Krönika - Jacksonville-offren behöver inte dina teorier

Avstängd
Skrivet av zauii89:

Terrorister som spränger sig själva eller skjuter andra är bara jävligt övertygade med för oss overkliga värderingar. Förmodligen medicinskt helt friska i de flesta fall.

My point, folk kan även göra sjuka saker på impuls, och när vapen finns så.. sen är det säkert så att de i majoriteten av liknande fall finns psykisk ohälsa m.m som grundorsak.

Exakt my point med! Det finns tonvis med folk som har kort stubin som du lätt skulle kunna provocera fram till att få en att strypa eller slå till en på käften. Men människan är också lat i sin natur så att jaga någon på grund av ilsken stubin är mycket jobbigare (så att den ilskna impulsen hinner försvinna) än att bara knäppa en med ett skarpladdat vapen som de såklart sedan ångrar.

Sedan har vi, som annan nämnt ovan, faktorn om föräldrars ansvar att få ungarna att lära sig hantera sina impulsiva känslor i yngre ålder. Jag dampade mycket framför datorn när jag dog i CS1.3-1.6 men vad hände? Jag fick inte spela på ett tag så jag lärde mig att kontrollera min ilska. Idag verkar många föräldrar bli kallade "barnmisshandlare" så fort de säger åt sina ungar på skarpen.

Att curla runt barn i ett land där vapen ses som det bästa som har hänt sedan hamburgaren med fler vapen per invånare än det finns invånare gör ju inte saken bättre precis, oavsett om det är primärt på grund av "psykisk ohälsa" eller om det bara var en samverkande faktor i det hela.

"Vad får egentligen en bil att gå framåt? Däcken? Motorn? Föraren?"

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

jag undrar mest hur idioten fick med sig en pistol till själva grejen, med tanke på alla terror attacker vid stora folksamlingar idag. sen att han var psykist sjuk fattar ju alla. men det är ju arrangörernas fel lite med.

Han hade ingen pistol in till turneringen, utan gick ut och hämtade den från sin bil. Med tanke på att han var en deltagande så finns det inte mycket arrangörerna kan göra.

Medlem
Skrivet av nils45:

Han hade ingen pistol in till turneringen, utan gick ut och hämtade den från sin bil.

Fast stunden senare hade han ju bevisligen den med sig in till turneringen

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Fast stunden senare hade han ju bevisligen den med sig in till turneringen

Han gick och hämtade den från sin bil, ja. Förstår inte riktigt vad du försöker säga.

Gnällkuk
Skrivet av conthox:

Det beror väl på vad man menar med "vanligt förekommande" och framför allt i vilken utsträckning. Det är ju inte så att tusentals personer drabbar samman efter varje match, om det var det du tror att jag menade. Och "dåligt sportsmannabeteende" behöver inte vara våld, utan räcker med glåpord eller annat dåligt beteende som att inte tacka motståndaren efter match eller dyl.

Jag har själv hört en kollega berätta om när dom var och såg deras barn (11-13) spela fotboll och både föräldrar och till och med ledare skrika ut på plan. Allt från hur korkad och blind domaren är till uppmaningar till spelarna att "kapa benen på henne!".

Så ja, det är vanligt, och även om det inte rör sig om kravaller så är det ett problem.

Nej, vanligt förekommande är som du påtalar t ex "glåpord" på läktarplats. Det finns egentligen inget konstigt med det uttrycket, eller vad det innebär. Du får gärna förklara vad du menar med att det är vanligt förekommande att fotbollsfans slåss efter varje match.

Dåligt sportsmannabeteende syftar till utövarna av idrotten, inte dess publik eller dylikt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

För den som inte är insatt i händelsen så kan man läsa denna artikel:
https://www.timesofisrael.com/jewish-suspected-gunman-in-game...

Medlem

Eftersom inget hände i USA efter Sandy Hook så känns det inte som det finns något hopp när det kommer till vapenlagar och psykisk ohälsa. Detta är bara ytterligare statistik.

Medlem
Skrivet av ErikBlom:

För den som inte är insatt i händelsen så kan man läsa denna artikel:
https://www.timesofisrael.com/jewish-suspected-gunman-in-game...

Vilken relevans har det om han var jude eller inte, jävligt hemlig artikel.

Medlem
Skrivet av conthox:

Å ena sidan håller jag med, men å andra sidan vad skiljer det sig åt mot t ex fotbollsfans som slåss efter matcherna?

Dåligt sportsmannabeteende borde motarbetas på alla fronter och (online)spel är knappast en isolerad kategori, våld och glåpord har funnits i all sport långt innan e-sport fanns.

