Så mycket kostar Geforce RTX-korten i Sverige

Medlem

äsch, 1080 kommer hålla ett bra tag till.

Inaktiv

@Molotov: Det verkar vara ett mindre bekymmer idag. RTFM om hur man skiter guld skall tydligen finnas ute på nätet någonstans. ^_^

Medlem

OBS! Vet inte om det blev något skumt när jag läste ditt inlägg första ggn eller om du redigerat och lagt till mer under tiden jag skrev nedan men såg nu att du hade skrivit en hel del mer än vad jag baserade mitt svar på. Hinner inte ta ställning till det just nu och ev. skriva om mitt svar så ber om ursäkt om det blir helkonstigt

@Jeehao: Jag kanske misstolkar ditt svar nu men jag menade inte att Nvidia (egentligen Nvidia's partners framförallt) inte skulle ha råd eller möjlighet att producera så många kort de så önskade, för det har de säkert. Det jag menade var att det kanske inte är finansiellt gångbart att göra det i alla lägen och då vill de bara inte göra det. Företag föredrar oftast att få något mindre intäkter om det innebär att de kan hålla ner kostnaderna desto mer, bättre marginal = mer vinst. Om det sen även innebär att de inte behöver investera kapital i att utöka verksamheten så är det ännu bättre.

Huruvida de skulle skippa ett av korten i serien eller inte har inte så mycket med deras kapacitet att göra. Att erbjuda flera olika alternativ i olika prisklasser är ett marknadsföringssätt för att täcka in så många olika typer av kunder som möjligt samt att ge den så viktiga valmöjligheten. Finns ju en psykologisk faktor som t.ex. i att köpare känner sig "på top" när de har det bästa på marknaden eller köpare som känner sig "smarta" när de väljer pris/prestanda-kortet som är mitt emellan osv.

Om det inte vore så så skulle det inte finnas någon anledning för dem att producera något annat kort än 2080 Ti vilket är det bästa de kan erbjuda nu och då, som du säger, sätta ett lägre "medel pris" på det. Om de skulle göra det så skulle de dock få lägre vinst eftersom de antingen förlorar kunder på att de satt ett för högt pris eller så förlorar de intäkter på de som skulle köpt kortet oavsett hur högt priset var.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Avstängd

Redan lagt en beställning på ett 2080Ti! Segt att vänta på att det ska komma nu bara :/
Dock positivt överraskad av att det släpptes samtidigt som det "vanliga" och inte långt senare, som det brukar.

Medlem

Man måste tänka också att det är inte meningen att alla ska ha dessa monsterkort.
Gärna tycker nvidia så många som möjligt men men.
Idag som sagt spelar flesta på PS4, Xbox one och PC med ett grafikkort som kanske motsvarar ungefär mellan GeForce 1050 och 1060 och det fungerar hur bra som helst.
Allt beror vad man har för krav, men som sagt majoriteten av alla spelare har inte behovet och e-sporten har inte behovet.
Men utvecklingen behövs då den pushar framåt, bara att vill man vara med i framkant i det racet så kostar det.
Vi får bara hoppas AMD och Intel kontrar så det blir lite konkurrans.
Kanske inte blir senaste tekniken men fin bild med många fps är också säljargument


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

ska dom hålla på såhär får man väl helt enkelt bojkotta å gå konsoll tills dom kammar sig


signatur

//monster

Medlem

Nä usch, desto mer jag tänker på hur Nvidia presentera Turing och RTX, desto mer fel känns det.

  • Man fick inte se några benchmarks mellan 10- och 20-serien utan RTX.

  • De visade inte hur mycket RTX påverkar fps:en.

  • Hela RTX tekniken i sig känns flummig just nu då det enbart kommer finnas tre kort som stödjer det.

  • Utöver möjligtvis Metro var det inget speldemo jag kände att RTX kommer ge någon märkbar skillnad när man väl spelar. Och även där kändes det som att de medvetet gjorde vanilla versionen värre för att få RTX att se bättre ut i jämförelse. Sen blir det nästan lite larvigt i andra spel, seriöst, vem kommer hinna se om man kör RTX i tex BFV?

