Krönika - Jacksonville-offren behöver inte dina teorier

Robot
Krönika - Jacksonville-offren behöver inte dina teorier

Respektera de döda - var inte så tvärsäker.

#jacksonville, #spelkultur


Medlem

Bra skrivit Calle!

Medlem
Geeks Gaming

Håller med föregående talare, mycket bra skrivet!

Medlem

Håller med, speciellt det här som man stöter på dagligen är tråkigt att se och höra på forum, chat och voicechat:
En annat spår som blivit alltmer populärt de senaste åren är gamingkulturen i sig, där folk skriker på varandra och häver ur sig ord de aldrig skulle yppa vid middagsbordet.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Moderator | Testpilot
Skrivet av Milky_81:

Håller med, speciellt det här som man stöter på dagligen är tråkigt att se och höra på forum, chat och voicechat:
En annat spår som blivit alltmer populärt de senaste åren är gamingkulturen i sig, där folk skriker på varandra och häver ur sig ord de aldrig skulle yppa vid middagsbordet.

Senast i går, och tråkigt nog dagen innan var det folk i League of Legends som bad mig slå upp Google Maps, hitta närmaste bro och hoppa av.

I vanlig ordning tar inte sådant där på mig men när de gick så långt för att "skämta" om det (de påstod ju allt var ett skämt efteråt. Kul..) mådde jag ganska dåligt, mest för alla andra som kanske inte har ett lika bra mentalt skydd.

Allt detta för att man inte riktigt spelade som de ville. Vi vann ändå matchen med råge så förstår inte varför man skulle behöva bli sur ens till att börja med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra och nyktert skrivet mitt i en väldigt polariserad debatt som mest verkar bestå av folk som försöker skrika ut sina ytterst bestämda åsikter högst.
Det är så otroligt tråkigt och sorgligt när folk använder sådana här tragiska händelser för att pusha sin egen agenda och tjäna poäng inom sina egna cirklar.

Fragtjuv

Kloka ord Calle! Hoppas att många läser.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Bra artikel! Orkar oftast inte sätta mej in i den här sortens händelser, då dom tyvärr är alldeles för vanliga. Och att jag tror på ett cyniskt sätt att ju mer det skrivs, eller skriks i debatten efteråt, desto mer snurrar ekorrhjulet på.

Medlem

Bra skrivet.

Jag har en god vän som lider av schizofreni och har haft många intressanta samtal med henne. Det är en sjukdom som är oerhört svår att förstå för oss som står bredvid, och oerhört svår att hantera vad jag förstår. Att kombinera den sjukdomen med skjutvapen är lite som att förvara tändstickorna bredvid krutet. Förr eller senare får du ångra det.

Att något måste pekas ut som syndabock, oavsett om det är spel, skräckfilmer eller Marilyn Manson är ju heller inget nytt.

Att diskutera psykisk ohälsa, anledningar, motiv och bakomliggande orsaker behöver inte vara respektlöst mot varken offer eller gärningsman. Vi behöver våra teorier, vi behöver diskutera frågan. Vi som spelar behöver diskutera om vår favorithobby påverkar oss på något sätt. Vi kan fortfarande visa respekt mot alla inblandade.

Citat:

En annat spår som blivit alltmer populärt de senaste åren är gamingkulturen i sig, där folk skriker på varandra och häver ur sig ord de aldrig skulle yppa vid middagsbordet.

Fast det gäller ju inte bara gamingkulturen. Det gäller på Internet, oavsett om det diskuteras spel, ridning, bilar, filmer, Lego eller smink - Den generella tonen på stora delar av Internet är helt urspårad. Och inte bara på Internet heller. Jag jobbar i en kvällsöppen liten butik som säljer läsk och godis och har ofta ungdomsgäng inne på kvällarna. Jag blir helt mållös ibland när jag hör dem prata om och med varandra.

När våra barn börjar med fotboll eller hockey så går en stor del av ungdomsverksamheten ut på att fostra barnen i hur man är en bra vinnare, och hur man hanterar en förlust. Du lär dig från knatteåldern att respektera din motståndare och dina lagkamrater oavsett resultatet. I spelvärlden köper vi en dator åt våra 7-åringar och förväntar oss att de ska lära sig det automatiskt. Kombinera det med den tidigare nämnda respektlöshet som verkar råda på Internet och samhället i stort så har du grunden till en idiotisk attityd som alldeles för ofta visar sitt fula tryne i den tävlingsinriktade delen av spelvärlden.

Medlem

Alltså ursäkta, men det låter nästan som du tar killen i försvar!? Alla som gör nåt sånt här har ju nån form av psykiska problem, säkert med brokig uppväxt som antingen anledning eller resultat. Det innebär inte att man måste tycka synd om eller respektera dem när de väljer denna utväg.

