ut vinst på el, bredband, vatten kan jag tycka att invånarna i dagens samhälle borde få tillgång till spel och media utan att behöva tillhöra en elit. Att då regeringen väljer att lägga på nya skatter istället är något som bromsar utvecklingen mer än något annat.

Medlem

Jag hade nog riktigt med tur imorse. Förbokade på Netonnet direkt när de uppdaterade hemsidan imorse, men de hade inte uppdaterat priset.
Fick mitt ASUS GeForce RTX 2080ti för 12500 blankt istället för 15500. 3 minuter efter köp gick priset upp.

Medlem
Skrivet av Paiden:

@Jeehao: Det finns fler aspekter att ha i åtanke än enbart att hitta "sweet spot" för pris/antal sålda kort.
Det är lätt att glömma bort att det kostar stora pengar att producera, lagerhålla och leverera produkter. Ju mer du säljer desto större blir dessa kostnader. Om efterfrågan överstiger din kapacitet att producera så är det också en enorm kostnad eftersom du inte kan maximera effektiviteten i de andra delarna om produktionen inte hinner hålla dem sysselsatta. Ska du då utöka produktionen så kanske du måste bygga ut fabriken för enorma summor, anställa mer personal, bygga en helt ny eller hyra en ny fabrik etc etc.
Det ligger oftare än man kan tro i företags intresse att sälja mindre volymer med högre marginal eftersom det är lättare att effektivisera hela kedjan, förutsatt att man kalkylerat att man inte kommer tappa för många marknadsandelar och liknande (relativt enkelt när det råder nästintill monopol).
Genom att sätta priset väldigt högt i början så blir det enklare att se till att produktionen hinner komma igång men ändå fylla efterfrågan samtidigt som du kan casha in extra på "early adopters" som inte har några spärrar i plånboken utan bara ska ha det senaste och bästa. När sen efterfrågan börjar stanna av och produktionen börjar överstiga så sänker man bara priset och då börjar "vanligt folk" köpa och lyfter upp efterfrågan igen.

Deras val att producera tre kort av samma serie ökar lagringsförmågan och de måste sätta arbetare och maskiner till att göra tre olika kort. Nvidia behövde inte ha någon direkt spärr för hur många 2080 och 2080ti kort de kan producera, då de hade kunnat skippa budgetkortet 2070 för runt 5-600 usd som tydligt är menat för personer med mindre pengar eller de som bara ska surfa på internet och se på film. De hade sålt många fler ''dyra'' kort istället för de billiga korten om det inte kostade skjortan att få flaggskeppet, det billigaste kortet kommer också att bli billigare med tiden vilket innebär en förlust för Nvidia när vissa köper det billigaste kortet istället för gamingkortet som kostar lite mer.

Alla vill ha det bästa men Nvidia tvingar många till att köpa något mittemellankort för att de tycker att det dyraste ska kosta asmycket. Hade Nvidia tänkt till så skulle de skippad budgetkortet totalt och sänkt priserna så att alla kort fortfarande är dyrare än budgetkortet men ändå inte svindyrt.

899 usd och 699 usd hade de kunnat tagit för de båda korten och hyllats för och de hade tjänat bra mycket mer i längden då 2080 hade ersatt budgetkortet, speciellt när priset sänkts. Jag tror knappast att 2070 är mycket dyrare att producera än 2080 som inte har mycket högre specs.

Sedan så har Sverige äckliga import skatter vilket gör att allt kostar apamycket mer i Sverige.

12
Skriv svar