  • Att Nvidia dessutom väljer att släppa 2080ti redan nu gör att man blir ännu mer fundersam. Varför mjölka den spenen redan nu? Är det för att de vet om att 20-serien ganska snart kommer vara förlegat när 7nm-korten släpps?

  • För att inte tala om hela den här förboknings hypen de skapat. Tror risken är stor att många kommer bli missnöjda när de väl få se hur korten generellt presterar.

Jag verkar heller inte vara ensam i dessa tankar och sett flera nu som uppmanar folk att inte förboka något än.

Raytracing är jädrigt coolt, det är framtiden, men just nu är jag tveksam till dess potential, eftersom det knappast lär finnas många om ens några spel på G, som i grunden är designade att nyttja tekniken till fullo. Nä, vi lär nog få vänta tills nästa generations konsoler släpps, eller när både AMD och Nvidia stödjer tekniken på alla deras nya kort, innan vi får se någon revolution. Och om det är så kan man ju likväl skippa hela Turing och invänta på 7nm istället.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Deras val att producera tre kort av samma serie ökar lagringsförmågan och de måste sätta arbetare och maskiner till att göra tre olika kort. Nvidia behövde inte ha någon direkt spärr för hur många 2080 och 2080ti kort de kan producera, då de hade kunnat skippa budgetkortet 2070 för runt 5-600 usd som tydligt är menat för personer med mindre pengar eller de som bara ska surfa på internet och se på film. De hade sålt många fler ''dyra'' kort istället för de billiga korten om det inte kostade skjortan att få flaggskeppet, det billigaste kortet kommer också att bli billigare med tiden vilket innebär en förlust för Nvidia när vissa köper det billigaste kortet istället för gamingkortet som kostar lite mer.

Alla vill ha det bästa men Nvidia tvingar många till att köpa något mittemellankort för att de tycker att det dyraste ska kosta asmycket. Hade Nvidia tänkt till så skulle de skippad budgetkortet totalt och sänkt priserna så att alla kort fortfarande är dyrare än budgetkortet men ändå inte svindyrt.

899 usd och 699 usd hade de kunnat tagit för de båda korten och hyllats för och de hade tjänat bra mycket mer i längden då 2080 hade ersatt budgetkortet, speciellt när priset sänkts. Jag tror knappast att 2070 är mycket dyrare att producera än 2080 som inte har mycket högre specs.

Sedan så har Sverige äckliga import skatter vilket gör att allt kostar apamycket mer i Sverige.

Jadu, är ganska så säker på att Nvidia har räknat noga på detta. De har liksom en hel stab med snubbar som bara håller på med det... Är dessutom inte företaget som gjort sig kända för att bry sig om, eller anpassa sin strategi efter köparnas bästa. Även fast läder-jensen försöker påskina något annat. De drar mao maximal nytta av vara den enda grafikkortstillverkaren på toppen. Därav de löjligt höga priserna.

Så kommer det dessutom fortsätta vara under lång tid framöver. AMD har nämligen inget som kan konkurera inom de närmsta året/åren. De brände alla RND-pengarna på att ta fram Ryzen.

Medlem
Skrivet av fikabulle:

Jadu, är ganska så säker på att Nvidia har räknat noga på detta. De har liksom en hel stab med snubbar som bara håller på med det... Är dessutom inte företaget som gjort sig kända för att bry sig om, eller anpassa sin strategi efter köparnas bästa. Även fast läder-jensen försöker påskina något annat. De drar mao maximal nytta av vara den enda grafikkortstillverkaren på toppen. Därav de löjligt höga priserna.

Så kommer det dessutom fortsätta vara under lång tid framöver. AMD har nämligen inget som kan konkurera inom de närmsta året/åren. De brände alla RND-pengarna på att ta fram Ryzen.

Är dock inte säkert att det kommer fortsätta vara så länge till dock. Om jag fattat det rätt, berodde Vega-kortens relativt dåliga prestanda på att mycket utav personalen fick gå över till kommande Navi istället. Anledningen till det ska tydligen vara AMDs samarbete med Sony inför nästa generations konsoler.

