Mannen som hade 14 år av datorspelande att ta igen

Medlem
Mannen som hade 14 år av datorspelande att ta igen

Hej,

Kommer att skruva ihop min första dator i helgen. Har inte spelat på PC sedan föregående decenniet.

Min fråga lyder: Vad får jag inte missa? Gillar främst FPS, strategi, RPG och Äventyrsspel. Alltså ganska brett.

Datorn i fråga borde klara av att spela även de senaste spelen.

Tack på förhand!

Medlem

Jag är en ganska casual gamer som för det mesta bara spelat stortitlar. GTA5 är nog det spel som har flest timmar på sig för min del. Skyrim spelades en del. Fallout 4 var okej. Mass Effect var okej. Cities Skylines är ganska mysigt att bara sitta och pyssla i. Witcher 3 har jag fortfarande kvar att ta mig igenom. The Witness har väldigt unik och mysig atmosfär, men blir ganska krävande efter ett tag och jag orkade aldrig spela klart det. Hm ja, that's what's comes to mind.

Medlem

Den frågan leder nog till fler svar än du hinner processa

Men mitt spontana tips är att INTE missa The Witcher 3. Det är min enskilt bästa spelupplevelse någonsin, brädar de flesta filmer och serier jag sett och ett absolut måste i min bok! Ett spel som kommer användas som måttstock för RPGs lång tid framöver och en anledning till varför Cyberpunk 2077 (utvecklarens kommande storspel) är så oerhört hajpat.

Man behöver inte ha spelat de föregående spelen i serien för att njuta av det tredje, även om det förmodligen höjer spelupplevelsen en del.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem

Diablo tycker jag man bör spana in.
Witcher 3 är en självklarhet.
Dragon Age Origins (första spelet i serien)
Fallout spelen är väldigt kul, Fallout 73 kommer ju snart
GTA V (single player, Trevor<3)
Gillade även senaste Far Cry 5, (Primal var också bra)
COD WWII (perfekt multiplayer för min smak)
En riktigt gamal klassiker är ju även Star Wars: Knights of the old republic, både ettan och tvåan!

Inaktiv

RPG: The Witcher 3, Divinity: Original Sin 1&2
Strategi: Total War serien, Europa Universalis (personligen inget fan av RTS därav mina förslag)
FPS: Prey, Wolfenstein (the new order och the old blood)

Men som övriga sagt så är The Witcher 3 det stora måstet.

Medlem

Tycker det är trist att folk rekommendererar Witcher 3, när witcher 1 är det bästa i serien imo.

Och det är ju ganska självklart att att börja med 1an, annars är det som se sagan om ringen 3 först.

Releasehästryttare
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är trist att folk rekommendererar Witcher 3, när witcher 1 är det bästa i serien imo.

Och det är ju ganska självklart att att börja med 1an, annars är det som se sagan om ringen 3 först.

Herregud du kan ju inte jämföra film och spel triologier ...

Angående vilket spel OP bör spela, World of warcraft! Sen när du känner dig klar med det om 5-10 år så kan du komma tillbaks och fråga oss vad du skall spela näst

Medlem
Skrivet av anon_326114:

RPG: The Witcher 3, Divinity: Original Sin 1&2
Strategi: Total War serien, Europa Universalis (personligen inget fan av RTS därav mina förslag)
FPS: Prey, Wolfenstein (the new order och the old blood)

Men som övriga sagt så är The Witcher 3 det stora måstet.

Helt klart bästa posten!

Kompletterar med Pillars of Eternity 1 & 2 samt Fallout New Vegas.

Medlem

Borde kanske sagt att jag spelat både Xbox 360 och nu senast PS4 sedan dess. Det är mer pc-spelandet jag har dålig koll på. Visst, överlappet är stort, men det finns ju ganska många unika titlar eller titlar man helst spelar på PC. Därav frågan.

Skrivet av bbkkyy:

Jag är en ganska casual gamer som för det mesta bara spelat stortitlar. GTA5 är nog det spel som har flest timmar på sig för min del. Skyrim spelades en del. Fallout 4 var okej. Mass Effect var okej. Cities Skylines är ganska mysigt att bara sitta och pyssla i. Witcher 3 har jag fortfarande kvar att ta mig igenom. The Witness har väldigt unik och mysig atmosfär, men blir ganska krävande efter ett tag och jag orkade aldrig spela klart det. Hm ja, that's what's comes to mind.

GTA V, Fallout 4 och Mass Effect gillar jag. Får se om det blir ett återbesök på PC.

Cities Skylines verkar skoj, av vad jag sett och hört. Lägger det helt klart i "listan" på intressanta spel. Witcher 3 lika så. Såg att det fanns för någon hundring på GOG, så det känns rätt givet.

The Witness. Pussel va?

