"Battlefield V är inte på väg att bli ett fiasko"

Medlem

Så vi kommer behöva ha ett WW3 med stridande kvinnor innan de får representeras i spel? ...

Personligen får DICE göra vad sjutton dom vill imo. Vi kan ju självklart inte anta att historialärandet kommer från fiktiva spel. BF har alltid varit tydligt arkadrealism och jag kan inte förstå hur det någonsin framstått som annat.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@kebbe: Okej, så här istället då - förklara varför du anser att två kosmetiska ting i actionspelet BFV kan få så stark påverkan på spelarnas bild av WW2.

Frågan är alltså hur man ändrar bilden av WW2 när man bara skriver om vilka som deltog i kriget, vilka som stred och tekniken som användes, för att sedan framställa det som en autentisk tolkning? Jag vet inte, hur ändrar man spelarnas bild av WW2 om man genom media så som film och spel gradvis över åren börjar skriva nazisterna som hjältar och framställer det som normalt?

Medlem

''Robotarmen'' är en protes med ''The Hosmer-Dorrance hook'' och jag ser inget fel med att varken kroken eller kvinnor finns med i spelet även om det inte är historiskt korrekt, så länge de håller sig till WW2 temat och inte lägger in lasersvärd och jetpacks o.s.v. Spelare vill ha kosmetiska skins i sina spel och det fanns kvinnor i WW2 som stred, kanske inte som i BF5 men spelet är inte menat att vara en simulator till WW2. Personligen så skulle jag vilja kunna spela som Lyudmila Pavlichenko, en brutal prickskytt under WW2!

Medlem
Skrivet av Pettor:

Så vi kommer behöva ha ett WW3 med stridande kvinnor innan de får representeras i spel? ...

Personligen får DICE göra vad sjutton dom vill imo. Vi kan ju självklart inte anta att historialärandet kommer från fiktiva spel. BF har alltid varit tydligt arkadrealism och jag kan inte förstå hur det någonsin framstått som annat.

Har någon sagt att DICE inte får göra vad de vill? De kan göra vad de vill men spelarna har all rätt att kritisera det.

Ingen hade brytt sig om kvinnliga soldater var en del av BF2, 2142, BF3, BF4, BC eller BC2. Kritiken kommer från att man på politiska grunder valde att skriva om historien i en serie som alltid sålt på sin autenticitet, vilket de har oavsett om du eller någon annan vill låtsas som annat.

Medlem

@ELF: Vad baserar du det på? Behemoths och Elit classes kommer inte finnas med i BFV.

Medlem

Nej fan, jag fokuserar mig på World War 3 istället. Det såg ut som Battlefield 4, släpps på Steam och känns mer autentiskt än BF5. Jag gillade inte BF1 och det här ser väldigt likt det ur ett gameplaymässigt perspektiv.

BF1 var för snabbt samt som det inte kändes autentiskt, så känner på mig att jag skulle störa mig precis lika mycket på det här spelet.

SÅ, en negativ åsikt om BF5 utan att blanda in könspolitisk dagisnivå (gäller bägge sidor). Lägg av nu och boka World War 3 eller spela BF5


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det bästa som kunde hända serien är om detta floppar rejält, men det kommer det inte göra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

För min del är det inte bristande historisk autenticitet, eller övrig realism som gör det, utan att det följer exakt samma arkadiska, n0_0b-vänliga upplägg sedan BF3. Detta är vad som förstör BF-känslan, inte att det plötsligt finns fler kvinnor ute på slagfältet...

BF II:s spelmekanik och upplägg anses vara "hardcore" idag (och då menar jag bara "standardläget" i spelet och inga riktiga hardcore-modifikationer), men på sin tid så var det bara... BF II. Och det var vad som gjorde det gudomligt bra på sin tid! ^_^

Medlem

Den som får mig att vara sval inför alla battlefields likaså jag var inför och med bf1 är den riktigt tråkiga meta'n. Bf var kul i en vecka, sedan sprang alla runt med "hellriegel" och alla andra vapen man fick sist, som var bäst.

