Nvidia: "Geforce RTX 2080 är 50 % snabbare än GTX 1080"

Medlem

GL att få dom där fpsen i vår bas i ark med 12.000 dinos.

Med det sagt väntar man nog på att få se lite andra tester.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Vilka butiker säljer 1080 ti för 5000kr idag?

Va? Nä jag pratade jag om 2080 vs 1080, där 1080 är ca 4000kr billigare än 2080 idag. Kanske blev förvirrande eftersom de innan snacka om 1080ti.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Va? Nä jag pratade jag om 2080 vs 1080, där 1080 är ca 4000kr billigare än 2080 idag. Kanske blev förvirrande eftersom de innan snacka om 1080ti.

Du har helt rätt. Inlägget just innan pratade om 1080Ti för 5000kr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av GOLDDUBBY:

Fattar inte dom som förbeställer. NVIDIA måste förtjäna mitt förtroende innan jag köper något av dom. Så många gånger dom blåst oss. Raytraceing kommer tveklöst ta bildkvalitet till helt nya höjder, men det ska ju fungera också. Något som inte alls är en garanti. Det är ändå Nvidia vi pratar om här.

Håller med till 100%

Citat:

Det bästa med lanseringen är att AMD förhoppningsvis vaknar och ger sig in i leken igen efter 15 år vacum utan ett enda grafikkort värt att tala om.

Håller med till 30%

Visst Geforce 8000-serien och dess efterföljare dominerade i ett par år men efter Radeon 4000-serien kunde man inte lika lätt argumentera att Geforce var det självklara valet. Radeon 4870 var utan tvekan det mest prisvärda kortet som fanns att köpa när det släpptes och presterade även bra nära Nvidias highend kort. Radeon 5870 var när det släpptes världens snabbaste grafikkort med en GPU. Nvidias svar Geforce 480 var snabbare men hade usel prestanda/watt och stora problem med överhettning. Det gällde även till viss del Geforce 500-serien, medans Radeon 6000-serien var allmänt mer prisvärd och hade fortfarande mycket bättre prestanda/watt.

Radeon 7970 var när det släpptes världens snabbaste grafikkort med en GPU och 7970ghz hör nog till bland det bästa och mest prisvärda grafikkort som någonsin gjorts, ett kort som än idag går alldeles utmärkt att spela med. Det var heller inte förrän Geforce 600-serien som Nvidia fick bättre prestanda/watt igen.

R9 290X var när det släpptes världens snabbaste grafikkort med en GPU och trotts sämre prestanda/watt var det fortfarande utan tvekan ett jädrigt bra grafikkort, som gav mest bang for the buck i high-end segmentet. Och precis som 7970ghz är det också något som fungerar alldeles utmärkt att lira med idag. Geforce 600- och 700-serien har däremot inte åldrats lika bra.

Sedan Geforce 900-serien har dock AMD inte haft något grafikkort värt att tala om.

Medlem

Håller med mångt och mycket i tråden... känner liten besvikelse, men innan man har alla tester på papper så kan man bara spekulera. Priset, ja känns lite häftit... sen att Ray-Tracing verkar ta mkt prestanda är väl också en fundering som man har... men jag slår vad om att Eidos Montreal har "optimization for Ray-Tracing" rätt långt ner i sin prio lista inför releasen, då dom vet att... ingen kommer köra med de vid launch... Sen den lilla promillen av Hardcore entusiaster som köper den day-one... är just de... en promille.

Only time will tell... men jätte hype:ad kan jag väl inte säga att man e...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

R9 290X var när det släpptes världens snabbaste grafikkort med en GPU och trotts sämre prestanda/watt var det fortfarande utan tvekan ett jädrigt bra grafikkort, som gav mest bang for the buck i high-end segmentet. Och precis som 7970ghz är det också något som fungerar alldeles utmärkt att lira med idag. Geforce 600- och 700-serien har däremot inte åldrats lika bra.

Sedan Geforce 900-serien har dock AMD inte haft något grafikkort värt att tala om.

