Därför fiskade Microsoft upp Ninja Theory

Robot
Därför fiskade Microsoft upp Ninja Theory

Mellanstora utvecklare viktiga för Game Pass-satsningen.

#microsoft, #ninja-theory


Medlem

Det var ett guldläge för Microsoft, helt enkelt.

Ser fram emot deras nästa spel och hoppas Microsoft håller fria tyglar, som lovat.

Ambassadör
Xbox

Jag tror att det blir episkt bra. Ett Ninja Theory som inte behöver lägga halva sin personal på merc-jobb för att betala hyran kan ju skapa fantastiska spel med den arbetsron och det fokuset som det ger.


signatur

Jump in.

Medlem

Microsoft vågar inte satsa på kreativa nya spel med hög budget, så de köper upp mindre studios att göra det för en lägre budget.

Medlem

Väldigt tråkigt att höra att dessa blivit uppköpta av Microsoft. Att bli uppköpt av Microsoft brukar inte innebära något positivt för en spelstudio.

Medlem

Kul för alla Xbox ägare. Spelar själv på PS4 men det könns som att det här är något microsoft behöver göra om jag ska få en anledning att byta plattform eftersom det har varit en bristvara med konsol exklusiva spel till Xbox sen lanseringen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Medlem
Skrivet av twilek:

Väldigt tråkigt att höra att dessa blivit uppköpta av Microsoft. Att bli uppköpt av Microsoft brukar inte innebära något positivt för en spelstudio.

Microsoft exklusiva studior har ju i alla fall mycket större antal användare att sälja spel till än de som är låsta till Sonys plattformar.

Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Microsoft exklusiva studior har ju i alla fall mycket större antal användare att sälja spel till än de som är låsta till Sonys plattformar.

Källa på det?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Tror inte någon på studion klagar så mycket, ett köp av MS innebär garanterat en bra bump i löner osv oxå.

eld
Medlem
Skrivet av hokuspokus:

Tror inte någon på studion klagar så mycket, ett köp av MS innebär garanterat en bra bump i löner osv oxå.

Aktiägarna kan casha in och bli glada, för resten rullar det på som vanligt. Känns inte så troligt att microsoft skulle gå in och höja löner utan motivation.

Fördelen för ninja theory var väl att de slapp leva projekt till projekt, där Hellblade mycket väl kunde ha sänkt företaget och folk hade förlorat jobben, så de anställda lever mycket mer säkert.

Medlem

MS har löne nivåer som sätts, ex uppfyller man eller är senior roll eller dylikt på ställe X och ms köper upp. så får man den nivå av lön, har man under så bumpas du upp. Har man det redan så e man kvar.

been there

Medlem
Skrivet av hokuspokus:

Tror inte någon på studion klagar så mycket, ett köp av MS innebär garanterat en bra bump i löner osv oxå.

Jag har själv jobbat på en spelstudio som blev uppköpt av just Microsoft så jag har personlig erfarenhet och full insikt i hur de arbetar (om du inte tror mig finns det tillräckligt mycket info i min avatar och mitt användarnamn för att du ska kunna hitta exakt vem jag är och vad jag heter i verkligheten om du bara har lite google-skills ). Personligen upplevde jag ingen större bump i min lön när vi blev uppköpta, var ganska marknadsmässiga nivåer. Vi hade även efter uppköpet individuell lönesättning, så inga fasta nivåer. Men visst, om man är en liten studio med väldigt låga löner kan det så klart innebära en viss förbättring i just lön, men jobbar man enbart på ett ställe för lönens skull? Personligen valde jag i alla fall att sluta en tid efter uppköpet trots helt ok lön, jag gjorde det nära på enbart pga hur företaget hade utvecklats just efter uppköpet.

