Två ihjälskjutna under e-sportsturnering i USA

Medlem

Dags för hårdare vapenlagar i USA? Till en viss gräns (tänker på de ökända bump stocks som bl.a. Las Vegas-skjutaren använde), men även om man skulle ta skjutvapen ur ekvationen så kommer en person inställd på att döda att på ett eller annat sätt utföra dådet. Vi har bl.a. sett våldsdåd där bilar, lastbilar, knivar, har använts. Ta t.ex. killen som utförde skolattacken i Trollhättan, han använde ett stort jävla svärd och dödade tre personer. Eller ta terrorattacken i Nice där terroristen använde en lastbil och dödade minst 84 personer. Listan kan göras lång. Så visst, se över vapenlagarna i USA, med bättre bakgrundskontroller och kanske begränsa tillbehör som t.ex. bump stocks, men man ska nog lägga mer fokus på människors mentala tillstånd istället för att gapa "FÖRBJUD SKJUTVAPEN!" varenda gång nåt sånt här sker.


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Japp, har själv jägarexamen och äger en halvautomatiskt studsare. Har för mig att det finns runt 2 miljoner legala vapen i landet. Så nej, att Sverige är vapenrestrektivt är bara en myt. Vad vi däremot har jämfört med usa är en fungerande psykvård och sund vapenkultur.

Jag skulle inte påstå att psykvården i Sverige fungerar, men. Möjligtvis bättre än i USA.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Japp, har själv jägarexamen och äger en halvautomatiskt studsare. Har för mig att det finns runt 2 miljoner legala vapen i landet. Så nej, att Sverige är vapenrestrektivt är bara en myt. Vad vi däremot har jämfört med usa är en fungerande psykvård och sund vapenkultur.

Fungerande psykvård har vi inte. Folk sparkas ut så fort de säger att de inte vill vara där.

Men vi har väldigt bra vapenlagar på så sätt att det är väldigt lätt för myndigheterna i Sverige att ta vapen ifrån folk.
Det räcker att du kör för fort, blir omhändertagen för fylla tillräckligt många gånger eller på annat sätt påvisar att du inte kan sköta dig eller inte visar respekt för de lagar och regler som finns. De behöver inte ha med ditt vapen att göra, men du blir av med direkt. Vet inte hur det är i USA, men har svårt att tro att man kan bli av med sitt vapen för att man beter sig dåligt i trafiken, vilket du kan här.

Medlem

@Red_warning: samt att krav på medlemskap i skytteklubb är en bra spärr för de värsta dårarna.

Medlem

@Andy Hexagon: Har sagt det förut och säger det igen, problemet är inte mängden vapen, det är folk som vill döda andra som är problemet. Många, väldigt många av dessa skjutningar i USA är utförda av personer som har gått på eller går på antidepressiva. Självklart så är det lustigt med mängden vapen i USA men det är inte deras lagar som är problemet utan det är mängden människor som det klicka för i huvudet som väljer att döda andra. Och som du själv skrev, om de inte hade haft ett skjutvapen så hade de gått lös på något annat sätt istället. De har ett problem med psykiskasjukdomar och en extrem medicinering som aldrig har visat sig fungera. Att man tillåter AD medciner så pass enkelt som man gör är väldigt märkligt. Det är mediciner som förändrar din personlighet och som jag såg någon skriva, i vissa fall medicinskt lobotomerar folk. Det behövs en stor genomgång av folks psykiska hälsa just i USA. Det finns orsaker som gör att detta händer där oftare än andra platser, men den orsaken är inte vapen, det är bara verktyget som har använts, det är inte orsaken.

Medlem
Skrivet av wallde:

Fungerande psykvård har vi inte. Folk sparkas ut så fort de säger att de inte vill vara där.

Men vi har väldigt bra vapenlagar på så sätt att det är väldigt lätt för myndigheterna i Sverige att ta vapen ifrån folk.
Det räcker att du kör för fort, blir omhändertagen för fylla tillräckligt många gånger eller på annat sätt påvisar att du inte kan sköta dig eller inte visar respekt för de lagar och regler som finns. De behöver inte ha med ditt vapen att göra, men du blir av med direkt. Vet inte hur det är i USA, men har svårt att tro att man kan bli av med sitt vapen för att man beter sig dåligt i trafiken, vilket du kan här.

Nej psykvården i Sverige är ett skämt. Folk som ber om hjälp som vet att de är farliga och inte kan kontrollera sig själva får inte hjälp.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Ja, för det skjuts ju inget i sverige.

