Då börjar finalen i Dota 2 – spelar om 101 miljoner kronor

Robot
Då börjar finalen i Dota 2 – spelar om 101 miljoner kronor

Vem tror ni kommer vinna?

#dota-ti


Medlem

Valve annonserade två nya hjältar till DOTA 2, Mars och Grimstroke.

Grimstroke är tillgänglig nu. http://www.dota2.com/grimstroke

Releasehästryttare

@Fulci: De är inte snabba på att göra nya hjältar direkt ^^

Medlem

Hoppas EG tar de


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Håller på EG! Vore så kul att få se Arteezy lyfta bucklan (ni hörde rätt era kättare) tillsammans med s4 och sumail som blir de två första någonsin att ta hem två TI.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Fulci: De är inte snabba på att göra nya hjältar direkt ^^

Som tur är. Hade varit omöjligt att balansera allt rätt om man ska stressa ut nya hjältar.

OnTopic: Hoppas själv på att LGD slår ut EG, och att OG sen vinner finalen. Hade gärna sett att rivaliteten kring att ingen vunnit två gånger håller i sig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Releasehästryttare

Herregud, såg precis klart reprisen på game 3 mellan OG och LGD jösses vilken comeback från OG. Hoppas dock EG vinner det hela.

@erikcedervall: Du skulle lagt till en poll så vi kunde rösta på vilket lag vi vill se som vinnare!

Releasehästryttare

Open Ai vs Pain hilights feat Glados

Tråkigt bara att de ger människorna handikapp, hade ju viljat see bottarna spela så bra de kan när det är live

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Hoppas att OG tar hem det, men befarar att LGD slår ut EG och tar hem allt.

Jag håller också på OG med tanke på vad som hände deras team tidigare i år. Vilken revansch det vore om de vann. Egentligen har de redan fått revansch, de är sämst tvåa då de redan är i finalen.

Medlem

Här kan man kolla på finalerna:

Steam TV
https://steam.tv/dota2

Twitch
http://www.twitch.tv/dota2ti

Twitch med nybörjarvänliga kommentatorer
http://www.twitch.tv/dota2ti_newcomer

Inne i spelet
DOTA 2 är gratis att ladda ner och det går att streama matcherna direkt i klienten med live kommentatorer. Ger dig så lika hög kvalite som spelet i sig och du använda kommentatorsvyn eller styra vyn helt själv eller följa en spelare osv.
https://store.steampowered.com/app/570/Dota_2/

Avstängd

Jag hoppas att EG kommer till finalen så att s4 får briljera. Hejar alltid på svenskarna i lagen!

Häftigt också hur en spelare i OG bara hade lirat Dota2 i ca 1 år och nu är han plötsligt i semifinal i en turnering där första plats plockar hem 100+ miljoner kronor!

EDIT: OBS: Tiderna är preliminära med tanke på hur utdragna matcherna kan bli. I bästa fall så börjar finalen 23:00 men kan bli mycket senare också.

Medlem
Skrivet av AplAy:

EDIT: OBS: Tiderna är preliminära med tanke på hur utdragna matcherna kan bli. I bästa fall så börjar finalen 23:00 men kan bli mycket senare också.

Dessutom om det står att matchen ska börja 19:00 så börjar den oftast inte förrän 19:30 för att de ska snacka en halvtimme innan.

Avstängd

In-game för första set började 20:02. Verkar som om LGD smeker EG just nu early-game.

Medlem
Skrivet av AplAy:

In-game för första set började 20:02. Verkar som om LGD smeker EG just nu early-game.

Japp, börjar extra sent på finaldagen tydligen.

Gick itne så bra för EG i första matchen. Utspelade i princip hela matchen utom en teamfight de vann.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av AplAy:

Häftigt också hur en spelare i OG bara hade lirat Dota2 i ca 1 år och nu är han plötsligt i semifinal i en turnering där första plats plockar hem 100+ miljoner kronor!

Topson har spelat dota i många år, men bara 1 år som proffs. Fortfarande sjukt imponerande.

Om det blir LGD och OG i finalen är det garanterat att det blir minst en spelare som vinner ett TI på sitt första försök. Riktigt kul!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

LGD vann enkelt även i andra matchen, så de möter OG i finalen. OG som alltså slog LGD i matchen innan finalen. De får alltså möta laget de slog igen. Det är en av de grejer jag inte gillar med turneringsformatet.

Medlem
Skrivet av Fulci:

LGD vann enkelt även i andra matchen, så de möter OG i finalen. OG som alltså slog LGD i matchen innan finalen. De får alltså möta laget de slog igen. Det är en av de grejer jag inte gillar med turneringsformatet.

Jag gissar att du föredrar enkeleliminering? Vilka fördelar tycker du det formatet har som dubbeleliminering saknar?

Medlem
Skrivet av mbjn:

Jag gissar att du föredrar enkeleliminering? Vilka fördelar tycker du det formatet har som dubbeleliminering saknar?

Jag sa ju det i inlägget? Nu spelade det ingen roll i denna turnering, OG vann två raka matcher mot samma lag. Fantastisk turning, vilken revansch för OG. Ana var den bästa spelaren i hela turneringen.

