Ny rollspelsklassiker? Mäktiga betyg till Dragon Quest XI!

Robot
Ny rollspelsklassiker? Mäktiga betyg till Dragon Quest XI!

"Bästa spelet i den 32 år gamla serien."

#dragon-quest, #dragon-quest-11, #square-enix


Medlem

Har inte spelat något i Dragon Quest serien men detta låter ju lovande. Kanske dags att ge serien en chans.

Medlem

@Saarela81: Kan man börja med detta som spel ett i serien eller missar man massa om man inte lirat föregångarna tro?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Moderator | Testpilot
Skrivet av korvmos:

@Saarela81: Kan man börja med detta som spel ett i serien eller missar man massa om man inte lirat föregångarna tro?

Du missar ingenting, annat än bra spel givetvis men..

Dragon Quest är likt Final Fantasy på det sättet att man generellt inte behöver spela en tidigare titel för att förstå och tycka om det nya spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Dragon Quest har länge varit en av de största spelserierna i Asien. Det var Enix flaggskepp medan Squares flaggskepp var Final Fantasy. När Square gick ihop med Enix till Square Enix så har de fortsatt att släppa spel i båda dessa serier.

Personligen tycker jag Dragon Quest spelen i regel är mycket mycket bra. De har en lite speciell art style oftast som de försöker föra vidare mellan spelen.

Här är till exempel Dragon Quest 8, en av de titlar som släpptes stort i väst på PS2 och senare år på 3DS. Annars har många titlar hamnat på handhållet.

Jämfört med 3DS versionen som släpptes förra året.

Medlem

Låter som de vanliga överbetygen till Jrpg's/Nintendo med andra ord. No no kuni 2 som artikeln tar upp exempelvis, var i mitt tycke bortsett från den mysiga grafiken, ett genuint skitspel! Korridorer överallt utan ände, en skrattretande usel story, har en svårighetsnivå som passar senildement chimpans, med ett röstskådespeleriet som påminde mig om hur pinsamt uselt det var i "Fable" serien med sina visslande, harklande och ett par ord instoppade emellanåt. Att det spelet har 87% på metacritic är skamligt!

Det är ett typiskt svagt 2/5 spel som skrivits upp till skyarna av fans inom genren. Nu säger jag inte att Dragon Quest är ett dåligt spel, inte alls, men man ska ta de fina (över)betygen till JRPG's/Nintendo med en STOR nypa salt enligt mig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Chomag:

Låter som de vanliga överbetygen till Jrpg's/Nintendo med andra ord. No no kuni 2 som artikeln tar upp exempelvis, var i mitt tycke bortsett från den mysiga grafiken, ett genuint skitspel! Korridorer överallt utan ände, en skrattretande usel story, har en svårighetsnivå som passar senildement chimpans, med ett röstskådespeleriet som påminde mig om hur pinsamt uselt det var i "Fable" serien med sina visslande, harklande och ett par ord instoppade emellanåt. Att det spelet har 87% på metacritic är skamligt!

Det är ett typiskt svagt 2/5 spel som skrivits upp till skyarna av fans inom genren. Nu säger jag inte att Dragon Quest är ett dåligt spel, inte alls, men man ska ta de fina (över)betygen till JRPG's/Nintendo med en STOR nypa salt enligt mig.

Det låter ju snarare som att den typen av spel inte är för dig.

Ni No Kuni 2 om du jämför med andra spel i genren är faktiskt bra, och även om jag smått avskydde spelet för att det var för enkelt och således förstörde mycket annat man höll på med så blev det mycket bättre efter att det patchades. De la in två olika svårighetsgrader för oss som vill kämpa lite


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Låter som de vanliga överbetygen till Jrpg's/Nintendo med andra ord. No no kuni 2 som artikeln tar upp exempelvis, var i mitt tycke bortsett från den mysiga grafiken, ett genuint skitspel! Korridorer överallt utan ände, en skrattretande usel story, har en svårighetsnivå som passar senildement chimpans, med ett röstskådespeleriet som påminde mig om hur pinsamt uselt det var i "Fable" serien med sina visslande, harklande och ett par ord instoppade emellanåt. Att det spelet har 87% på metacritic är skamligt!

Det är ett typiskt svagt 2/5 spel som skrivits upp till skyarna av fans inom genren. Nu säger jag inte att Dragon Quest är ett dåligt spel, inte alls, men man ska ta de fina (över)betygen till JRPG's/Nintendo med en STOR nypa salt enligt mig.

