FZ:s tidskapsel! Hur tror vi att spelbranschen ser ut om fem år?

Robot
FZ:s tidskapsel! Hur tror vi att spelbranschen ser ut om fem år?

Fram med spåkulan, på med foliehatten och bidra med era bästa gissningar!

#fz-community, #tidskapseln


Avstängd

Witcher och cyberpunk skaparna har gått i KK och slutat utveckla spel. Är väl inte bara jag som ser att cyberpunk kommer bli en flopp?

Spider-man är det det ledande spelet och har fått en uppföljare. PC-spelarna grinar över att dom inte får spela dessa spel. PS5 har kommit med ny teknik som slår alla PC med hästlängder.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Konsoler har äntligen dött som gångbar produkt och alla läggs ner. Spelare flockas till den överlägsna plattformen PC med LInux. Jag kommer vara precis lika grinig om fem år som nu.

Medlem

Bioware tokkonkade iom anthem. Studion lades ner. Call of duty har gjort en reboot på sin serie och spelet heter The call of duty "a soldiers tale. Nya xboxen heter xbox nexus.

Medlem

Efter flera års väntan hände det. Half-Life 3 släpptes 2020 efter spelvärldens största och bästa hemlighetsmakeri. Hela världen chockades när Valve också bestämde sig för att släppa årliga installationer av serien och där sitter vi nu med Half-Life 6: Black Commando Reloaded.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Mina sex snabba:

- Vi upplever en ny storhetstid för Bethesda i och med Starfield och The Elder Scrolls 6. Deras spel är fortfarande buggiga, men det känns som Morrowind/Oblivion/Skyrim på nytt.

- VR har mognat men blir inte den revolutionerande framtiden för gaming som en del hoppats på. Det är istället MR-upplevelser på mobila plattformar som tar över. Premium-headset blir något för entusiasterna med djupa plånböcker.

- Efter succén med Red Dead Redemption 2 avtäcker Rockstar ett nytt Grand Theft Auto med släppdatum 2021. De gör en Fallout 76 och satsar helhjärtat på online-delen. I samma veva går åtminstone en av Houser-bröderna vidare för att pyssla med andra projekt.

- Microsoft och Sony har släppt sina nya konsoler. Vi får en rad efterlängtade uppföljare till Playstation 5, men Microsoft gör ett betydligt bättre första år med sitt Xbox 720. Konsolerna säljer inte i samma takt som förra generationen gjorde.

- E-sporten lever och frodas. Valve ligger fortfarande i framkant med både Counter-Strike och Dota, där åtminstone det förstnämnda hunnit få en regelrätt uppföljare. Branschen har äntligen kommit på ett vettigt format för battle royale-spel, som vi tittar på flitigt.

- PUBG har dött men Fortnite (eller en uppföljare) lever vidare, lite som League of Legends gör. Man pratar inte längre om BR som en het genre, precis som att man 2018 inte längre gör det om MOBA. Några av de populäraste spelen finns i den här genren.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Piratandet ökar pga av helt sinnesjuka DRM och fragmenteringen av spelklienter på pc. Konsollerna kommer lika PC ännu mer och Nintendo har lanserat nästa konsol som floppar stenhårt fram till nästa gen.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av baxtex:

Piratandet ökar pga av helt sinnesjuka DRM och fragmenteringen av spelklienter på pc. Konsollerna kommer lika PC ännu mer och Nintendo har lanserat nästa konsol som floppar stenhårt fram till nästa gen.

Haha, jag är lite rädd för att du har rätt angående Nintendo. Tror de faller i Wii U-fällan igen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Battleroyale är stendött

Medlem

Galna ledare har blivit än mer galna så vi upplever death claws,nuka cola och raiders irl istället...