Edit: Jag tycker dubbeleliminering är ok, men föredrar formatet med singeleliminering som är vanligt i sport. Helt enkelt för att nedre delen är en förlorardel och de går rakt upp till final. Jag vill inte ha ett förlorarlag i final, det ska vara två vinnarlag som möts. Visst ger det de bättre lagen på vinnardelen en fördel av en extra chans. Men en singeleliminering har seedade matcher där man möter sämre lag i de första omgångarna och på så sätt borde gå vidare som ett bra lag. Genom att det blir någpt färre matcher skulle de kunna förlänga semifinalerna till bäst av fem och på så sätt ge lagen tillräckligt många matcher så bättre lag har möjlighet att göra en dålig match men komma tillbaka.

Medlem

Skyltändring innan finalen

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Här kan man kolla på finalerna:

Steam TV
https://steam.tv/dota2

Twitch
http://www.twitch.tv/dota2ti

Twitch med nybörjarvänliga kommentatorer
http://www.twitch.tv/dota2ti_newcomer

Inne i spelet
DOTA 2 är gratis att ladda ner och det går att streama matcherna direkt i klienten med live kommentatorer. Ger dig så lika hög kvalite som spelet i sig och du använda kommentatorsvyn eller styra vyn helt själv eller följa en spelare osv.
https://store.steampowered.com/app/570/Dota_2/

Enda tråkiga med att streama matcherna in-game är att ljudet är sämre och att spelet "hackar" till då och då ju fler spelare det är online som tittar. Det har varit så i flera år, fattar inte varför de inte fixar det.

Medlem
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag sa ju det i inlägget? Nu spelade det ingen roll i denna turnering, OG vann två raka matcher mot samma lag. Fantastisk turning, vilken revansch för OG. Ana var den bästa spelaren i hela turneringen.

Edit: Jag tycker dubbeleliminering är ok, men föredrar formatet med singeleliminering som är vanligt i sport. Helt enkelt för att nedre delen är en förlorardel och de går rakt upp till final. Jag vill inte ha ett förlorarlag i final, det ska vara två vinnarlag som möts. Visst ger det de bättre lagen på vinnardelen en fördel av en extra chans. Men en singeleliminering har seedade matcher där man möter sämre lag i de första omgångarna och på så sätt borde gå vidare som ett bra lag. Genom att det blir någpt färre matcher skulle de kunna förlänga semifinalerna till bäst av fem och på så sätt ge lagen tillräckligt många matcher så bättre lag har möjlighet att göra en dålig match men komma tillbaka.

Har också invändningar mot formatet. Nu vann ju rätt lag den här gången. Men, ponera att OG hade vunnit winnerbracket-mötet med 2-0 och sedan förlorat finalen 2-3. Då står man där med en egentlig förlorare som slutgiltig turneringssegrare.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Fulci:

Jag sa ju det i inlägget? Nu spelade det ingen roll i denna turnering, OG vann två raka matcher mot samma lag. Fantastisk turning, vilken revansch för OG. Ana var den bästa spelaren i hela turneringen.

Edit: Jag tycker dubbeleliminering är ok, men föredrar formatet med singeleliminering som är vanligt i sport. Helt enkelt för att nedre delen är en förlorardel och de går rakt upp till final. Jag vill inte ha ett förlorarlag i final, det ska vara två vinnarlag som möts. Visst ger det de bättre lagen på vinnardelen en fördel av en extra chans. Men en singeleliminering har seedade matcher där man möter sämre lag i de första omgångarna och på så sätt borde gå vidare som ett bra lag. Genom att det blir någpt färre matcher skulle de kunna förlänga semifinalerna till bäst av fem och på så sätt ge lagen tillräckligt många matcher så bättre lag har möjlighet att göra en dålig match men komma tillbaka.

Skrivet av daver:

Har också invändningar mot formatet. Nu vann ju rätt lag den här gången. Men, ponera att OG hade vunnit winnerbracket-mötet med 2-0 och sedan förlorat finalen 2-3. Då står man där med en egentlig förlorare som slutgiltig turneringssegrare.

Kul att ni delar med er om vad ni tycker om formatet!

Jag älskar dubbelelimineringsformatet. Det ger lag möjlighet att anpassa sig efter förlust och det minskar turfaktorn från seedningen från gruppspelet. I alla fall för de som hamnar i winner's bracket. Tänk om det generellt sett bästa laget (Lag A) har otur med att de får möta just det lag (Lag B) som har en särskild spelstil som är extra bra mot dem i enkelelimineringsformatet. Hade Lag A inte fått just Lag B som motståndare kanske Lag A hade vunnit hela skiten, men de åkte ut på grund av formatet.

Med dubbeleliminering blir det dels fler matcher, något jag personligen gillar. Det kan också skapas storylines och rivalitet hos lag under samma turnering då de kanske möts i gruppspel, winner's bracket och loser's bracket. Detta kan skapa en ökad spänning och koppling till turneringen för tittarna. Dessutom låter det lagen lära sig av sina misstag och riktigt bra lag lär sig anpassa sig. För det är väl inte kul att förlora mot cheese och pocketstrats och vara ute?

Jag hyllar dubbeleliminering, det känns schysstare mot spelarna/lagen, ger mer belöning till de som presterar bra i gruppspelet, visar (förhoppningsvis) konkreta exempel på anpassning. Det blir en bättre tittarupplevele för mig helt enkelt

Jag håller med att om ett lag ska vara bäst så ska de klara av att slå alla lag, även vid enkeleliminering, men personligen tycker jag det blir mycket mer spännande med dubbeleliminering. Kul att se andras åsikter.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk
Förstår att andra gillar formatet. Det kommer inte försvinna från DOTA 2 då det är väldigt inarbetat.

1
Skriv svar