Jag delar inte din åsikt. Förövrigt är Ni no kuni inte ett spel skapat av Nintendo, utan av Level-5. De har ett stort register av storslagna titlar bakom sig. Så som Dark cloud 1 och 2, Rogue galaxy, White knight chronicles 1 och 2, Dragon quest IX: Sentiels of the starry skies, Dragon quest 8 journey of the cursed king (länkat i min post ovan förövrigt) samt mycket mer.

Dragon Quest XI utvecklas in house av Square Enix denna gång.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Låter som de vanliga överbetygen till Jrpg's/Nintendo med andra ord. No no kuni 2 som artikeln tar upp exempelvis, var i mitt tycke bortsett från den mysiga grafiken, ett genuint skitspel! Korridorer överallt utan ände, en skrattretande usel story, har en svårighetsnivå som passar senildement chimpans, med ett röstskådespeleriet som påminde mig om hur pinsamt uselt det var i "Fable" serien med sina visslande, harklande och ett par ord instoppade emellanåt. Att det spelet har 87% på metacritic är skamligt!

Det är ett typiskt svagt 2/5 spel som skrivits upp till skyarna av fans inom genren. Nu säger jag inte att Dragon Quest är ett dåligt spel, inte alls, men man ska ta de fina (över)betygen till JRPG's/Nintendo med en STOR nypa salt enligt mig.

Håller med dig delvis, ja Ni no kuni 2 var rätt sunkigt tyvärr. Riktigt uselt stridssystem och pinsamt enkelt spel och låt mig inte ens börja prata om equipment systemet...

Däremot så verkar Dragon quest XI vara bra på riktigt och med tanke på att det liknar de tidigare spelen (EJ IX) så känns det som ett säkert kort

Medlem

@uberpwnage2.0: Tack, bra att veta!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Inaktiv

Kanske blir ett köp. Gillar karaktärsdesignen och en del JRPG.
Fast som en del skriver, kan vara överhypat. Ni no Kuni 2 tog jag platium i men skulle inte ge det mer än en 7a. Dålig story, splittrat spel, ganska tråkig värld, menlösa pussel men trots det har det en sorts charm. Att ta ned tainted creatures efter de första 50 var skoj och kungariket var alltid roligt att bygga.
Zelda med dess värdelösa vapen, Ghibli (Ni no Kuni) design, popups, knappt någon story, tråkig matlagning mm är också ett överhypat Japansk spel som jag skulle gett en 6a. Enda jag egentligen uppskattade med det var att utforska kartan "Assassins creed style"
Å andra sidan skulle jag ge FFXV en nia. Även det spelet lider av en del problem, helst den värdelösa karaktärsdesignen och bilkörningen men det hade en härlig grundstomme. Fastnade för det.
Men smaken är ju olika, en del tycker om sådana här spel och andra ger dom 10/10 per automatik.

Medlem

Kanske får spana in det. Ser ut som det behållit lite av den där barnsliga charmen som final fantasy tappat bort.

Medlem

Blir kanske ett köp till switchen. Har lite kvar på octopath. Men dröjer väl ett tag till switchen kan jag tänka

Medlem
Skrivet av Chomag:

Låter som de vanliga överbetygen till Jrpg's/Nintendo med andra ord. No no kuni 2 som artikeln tar upp exempelvis, var i mitt tycke bortsett från den mysiga grafiken, ett genuint skitspel! Korridorer överallt utan ände, en skrattretande usel story, har en svårighetsnivå som passar senildement chimpans, med ett röstskådespeleriet som påminde mig om hur pinsamt uselt det var i "Fable" serien med sina visslande, harklande och ett par ord instoppade emellanåt. Att det spelet har 87% på metacritic är skamligt!

Det är ett typiskt svagt 2/5 spel som skrivits upp till skyarna av fans inom genren. Nu säger jag inte att Dragon Quest är ett dåligt spel, inte alls, men man ska ta de fina (över)betygen till JRPG's/Nintendo med en STOR nypa salt enligt mig.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Det låter ju snarare som att den typen av spel inte är för dig.

Ni No Kuni 2 om du jämför med andra spel i genren är faktiskt bra, och även om jag smått avskydde spelet för att det var för enkelt och således förstörde mycket annat man höll på med så blev det mycket bättre efter att det patchades. De la in två olika svårighetsgrader för oss som vill kämpa lite

Va bra tvungen och svara, för verkar inte va många mer än du uberpwnage2.0 som märkt att det har kommit patch som fixat de här problemet med att de är för enkelt, jag körde igenom hela spelet på expert och jag tyckte då inte de va enkelt.

