Star Citizen, som dragit in 1,7 miljarder kronor, tar betalt för sin mässtream

Robot
Star Citizen, som dragit in 1,7 miljarder kronor, tar betalt för sin mässtream

25 dollar för en virtuell biljett till nästa Citizencon.

#chris-roberts, #star-citizen


Fragtjuv

Förstår ju verkligen att folk reagerar.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

fyfan va girigt.. har dom inte tillräckligt med pengar? är så trött på detta spel ska det aldrig bli färdigt ???

Medlem

Orsaken är att CIG har svurit dyrt och heligt att aldrig använda några pledge money till annat än development. Det innebär att det är 1,7 miljarder som inte får användas till kamera team på ett convent. CIG har inga andra inkomstkällor att låna från då inget spel är släppt. Det hade varit en skandal om de använt en enda krona av detta till ett konvent.

Subscribers betalar för de vanliga videos som släpps men det finns inte nog med subscribers för att betala för ett helt konvent. Subscribers och folk som pledgat mycket (Concierge) får se gratis.

Alla videos kommer finnas gratis på Youtube efteråt.

Nyheten behöver lite nyansering då andra bolag gör samma sak. CCP (eve online), Square enix, blizzard etc. Skillnaden här är dock att dessa har en inkomstkälla de kan använda men väljer att inte göra det. De släpper heller inte innehållet gratis efteråt.

FAQ: https://robertsspaceindustries.com/citizencon/faq
Officiellt svar av Chris roberts: https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Edit: För att förekomma förväntade svar. Gamescom citizencon förra året var ett konvent. Men det sponsrades av Intel som täckte kostnaderna mot marknadsföring av deras Optane diskar samt coverage på Gamescom golvet. Alla tidigare Citizencon har varit i föreläsningsform och därmed täckts av Subscribers. En digital ticket kostar 25$ med allt digitalt fluff inkluderat. Men subscribar du för 10$ (typ 12$ med EU VAT skatt) så får du access men utan fluff items

Medlem

Jag kan inte begripa att folk fortfarande ger pengar till detta företaget.
1.7 miljarder borde räcka...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Orsaken är att CIG har svurit dyrt och heligt att aldrig använda några pledge money till annat än development. Det innebär att det är 1,7 miljarder som inte får användas till kamera team på ett convent. CIG har inga andra inkomstkällor att låna från då inget spel är släppt. Det hade varit en skandal om de använt en enda krona av detta till ett konvent.

Subscribers betalar för de vanliga videos som släpps men det finns inte nog med subscribers för att betala för ett helt konvent. Subscribers och folk som pledgat mycket (Concierge) får se gratis.

Alla videos kommer finnas gratis på Youtube efteråt.

Nyheten behöver lite nyansering då andra bolag gör samma sak. CCP (eve online), Square enix, blizzard etc. Skillnaden här är dock att dessa har en inkomstkälla de kan använda men väljer att inte göra det. De släpper heller inte innehållet gratis efteråt.

FAQ: https://robertsspaceindustries.com/citizencon/faq

All rapportering kring SC behöver nyansering på FZ känns det som. Vad än nyheten handlar om så finns det alltid ett stycke eller en rubrik som är vinklad kring hur mycket pengar de dragit in (och att detta på något sätt är dåligt?), att det utvecklats länge, eller att de är giriga. Sedan dröser det in människor som tror att spelet inte gör framsteg eller att det inte ens går att spela, och att allt är en "scam". Lustigt, då det är den mest transparenta spelutvecklingen jag någonsin tagit del av. Varje vecka skickas det ut löjligt detaljrika mails om vad alla studios jobbar på och hur det går. Det finns inga tvivel kring att det finns brister och att saker hanteras dåligt ibland, men folk borde verkligen börja utbilda sig kring detta spel innan de uttrycker sig.

Medlem

OT
Kom det ingen quiz i veckan?

Medlem

Blir till att titta på piratstream då.

