Fyrkantiga ögon - En podcast om Spel och Film

Fragtjuv

Jag har på Fyrkantiga ögons Facebooksida pulbicerat följande krönika om senaste tidens debatt om spelvåld. Läse den, den är faktiskt ganska bra

I och med den tragiska händelsen i Parkland, Florida där nära 20 personer dödades i en skolskjutning har återigen debatten om våld i spel och film blossat upp. Flertalet politiker från USA har uttalat sig negativt om framförallt spelindustrin och menar att den är en starkt bidragande orsak till att landet drabbats av så många skolskjutningar genom åren. Även Donald Trump har varit tydlig med sina åsikter kring ämnet och har bland annat sagt att han hört att allt fler människor argumenterar för att “spelvåld och förhärligande av våld i spel påverkar unga människors tankar i mycket stor utsträckning”. I dagarna kommer dessutom Trump att möta “representanter för spelindustrin” för att diskutera vad som kan göras angående problemet. Vad detta kommer att innebära är i dagsläget svårt att spekulera om men under förra veckan kom ett förslag om att skatten på våldsspel kan komma att chockhöjas i USA. Jag upplever att man från flera håll i USA ser spelvåld som något det är lätt att skylla på. Det är känt att många ungdomar idag lider av psykisk ohälsa och det i kombination med USA:s minst sagt liberala syn på vapen borde få större uppmärksamhet efter sådana här tragiska händelser.

Även om den tagit rejäl fart senaste veckorna så är debatten om spelvåld inget nytt utan har pågått under flera år. Redan på 90-talet beskylldes Mortal Kombat för att vara skadligt för barn och ungdomar medan det i dagsläget är främst spelserien GTA som får ta den stora smällen. Jag vill poängtera att jag tycker att man ska respektera den åldersgräns som är satt för de mest våldsamma spelen idag. GTA har en åldersgräns på 18 år och är absolut ingenting de minsta barnen ska spela men att påstå att spelet är den största bidragande orsaken till våldet i samhället känns fel och direkt konspiratoriskt. Flera rapporter, bland annat från Statens medieråd, har kommit fram till att spelvåld inte skapar aggressiva barn men trots det lever rädslan kvar. Föräldrar är oroliga över vad deras barn kan uppleva i spelens värld, något jag tror till stor del beror på okunskap. Så varför inte behandla barnens spelintresse som vilket annat intresse som helst. Sitt med när ditt barn spelar och se det lika naturligt som att följa med ditt barn på en fotbollsträning. Ställ frågor om spelet och om du ser något som du inte tycker är okej förklara det för ditt barn och sätt upp regler för vad du tycker är okej att ditt barn spelar. Det finns spel idag som är helt fria från våld, som visar upp vackra världar, fantastiska berättelser och finurligt problemlösande. Spela dem tillsammans med ditt barn och ni kan uppleva oförglömliga stunder tillsammans.

Spelindustrin har vuxit sig oerhört stark i Sverige och stod 2016 för en omsättning på 13,6 miljarder kronor. Det kommer att vara omöjligt att hålla tillbaka den. Det enda rätta är att istället omfamna den och se den som en fantastisk möjlighet till ökad utbildning och arbete. Vi får inte låta oss skrämmas av spelvåldets påstådda negativa inverkan på våra barn och ungdomar för då kommer vi gå miste om fantastiska möjligheter.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv

Måste säga att Hope County är en fantastisk sandlåda att leka i. Till och med bergsklättring är härligt.

https://youtu.be/Qo4Yj9eLLEE


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv

En ny konsolmarknad?

Att så kallade devkits för Playstation 5 redan finns hos utvecklarna ser jag som en självklarhet. Det ger utvecklarna en bra uppfattning vad de kommer ha att arbeta med när konsolen väl släpps. Att Playstation 5 skulle släppas redan till julhandeln i år, som ett rykte från förra veckan sa, känns däremot mer osannolikt. Konsolen är inte ens offentliggjord ,vilket tidigast lär ske på sommaren E3.

Däremot lär det finnas någon typ av sanning bakom ryktet. Att Sony har kommit längre i sina planer än vad jag tidigare trott är tydligt. Sony vill helt enkelt inte halka för långt efter Xbox One X som idag ofta preseterar bättre än PS4 Pro. Det har fått mig att tro att Sony faktiskt kan presentera en helt ny konsol redan i sommar med release till julen 2019. Det skulle i så fall betyda att vi har en konsolmarknad som utvecklas i snabbare takt än tidigare. Det innebär med andra ord att vi kan få se nya konsoler eller uppdateringar av de befintliga så ofta som vartannat år.

Personligen är jag av uppfattningen att konsolmarknaden i framtiden kommer bli allt mer lik PC-markanden. Konsumenterna kommer att ges möjlighet att uppdatera sina produkter i allt större utsträckning efter vilken prestande de är ute efter. Det finns naturligtvis en risk med detta då det kan ta bort "enkelheten" som konsolerna i dag erbjuder. När du köper en konsol vet du att spelen till den kommer att fungera. Ifall konsolerna blir uppgraderingsbara kan gemene man tvingas till betydligt större områdeskännedom än tidigare.

Vad tror ni? Kommer konsoler och speldatorer vara fortsatt avskiljda i framtiden eller kommer de närmsa sig varandra för en mer gemensam marknad?
//Joel


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv

Nu finns ett nytt avsnitt av Fyrkantiga ögon! I det första avsnittet för säsongen berättar vi om vad vi spelat och tittat på under sommaren.

Du hittar avsnittet där du vanligtvis lyssnar på poddar!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv

Minns du Sunes sommar och vilket otroligt genomslag den hade? Om inte så kan du i alla fall höra Fyrkantiga ögons nostalgiska tjat om denna film. Fyrkantiga ögon finns där poddar finns!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

12
Skriv svar