Kommer ju vara likadant i bfv, alla kommer joxa runt med stg44 oavsett faktion.

Medlem

Jag ser fram emot Dice/EA's version utav kriget i Japan. Kan knappt vänta på att springa omkring som japansk tjej eller som en svart japansk soldat.

Medlem

@sebbe Klart spelarna har. Det var främst en kommentar mot att DICE ska ha någon skyldighet mot vår historiautlärning att inte ha med kvinnor, något jag själv tycker är helt irrelevant.

Personligen är det helt opolitiskt. BF är ett krigsspel som lockar med sin variant av ett kriggscenariom. De har alltid gjort kompromisser i sin autenticitet för att öka spelvärdet och göra spelet roligare. Jag har aldrig levt mig in i rollen som soldat A från WW2 i ett BF-spel mer än jag varit karaktären "Pettor" som ligger på position 3:a på highscore-listan och snart ska bli level 11 med ny uppgradering till bössan. I denna typ av MP-spel rollspelar jag främst mig själv som karaktär i en virtuell miljö och personligen tycker jag det är fint att kvinnor även kommer få göra det.

Medlem

Kom ihåg att alla som klagar på att dem pushar en agenda och vill skriva om historian(deras egna ord) är bara outbildade idioter som inte borde köpa spelet!

...och sen tycker dem det är konstigt att folk inte köper spelet när dem uttalar sig så.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Frågan är alltså hur man ändrar bilden av WW2 när man bara skriver om vilka som deltog i kriget, vilka som stred och tekniken som användes, för att sedan framställa det som en autentisk tolkning? Jag vet inte, hur ändrar man spelarnas bild av WW2 om man genom media så som film och spel gradvis över åren börjar skriva nazisterna som hjältar och framställer det som normalt?

Nej. Frågan är varför du tror två kosmetiska ting i ett actionspel kommer ge spelarna en oriktig bild av WW2?

Eftersom du insinuerar istället för att svara rakt får jag tolka dig. Och jag tolkar att du menar att bilden av kriget medvetet gradvis förvrängs genom att av politiska skäl lägga in saker som inte fanns med. Men du svarar inte på varför dessa två ting potentiellt påverkar så starkt - eftergifter för gameplay gör det ju uppenbarligen inte.


signatur
Redaktör
Skrivet av nils45:

Jag ser fram emot Dice/EA's version utav kriget i Japan. Kan knappt vänta på att springa omkring som japansk tjej eller som en svart japansk soldat.

Eller hoppa upp på 4 meter höga tak genom att spränga dynamit. Eller surfa på flygplansvingar. Eller hoppa lodrätt mellan helikoptrar. Pff, INGEN skulle acceptera nåt sånt!


signatur
Medlem

Battlefield serien har förlorat för mycket realism och historisk riktighet för min smak. Droppen var Battlefield 1 och Battlefield V verka inte vara en förbättring.

Jag vet att vissa skiter i realism och gärna hade sett en laserbeväpnad månlandare med bioimplantat från en isbjörn så länge det hade varit "bra gameplay" men för mig behöver spel inte vara svart-vitt i att man antingen har 100% realism eller så kan det lika väl inte vara någon realism alls.

För mig borde Battlefield ha så mycket realism som man kan ha utan att gameplay blir lidande. Respawns är en kompromiss för ingen vill sitta och vänta på att hela matchen är över innan man får spela igen (eller köpa ett nytt spel som någon föreslog). Medkits är en kompromiss för att ingen vill sitta där med 9/100 HP och känna att dem lika väl kan ta livet av sig för att ha en chans. Ett väl fungerande alternativ till HP är jag helt för där skada på en viss del av kroppen även gör denna del mindre användbar.