Medlem
Skrivet av twilek:

Jag har själv jobbat på en spelstudio som blev uppköpt av just Microsoft så jag har personlig erfarenhet och full insikt i hur de arbetar (om du inte tror mig finns det tillräckligt mycket info i min avatar och mitt användarnamn för att du ska kunna hitta exakt vem jag är och vad jag heter i verkligheten om du bara har lite google-skills ). Personligen upplevde jag ingen större bump i min lön när vi blev uppköpta, var ganska marknadsmässiga nivåer. Vi hade även efter uppköpet individuell lönesättning, så inga fasta nivåer. Men visst, om man är en liten studio med väldigt låga löner kan det så klart innebära en viss förbättring i just lön, men jobbar man enbart på ett ställe för lönens skull? Personligen valde jag i alla fall att sluta en tid efter uppköpet trots helt ok lön, jag gjorde det nära på enbart pga hur företaget hade utvecklats just efter uppköpet.

Kul med lite verklig insikt i branschen istället för random folk som sitter och hittar på eller tror sig veta. Du gjorde nog ett bra val som sagt om man kollar tillbaka på deras track record.

Medlem
Skrivet av breahl:

Källa på det?

Inte direkt men kan tänka mig att windows plus xbox one användare är betydligt fler än PlayStation 4 plus PlayStation vita användarna.
Behövs inga källor på detta.

Ambassadör
Xbox

Det här sa Ninja Theory själva om uppköpet:


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte direkt men kan tänka mig att windows plus xbox one användare är betydligt fler än PlayStation 4 plus PlayStation vita användarna.
Behövs inga källor på detta.

Tja, om man kollar på konsollspel så säljer ju dock både nintendo- och playstation-exklusiva spel betyldigt bättre än de xbox-exklusiva och så har det varit i ganska många år. (http://www.vgchartz.com/yearly/2018/Global/)
Konsollmarknaden är dessutom större än PC-marknaden när det gäller spel (https://newzoo.com/insights/articles/global-games-market-reac...)
Så trots att det finns massor med mer potentiella spelare på PC-marknaden så innebär inte det att de köper mer spel.

Skrivet av Mortaigne:

Det här sa Ninja Theory själva om uppköpet:

Jag skulle vara förvånad om jag hört något annat än positiva tongångar sägas officellt från personer med "director" och "chief" i titlarna Vi får väl se vad de anställda kommer tycka om något år eller så, när verkligheten kommit på besök och det visar sig att Microsoft och Ninja Theory kanske har helt olika definitioner på vad verkligen kreativ frihet betyder

Medlem
Skrivet av twilek:

Tja, om man kollar på konsollspel så säljer ju dock både nintendo- och playstation-exklusiva spel betyldigt bättre än de xbox-exklusiva och så har det varit i ganska många år. (http://www.vgchartz.com/yearly/2018/Global/)

Det bör väl mer ha med spelen att göra än plattformen? Gör en studio ett riktigt bra spel som kommer till både Xbox one och PC så bör det sälja bättre än om samma spel enbart kom till Switch eller PS4. Sen är det ju inte förrän på senare tid spelen faktiskt börjat komma till både Xbox och Pc samtidigt.
(Obs jag förnekar inte att PS4 har fler användare än Xbox one eller att sony har lyckats bättre med sina exlusiva spelserier denna generation)

Citat:

Konsollmarknaden är dessutom större än PC-marknaden när det gäller spel (https://newzoo.com/insights/articles/global-games-market-reac...)
Så trots att det finns massor med mer potentiella spelare på PC-marknaden så innebär inte det att de köper mer spel.

Kollade bara lite snabbt på graferna i den länken men enligt den så är ju PC marknaden nästan lika stor som konsollmarknaden men konsol delen inkluderar ju exempelvis Xbox one och switch (kanske även 3ds eller ingår det i mobile?) Alltså är det inte enbart PS4 och vita som är större än PC utan alla konsoler tillsammans.
Så det blir ju inte en vettig jämförelse när du ska se hur mycket PS4 + vita drar in jämfört med Xbox one + pc.

Ambassadör
Xbox

@twilek: Japp, varken du eller jag vet hur det blir. Jag väljer dock att ha positiva förhoppningar då inget i nuläget pekar på något annat.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det bör väl mer ha med spelen att göra än plattformen? Gör en studio ett riktigt bra spel som kommer till både Xbox one och PC så bör det sälja bättre än om samma spel enbart kom till Switch eller PS4.