Skillnad på kriminella och vanliga civila.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Skillnad på kriminella och vanliga civila.

Ja, skillnaden är att civila inte skjuter andra civila överhuvudtaget.

Medlem

@Remus: Det är kriminellt att skjuta andra, såvida du inte är polis eller militär under specifika omständigheter. Så nej, ingen skillnad.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Esri:

Nej psykvården i Sverige är ett skämt. Folk som ber om hjälp som vet att de är farliga och inte kan kontrollera sig själva får inte hjälp.

Självklart hör vi bara om det som går fel då det inte säljer tidningar att berätta om det som går bra. Vilket ger intrycket av ett icke fungerande system. Med det vill jag inte påstå att det inte finns problem, men bilden folk gärna målar upp stämmer väldigt sällan överens med verkligheten.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det har väl som vanligt inget att göra med tillgänglighet av vapen att göra, enligt vapenliberalerna! :/

Avstängd
Skrivet av Remus:

Skillnad på kriminella och vanliga civila.

Menar du att det inte är så noga om kriminella skjuter varandra?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Siffran stämmer inte utan är hämtad från GVA, vilka blåser upp statistiken genom att inkludera olyckor, gängvåld, självförsvar och avlossningar från polis. Siffran 234 kommer från antalet fall där vapen avlossats och minst fyra personer skadats, oavsett om skadorna är relaterade till avlossningen. Exempel baserat på statistiken för 2018:

234 "mass shootings"
121 av dessa var utan omkomna, 65 hade 1 omkommen, i många fall gärningspersonen själv. Kvar har vi alltså 48 "masskjutningar" som fortfarande inkluderar allt som nämndes ovan. Frågan som kvarstår blir då - Om masskjutningarna är såpass vanliga och vapenlagarna sådana enorma problem, varför känner man behovet att blåsa upp siffrorna?

Mother Jones är en liknande aktör som fokuserar specifikt på masskjutningar snarare än avlossningar. De definierar inte masskjutning som "avlossat skott och minst fyra skadade" utan som "Indiscriminate rampages in public places resulting in four or more victims". Vad man fann var 102 masskjutningar i USA... sedan 1982, 6 skjutningar under 2018.

Lite skillnad på 6 och 234, nästan som att den ena siffran är framtagen efter politiska intressen. Sedan är det värt att nämna hur statistiken inte behandlar huruvida vapnen ens var lagliga.

Så nej, vapenlagarna är inte problemet i USA, staten som gör sig sämst i statistiken är även den med hårdast lagar. Vad som händer med svenska vapenlagar är att endast kriminella bär vapen, någonting som är sämre för alla. Sverige hade blivit ett bättre land med USAs vapenlagar.

/offtopic

Nej vapenlagarna är inget problem alls.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Cyniskt, javisst, men jag är glad över att det inte var ett skjutar-spel som de spelade. Den här debatten skall inte handla om spel utan om tillgången till vapen.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det kan vara bra att veta att självmord räknas in statistiken för eldvapen-mord.
2013 var 63% av fallen, just självmord.

Medlem

Synd om offren och deras familjer.

Varför sånt här händer i usa är pga deras folk håller på gå under.
Lättillgängliga vapen och vanliga människor som lever i extrem stress pga jakt på karriärer och pengar.
Det är usa i ett nötskal till stora delar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Red_warning:

Japp, har själv jägarexamen och äger en halvautomatiskt studsare. Har för mig att det finns runt 2 miljoner legala vapen i landet. Så nej, att Sverige är vapenrestrektivt är bara en myt. Vad vi däremot har jämfört med usa är en fungerande psykvård och sund vapenkultur.

Det var bland det dummaste jag läst.

Medlem

Kan pengar i e sport vara anledningen, inte bara att han förlorade?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Det var bland det dummaste jag läst.

Förklara gärna vad som var dumt i det han sa.

Avstängd
Skrivet av zauii89:

Sjukt, och ännu sjukare att de aldrig gör något åt det. Sambon var på wallmart eller dylikt när hon var i staterna och brevid barnavdelningen hänger skjutvapen. Det ger lite perspektiv på att vapen där är lika vanligt och accepterat som godis här..

Jag har gjort lumpen och har enorm respekt för vapen, och lite fördomsfullt slulle jag säga att samma respekt generellt inte finns i USA.