Så för mig blir det nog mer Post Scriptum istället för Battlefield V. Trots att Post Sciptum också innehåller orealism som kartor med medspelare, respawns och squad voice chat. Men också utan att det blir en långtråkig simulator som ArmA.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Eller hoppa upp på 4 meter höga tak genom att spränga dynamit. Eller surfa på flygplansvingar. Eller hoppa lodrätt mellan helikoptrar. Pff, INGEN skulle acceptera nåt sånt!

Päron och äpplen, du blandar ihop autenticitet och gameplay.

Medlem

@mobmoben Det Tomas beskriver påverkar ju absolut hur autentisk spelet verkar. När jag som medic laddat min defibrillator och jag för 5:e gången återupplivat samma soldat kan man lätt säga att det inte är ett särskilt autentiskt scenario. Eller surfa på flygplansvingar. Det är en del av hur autentiskt spelet sammanfattningsvis framstår som.

Medlem
Skrivet av Pettor:

@mobmoben Det Tomas beskriver påverkar ju absolut hur autentisk spelet verkar. När jag som medic laddat min defibrillator och jag för 5:e gången återupplivat samma soldat kan man lätt säga att det inte är ett särskilt autentiskt scenario. Eller surfa på flygplansvingar. Det är en del av hur autentiskt spelet sammanfattningsvis framstår som.

Jag tycker inte det behövs något geni för att vi alla kan se att "autenticitet" kan finnas i olika kategorier i ett spel :). Ta Battlefield 1942 som t.ex. hade kartor som Operation market garden, El Alamein och Omaha Beach, riktiga platser och slag, bara vita människor, "autentiskt", men att glida på en flygplans vinge eller hoppa ut ur ett flygplan under en loop och sedan hoppa in igen, "ej autentiskt".

Syftet med min första kommentar ovan var att illustrera hur Dice har förändrats, eller rättare sagt, hur skillnaden är mellan Battlefield 1942 och V när det gäller just historian, och inte själva gameplay.

Medlem

"Why Are Gamers Upset With Battlefield 5?"
https://youtu.be/m4bf1bxKRIs


signatur

autograph

Medlem

Bryr mig inte ett jota om vilket kön personen har som sitter på spelkartongens framsida men på det sättet det framförs, inte minst uttalandet/attacken mot fansen är inte vackert.
Det känns då konstruerat endast för att framföra en agenda. Att det finns påtryckningar att göra detta och inte för att det har en koppling till spelet.

Ett bra spel ska inte behöva hålla på med sånt här. Det säljer som smör ändå.

Hatar att det börjats med detta i både spel och film. Gör ett bra spel eller film och köns/etnicitet-frågan kommer vara en ickefråga. Vem brydde sig 5-10år sen. Finns en anledning det inte görs många klassiker nuförtiden (filmer). För mycket politiskt bullsh*t.

Inaktiv

@kebbe Nu hann @Tomas Helenius före mig men det var min nästa fråga. Du må ha en poäng i att man kan peka ut olika aspekter i spel som realistiska, autentiska eller inte men jag förstår inte hur så många verkar tycka att dessa kosmetiska företeelser rubbar Battlefields kärna så mycket att det legitimerar kritiken. Man spelar spel av olika anledningar men för egen del ser jag det bara positivt om man kan utforma sin karaktär på ett sånt sätt att fler kan känna sig inkluderade, spelet i sig kommer fortfarande vara desamma med eller utan en protetisk arm.

Medlem

Den enda oro jag har med att man kan ändra sin karaktär hejvilt är att det kommer bli svårt att se vilken klass ens motståndare är i spelet.
Har alltid gillat att man kan se vilken klass motståndarna är på deras utrustning. Som exempel medics i BF1 har ett par kryckor på ryggen, support hjälmar/stålmasker, snipers camocloaks. Ibland var det denna snabba "avscanning" av motståndarna som avgjorde vem man sköt på. "Medic först så han inte återupplivar snubben man precis skjutit."

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Päron och äpplen, du blandar ihop autenticitet och gameplay.