Visst kan det vara så, men behöver inte nödvändigtvis vara det. Hela min poäng var att peka på att dina påståenden kanske inte är så självklara som du själv påstod, så de inte ens behöver källor.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Så det blir ju inte en vettig jämförelse när du ska se hur mycket PS4 + vita drar in jämfört med Xbox one + pc.

Nej, jag konstaterade bara att konsolmarknaden är större än PC-marknaden, och att man nödvändigtvis inte måste sälja så mycket mer på PC bara för att det potentiellt finns fler användare där. Så TROTS alla potentiella användare så säljs det inte mer spel där. Så att hävda att dina påståenden inte ens behöver några källor för att vara sanna är med andra ord ren nonsens.

Att släppa spel till PC (windows/mac/linux inräknat) är betydligt enklare än till konsol dessutom eftersom dessa platformar är mer öppna (vilket ju så klart är positivt) vilket innebär att det finns betydligt större utbud av spel här, men trots detta så har inte denna marknad högre revenue än konsolmarknaden, vilket med andra ord innebär att i genomsnitt så drar spel som kommer till PC in betydligt mindre per spel än sådana till konsol, och det är så siffrorna brukar se ut också för de flesta spel som släpps både till PC och konsol (det finns så klart flertalet undantag här men jag pratar generellt). Och ja, det är ingen stor skillnad i storlek på marknaderna, men det man måste tänka på är som sagt att PC-marknaden räknas precis alla spel som släpps (oavsett om de släpps till crossplattform eller mac/windows/linux), inte bara Microsoft-exklusiva. Och det var väl ändå exklusiva spel vi pratade om?

Om du vill sälja så många spel som möjligt ska du nog snarare se till att vara oberoende så du kan släppa dem på alla konsoler samt till PC.

Skrivet av Mortaigne:

@twilek: Japp, varken du eller jag vet hur det blir. Jag väljer dock att ha positiva förhoppningar då inget i nuläget pekar på något annat.

Nej, jag vet så klart inte, och jag hoppas självklart att det går bra för Ninja Theory eftersom jag gillar studion i fråga. Men min erfarenhet säger mig dock att det inte alltid brukar vara så positivt för en studio när detta händer även om de själva så klart tror och hoppas det just nu, så jag är tyvärr inte lika positiv som dig. Men jag hoppas så klart att jag får fel, det skulle vara trist att se den här studion slukas och transformeras till något helt annat än vad de är idag.

Medlem
Skrivet av twilek:

Visst kan det vara så, men behöver inte nödvändigtvis vara det. Hela min poäng var att peka på att dina påståenden kanske inte är så självklara som du själv påstod, så de inte ens behöver källor.

Nej, jag konstaterade bara att konsolmarknaden är större än PC-marknaden, och att man nödvändigtvis inte måste sälja så mycket mer på PC bara för att det potentiellt finns fler användare där. Så TROTS alla potentiella användare så säljs det inte mer spel där. Så att hävda att dina påståenden inte ens behöver några källor för att vara sanna är med andra ord ren nonsens.

Mitt påstående var "Microsoft exklusiva studior har ju i alla fall mycket större antal användare att sälja spel till än de som är låsta till Sonys plattforma" Jag pratade inte om pengarna i sig utan antalet användare som finns på plattformarna. Det finns alltså potential att nå fler användare om de skapar rätt spel men nu har de uppenbarligen inte gjort det. Det är inte nonsens bara för att konsolmarknaden är större än pc ekonomiskt sett.
Och vad händer om PS5 blir en flopp? Vad ska en sony studio leva på för kunder då? Visst inte troligt men vem trodde år 2010 att Xbox one skulle få en så dålig start som den fick?

Citat:

Att släppa spel till PC (windows/mac/linux inräknat) är betydligt enklare än till konsol dessutom eftersom dessa platformar är mer öppna (vilket ju så klart är positivt) vilket innebär att det finns betydligt större utbud av spel här, men trots detta så har inte denna marknad högre revenue än konsolmarknaden, vilket med andra ord innebär att i genomsnitt så drar spel som kommer till PC in betydligt mindre per spel än sådana till konsol, och det är så siffrorna brukar se ut också för de flesta spel som släpps både till PC och konsol (det finns så klart flertalet undantag här pratar jag generellt). Och ja, det är ingen stor skillnad i storlek på marknaderna, men det man måste tänka på är som sagt att PC-marknaden räknas precis alla spel som släpps (oavsett om de släpps till crossplattform eller mac/windows/linux), inte bara Microsoft-exklusiva. Och det var väl ändå exklusiva spel vi pratade om?

