Historien bakom Dooms fuskkoder

Robot
Historien bakom Dooms fuskkoder

Fusk som förändrat världen.

#doom


Fragtjuv

Intressant.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Releasehästryttare

TIL: Doom hade multiplayer

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

TIL: Doom hade multiplayer

Var en av mina första mp-shooter-upplevelser. Doom 2, bana 13 (stadsbana) körde vi hur mycket som helst över seriellkabel.


signatur
Geeks Gaming
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Var en av mina första mp-shooter-upplevelser. Doom 2, bana 13 (stadsbana) körde vi hur mycket som helst över seriellkabel.

Jisses vilka minnen. Det var ett helsike att koppla upp alla ibland. Vi var alltid tvungna att göra det i en viss ordning. Men ack vad kul det var!

Medlem

Jo, det där gick varmt i datasalarna i gymnasiet till lärarnas stora förtret - good times ^^

Medlem

"suckmyrocket" är nog den enda koden jag minns...

Medlem

Var inte särskilt gammal och hade bara en Shareware-version men kan utan problem rabbla fuskkoder i sömnen...

Medlem

Helt ok video, så blir att följa. Påminnde mycket om kanalen Summoning Salt som går igenom världsrekord och deras progress i diverse spel (rekommenderas!)

Medlem

IDDQD, IDKFA.

Medlem

Fast var det egentligen fuskkoder? Var dom egentligen inte till för debugging?

ELF
Medlem
Skrivet av delli:

Fast var det egentligen fuskkoder? Var dom egentligen inte till för debugging?

Det är ju vad fuskkoder är till för egentligen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Korken:

IDDQD, IDKFA.

+
IDSPISPOPD

Sånt onödigt vetande som man aldrig kommer glömma.

Medlem

IDSPISPOPD var en kod som fastnade för mig, har funnits med mig sedan DOOM

Medlem
Skrivet av ELF:

Det är ju vad fuskkoder är till för egentligen.

Så om ett spel belönar en för något,
(t.ex Terminator Redemption, om någon mer spelat det här) där finns en meny med massor av koder som man kunde aktivera.
Är det fuskkoder eller bara koder? Och om det bara är koder (inte fuskkoder), har man fuskat om man klarar spelet med såna koder?

Medlem
Medlem

thereisnocowlevel


signatur

Nämen!

Medlem

Wolf3d.exe -goobers


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NordhNet:

Jisses vilka minnen. Det var ett helsike att koppla upp alla ibland. Vi var alltid tvungna att göra det i en viss ordning. Men ack vad kul det var!

Ja, man behövde ju en nullmodemkabel, som typ såg likadan ut som skrivarkablar? Och ställde man in fel baudrate hittade man inte varandra. Sen kom TCP/IP och bara löste allt.


signatur
Medlem

Man skaffade ju nätverkskort (gamla T-korsen) enbart för detta. Pizza-leverans kl 23 med vars en 2-literscola så klarade man sig knappt tills affären öppnade på morgonen. (För kl 23 var ju all Jolt slut redan.)
Klassiska kommentaren från morsan på morgonen: "Oj, är ni redan uppe?". Men ärligt talat var det väldigt mycket C&C också med hemmagjorda regler som "ingen attack första halvtimmen" och livliga diskussioner om engineer rush var ok eller inte (Lika kul varje gång). Min kärlek till obalanserade spel föddes där och håller i sig. Original-battlefield var ju också askul just för att det var så hejdlöst obalanserat.

Medlem
Skrivet av A.Damp:

Så om ett spel belönar en för något,
(t.ex Terminator Redemption, om någon mer spelat det här) där finns en meny med massor av koder som man kunde aktivera.
Är det fuskkoder eller bara koder? Och om det bara är koder (inte fuskkoder), har man fuskat om man klarar spelet med såna koder?

En "kod" är väl just att man knappar in ett ord eller knapp-kombination som i sin tur aktiverar ett fusk. Om fusket finns att aktivera i en meny är det ju ingen kod.

Men sen är det väl som det brukar vara med vissa speltermer, speciellt bland yngre, att orden förlorar sin egentliga innebörd och att man istället använder det på sättet du beskriver det, att man spelar ett spel ett spel med eller utan koder.

Alla koder behöver sen inte aktivera ett egentligt fusk, i exempelvis Tony Hawk-spelen kunde man med hjälp av koder göra sin gubbe tjockare eller smalare. Det blev inte lättare att spela.

1
Skriv svar