Sen är det väl inte säkert att de återtar prestanda tronen för det, men de kanske åtminstone rubbar den så pass att priserna faller och Nvidia tvingas konkurrera igen. Hursom, efter Turing presentationen börjar jag bli betydligt mer intresserad av att invänta 7nm korten istället.

Medlem

Tyvärr reder ju inte ens ett 1080TI kort ut 4K i 60fps+ så det blir ett 2080TI.
Ska kolla tester först plus väntar ändå på vattenblock.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Deras val att producera tre kort av samma serie ökar lagringsförmågan och de måste sätta arbetare och maskiner till att göra tre olika kort. Nvidia behövde inte ha någon direkt spärr för hur många 2080 och 2080ti kort de kan producera, då de hade kunnat skippa budgetkortet 2070 för runt 5-600 usd som tydligt är menat för personer med mindre pengar eller de som bara ska surfa på internet och se på film. De hade sålt många fler ''dyra'' kort istället för de billiga korten om det inte kostade skjortan att få flaggskeppet, det billigaste kortet kommer också att bli billigare med tiden vilket innebär en förlust för Nvidia när vissa köper det billigaste kortet istället för gamingkortet som kostar lite mer.

Alla vill ha det bästa men Nvidia tvingar många till att köpa något mittemellankort för att de tycker att det dyraste ska kosta asmycket. Hade Nvidia tänkt till så skulle de skippad budgetkortet totalt och sänkt priserna så att alla kort fortfarande är dyrare än budgetkortet men ändå inte svindyrt.

899 usd och 699 usd hade de kunnat tagit för de båda korten och hyllats för och de hade tjänat bra mycket mer i längden då 2080 hade ersatt budgetkortet, speciellt när priset sänkts. Jag tror knappast att 2070 är mycket dyrare att producera än 2080 som inte har mycket högre specs.

Sedan så har Sverige äckliga import skatter vilket gör att allt kostar apamycket mer i Sverige.

Sedan när är 600$ ens i närheten av att vara ett budgetkort? Marginellt mindre än vad ett 1080TI kostar lol.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jag förstår inte riktigt prissättningen på nya grafikkort. Om korten hade kostat 6.500 och 8,000 kronor så hade varenda jävel i hela universumet köpt ett kort och försäljning och vinst hade varit betydligt större.

Om 1,000,000 människor betalar 15,000 kronor för ett kort så tjänar företaget 15 miljarder kronor.
Om 2,000,000 människor betalar 8,000 kronor för ett kort så tjänar företaget 16 miljarder kronor.

Jag och många hundra tusen människor kommer troligen inte att köpa ett kort för 15,000 kronor då vi fortfarande har den äldre generationens kort som fungerar alldeles utmärkt. Jag brukar inte köpa budgetversionen av ett kort heller så inte fan tänker jag köpa budget denna gång heller och absolut inte för 9-10,000 kronor.

Jag är öppen för att uppgradera min burk en gång var eller vartannat år men som studerande så har man helt enkelt inte råd att punga ut 15,000 kronor på ett grafikkort, ska man sedan uppgradera resten av datorn så får man lägga ut totalt nästan två månadslöner. Det brukar kosta mig ungefär 20.000+tillbehör när jag bygger mina burkar och då är det riktiga monster till burkar jag bygger, jag vill inte tänka på hur farligt dyrt det blir med ett kort för 15,000 kronor..

Jag har inte ett 1080ti kort ''mitt är sämre'' men de som har det kan troligen använda kortet i minst 2 år till då det är ett grymt bra grafikkort till så gott som alla spel. De enda som kanske borde fundera på dessa nya kort är de som inte ens klarar av att spela dagens spel med bra fps, men de kommer att bli ganska fattiga om de inte har bra ekonomi..

Dina kunskaper om produktionskostnader och försäljningspriser är makalöst bristande. Du antar alltså noll produktionskostnader. Du är medveten om att det inte är mjukvara Nvidia säljer, va?