Releasehästryttare
Skrivet av Nioreh:

Alltså ursäkta, men det låter nästan som du tar killen i försvar!? Alla som gör nåt sånt här har ju nån form av psykiska problem, säkert med brokig uppväxt som antingen anledning eller resultat. Det innebär inte att man måste tycka synd om eller respektera dem när de väljer denna utväg.

Fasiken va äkligt skrivet, har själv en syster med svåra psykiska problem och att man någon gång skulle skylla på henne i stället för hennes sjukdom finns inte i min värld! Oavsett vad hon gör!

Medlem

Tycker bara det är trist att folk som bara vill slappna av och ha kul för en stund ska behöva utsättas för något så tragiskt. Som inte livet kan vara surt nog som det är, men nu ska folk behöva vara nojiga för att delta i diverse festligheter och andra arrangemang.

Och bara så inte detta misstolkas, det är alltid tragiskt när någon mister livet.

Vet inte vad mer som går att säga.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Alltså ursäkta, men det låter nästan som du tar killen i försvar!? Alla som gör nåt sånt här har ju nån form av psykiska problem, säkert med brokig uppväxt som antingen anledning eller resultat. Det innebär inte att man måste tycka synd om eller respektera dem när de väljer denna utväg.

Det var väl inte en frågan om att "tycka synd om eller respektera dem när de väljer denna utväg" utan en vädjan om att respektera offren genom att inte dra förhastade slutsatser, samt mana till en mer dämpad diskussion genom att inte genast lägga skulden på machopappa, spelvåldet eller vapenlagarna utan att sätta sig in i det enskilda fallet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Devan:

skylla på henne i stället för hennes sjukdom finns inte i min värld! Oavsett vad hon gör!

Då kan man ju inte skylla på nån gärningsman i masskjutningar

Medlem

Jag vill, trots din krönika, ta tillfället i akt och säga att jag hoppas att den här tragedin leder till att man börjar uppmärksamma den ohälsosamma "vredes-kulturen" (i brist på bättre ord) som lever och frodas i spelvärlden. Jag tror absolut att det är ohälsosamt för unga människor att introduceras till en kultur (spelvärlden) där vredesutbrott, skrikande, svärande och "trash-talking" anses vara mer eller mindre normalt. Vad är grejen? Vad förlorar vi spelare på att detta svammel tyglas?

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Alltså ursäkta, men det låter nästan som du tar killen i försvar!? Alla som gör nåt sånt här har ju nån form av psykiska problem, säkert med brokig uppväxt som antingen anledning eller resultat. Det innebär inte att man måste tycka synd om eller respektera dem när de väljer denna utväg.

Vi läste nog inte samma text? Skribenten manar till eftertanke och resonlighet av hänsyn till offren. Synnerligen märkligt hur du kan tolka detta som försvar av förövaren.
I övrigt, välskrivet och välbehövligt.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Jag vill, trots din krönika, ta tillfället i akt och säga att jag hoppas att den här tragedin leder till att man börjar uppmärksamma den ohälsosamma "vredes-kulturen" (i brist på bättre ord) som lever och frodas i spelvärlden. Jag tror absolut att det är ohälsosamt för unga människor att introduceras till en kultur (spelvärlden) där vredesutbrott, skrikande, svärande och "trash-talking" anses vara mer eller mindre normalt. Vad är grejen? Vad förlorar vi spelare på att detta svammel tyglas?

Å ena sidan håller jag med, men å andra sidan vad skiljer det sig åt mot t ex fotbollsfans som slåss efter matcherna?

Dåligt sportsmannabeteende borde motarbetas på alla fronter och (online)spel är knappast en isolerad kategori, våld och glåpord har funnits i all sport långt innan e-sport fanns.

Min poäng? Jag anser att det är för stort fokus på just "dålig kultur inom datorspel" och inte problemet som helhet. Det är lite som mobbing i skolan kontra "näthat" eller "cyber bullying" som det kallas. Man fokuserar på plattformen nästan mer än själva beteendet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bäst att sitta hemma och spela hela dagarna, för farligt att gå ut numera

Medlem

Kloka ord Calle.

Jag tolkar inte krönikan som en "håll käften"-uppmaning. Snarare förstår jag det som att det är de skarpa åsikterna, skrivna som att de vore fakta, som Calle uppmanar oss till att akta oss för.

Att tala om psykisk ohälsa, människors beteenden på internet, gaming-kultur och macho-kultur är ett måste, tror jag. För att vi som samhälle ska få bättre insikt i dessa ämnen och förhoppningsvis komma fram till åtgärder som baseras på forskning och objektivitet, men även humanism och respekt.

Därför är antaganden, smutskastning och hårda ord bara i vägen för en utvecklande och sund debatt. Vi kan nog alla bli bättre på det, om vi också bara förstår nyttan av att backa några steg, låta svallande känslor lägga sig, och tänka efter - bidrar mina ord verkligen till en diskussion som tar oss framåt?