Känns som de testar vattnet och ser hur mycket deras följe tål med. Detta är förmodligen bara början, ska bli intressant att se hur själva spelet blir när det släpps, hur mycket som kommer finnas att köpa. Väntar bara på nyheten att de ska fortsätta sälja skepp efter släpp, skulle inte förvåna mig alls faktiskt.

Faktiskt, hela idén med CitizenCon är störd, det är något som man skryter och sätter igång efter spelet släppts och fått ett "riktigt" följe med spelare som spelat spelet i sin helhet.

Trots allt ser jag lite fram emot spelet, men det sitter säkert någon lika stor utvecklare och knåpar med ett liknande spel, så för min del så kan det bära eller brista. Bethesdas Starfield tex. kanske blir något liknande.

@Aletheides:

Skillnaden mellan CIG och blizzard, CCP och Square Enix är att de sistnämnda är etablerade utvecklare/utgivare med många projekt färdiga och släppta, CIG har inget alls bakom sig, de är helt oprövade, och förtjänar inte "glimten i ögat" här alls.

MEG
Medlem

HAhaahha otroligt, mycket vill ha mer och faan vill ha fler


signatur

Death is only the beginning

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av delli:

OT
Kom det ingen quiz i veckan?

Vi är dåliga!


signatur
Medlem

@Fiddi Det sistnämnda förblir din åsikt. Tycker du inte att de "förtjänar" att ha ett konvent så behöver du helt enkelt inte betala och inte titta. Titta då inte heller på de gratis videos de släpper efteråt, för det har de ju inte heller förtjänat, eller hur?

Här har du Chris Roberts eget inlägg runt detta som förklarar vad detta handlar om och varför han beslutat att göra på detta sättet.

Jag kommer kika på streamen och är glad att de visar ALLT denna gång och inte bara keynote.

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Inaktiv

Helvete vad det dragit in pengar. Visst är det i det som folk betalat sanslösa pengar för att få speciella rymdskepp i?

Medlem

Börjar likna scientologerna


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@Aletheides:
Sluta sätta ord i munnen på mig. Jag sa att deras konvent skulle passa bättre efter spelet släppts färdigt, inte att de inte förtjänar att ha ett. Det de inte förtjänar är den sjuka tillit de har från ganska många (särskilt de som fortsätter spendera pengar på ett spel med äckligt stor budget) då de inte har släppts något färdigt än, när väl spelet släppts då kan vi snacka.

Och för den delen, tänker inte betala men tittar om jag vill och har tid. Att ta betalt för en jäkla live-stream är inte alls på min karta, om de behöver mer pengar, öka priset på biljetterna som är till själva konventet då.

Hur som, bra att de ändrade sig om huvudpresentationen, men det hade de inte gjort om ingen sagt till. Så istället för att ha blind tillit kanske det är bra att sätta dem på plats när de gör sånt här skit. Det är fortfarande ett företag, tjäna pengar är viktigast för dem.

Medlem

Jag tror inte på att Star Citizen är ett spel.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Jag tror inte på att Star Citizen är ett spel.

Snarare ett pyramidspel..?!

Medlem

@Fiddi jag tror inte du riktigt läst och förstått. Detta handlar inte om att tjäna pengar. Det handlar om att kunna erbjuda möjligheten till att börja med då de inte kan ta pengar från utvecklingen. Inget fel har begåtts.

Varför de vill erbjuda möjligheten skrivs av företagets grundare och CEO Chris Roberts i länken jag länkade. Ingenstans där hittar jag i alla fall att de säljer digitala biljetter för att tjäna mer pengar till spelet. Det handlar om att täcka kostnaderna för videobevakning av eventet. Videos som sedan släpps gratis. Videos som aldrig hade existerat om de inte hyrt in mer kameor etc.

Jag är glad att jag kan betala för möjligheten att se alla sidopaneler som jag annars behövde resa till USA för att få se. Jag är glad att de pengar jag betalar för att få se dessa paneler även gör att DU kan se dem gratis efteråt då dessa videos annars inte funnits.