Jag vet att man kan skilja mellan dem. Men i den här diskussionen utmålas det som antingen eller - att spel MÅSTE vara autentiska, även om gameplay har noll med realism och autenticitet att göra. Det är inte antingen eller. Med det sagt: håller fullt ut med om att vissa spel bör försöka hålla vissa saker autentiska, annars kan det smått parodiskt eller kännas skevt. Men det motiverar fortfarande inte all den arga uppmärksamhet som dessa två rent kosmetiska ting fått.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Det var inte det kosmetiska i första hand som folk blev arga på utan den tydliga agendan i första trailern som man får uppkörd i ansiktet. Det passar sig inte i ett battlefield på detta sättet. Vi vet redan att kvinnor är lika bra som oss, det har inget med battlefield att göra vi vill bara spela ett grymt spel.
Vi behöver inte få värderingar nerkörda i halsen på ett så övertydligt sätt. Vi vet redan, vad har det med spelet att göra och vad fansen vill ha ifrån spelet ?

Autenticiteten är såklart också något som många stör sig på. Varför göra spelet till något annat än det fansen vill ha.

Medlem
Skrivet av cb99:

Bara för det nu fanns en protes som såg ut sådär så tror jag nog du varken hittade en kvinna eller man i fronten med dessa på.

Expanderad video från länken ovan,
https://www.youtube.com/watch?v=m4bf1bxKRIs

Videon som autograph postade i en annan tråd fångar hur jag själv ser på det, för mycket pådyvlat och märklig första trailer.

-cb99

Den killen slog huvudet på spiken.

@Tomas Helenius: kvinnor i spel är inget problem. Kvinnor i spel när det är en uppenbar röd agenda bakom är varför många, inklusive jag, blev upprörda. Killen i videon ovanför sätter ord på det många har svårt att uttrycka.


signatur

I drank what?

Redaktör

@Tiggaren: den agendans tydlighet ligger i betraktarens ögon. För mig verkar det högst sannolikt att marknadsundersökningar pekat på att kvinnliga soldater kan locka fler (kvinnliga) köpare. Det verkar vettigare än att EA/Dice driver politiska agendor som gör vissa av deras köpare vansinniga, för det kommer inte sälja fler spel.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Det är just det, att driva en politisk agenda via spel är INTE en bra idé. Som en DICE game designer sade:

"Alan Kertz said: "I knew this was going to be a fight when I pushed for female soldiers in Battlefield. I have a daughter, and I don’t want to ever have to answer her question of 'why can’t I make a character that looks like me?' with 'because you’re a girl'.

"I fundamentally feel to my core this is the right way, and I will find myself on the right side of history."

Det där är ren politisk agenda - inget annat. Som körs ner i halsen på folk som inte vill ha den där.


signatur

I drank what?

Medlem

@Tomas Helenius: Då är frågan varför det är okej att kvinnor får vara så sexistiska att de inte klarar av att spela som män i spel, medan män uppenbarligen inte har några problem med att spela som kvinnor i alla spel där det inte pressas upp i ansiktet som en agenda?

Inaktiv
Skrivet av Tiggaren:

Vi vet redan att kvinnor är lika bra som oss, det har inget med battlefield att göra vi vill bara spela ett grymt spel.

Om "vi" redan vet gör det bara "våran" reaktion till trailern ännu mer oförståelig. Jag förstår vad du menar med att de kan ha nån sorts agenda men jag förstår inte vad problemet med det är.

Skrivet av Tiggaren:

Varför göra spelet till något annat än det fansen vill ha.

Du kanske vet något jag inte vet men om det handlar om protes och kvinnor så kanske vi istället bör fråga oss varför fansen inte vill ha det.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Om "vi" redan vet gör det bara "våran" reaktion till trailern ännu mer oförståelig. Jag förstår vad du menar med att de kan ha nån sorts agenda men jag förstår inte vad problemet med det är.

Du kanske vet något jag inte vet men om det handlar om protes och kvinnor så kanske vi istället bör fråga oss varför fansen inte vill ha det.

Denna video förklarar det bättre än jag kan.

123
Skriv svar