Min poäng? Jag anser att det är för stort fokus på just "dålig kultur inom datorspel" och inte problemet som helhet. Det är lite som mobbing i skolan kontra "näthat" eller "cyber bullying" som det kallas. Man fokuserar på plattformen nästan mer än själva beteendet.

Nu tror jag inte det är jättevanligt att "fotbollsfans som slåss efter matcherna", men vi kan ju alla hålla med om att det är ett beteende som kraftigt motarbetas inom fotbollsvärlden.

Angående det andra du säger; jag tror det är lättare att komma åt problem som "dåligt sportmannabeteende" om varje enskild grupp/kultur fokuserar på sina egna problem. Hur många skulle lyssna och ta åt sig om en allmän "var inte dum mot andra när du tävlar"-kampanj skulle inledas? Det blir ju mycket mer effektivt om fotbollstränare snackar med sina fotbollsspelare om vilken kultur de ska inom fotbollen och profiler inom spelvärlden gör sitt för att förbättra kulturen inom spelvärlden. Alla grupper har sina egna problem och det är upp till varje enskild grupp att lösa dem.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vilken relevans har det om han var jude eller inte, jävligt hemlig artikel.

Så vida hemligt och konstigt är det väl inte? Det är en artikel från Times of Israel, jämför med hur Aftonbladet hade rapporterat om han hade varit svensk.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vilken relevans har det om han var jude eller inte, jävligt hemlig artikel.

Ja alltså det är ju en Israelisk tidning, så det är väl inte omöjligt att det är relevant/intressant för läsarna av tidningen att det var en jude som utförde dådet.

Medlem
Skrivet av tricky:

Nej, vanligt förekommande är som du påtalar t ex "glåpord" på läktarplats. Det finns egentligen inget konstigt med det uttrycket, eller vad det innebär. Du får gärna förklara vad du menar med att det är vanligt förekommande att fotbollsfans slåss efter varje match.

Skall jag förklara hur jag menar? Går det att tolka på annat sätt att det är vanligt att folk slåss på kvällarna. Eller menar du att det inte är det? Det är som sagt fortfarande inte frågan om att hundratals eller tusentals samlas. Dock vanligt i avseendet att det sker regelbundet. Dessutom finns det massor med klipp på YT där man ser polisen eskortera supporters till och från matcher för att dom inte skall råka i luven på varandra.

Skrivet av tricky:

Dåligt sportsmannabeteende syftar till utövarna av idrotten, inte dess publik eller dylikt.

Nu känns det som att du bara anmärker på ordval bara för att försöka komma ifrån poängen. Omformulerat då till "Dåligt uppförande i samband med sport" som sedan i förlängningen leder till att folk tar med sig samma beteende till annat som mer eller mindre har tävlingsanknytning, som t ex onlinespel där man spelar i lag mot varandra och därmed "tävlar", exempelvis CS, DOTA och LoL.

Skrivet av Rafner:

Nu tror jag inte det är jättevanligt att "fotbollsfans som slåss efter matcherna", men vi kan ju alla hålla med om att det är ett beteende som kraftigt motarbetas inom fotbollsvärlden.

Angående det andra du säger; jag tror det är lättare att komma åt problem som "dåligt sportmannabeteende" om varje enskild grupp/kultur fokuserar på sina egna problem. Hur många skulle lyssna och ta åt sig om en allmän "var inte dum mot andra när du tävlar"-kampanj skulle inledas? Det blir ju mycket mer effektivt om fotbollstränare snackar med sina fotbollsspelare om vilken kultur de ska inom fotbollen och profiler inom spelvärlden gör sitt för att förbättra kulturen inom spelvärlden. Alla grupper har sina egna problem och det är upp till varje enskild grupp att lösa dem.

Absolut tror jag som du att man får bättre genomslag om man arbetar på lag- eller organisationsnivå. Tyvärr har man sett t ex tränare som manar spelare till att tackla och i enstaka fall till och med skada motståndarlagets bästa spelare för att ge laget en bättre chans. Vad kommer dom spelarna ta med sig både till andra lag, andra sporter och även utanför sporten om dom har spelat i ett lag med en tränare som det? Hur skall man ta itu med det problemet? Inte helt lika lätt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Förr låste man in psykiskt sjuka på institution. Rätt eller fel vet jag inte men de försvann från allmänheten.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Så vida hemligt och konstigt är det väl inte? Det är en artikel från Times of Israel, jämför med hur Aftonbladet hade rapporterat om han hade varit svensk.

Mig veterligen är han väl amerikan? Nä, tycker fortfarande det kändes rätt orelevant.

