Dags för ny dator!

Medlem
Dags för ny dator!

Det börjar att bli dags att pensionera den gamla burken efter 6 års trogen tjänst. Jag har kollat runt lite på kompletts färdigbyggda datorer och fastnat för denna dator eller denna.
Vilken av dessa är att rekommendera av er gurus som har stenkoll på alla komponenter? Är det något som ska bytas ut eller läggas till, eller finns det bättre datorer på andra hemsidor för en liknande peng?

Det enda som jag vet att jag skulle vilja byta ut är chassit, då en glasvägg är helt onödigt för min del.

Tacksam för svar och tips.

//Jozo

Medlem

Mitt bästa tips just nu är att avvakta någon/några månader om du har möjlighet. Antingen får du nästa gens grafikkort till ungefär samma peng, eller så får du nuvarande generations kort billigare. Att lägga så mycket pengar på en dator precis innan ett skifte känns inte optimalt.

jbx
Medlem

Black friday är mitt tips!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Paketen ser okej ut. Finns väl både för och nackdelar med båda. 2600X kommer möjligtvis vara mer framtidssäker då man får fler trådar och fungerar allmänt bättre i CPU krävande program. 8600K presterar annars generellt bättre i spel nu.

Ett alternativ är det här paketet med en i7 8700 (ej K). Du får dock bara ett 1060 6gb men är nog det mest prisvärda datorpaket man kan få just nu. De tusenlappar du spar kan du istället lägga på att uppgradera grafikkortet om något år eller två när 7nm Amd/Nvidia korten släpps.

Chassi:
Fractal Design - Define C Black Kompakt chassi utan fönster med dammfilter och är ljuddämpat.

Fractal Design Define R6 Svart Större chassi utan fönster med dammfilter och är ljuddämpat.

Har inte heller brytt mig om fönster eller rgb trams, men nu finns tempererat glas och då ser det ändå rätt okej ut. https://www.youtube.com/watch?v=DsSjLK6YHIg

Medlem

Tyvärr så är tajmingen riktigt urusel, det är jag medveten om... Men datorn som jag har är på väg att ge upp, det kan bli en krasch när som helst när jag använder den, oavsett vad jag gör.

Hur länge kommer det att dröja innan priserna sänks tror ni?

Medlem

@Sapiens: Det kanske är klokare att spendera pengarna på datorn du tipsade om i nuläget och som du skriver, uppgradera kortet vid ett senare tillfälle.
Klarar den av dagens spel (t.ex. The Witcher 3) utan problem, eller svettas den då?
Hur framtidssäker är de övriga delarna i den datorn? Kommer de att hålla i 5+ år, eller är det något som bör bytas ut redan nu?

Medlem
Skrivet av Jozo:

@Sapiens: Det kanske är klokare att spendera pengarna på datorn du tipsade om i nuläget och som du skriver, uppgradera kortet vid ett senare tillfälle.
Klarar den av dagens spel (t.ex. The Witcher 3) utan problem, eller svettas den då?
Hur framtidssäker är de övriga delarna i den datorn? Kommer de att hålla i 5+ år?

Det beror på vilken upplösning, grafikinställningar och fps du är ute efter. Witcher 3 1080p 60fps klarar ett fabriksöverklockat 1060 6gb i Ultra settings. 1440p 60fps däremot blir lite svettigare men går nog om du sänker inställningarna till medium-high. Med 4K får du räkna med ganska stora kompromisser om du ska få spelbar fps, men så är även fallet med 1070ti om du inte tycker 30fps är okej.

Här kan du kolla på hur 1070ti jämnförs med 1060 OC 6gb i olika upplösningar. På slide 4 finns Witcher 3, notera dock att det är ultra settings vilket är rätt krävande inställning jämnfört med high.

8700 kommer nog hålla sig bäst jämfört med 2600x och 8600K. Troligtvis kommer du kunna ha den i 5+år om inget drastiskt händer på konsolfronten och/eller om spel börjar anpassas åt 12-24kärniga cpu:er, men det är inte speciellt troligt dessvärre.

Chassit skulle jag byta ut då den saknar ljuddämpning.

Nätaggregatet är väl okej så länge du inte tänker sätta in något värstingkort och/eller överklocka mycket. Ska du ha något bättre kan du välja Seasonic Focus+ 750W 80+ GOLD.

Även resten utav delarna är okej förutsatt att du inte tänker överklocka mycket. Du får inga highend premium delar men du får inget skräp heller.

Kanske uppgradera till Win 10 Pro om du vill ha lite mer valmöjligheter och kontroll.

Medlem

Fractal Design Define R6 Svart
Seasonic Focus+ 750W 80+ GOLD PSU
Intel Core i7-8700
Cooler Master Hyper TX3i
ASUS TUF B360-Pro Gaming, Socket-1151
Ballistix Sport LT DDR4 16GB
ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC
Kingston SSDNOW A1000 480GB M.2 PCIe SSD
Barracuda 1TB + Intel Optane 16GB

Jag bytte ut chassit, nätagget och ändrade till en lite större SSD. Det här bygget verkar bra enligt mig. Jag bryr mig inte om 4k i nuläget, så high i 1080p med 60fps i dagens spel duger mer än nog för min del.

Medlem
Medlem

Nu är den beställd, tack så mycket för hjälpen @Sapiens.

Medlem

@Jozo: Inga problem, dubbelkolla sen bara att du fått rätt delar, så de inte råkat missa nätagget tex.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Mitt bästa tips just nu är att avvakta någon/några månader om du har möjlighet. Antingen får du nästa gens grafikkort till ungefär samma peng, eller så får du nuvarande generations kort billigare. Att lägga så mycket pengar på en dator precis innan ett skifte känns inte optimalt.

Skiftet är inte direkt i horisonten än och om du inte tycker att Ray Tracing är a och o när du spelar så kan du vänta till Black Friday som jbx hojtar om nedan å förhoppningsvis knipa en bättre deal på current gen till en vettig peng!

Skrivet av jbx:

Black friday är mitt tips!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

1
Skriv svar