Om inte detta så stora framsteg inom vr där de mest avancerade formerna förmedlar smärta, beröring osv.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Racet mellan PC, PS och Xbox är hårt. Microsoft ligger före pågrund av mycket exklusiviteter. Det som gäller är streamade spel från molnet för snabb tillgång för konsumenter och kostnadsskäl. Den tunga datorkraften behöver inte stå under TVn. PCn kör med samma teknik. Mest populära oavsett kategori är spel med svinhård AI, eftersom allt är uppkopplat så lär sig spelen de olika spelarsätten och via nevral teknik blir det överjävligt svårt. Det är även här som E-sporten blomstrar. Dvs. Slå AI bottar.
VR blir mycket bättre endast goggles behövs. Microsoft köper Netflix.
Nintendo släpper Retroboxen Wii-mini. Den är verkligen jätteliten.

Medlem

PC spelare har blivit så pass gnälliga att det inte släpps spel längre på plattformen. EA har värvat E-sports licens så likt FIFA / Fotball manager spelen spelar man nu att man spelar E-sports spel / Sköter E-sports lag.

Cyberpunk blir det sista spelet någonsin för det vart så bra och mättande att mer spel aldrig kommer att behövas.

Medlem

Är ganska säker på att vi kommer gå till lömska mörka källarutrymmen där skumma cyberinplantatkirurger opererar in upplevelsechip i nacken på oss, vi får uppleva verklihheter vi aldrig kunnat föreställa oss. Sen blir allt svart.

Fragtjuv

Bioware har kastat in handduken efter att Anthem totalfloppat. Ps5 och XboxTwoXL har funnits ute ett par år men på E3 släpps den stora bomben. Sony och Microsoft utannonser tillsammans PlayBox. Nu kommer det bara finnas en konsol som försöker ta upp kampen med PC-marknaden. Naturligtvis lever Switch fortfarande och ett Zelda-spel där du spelar som Ganondorf väntar kring jul.

PC-spelarna har sedan länge glömt 4K och jagar istället 60FPS i 8K.

På nyårsafton lyckas FZs nya dator Shadow of darkness maxa Witcher 3 i 8K 60fps och Jocke bryter ihop i ett enormt glädjerus.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Mycket som kommer hända enligt min spåkula.. Men ett axplock:

* Fysiska spel kommer vara väldigt nära graven. Jämfört med nu så kommer enbart 10% fysiska spel att finnas i hyllorna och merparten står Nintendo för.

* Stor efterfrågan på Playstation 2 spel när nostalgikänslan kickar in hos den erans generation. Prisökning väntar.

* Baldurs Gate 3 och Half Life 3 har äntligen sett dagens ljus.

* Remake av No One Lives Forever 2 finns tillgänglig.

* Uwe Boll får äntligen tillräckligt med pengar för ytterligare en spelrelaterad film.

* AT Games har konkat.. hårt

* Amiga 500 mini är släppt

Medlem

Fem år är för kort för att bli intressant, konsolgenerationerna mjölkas såpass länge att allt spelrelaterat stagnerar. Om fem år ser det ut ungefär som idag, en ny generation spelkonsoler har precis kommit ut och dagens titlar börjar ges ut som remasters.

Två wildcards, det ena mer riskabelt än det andra, skulle vara att VR är stendött (som idag fast med färre aktörer på marknaden) och att battle royal har utvecklats till något mer polerat och bitesized.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Vid 2023 ser jag följande verklighet framför mig:
• Vi har hunnit en liten bit in i nästa generations konsoler, med en PS5 och en uppgraderad Nintendo Switch som konkurrerar med Microsofts nya generation konsoler. Kan tänka mig att det blir en maffig Xbox 720, och antingen en enkel streaming-box eller att Xbox One X axlar rollen som instegsmodellen som dessutom kan strömma Microsofts speltjänst. Jag ser också framför mig att Sony väljer att låta utvecklare släppa uppdateringar för PS4-spel som får dem att flyta bättre i högre upplösningar på PS5.

• Sony kommer fortsatt ha de riktigt storsäljande singleplayer-spelen medan Microsoft genom lyckade exklusiviteter och uppköp av utvecklare dominerar multiplayer och community-baserade spelupplevelser. Nintendo har fortsatt sin egna publik och konkurrerar på helt andra vilkor.