Ja PC delen delas ju även på mac och linux Men tror inte det är en jättestor andel av PC delen som Mac eller linux användarna står för. Konsol delen däremot delas nog betydligt jämnare dock.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mitt påstående var "Microsoft exklusiva studior har ju i alla fall mycket större antal användare att sälja spel till än de som är låsta till Sonys plattforma" Jag pratade inte om pengarna i sig utan antalet användare som finns på plattformarna.

Du pratar om användare att "sälja spel till" så då spelar väl pengar en liten roll i alla? Och potentiella kunder spelar ju som sagt föga roll, alla som har PC är inte gamers, och majoriteten av spelen som släpps till PC har inte Microsoft något som helst med att göra och tjänar inte en krona på.

Rent potentiellt kan man säga att både Sony och Microsoft har ca 7 miljarder kunder, så många kan rent potentiellt köpa en av deras plattformar och sedan spel till dem. Det kommer dock aldrig hända och därför är potentiella kunder ett helt meningslöst mått, det är de som verkligen köper spelen som spelar roll. Och rent statistiskt är det i dag mer fördelaktigt att släppa sitt spel på en Sony-exklusiv plattform än på en Microsoft-exklusiv om du nu nödvändigt måste välja en exklusiv plattform och det är många spel du vill sälja, men bäst är ju som sagt så klart att släppa ditt spel till så många plattformar som möjligt...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja PC delen delas ju även på mac och linux Men tror inte det är en jättestor andel av PC delen som Mac eller linux användarna står för. Konsol delen däremot delas nog betydligt jämnare dock.

Nej, mac och linux lär vara en marginell del, men hela grejen är som sagt att större delen av alla spel som släpps till pc (oavsett om det är till enbart windows eller även till andra os) så har majoriteten inte något med Microsoft att göra och kan därför knappast kallas Microsoft-exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av twilek:

Du pratar om användare att "sälja spel till" så då spelar väl pengar en liten roll i alla? Och potentiella kunder spelar ju som sagt föga roll, alla som har PC är inte gamers, och majoriteten av spelen som släpps till PC har inte Microsoft något som helst med att göra och tjänar inte en krona på.

Nej, mac och linux lär vara en marginell del, men hela grejen är som sagt att större delen av alla spel som släpps till pc (oavsett om det är till enbart windows eller även till andra os) så har majoriteten inte något med Microsoft att göra och kan därför knappast kallas Microsoft-exklusiva titlar.

Jag har inte påstått att microsoft ska tjäna något på att det går bra för World of tanks eller andra spel som finns till windows men de inte har nån MS inblandning. Förutom att deras plattform har användare. Sony har väl egentligen inte så mycket att göra med majoriteten av alla PS4 spel heller förutom att de kanske får någon procent på försäljningen?
Men har personen i fråga Windows 10 på sin dator, finns Xbox tjänsten osv installerad från start (i de flesta fallen i alla fall) vilket gör steget väldigt litet till att köpa ett spel som är Microsoft exklusivt om det finns ett litet intresse. Speciellt jämfört med att gå och köpa en Xbox one bara för ett spel.
Exempelvis kan ju även folk som köpt en Playstation men inte tycker det är värt med en Xbox one för några exlusiva spel, även få tillgång till en viss del av microsoftspelen (förhoppningsvis släpper de alla framtida spel på Xbox och Windows Pc samtidigt) Eftersom de troligtvis i alla fall har en dator.

Jag tror på den strategin i alla fall.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sony har väl egentligen inte så mycket att göra med majoriteten av alla PS4 spel heller förutom att de kanske får någon procent på försäljningen?