Medlem
Skrivet av Krycka:

Förr låste man in psykiskt sjuka på institution. Rätt eller fel vet jag inte men de försvann från allmänheten.

Rätt säger jag


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Instämmer med majoriteten här, bra skrivet. Det är inget lätt problem, men något som är säkert är ju att mannen hade problem tidigare. Varför han gjorde det han gjorde kan självfallet bero på att landet är liberalt vad det gäller vapen, eller så hade han hjärnspöken som berättade / tvingade honom att göra hemska saker.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Krycka:

Förr låste man in psykiskt sjuka på institution. Rätt eller fel vet jag inte men de försvann från allmänheten.

Ja, och de kom aldrig tillbaka till samhället för de inte fick någon behandling. Man bara låste in folk för att få de undan. Nej, skrämmande att du fick några +1 över huvud taget med en kommentar så djupt grundad i okunnighet och brist på empati.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag håller delvis med krönikan men förstår inte kopplingen mellan gruppterapi och machopappa? Kändes väldigt långsökt för att hitta något med "macho" att skylla på :/

Tror du får fördjupa dig i de olika medierna som rapporterat om händelsen. Jag antar att Calle har sett det i nyhetsflödet där det framkommit något som handlar om det.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Tror du får fördjupa dig i de olika medierna som rapporterat om händelsen. Jag antar att Calle har sett det i nyhetsflödet där det framkommit något som handlar om det.

Mmm, dock är jag inte intresserad nog för att fördjupa mig i ämnet så en enkel förklaring eller hänvisning skulle vara tacksamt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nog för att forumfunktion till inlägget öppnar just för teoribildning ... Men man kan väl säga som så att om han planerade att kanske skjuta någon så är det en sak. Men om han inte planerade det så kan man helt klart ifrågasätta lämpligheten i lagar och attityder som gjort att han så naturligt och casual haft vapen i bilen att gå ut och hämta.

Medlem

Jag förstår inte riktigt varför en del inlägg menar att trådskaparen försöker försvara gärningsmannen?

För min del så vill jag alltid veta orsaken till en handling, och som alltid så söker vi ett enkelt svar till vad som har lett upp till orsaken, t.ex att gärningsmannen var sinnessjuk eller spelberoende osv. Men i själva verket så beror det på miljontals små och stora händelser som slöt med ett gärningsmannen gjorde valet att gå ut till bilen, hämta sitt vapen och börja avrätta sina offer. Allt började förmodligen långt innan han ens köpte sina vapen, men det i sig tar ju såklart inte ifrån någon ansvaret för sina handlingar

Avstängd

Hoppar inte på tåget och berömmer körnikan. Snarare motsatsen, en tragisk händelse ja, men självklart ska folk få diskutera fritt, spekulera och lägga fram sina teorier.

Avstängd

Jag förstår inte hur vissa här ens kan jämföra detta med fotbollsfans. Jag har varit på ett tiotal matcher i Manchester och även i sthlm, jag antar att ni menar fansen i sthlm när ni skriver fotbollsfans? Jag har dock aldrig sett ett enda slagsmål under matcherna jag varit på.

Fotbollshuliganism är dock en annan femma, de går oftast inte ens på matcherna utan möts utanför staden på något fält och gör upp. Då möts man på lika villkor dock, inte som här där han kommer med en pistol och skjuter på obeväpnade människor.

Men till saken, det är aldrig bråk under fotbollsmatcher. Om ni tror det så måste ni gå på fler!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

På vilket sätt är liberala amerikanska vapenlagar per definition "öppet mål" för en svensk?

I Kanada kan man köpa en Mini-14 som Breivik använde på Utöya och 1000-tals skott över disk...ingen väntetid. Varför inte en Israelisk Tavor som används av gränspolisen i Gaza?
Det finns inget vapenregister i Kanada. Det enda som krävs är att man går en säkerhetskurs på ett par timmar.

Inte fasen skjuter Kanuckerna ihjäl varandra till vänster och höger för det?
Hur ser det ut i de svenska förorterna, de drakoniska svenska vapenlagarna till trots?

Min poäng är att det blir lite löjligt när du säger att det inte finns några svar bara "komplicerade frågor" gällande tragedin i Jacksonville.

Samtidigt gör du på något märkligt sätt dig själv till talesman för alla svenskar gällande amerikanska vapenlagar och skjutningar, och talar i absoluta termer.

Där har vi verkligen en fråga som är oerhört komplicerad och bra mycket mer mångfaccetterad än ämnet som krönikan berör.