• På tal om streaming, jag tror som nämnt ovan att Microsoft satsar på en strömmande Xbox medan Sony kör vidare på PS Now-tjänsten för det utbudet. Spelfantasterna kommer inte vilja satsa på strömmande boxar på grund av latensen, men den mindre petnoga mainstream-publiken kommer anamma boxen i hygglig utsträckning. År 2023 kommer Nintendo fortfarande inte förstå hur de ska hantera online.

• På spelfronten väntar vi fortfarande på den andra episoden i Final Fantasy VII Remake-projektet, om Square Enix ens tänker köra på episodformatet längre. Att släppa samtliga delar kommer ta majoriteten av nästa generations konsolers livscykler. Final Fantasy XVI kommer också långt fram i denna konsolgeneration.

• Ray-tracing kommer användas både på PC-sidan och konsolsidan, där DirectX-stödet gör att både AMD och Nvidia stöder det, men det sistnämnda får så klart en fördel med dedikerad hårdvara för ändamålet på grafikkorten. Eftersom grafiktekniken från AMD inte har dedikerad hårdvara för ändamålet kommer endast enklare ray-tracing användas på konsolerna.

• VR och AR är komplement till traditionella spelupplevelser. Det blir dels VR/AR-lägen som en del av en vanlig spelupplevelse för konsoler/PC, eller mindre VR/AR-spel som tillför något unikt. Sony försökte pusha PSVR som en egen spelplattform, men för nästa generation landar det i kompletterande spelupplevelser.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skribent

År 2023 står världen i lågor och mänskligheten befinner sig på ruinens brant. Vi som mot alla odds överlevt spenderar vår sista tid i en The Matrix-liknande VR-tillvaro där vi uteslutande spelar Fortnite och spenderar våra sista pengar på lustiga hattar.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av breahl:

Witcher och cyberpunk skaparna har gått i KK och slutat utveckla spel. Är väl inte bara jag som ser att cyberpunk kommer bli en flopp?

Spider-man är det det ledande spelet och har fått en uppföljare. PC-spelarna grinar över att dom inte får spela dessa spel. PS5 har kommit med ny teknik som slår alla PC med hästlängder.

Du kommer bli utskrattad av framtidsmänniskorna, och jag skrattar med dem! Hahahahahahahahahaha!


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

Eftersom jag spelar på konsol så spår jag deras framtid.

PS5 kämpar med att nå 4k och 60fps, the last of us 3 är runt kröken och nu spelar du som en hund då naughty dog har blivit alldeles flr rädda att irritera snöflingorna i PK träsket.
Sony sprutar ut retrodoftande 2d pixlade spel som verkligen får dig att känna dig i "next gen" och väl värt 6.000sek för en konsoll.

Xbox two Y är släppt och Microsoft har kastat pengar över varenda trasiga early access spel som finns på pc för att få över dem till sitt earlier than early access program där spelarna betalar runt 700sek för att spela utdöda trasiga föredetta pc spel.
Bohemia utannonserar också att deras DayZ konsolversion antagligen går ur beta runt 2026 och flrhoppningen är att 32% utav alla buggar skall vara lösta tills dess. Priset på färdig version blir 799sek med extra mycket "blooming".

Nintendo släpper ny konsol där dem lovar 1080p samt zelda 313 och super mario 122 följt av yoshis island 87.
Utöver detta kommer mer pappkartonger där man bla. kan bygga en 1:1 skalig bil till mariokart 45.


signatur

"High life on low budget"

FZ
Andreas Dimestam
  • Spelkonsoler håller på att dö sotdöden eftersom mobilmarknaden är så mycket större. Mobiltelefoner kan nu göra allt en spelkonsol gör, inklusive att streama AAA-spel.

  • Microsoft flyttar Xbox till molnet. Vilken enhet som helst kan nu spela Xbox-spel mha. streaming.

  • PC-spelen lever och frodas, mycket tack vare en engagerad målgrupp och intresset för e-sport. VR-headset är ett givet tillbehör på PC-fronten.

  • Sony gör ett nytt försök med en portabel spelkonsol, liknande Switch. Misslyckas fullständigt pga. att casual gamers föredrar telefonen.