Medlem
Skrivet av Bluescreen:

Dina kunskaper om produktionskostnader och försäljningspriser är makalöst bristande. Du antar alltså noll produktionskostnader. Du är medveten om att det inte är mjukvara Nvidia säljer, va?

Förklara anledningen till varför 1080 Ti var så sjukt mycket billigare när det var nytt:
GeForce GTX 1080 Ti March 10, 2017 $699
GeForce RTX 2080 Ti September 20, 2018 $1,199

Är GeForce RTX 2080 Ti nästan lika kraftfullt som två 1080 Ti eller varför kostar kortet $500 mer?

1080 Ti är fortfarande ett sjukt bra kort som krossar det mesta spelmässigt på marknaden, 2080 Ti måste leva upp till mycket för sitt skyhöga pris. Du kan köpa 2x 1080 Ti och köra sli för mindre pengar än vad ett 2080 Ti kostar om du köper från Ebay, är 2080 Ti verkligen bättre än 1080 Ti sli?

Nvidia sålde inte mjukvara år 2017 heller, vad hände med priserna?

Medlem

Skulle inte köpa nått förrens det kommer ut benchmark.

Skitsamma om priserna ,man får köpa när man har råd helt enkelt.

krypto miners har sabbat marknaden rätt mycket därav priserna på 1080ti nu jämfört med när det släpptes.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Citat:

Dina kunskaper om produktionskostnader och försäljningspriser är makalöst bristande. Du antar alltså noll produktionskostnader. Du är medveten om att det inte är mjukvara Nvidia säljer, va?

och du missar hela grejen,trordu sony gr med vinst med ps4 vid release,spelar ingen roll med kostnaderna,om folk inte vill betala priser som e skamligt fult hoga(mina svenska bokstver funkar iinte)sa ligger nvidia i dkiten,tror du sjlv att korten kostar butikspriser i tillverknings kostnader? Skulle gissa korten kostar inte mer tillverka n 1080ti, om nt sa borde dom.vara billigare...Sa nvidia vet att dom kan holla po,ingen kan gora nat frutom att inte kopa skiten. Jag e njd med mitt 1080ti och 1070 i laptopen,rcker flera ar framot


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Citat:

Dina kunskaper om produktionskostnader och försäljningspriser är makalöst bristande. Du antar alltså noll produktionskostnader. Du är medveten om att det inte är mjukvara Nvidia säljer, va?

och du missar hela grejen,trordu sony gr med vinst med ps4 vid release,spelar ingen roll med kostnaderna,om folk inte vill betala priser som e skamligt fult hoga(mina svenska bokstver funkar iinte)sa ligger nvidia i dkiten,tror du sjlv att korten kostar butikspriser i tillverknings kostnader? Skulle gissa korten kostar inte mer tillverka n 1080ti, om nt sa borde dom.vara billigare...Sa nvidia vet att dom kan holla po,ingen kan gora nat frutom att inte kopa skiten. Jag e njd med mitt 1080ti och 1070 i laptopen,rcker flera ar framot


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

@HaZe303: Kan mycket väl vara så att Sony säljer sina konsoler till förlust men nu är det väl inte så att det är det enda som Sony tillverkar? Deras marknadsavdelning och ledning, med gud vet hur många anställda, har garanterat räknat på att de fortfarande kommer tjäna stora pengar på att sälja kringutrustning med bättre produktionsmarginaler samt alla miljontals spel som deras många studios producerar och div. licenser, online subscriptions osv.. Konsolen i sig är bara en plattform för att tjäna de riktiga pengarna på så där är det viktigare för dem att se till att sälja så många som möjligt.

