Emil Åkered snackar ray tracing och annan data

Robot
Emil Åkered snackar ray tracing och annan data

Vad är egentligen grejen med de nya, dyra, grafikkorten?

#geforce-rtx-2080, #nvidia, #ray-tracing


Medlem

Strålföljning hela vägen till ljuskällan när blanka ytor används är som sagt sjukt krävande. I ett rum med väggar och tak/golv gjort av speglar studsar ljuset nästan oändligt. Skulle vara kul att veta hur nvidia "fuskar" för att uppnå sina resultat.

Vill man ha alla de vackra reflektionerna så är det 2080Ti som gäller, den enda som klarar 10 gigarays per sekund om jag tolkade nvidia rätt. 2080 skulle vara 20% sämre än Ti och redan Ti kommer halvera bildfrekvensen om strålspårningen är påslagen.

Det första en tävlingsinriktad gamer gör är ju att stänga av sådant som drar kraft, så hela grejen känns lite kontraproduktiv. Hade nvidia släpt denna teknik till samma pris som förra generationen hade nog många varit mera förlåtande till att betatesta strålspårning. Speciellt då när det gäller 2080 och 2070 som då kanske är lite för klena för den uppgiften.

Skulle vara riktigt intressant att se tester på hur ett 2070 faktiskt presterar med strålspårning i en "vanlig" dator, då det finns rätt många "priskänsliga" där ute som undrar om det är värt att uppgradera sin befintliga burk. Är nvidias "fusk" så bra att 40% mindre strålar ger fina resultat ändå?

Medlem

Dör av garv "strålföljning"

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Det första en tävlingsinriktad gamer gör är ju att stänga av sådant som drar kraft, så hela grejen känns lite kontraproduktiv. Hade nvidia släpt denna teknik till samma pris som förra generationen hade nog många varit mera förlåtande till att betatesta strålspårning. Speciellt då när det gäller 2080 och 2070 som då kanske är lite för klena för den uppgiften.

Finns många spel där prestandan inte spelar så stor roll. Ex Assassins creed när jag kör den typen av spel så drar jag hellre upp inställningarna än spelar i 150FPS bara jag har hyfsat stabila 60FPS.
Tävlingsinriktade spel brukar ju inte ha särskilt bra grafik eftersom grafiken inte är så viktig.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem
Skrivet av Star Lord:

Strålföljning hela vägen till ljuskällan när blanka ytor används är som sagt sjukt krävande. I ett rum med väggar och tak/golv gjort av speglar studsar ljuset nästan oändligt. Skulle vara kul att veta hur nvidia "fuskar" för att uppnå sina resultat.

Vill man ha alla de vackra reflektionerna så är det 2080Ti som gäller, den enda som klarar 10 gigastrålar per sekund om jag tolkade nvidia rätt. 2080 skulle vara 20% sämre än Ti och redan Ti kommer halvera bildfrekvensen om strålspårningen är påslagen.

Det första en tävlingsinriktad gamer gör är ju att stänga av sådant som drar kraft, så hela grejen känns lite kontraproduktiv. Hade nvidia släpt denna teknik till samma pris som förra generationen hade nog många varit mera förlåtande till att betatesta strålspårning. Speciellt då när det gäller 2080 och 2070 som då kanske är lite för klena för den uppgiften.

Skulle vara riktigt intressant att se tester på hur ett 2070 faktiskt presterar med strålspårning i en "vanlig" dator, då det finns rätt många "priskänsliga" där ute som undrar om det är värt att uppgradera sin befintliga burk. Är nvidias "fusk" så bra att 40% mindre strålar ger fina resultat ändå?

Jag tror inte ens 10 gigastrålar räcker. 2080Ti gav 30-50fps i 1080p i kommande Tomb Raider och knappt 60fps 1080p i BFV. Utgår man ifrån hur krävande tidigare spelen varit, samt prestanda ökningen 2080Ti fått, borde ett sådant kort lätt klara båda spelen i 4K 60+fps utan strålspårning. Då är det i så fall just nu som bäst ca 1/4 utav bildfrekvensen man får när strålspårningen är påslagen. Då var också demonstrationerna rätt begränsade, där egentligen ganska lite saker hände samtidigt. I värsta fall kanske vi snackar 1/6 eller 1/8 utav bildfrekvensen.

Även efter optimering och uppdaterade drivrutiner har svårt att se att ett 2080Ti räcker långt för strålspårning, åtminstone inte i krävande spel i högre upplösningar. Den största optimeringen brukar också vara att skala ner detaljnivån, men precis som du säger blir man fundersam om det kommer ge något vettigt resultat. Tveksam till att man kan skala strålspårning speciellt mycket innan det blir massa artefakter och allt bara ser konstigt ut.

Just nu ser det ut som att det man vinner med strålspårning förlorar man flerfaldigt i bildkvalitet istället. Om slutresultatet blir att man får välja mellan 60fps 1080p eller 60fps 4K, har jag svår att se många 2080Ti ägare välja att köra med strålspårning på. Tror också PC spelare med 1080p skärmar som är redo att lägga ut 14-15k på ett grafikkort, lär vara en rätt begränsad marknad.

Jag gissa att man snarare kommer behöva 3-4x mer gigastrålar för att uppnå vettigt resultat med strålspårning, utan att samtidigt flaskhalsa resten av systemet.

1
Skriv svar