Skrivet av Soulless:

Den frågan leder nog till fler svar än du hinner processa

Men mitt spontana tips är att INTE missa The Witcher 3. Det är min enskilt bästa spelupplevelse någonsin, brädar de flesta filmer och serier jag sett och ett absolut måste i min bok! Ett spel som kommer användas som måttstock för RPGs lång tid framöver och en anledning till varför Cyberpunk 2077 (utvecklarens kommande storspel) är så oerhört hajpat.

Man behöver inte ha spelat de föregående spelen i serien för att njuta av det tredje, även om det förmodligen höjer spelupplevelsen en del.

Yes! Witcher 3 verkar som sagt grymt. Cyberpunk 2077 verkar av allt att döma bli en riktig höjdare det med. Hoppas det lever upp till hypen!

Skrivet av quadratis:

doom 2016

Noterar det också.

Skrivet av insilence:

Diablo tycker jag man bör spana in.
Witcher 3 är en självklarhet.
Dragon Age Origins (första spelet i serien)
Fallout spelen är väldigt kul, Fallout 73 kommer ju snart
GTA V (single player, Trevor<3)
Gillade även senaste Far Cry 5, (Primal var också bra)
COD WWII (perfekt multiplayer för min smak)
En riktigt gamal klassiker är ju även Star Wars: Knights of the old republic, både ettan och tvåan!

Fallout 73 ser ut att kunna bli kul. Gillar Fallout-universumet och stilen.

FC5 och CODWWII ska jag kika på.
SW: KotOR spelade jag faktiskt när det begav sig (ca 2004?). Riktiga guldkorn!

Skrivet av anon_326114:

RPG: The Witcher 3, Divinity: Original Sin 1&2
Strategi: Total War serien, Europa Universalis (personligen inget fan av RTS därav mina förslag)
FPS: Prey, Wolfenstein (the new order och the old blood)

Men som övriga sagt så är The Witcher 3 det stora måstet.

Divinity är noterat. Tror inte jag sett något från det innan.

Ska även kika på FPS- samt Strategi-tipsen.

Skrivet av Devan:

Herregud du kan ju inte jämföra film och spel triologier ...

Angående vilket spel OP bör spela, World of warcraft! Sen när du känner dig klar med det om 5-10 år så kan du komma tillbaks och fråga oss vad du skall spela näst

Haha, nej tack. Jag har heltidsjobb och andra intressen som måste få sin beskärda del tid.

Medlem

Half Life 2 + ep1 + ep2
Portal 1 + 2
Stalker Call of Chernobyl + Call of Pripyat
FEAR
SWAT 4
Dark Messiah of Might and Magic
Bioshock
Prey (2006)
Crysis
Doom 3, Doom 2016
GTA IV + V
Mirror's Edge

Witcher 1 + 2 + 3
Mass Effect 1 + 2
Fallout 3 + New Vegas
Elderscrolls Oblivion
Kingdome Come Deliverance

Supreme Commander + Forged Alliance
World in Conflict
Command & Conquer 3: Tiberium Wars
Anno 1404 + Venice
Anno 2070
Starcraft 2
Civilization IV + V
Sins of A Solar Empire
XCOM: Enemy Unknown
Cities Skyline

Minecraft
Hotline Miami
World of Goo
Plants Vs Zombies
The Stanley Parable
Sam & Max Save the World (season 1)
Sam & Max Beyond Time and Space (season 2)
Sam & Max: The Devil's Playhouse (season 2)
Subnautica
Rocket League
Stardew Valley

Medlem

Borderlands 2. Det ultimata Casual-FPS spelet. (Åtminstone tills trean kommer.)

Borderlands 1 Och Borderlands the Pre-Sequel är inte lika bra, men om du vill spela igenom all story så, tja, de är inte skitspel de heller. (Men tvåan är bäst av dessa.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Borderlands 2. Det ultimata Casual-FPS spelet. (Åtminstone tills trean kommer.)

Borderlands 1 Och Borderlands the Pre-Sequel är inte lika bra, men om du vill spela igenom all story så, tja, de är inte skitspel de heller. (Men tvåan är bäst av dessa.)

Har faktiskt varit sugen på att spela Bordelands 2, fast på konsol. Antar att det går att få tag på billigt nu?

Medlem

@Triple: Om inte annat så brukar det dyka upp på reor lite då och då.

Om du skaffar det på konsol så finns en variant som de kallar "The handsome edition" eller något liknande. I den ingår Borderlands 2 och Borderlands Tte Pre-Sequel.

Om du överhuvudtaget tänker skaffa The Pre-Sequel vill säga.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

@Akronym

Har sålt mitt PS4, så jag får hålla koll på priserna för PC helt enkelt.