Tack för att du tog dig tid att reda ut det.

Jo allt det stämmer ju, fast 290x slogs mot Titan.. Vann prismässigt såklart, fast kom inte i närheten prestanda mässigt, dessutom var det om jag minns rätt en hel del problem med överhettning på 290x speciellt VRM'en .. folk löste det genom att byta thermalpads, eller sätta vattenkylning.

Min förhoppning är att AMD ska konkurrera I high-end segmentet, fast jag vet att det inte riktigt är amd's grej.

Jag vet att långt ifrån alla tänker så, men om man ändå ska lägga 4-5000kr så kan man lika gärna lägga 8000kr, och ska man lägga 8000kr så kan man lika gärna lägga 9000kr .. sen ger jag upp och bara FK it bara ge mig det bästa så får det kosta vad det vill .. förutom 30'000kr för titan v och titan z .. då går man ju över till sjukligt hehe

Sitter för närvarande på ett 12500kr kort, och det är inte titan Xp det har jag sålt även om prestandan var bättre så gillade jag mitt 1080ti ftw3 GE mer .. dock så rättfärdigar jag min köpvana med att jag uppgraderar ungefär vart 5.e år .. ungefär när bleeding edge kortet är i klass med instegsmodellerna (GTX xx60) då ger jag bort det och börjar på ny runda.

Hur tänker/gör du?

Medlem
Skrivet av Tnekmeister:

Håller med mångt och mycket i tråden... känner liten besvikelse, men innan man har alla tester på papper så kan man bara spekulera. Priset, ja känns lite häftit... sen att Ray-Tracing verkar ta mkt prestanda är väl också en fundering som man har... men jag slår vad om att Eidos Montreal har "optimization for Ray-Tracing" rätt långt ner i sin prio lista inför releasen, då dom vet att... ingen kommer köra med de vid launch... Sen den lilla promillen av Hardcore entusiaster som köper den day-one... är just de... en promille.

Only time will tell... men jätte hype:ad kan jag väl inte säga att man e...

Jay2cent tog upp och hintade om att alla Nvidia releaser varit ungefär 20% bättre än föregående generation, och att det inte finns någon anledning att det skulle vara annorlunda nu ..
Han sitter ju med korten och får inte säga något lät det som.

Medlem
Skrivet av GOLDDUBBY:

Hur tänker/gör du?

Innan siktade jag på mellansegmentet, det kort som gav mest prestanda/kr oavsett om det var nvidia eller ati/amd. Nu senast har det varit highend korten. Titan tycker jag aldrig har värt att skaffa då Nvidia mer eller mindre bestraffat Titan ägarna med att släppa Ti kort bara några månader efter som presterar lika bra eller bättre för halva kostnaden.

Hade väl tänk att uppgradera både skärm och grafikkort men nu avvaktar jag tillsvidare. Varken Turing eller 4K/144hz skärmarna lockar just nu då man verkar få betala ett överpris för omogna produkter.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Spela roll vad de heter? Hade inte brytt mig om de hetat Nvidia Gaffeltruck 2000, kortet ska ju bara sitta i datorn och göra sitt jobb.

Nej, jag hakar inte upp mig på namn när jag handlar grafikkort men när vi ändå pratar namn så tycker jag Nvidia ska köra 2100 serien. Tycker allt inom nya grafikkorts releaser är intressant. Spännande att även få veta namnet.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag är nöjd med mitt 1070ti än så länge, tills jag ser några imponerande siffror stannar jag en generation bakåt!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Här är en tjomme som filosoferar över den nya grafikortsserien RTX från nvidia. Han sågar t o m själva raytracing tekniken, då den bara visar glas och speglar, med hänvisning till att verkligheten (den man vill efterlikna) inte ser ut på det viset. Intressanta reflektioner. Angående att man INTE ska förboka har han en bra poäng.
https://www.youtube.com/watch?v=2MIwDY0-C2o

12
Skriv svar