Medlem
Skrivet av BigD:

På vilket sätt är liberala amerikanska vapenlagar per definition "öppet mål" för en svensk?

I Kanada kan man köpa en Mini-14 som Breivik använde på Utöya och 1000-tals skott över disk...ingen väntetid. Varför inte en Israelisk Tavor som används av gränspolisen i Gaza?
Det finns inget vapenregister i Kanada. Det enda som krävs är att man går en säkerhetskurs på ett par timmar.

Inte fasen skjuter Kanuckerna ihjäl varandra till vänster och höger för det?
Hur ser det ut i de svenska förorterna, de drakoniska svenska vapenlagarna till trots?

Min poäng är att det blir lite löjligt när du säger att det inte finns några svar bara "komplicerade frågor" gällande tragedin i Jacksonville.

Samtidigt gör du på något märkligt sätt dig själv till talesman för alla svenskar gällande amerikanska vapenlagar och skjutningar, och talar i absoluta termer.

Där har vi verkligen en fråga som är oerhört komplicerad och bra mycket mer mångfaccetterad än ämnet som krönikan berör.

Finns inga carry permits Kanada.Du måste ha en vapenlicens och samtliga vapen registreras. Två skilda licenser för jaktvapen och övriga. Viss skillnad mot USA är det ändå

MEG
Medlem
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Soulless:

Mmm, dock är jag inte intresserad nog för att fördjupa mig i ämnet så en enkel förklaring eller hänvisning skulle vara tacksamt.

Jag menar att folk kan tolka det så att pappan ville tona ner sonens problem (män går generellt mer sällan till läkare). Inte nödvändigtvis att det behöver vara så men det är ju också lite av poängen med krönikan, att läser in saker som ska passa deras världsbild.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BigD:

På vilket sätt är liberala amerikanska vapenlagar per definition "öppet mål" för en svensk?

I Kanada kan man köpa en Mini-14 som Breivik använde på Utöya och 1000-tals skott över disk...ingen väntetid. Varför inte en Israelisk Tavor som används av gränspolisen i Gaza?
Det finns inget vapenregister i Kanada. Det enda som krävs är att man går en säkerhetskurs på ett par timmar.

Inte fasen skjuter Kanuckerna ihjäl varandra till vänster och höger för det?
Hur ser det ut i de svenska förorterna, de drakoniska svenska vapenlagarna till trots?

Min poäng är att det blir lite löjligt när du säger att det inte finns några svar bara "komplicerade frågor" gällande tragedin i Jacksonville.

Samtidigt gör du på något märkligt sätt dig själv till talesman för alla svenskar gällande amerikanska vapenlagar och skjutningar, och talar i absoluta termer.

Där har vi verkligen en fråga som är oerhört komplicerad och bra mycket mer mångfaccetterad än ämnet som krönikan berör.

Jag vet inte riktigt varför du blandar in Kanada och Gaza, men i jämförelse med Sverige är USA:s vapenlagar mer liberala. Det är ju svårt att bestrida, oavsett om kriminella lyckas få tag på vapen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag menar att folk kan tolka det så att pappan ville tona ner sonens problem (män går generellt mer sällan till läkare). Inte nödvändigtvis att det behöver vara så men det är ju också lite av poängen med krönikan, att läser in saker som ska passa deras världsbild.

Oki så kan det vara, men å andra sidan kan ju gruppterapi vara ett betydligt mer offentlig och öppet erkännande av någons problem. Machokultur må va ett problem i många fall, men det finns inget i denna situation som talar för det. Och mycket av det som nedvärderande kallas "macho" är egentligen inget annat än fullt normala personlighetsdrag, återfinns bland både män och kvinnor men endast när män uppvisar det verkar det bli ett problem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Deawin11:

Finns inga carry permits Kanada.Du måste ha en vapenlicens och samtliga vapen registreras. Två skilda licenser för jaktvapen och övriga. Viss skillnad mot USA är det ändå

http://www.rcmp-grc.gc.ca/cfp-pcaf/online_en-ligne/reg_enr-en...

On April 5, 2012, Bill C-19, the Ending the Long-gun Registry Act, came into effect. The key changes are as follows:

Removal of the requirement to register non-restricted firearms
Destruction of the existing non-restricted firearms registration records
Allowing the transferor of a non-restricted firearm to obtain confirmation of a transferee's firearms acquisition licence prior to the transfer being finalized

Här är några exempel på non-restricted vapen i Kanada: https://www.huntinggearguy.com/rifle-reviews/top-10-non-restr...

Så nej, alla vapen är inte registrerade.

123
Skriv svar