Haha ja, det är sinnessjukt. Farbrorn till mig som varit i Texas berättade att i en helt vanlig stor mataffär så stod en snubbe och sålde rejäla hagelbrakare mitt i affären precis som andra skulle stå och sälja smakprover av mat. Snubben var riktigt slapp med vapenkontrollen också, "don't worry about the background check, check out this puppy!".

Det var ju förståeligt, snubben ville sälja, inte fan bryr han sig om vad man gör med vapnet. "None of my business", som attityden är i landet som förstärks av den relativt höga individulistiska kulturella aspekten i landet med. Jag gjorde aldrig lumpen men vad skulle du säga om att alla civila skulle bära vapen i hopp om att "kunna skydda sig från 'the bad guys'"? Det är min uppfattning om att majoriteten av människor inte kan hantera vapen, inte ens med rejäl träning.

Avstängd

En sak jag vill tillägga angående mental (o)hälsa är att påstå att, "man måste vara psykisk sjuk om man gör något sånt" är lite för generöst att säga eftersom det antyder om att människan på något vis skulle vara helt perfekt från att kunna begå det som är "rätt vanligt i naturen".

Föreställ dig att du tar din flickvän eller fru på bar gärning när hon är otrogen, helt mitt under akten. Tror du att du inte kommer få en enda tanke om att, "någon måste dö"? Och även om du får det så gör det ju inte dig "psykisk sjuk", samtidigt som det inte heller "rättfärdigar det eventuella våldet".

Vad jag menar är att vi alla kan provoceras fram till våra värsta onda sidor som vi helst inte ens vill erkänna att vi besitter (därav ALLTID säga att det är "psykisk ohälsa"). Vi kan alla sitta här och skriva och gotta oss i hur vi påstår att vi kommer att reagera i en given situation, medan det blir en helt annan verklighet när vi väl står där öga mot öga mot situationen som har uppstått.

Enklast exempel att relatera till som kille: tänk dig allt klassiskt grabbsnack på förfester om tjejer. Hur förändras känslorna när ni väl drar ut på klubben för att faktiskt ragga hem era småbus och ni står några meter framför ett potentiellt hett ragg? Precis!

Jag vill minnas en person som gick med en kniv till spelcaféet Inferno Online på CS1.3-1.6-tiden för att han hade blivit bannad i någon server på grund av ovårdat beteende. Vad hade denna person gjort om han hade kunna tagit med sig ett skarpt laddat vapen om vapenlagarna var lika slappa i Sverige som i röda starter som t.ex. Florida i USA?

Jag tror att den osunda vapenkulturen och den lätta tillgängligheten till vapen gör att fler dåd inträffar för att personerna hinner snabbt "agera ut sin ilska/whatever oumbärlig impulsiva känsla" innan de hinner komma på bättre tankar. När de väl kommer på bättre tankar, men oftast innan det är för sent, så kanske de inser vad de har gjort och pallar inte med följderna och tar därmed sitt liv på plats.

En riktigt "psykisk sjuk" person skulle ju inte "se följderna" för denne är för sjuk för att förstå och/eller bry sig så varför skulle de då ta livet av sig? Den som är djupt deprimerad ser ingen mening i någonting så vad för "meningsfullt" skulle denna person få ut av att dräpa andra innan denne tar sitt eget liv? Personer i psykos, paranoia eller liknande vanföreställande sjukdom är en annan femma.

Tragiskt som sagt var, men sluta rikta rampljuset på bara en faktor som känns bekväm för att kunna godhetsknarka över människans relativt goda natur. I princip alla människor mer eller mindre kan pressas till gränsen och kulturen kan här vara det som skapar friktion mot detta (striktare vapenlagar, negativ vapensyn) eller det som underlättar detta (slappa vapenlagar, positiv vapensyn).

Avstängd
Skrivet av Saxit:

Förklara gärna vad som var dumt i det han sa.

Allt. Till att börja med har vi inte en sund vapenkultur. Är det sunt att bara kriminella har vapen? och laglydigt folk inte får eller kan försvara sig? Fungerande psykvård i Sverige? Skojar han? Antagligen känner ingen av er till katastrof-reformerna 94-95. Det som faktiskt är en myt, är den om vapentätheten i Sverige.

Medlem

Det är så djupt tragiskt för alla inblandade parter. Att det kommer användas som politiska tillhyggen i debatt om tv-spel, våld, skjutningar och utanförskap är givet, men tråkigt. Tragedin ligger knappast i det forum det handlar om, det är familjerna det handlar om.

12
Skriv svar