PS. Jag är definitivt inte oskyldig till det sistnämnda styckets nämnda brister. Men Calles krönika påminner mig om att bli bättre på det, och jag tror den kan ha liknande effekt på fler.

Medlem

Bra skrivet! Håller helt med. Folk söker gärna enkla svar på svåra frågor.

Medlem

Nu har jag inte hängt med riktigt på vad den känsliga biten är, men jag tänker ändå ta mig friheten att säga att en person som lider av psykisk ohälsa inte ska ha tillgång till vapen, om det nu inte var uppenbart.

Gnällkuk

Helt ärligt har jag missat att det blvit någon debatt alls av detta. Själv tyckte jag det mest var patetiskt när någon av högsta hönsen gick ut med en krystad tweet om att han hoppades att detta fick gamers närmare varandra istället för längre ifrån. Känns som ett smaklöst sätt att kamma pluspoäng på annan valfri tragedi.

Kändes ju rätt uppenbart för min egen del iaf när jag hörde att någon förlorat en match och sedan kommit tillbaka och skjutit folk och sedan sig självt att man mår otroligt dåligt psykiskt. Att det sen är så lätt att skaffa vapen i USA bidrog givetvis.

Skrivet av conthox:

Å ena sidan håller jag med, men å andra sidan vad skiljer det sig åt mot t ex fotbollsfans som slåss efter matcherna?

Dåligt sportsmannabeteende borde motarbetas på alla fronter och (online)spel är knappast en isolerad kategori, våld och glåpord har funnits i all sport långt innan e-sport fanns.

Min poäng? Jag anser att det är för stort fokus på just "dålig kultur inom datorspel" och inte problemet som helhet. Det är lite som mobbing i skolan kontra "näthat" eller "cyber bullying" som det kallas. Man fokuserar på plattformen nästan mer än själva beteendet.

Ursäkta, va? Menar du att det är en vanligt förekommande företeelse att fotbollsfans slåss efter matcherna? Otroligt konstig och dessutom totalt felaktig jämförelse.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nioreh:

Alltså ursäkta, men det låter nästan som du tar killen i försvar!? Alla som gör nåt sånt här har ju nån form av psykiska problem, säkert med brokig uppväxt som antingen anledning eller resultat. Det innebär inte att man måste tycka synd om eller respektera dem när de väljer denna utväg.

Absolut inte. Det jag är efterfrågar är en närmare titt på just individen och dess ansvar, utan att plocka russinen ur den psykosociala kakan för att driva på sin egen agenda.


signatur
Medlem

Du beskrev just den svenska valrörelsen och faktiskt det politiska klimatet i allmänhet i västvärlden just nu. Med det allt mer polariserade klimatet där filterbubblor serverar färdiga svar i svart och vitt utan gråskalor.

Dessvärre så verkar det som om denna mekanism genomsyrar mer än bara politik idag. Eller med andra ord, kanske allt är politik idag. Och är det inte politik så kommer det vara det innan dagen är slut.

Medlem
Medlem

jag undrar mest hur idioten fick med sig en pistol till själva grejen, med tanke på alla terror attacker vid stora folksamlingar idag. sen att han var psykist sjuk fattar ju alla. men det är ju arrangörernas fel lite med.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Alltså ursäkta, men det låter nästan som du tar killen i försvar!? Alla som gör nåt sånt här har ju nån form av psykiska problem, säkert med brokig uppväxt som antingen anledning eller resultat. Det innebär inte att man måste tycka synd om eller respektera dem när de väljer denna utväg.

Terrorister som spränger sig själva eller skjuter andra är bara jävligt övertygade med för oss overkliga värderingar. Förmodligen medicinskt helt friska i de flesta fall.

My point, folk kan även göra sjuka saker på impuls, och när vapen finns så.. sen är det säkert så att de i majoriteten av liknande fall finns psykisk ohälsa m.m som grundorsak.

Medlem
Skrivet av tricky:

Ursäkta, va? Menar du att det är en vanligt förekommande företeelse att fotbollsfans slåss efter matcherna? Otroligt konstig och dessutom totalt felaktig jämförelse.

Det beror väl på vad man menar med "vanligt förekommande" och framför allt i vilken utsträckning. Det är ju inte så att tusentals personer drabbar samman efter varje match, om det var det du tror att jag menade. Och "dåligt sportsmannabeteende" behöver inte vara våld, utan räcker med glåpord eller annat dåligt beteende som att inte tacka motståndaren efter match eller dyl.

Jag har själv hört en kollega berätta om när dom var och såg deras barn (11-13) spela fotboll och både föräldrar och till och med ledare skrika ut på plan. Allt från hur korkad och blind domaren är till uppmaningar till spelarna att "kapa benen på henne!".

Så ja, det är vanligt, och även om det inte rör sig om kravaller så är det ett problem.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag håller delvis med krönikan men förstår inte kopplingen mellan gruppterapi och machopappa? Kändes väldigt långsökt för att hitta något med "macho" att skylla på :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

123
Skriv svar