  • Nintendo springer sitt eget race och har fortarande inte förstått hur internet fungerar

  • Vi tvingas acceptera att det nu är "games as a service" som gäller för hela slanten.

  • GTA 6 är ett MMO.

Avstängd

Counter-Strike RTX & Subway

Ambassadör
Xbox

Fem år är lite kort tid för de mest brutala förändringarna jag ser framför mig, men de kommer att vara på väg: streaming av spel och hårdvarans flytt till nischprodukt. När du kan streama spel i toppkvalitet utan lagg så kommer både konsoler och PC som vi känner det att bli en obskyr hobby som typ modelltåg. Tänk CD-spelare och fax-maskiner.

Men om fem år gissar jag på att:

*Xbox Infinite och PS5 har varit ute ett par, tre år och att de fått sina första uppgraderade versioner a la dagens X och Pro. PC sitter och dreglar över nya grafikkort som har sk Leatherworks som återger skor i läder på ett fint sätt, bara 18 000 kr för den feta upplevelsen.

*Streaming av spel har lanserats på bred front av Microsoft vars Xbox Stream Anywhere app finns till det mesta med uppkoppling. Man har även lanserat en billig version av sin konsol anpassad för att i första hand streama spelen. Dock så är det fortfarande lite sämre än att köra dem lokalt.

*VR har dött (igen) och återfinns mest i "Minns du..."-artiklar när det är nyhetstorka. AR däremot är en "kul pryl".

*Cyberpunk 2077 har öppen beta.

*Skyrim Special Edition får en remaster.


signatur

Jump in.

Medlem

Nästa spel i Gran Turismo serien är 2023 bara något år bort.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

ELF
Medlem

Alla spelföretag har köpts upp av EA. Ingen får skapa spelstudio utan EAs godkännande och inblandning.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

Ja, det var ju inte många år men det kan ju hända lite på fem år.
Lite roligt att läsa dock att folk fortfarande talar om Xbox 720 precis som för typ 7-8 år sedan innan Xbox One avslöjades.

Om fem år så kommer det vara ännu mer digitalt än vad det är idag.
Skivor och kassetter kanske byts ut mot mindre SD liknande kort som man sätter in i sin konsol. Det ligger inget spel på korten utan bara en kod som låter spelaren få ladda ner spelet och sedan spela det. Men man kan inte spela om inte kortet sitter i konsolen.

Själv kommer jag strunta i att köpa nyare konsoler utan kommer i stort sett bara köpa spel till äldre konsoler eller att jag köper nya mini konsoler om det fortfarande kommer släppas.
Om det fortfarande släpps mini konsoler så tror jag att Nintendo har släppt både en Nintendo 64 Classic Mini och en Gameboy Classic samt att en Gamecube Classic Mini är på väg.
Sony har släppt en Playstation Classic Mini och Microsoft är på väg att släppa en Xbox Classic Mini något som får även Sony att fundera på att även släppa en Playstation 2 Classic Mini.

Medlem

Man måste köpa Battle Pass för att få lootlådor som innehåller lootlådor som man måste köpa nycklar för att öppna..

Medlem

PC-marknaden tappade stora andelar till PS5 som släpptes 2020 då hårdvaran blev för dyr och vi befinner oss nu mitt i en extrem lågkonjunktur. Kaos råder nästan överallt. De rika har börjat lämna landet. Här sitter jag och spelar senaste expansionen till Cyberpunk. Tvåan blev istället en helt ny stad bredvid den gamla och äntligen fungerar VR som tänkt! Verklighetsflykten är nu på riktigt. Bara en runda till!

Redaktör
Ponny

Jag lever helst i nuet – eller i backloggen. Och om fem år är min backlog så stor att jag bryter totalt ihop, så jag tar min svävare till en ripperdoc som raderar alla minnen. Därefter spelar jag Cyberpunk 2077 till den dag jag dör (eller universum går under, för om fem år kommer vi leva för evigt).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Star Citizen har släppt lite nya skepp och låtit spelarna ta del av en ny beta, även uppdaterat sin releasedate till 2040

12
Skriv svar