Nej precis, det håller jag helt med om, men låt oss återgå till vad vi ursprungligen diskuterade. I ditt originalinlägg pratade du om "Microsoft exklusiva studior" samt "de som är låsta till Sonys plattformar" vilket jag antar är Sony-exklusiva studios Så jag tolkade det som så hävdade du också att man som Microsoft-exklusiv studio skulle ha en större chans att sälja mer eftersom man har en större potentiell användarbas. Det jag hävdar är just att detta påstående bara är nonsens.

Om du är en Microsoft-exklusiv studio idag finns det inget som tyder på att du kommer sälja mer spel trots att du har en potentiellt större massa som relativt lätt kan köpa dina spel, statistiken säger snarare det motsatta. Om det enbart beror på dåliga spel eller inte har jag ingen aning om, visst kan det vara så, men om så skulle vara fallet är det ju konstigt att den relativt mediokra titeln Detroit: Become Human sålt mer i år än något spel som någon Microsoft-exklusiv studio släppt. Jag säger inte att jag vet vad som är orsaken, det kan vara många. Till exempel kan Sonys användare vara mer köpbenägna än Microsofts även om Microsoft innehar en större användarbas över alla sina plattformar. Om det nu är spel man vill sälja finns det som sagt ingen påtaglig fördel att vara en Microsoft-exklusiv studio framför en Sony-exklusiv som du antydde. Jag förespråkar inte varken det ena eller det andra, hellre skulle jag nog som sagt se att de som kan försöker släppa sina spel till så många plattformar som möjligt.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Men har personen i fråga Windows 10 på sin dator, finns Xbox tjänsten osv installerad från start (i de flesta fallen i alla fall) vilket gör steget väldigt litet till att köpa ett spel som är Microsoft exklusivt om det finns ett litet intresse. Speciellt jämfört med att gå och köpa en Xbox one bara för ett spel.

Visst kan det vara så, men idag finns det ju inte mycket som tyder på att användare har det beteendet du beskriver

Nåja, det känns som vi kanske inte kommer längre i den här debatten. Personligen ser jag ingen större fördel med att vara en studio som är exklusiv till någon plattform, och att vara låst i Microsofts plattformar ser jag inte som något bättre än att vara låst i Sonys. Om jag tolkar dig rätt så verkar du dock tycka det är bättre att vara låst i Microsofts plattformar eftersom de har potentiellt mer användare. Du får så klart tycka det, personligen tycker jag dock dina argument för saken mest är nonsens No hard feeling, nu är det helg, trevlig fredag

Medlem
Skrivet av twilek:

Nåja, det känns som vi kanske inte kommer längre i den här debatten. Personligen ser jag ingen större fördel med att vara en studio som är exklusiv till någon plattform, och att vara låst i Microsofts plattformar ser jag inte som något bättre än att vara låst i Sonys. Om jag tolkar dig rätt så verkar du dock tycka det är bättre att vara låst i Microsofts plattformar eftersom de har potentiellt mer användare. Du får så klart tycka det, personligen tycker jag dock dina argument för saken mest är nonsens No hard feeling, nu är det helg, trevlig fredag

Det jag argumenterar för är att det är en fördel att ha PC plattformen som alternativ om man är Microsoft exklusiv. Sedan kan ju sony mycket väl säkert få fram någon deal med någon tjänst som Steam eller skapa en egen och sälja sina spel på pc men just nu går det inte vad jag vet?
Visst kanske det inte syns nu på försäljningssiffrorna men det kan väl lika väl bero på spelen som släppts som microsoft exklusiva denna generationen. Själv har jag alltid föredragit PC,Nintendo och Xbox över Playstation men äger ganska få Xbox one Exlusiva spel (bortsett från de som ingår i Gamepass) Det är ju mest gamla halo och forza fast lite snyggare.
Bra spel säljer bra oavsett plattform (så länge det passar formatet då)

Självklart är det bättre att vara fri och kunna släppa på de plattformar man önskar om man har den möjligheten. Jag tycker att alla ska kunna spela spelen även ihop online även "crossplattform"

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra spel säljer bra oavsett plattform (så länge det passar formatet då)

Ja, det håller jag helt med om. Själv äger jag konsoler från alla tillverkare (samt både PC och Mac) så jag kan spela dem alla

1
Skriv svar