Medlem

Civilization 5 är superkul. (gillade inte 6:an).
Stellaris är bra rymdstrategi.
Dom flesta kommer nog avråda dig från Mass Effect Andromeda, men jag gillade det skarpt, särskilt nu när dom värsta buggarna patchats bort.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Civilization 5 är superkul. (gillade inte 6:an).
Stellaris är bra rymdstrategi.
Dom flesta kommer nog avråda dig från Mass Effect Andromeda, men jag gillade det skarpt, särskilt nu när dom värsta buggarna patchats bort.

Gillade ME: 1 och 2 skarpt. 3;an var ok, inte alls dåligt. Förstår inte riktigt varför folk klagade på slutet. Det är SciFi.

Andromeda var jag peppad på innan det släpptes. Men som du säger var mottagandet så pass svalt att jag blev avskräckt. Men det kanske är värt att hålla utkik om det kommer på Steam-rea eller så.

Medlem

Sid Meier's Civilization V
Bastion
Super Meat Boy

Medlem

Flera bra som redan nämnts, men några favoriter:

Jade Empire
Neverwinter Nights 2
Hitman Blood Money
Alpha Protocol
I princip alla TellTale-spel, beroende på om den typen av spel tilltalar dig.
Dragon Age 1, 2 och Inquisition
Skyrim

Medlem

@skrewster: DA-spelen ser helt klart intressanta ut.
TellTale-spelen har jag spelat samtliga Walking Dead-utgåvor från, vilka jag gillar. Så övriga spel från dom kanske också kan vara värda att kolla in.

Skyrim har jag fått nog av på XB360.

Övriga titlar har jag mindre bra koll på. Får kika på dom!

Medlem

Skulle rekommendera GTAV, MGSV, Ryse Son of Rome, THe division, Far Cry 3, 4, 5, Doom, Prey, Wolfenstein new order, wolfenstein new colossus, sniper elite 4, Resident Evil, Assassins Creed Origins, Tomb Raider (2013), Rise of the Tomb Raider.

.. Och spel som borde vara lag på att spela, WItcher 3 och Dark Souls 3

Medlem
Skrivet av Triple:

@skrewster: DA-spelen ser helt klart intressanta ut.
TellTale-spelen har jag spelat samtliga Walking Dead-utgåvor från, vilka jag gillar. Så övriga spel från dom kanske också kan vara värda att kolla in.

Skyrim har jag fått nog av på XB360.

Övriga titlar har jag mindre bra koll på. Får kika på dom!

Både Alpha Protocol och NWN2 är gjorda av samma skapare som gjorde KOTOR 2, så gillade du första KOTOR, dvs att det är mycket val man måste göra, lär du inte bli besviken även om combat i NWN2 kan vara lite trixigt (som jag minns det iaf).

Edit: Kom på ett till i samma "genre" - Vampire: The Masquerade - Bloodlines.

Skribent

Alla spel i Crysis-serien (FPS)
De två senaste Wolfenstein-spelen (FPS)
Company of Heroes-spelen (RTS)
The Witcher-serien eller iaf 3:an (Action-RPG)
Faster Than Light (Strategi)
Mass Effect-serien (Action-RPG)
Max Payne-serien (Action)
Alan Wake (Action)
Far Cry-serien (FPS)

Medlem

Nu har jag en hel del spel att ta mig an!

Men fortsätt för all del fylla på med spel ni anser vara måsten.

Medlem

Alla Blizzard spel är en enkel start.

Medlem
Skrivet av Devan:

Herregud du kan ju inte jämföra film och spel triologier ...

Angående vilket spel OP bör spela, World of warcraft! Sen när du känner dig klar med det om 5-10 år så kan du komma tillbaks och fråga oss vad du skall spela näst

För mig tar det ca 3-4 veckor varje gång man börjar spela WoW igen innan man är trött på det, 5-10 år låter lång tid...

Medlem

ouff. måste sitta å tänka ett tag och samla dom tusentals titlar jag ser framför mig


signatur

//monster

Medlem

- Half Life 2 håller än idag och är PC historia.
- DOOM (nya) är en helt galen audiovisuell upplevelse och spelas överlägset bäst med mus.
- Divinity Original Sin 2 är bästa RPG jag spelat sen Final Fantasy 6.
- Insurgency (Sandstorm) är riktigt bra multiplayer FPS med fokus på realism.
- Portal 2 är bästa pusselspelet jag spelat dessutom med massa humor.
- Crysis 1 är fortfarande stört snyggt och en riktigt rolig sandlåda. Bästa i serien imo.

Många av de här spelen får du för under hundralappen också. Speciellt om du inväntar en rea.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Alla Blizzard spel är en enkel start.

Precis vad jag kom för att skriva.

Ladda hem Battle.net, installera alla Blizzard spel, klart.

Medlem

agar.io med MUS.. beroendeframkallande.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

12
Skriv svar