Företag som Sony, nVidia, MS och för den delen så gott som alla företag (som inte är non-profit såklart) gör aldrig någonting om de inte redan räknat ut att de sannolikt kommer tjäna pengar på det, någonstans i kedjan, antingen omgående eller längre fram i tiden. De kan t.ex. ge ut gratis grejer men då har de redan räknat med att "tjäna" mer än vad det kostar på antingen försäljning av relaterade produkter, på antalet marknadsandelar, goodwill mm, mm. Om de inte gjorde det så skulle Sony lägga ner Playstation helt och hållet eftersom det inte vore lönsamt att sälja konsoler till förlust.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

@Paiden:

Enda anledning jag tog PS4 som exempel, var inte för jämföra företagen eller vad dom gör, utan att företag säljer sina produkter för förlust priser, det var inte att jämföra företagen "företag vs företag", utan en motpoäng mot att nån sade att företag kan sälja produkter med förlust? Sony vet inte vilka spel, hur mycket dom kommer sälja, eller ens om deras konsol kommer bli framgångsrik, dom tar en enorm risk med att sälja med förlust. Nvidia säljer med äcklig överpris, för att dom vet att dom hålla som dom vill, för att dom har det som folk vill ha, och tydligen så lyckas även deras hjärntvättning påverka intelligent människor, för även du sitter och försvarar ett företag som är känt runt hela världen för att köra med ful knep och smussla med det ena eller andra? Så jag antar att du köpte ett RTX kort, det är enda anledningen jag kan tänka mig en smart person sitter och försvarar myglare som Nvidia, med uppenbar ful och falks "business modell", och bara dess fanboys och lättlurade kunder som behöver övertyga sig själva om att dom inte gjort ett strot misstag känner sådant behov att försvara sin "förövare"... så med andra ord, har du drabbats av Stockholms Syndromet? Grattis!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

@Paiden:

Enda anledning jag tog PS4 som exempel, var inte för jämföra företagen eller vad dom gör, utan att företag säljer sina produkter för förlust priser, det var inte att jämföra företagen "företag vs företag", utan en motpoäng mot att nån sade att företag kan sälja produkter med förlust? Sony vet inte vilka spel, hur mycket dom kommer sälja, eller ens om deras konsol kommer bli framgångsrik, dom tar en enorm risk med att sälja med förlust. Nvidia säljer med äcklig överpris, för att dom vet att dom hålla som dom vill, för att dom har det som folk vill ha, och tydligen så lyckas även deras hjärntvättning påverka intelligent människor, för även du sitter och försvarar ett företag som är känt runt hela världen för att köra med ful knep och smussla med det ena eller andra? Så jag antar att du köpte ett RTX kort, det är enda anledningen jag kan tänka mig en smart person sitter och försvarar myglare som Nvidia, med uppenbar ful och falks "business modell", och bara dess fanboys och lättlurade kunder som behöver övertyga sig själva om att dom inte gjort ett strot misstag känner sådant behov att försvara sin "förövare"... så med andra ord, har du drabbats av Stockholms Syndromet? Grattis!

Men seriöst... hur dumma tror du att ledande personer i vad som är några av världens största företag är egentligen? Tror du verkligen inte att de gör utförliga riskanalyser, undersökningar och statiska analyser baserade på data från föregående generationer osv osv? Företag som aldrig tar några som helst risker överlever sällan men framförallt blir de aldrig multi-miljardföretag och concerner.

Vad gäller Nvidia så har du missförstått mina intentioner helt. Jag har inte försvarat deras agerande så mycket som jag har försökt förklara hur systemet fungerar, hur de tänker och varför de kan tänkas göra som de gör. Huruvida det är etiskt eller inte har ingenting med saken att göra och är inget jag har tagit ställning till heller.
Ditt försök att misskreditera mig genom att förolämpa mig med personliga påhopp som att kalla mig fanboy, lättlurad och hjärntvättad faller även det totalt med tanke på att jag sitter på ett gammalt 970 (laptopen har ett 1060ti) och jag har inga planer på uppgradera för jag varken vill eller har råd till det. Förövrigt skulle jag aldrig hoppa på denna generation då jag tror den kommer floppa rätt rejält.

Gör dig själv en tjänst istället; skriv upp dig på en kurs i företagsekonomi och en föreläsning om Vett och Etikett på Internet så kanske vi kan ha en trevligare diskution vid ett senare tillfälle.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

12
Skriv svar