Fastnade totalt för Ni no kuni 2, och då är jag inte nått direkt stort fan av JRPG, spelade dock dark cloud 1 och 2 som liten så ni no kuni 2 va ganska nostalgiskt för mig.

Haft lite svårt för turbaserade spel i vuxen ålder, tkr de känns lite uråldrat, men ändå lite taggad på dragon quest XI, tänkt ge de en chans ändå turbaserade JRPG spelen jag kört igenom är FF 7, Suikoden 1 och 2.

Medlem

Lite småsugen på att köra det här men vet inte hur man ska få tid nu när Wow äter upp all speltid. Blir väl till att köpa o lägga på backlog-hyllan kanske.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det låter ju snarare som att den typen av spel inte är för dig.

Ni No Kuni 2 om du jämför med andra spel i genren är faktiskt bra, och även om jag smått avskydde spelet för att det var för enkelt och således förstörde mycket annat man höll på med så blev det mycket bättre efter att det patchades. De la in två olika svårighetsgrader för oss som vill kämpa lite

Jag har försökt i många år att lira JRPG's, men de är inte min grej i 99 fall av 100. Hade Bioware eller CDPR släppt ett spel likt No no Kuni 2, med en så basal story, klichéartade karaktärer, så simpla spelmekaniker, utan röstskådespel och så vidare, så hade internet exploderat!

Spelade det ca 15 timmar och avinstallerade det sedan på grund av att allt var så simpelt, inte bara svårigheten, utan allt utom en själsdödande grind och en mysig grafik var "simpelt" så att säga. Kul att de la till en liten större utmaning för de som orkar med att grinda igenom spelet ändå.

Skrivet av Aletheides:

Jag delar inte din åsikt. Förövrigt är Ni no kuni inte ett spel skapat av Nintendo, utan av Level-5. De har ett stort register av storslagna titlar bakom sig. Så som Dark cloud 1 och 2, Rogue galaxy, White knight chronicles 1 och 2, Dragon quest IX: Sentiels of the starry skies, Dragon quest 8 journey of the cursed king (länkat i min post ovan förövrigt) samt mycket mer.

Dragon Quest XI utvecklas in house av Square Enix denna gång.

Nu skrev Jag förvisso J-RPG's/Nintendo med betydelsen att jag anser att de båda får överbetyg av okritiska fans. Jag säger ingenting om DQ spelen, då jag aldrig har spelat dem och kan därför varken säga bu eller bä, kanske just det här spelet är fantastiskt? Vad jag säger är att man bör se kritiskt på spel med höga betyg när det kommer till J-RPG's i allmänhet & Nintendo i synnerhet.

Medlem
Skrivet av Cane:

Håller med dig delvis, ja Ni no kuni 2 var rätt sunkigt tyvärr. Riktigt uselt stridssystem och pinsamt enkelt spel och låt mig inte ens börja prata om equipment systemet...

Däremot så verkar Dragon quest XI vara bra på riktigt och med tanke på att det liknar de tidigare spelen (EJ IX) så känns det som ett säkert kort

Som sagt, jag har aldrig spelat något spel i DQ serien och är det som de flesta andra spel i genren lär jag tyvärr inte gilla det här heller om det inte sticker ut rejält spel och berättarmässigt från det vanliga "tonårs edgy" J-RPG träsket. Sen ska jag absolut inte dissa ett spel innan jag spelat det, som sagt kanske DQ sticker ut på ett positivt sätt från genren? Ska titta lite närmare på spelet och serien och se om det är något som är värt att testa.

Medlem

@Chomag Smaken är som baken. Du gillar inte JRPGs rent generellt, det står klart. Jag gillar JRPGs och anser inte att de är "tonårs edgy". Spel behöver inte vara amerikansk dussin smörja så som Marvel, Call of duty etc eller mörk fantasy med mycket naket så som Witcher 3, för att vara mycket bra spel som appellerar till en vuxen publik.

Testpilot

Ser onekligen ut som det kan bli det bästa DQ någonsin. Min favorit är 8an och klarade nyligen ut 7an så kommer inte spela vid lansering men framöver absolut.

Gen
Medlem

Funderar på att testa denna spelserie. Frågan är bara, PS4 Pro eller PC? Man vill ju lira i 4K/60fps om möjligt.

1
Skriv svar