Medlem

I vanlig ordning ser vi hur sektmedlemmarna sväljer allt Chris(t) Roberts säger med hull och hår. De har länge haft diverse videogrejer som är av egen produktion i alla dessa år (wingmans hangar och någon idol-variant där de byggde rymdskepp och Chris(t) antog efternamnet Bagge). I dessa påkostade produktioner krävdes ingen avgift för att titta, men nu har girigheten nått en ny nivå.

Dessutom är både löner och utrustning redan betald, vad gör de med pengarna som blir över? Får de som betalar något tillbaka? Glöm det. Eller vad händer om de får in för lite, betalar Chris(t) det ur egen ficka? Glöm det också. Eventet har redan betalats med pengar från lättlurade backare som köpt skepp, nu ser de bara ännu ett sätt att håva in mer pengar.

Medlem

Vilken riktigt bajsmacka detta var då!
Har stött projektet med lite pengar och följt ATV's lite då och då. Men om nu Chris och gänget tycker att de tidigare CitCon-presentationerna inte nått upp till deras förväntningar. Och om man nu vill få upp kvalitén på produktionen så tycker ju jag iaf att man borde förankra det först med de som varit med och lagt en slant(köpt skepp).

Ungefär så här "Vi kan göra det här och det här, om ni är villiga att lägga 20$ till. Annars kör vi på det gamla konceptet". Nu istället har man retat upp varenda en och kommer nog få en hel del badwill pga detta.

Säger som hockeyspelaren Ledin: "Snart är råttet mågat!"

Medlem

@Tomten Wingmans Hangar och annan community content betalas till 100% av subscribers. Pledge money går inte till community content. För konventet de har nu räcker det inte till. CIG har en egen studio i Los Angeles i form av ett inrett rum i sitt kontor. Det är den utrustning de äger. Den räcker inte till för att täcka ett konvent med flera simultana paneler, det gör inte heller personalen på kring två personer som betalas för av subscribers. De webkameror de har i de andra kontoren i världen är naturligtvis inte något de kan använda till ett Konvent.

Som vanligt misinformation och konspirationsteorier Tomten. Men vissa gillar ju att sprida sånt för att sedan käka popcorn när mindre nogräknade forumbesökare sväljer detta med hull och hår och därmed bidrar till onödigt Drama.

@sgtbastard Folk som köper skepp lägger sina pengar 100% till utvecklingen av spelet. Inget av det går till community content som videos. Det är frivilliga subscribers som betalar för detta. Så ingen av dessa backers har skäl för att klaga då de inte backar community content, de backar utvecklingen av spelet. Dessutom kommer Keynote adressen att sändas live som vanligt, det är alla sido paneler man måste betala för.

Medlem

@Aletheides:
Förstod precis. Den högre kostnaden handlar också om att betala för mat och dryck under eventet, kan ju jag som sitter hemma och tittar ta del av! Så, som sagt, öka priset på biljetterna på konventet i sig istället. Och igen, det är ett företag, inget de gör kommer bara göras för att vara snälla, särskilt inte ett företag som tar tusentals kronor för minsta lilla.

De hade också kunnat ta de pengarna de sparade när de kortade ner ATV-avsnitten med 90% (som, för övrigt, kunnat fyllas med allt som nu ska tas upp i de extra panelerna, precis som förut), eller kanske pengarna de sparade när de inte gjorde någon Gamescom-presentation.

Medlem

@Fiddi Betala för mat och dryck? Då har du inte förstått. Det kommer finnas food trucks tillgängliga på konventområdet där besökare kan köpa mat för egna pengar. Denna kostnad ingår i hyran av lokalen. Varje år har denna möjlighet funnits i någon form så det är inte nytt för i år.

Då det är subscriber pengar som betalar för ATV och all annan video content så tar de redan pengarna som du tror sparas när de gjort om i video tablån till att betala för konventet. Men det räcker inte till sido panelerna.

En storm i ett vattenglas. Ett väldigt litet vattenglas

Medlem

@Aletheides

Citat:

With a venue and planned attendance three times the CitizenCon in Frankfurt, with more panels (so more devs needing to travel) , more food and drink options for everyone the proposed budget for this year's CitizenCon was almost double last years. And this was without any video coverage, let alone streaming of the second stage, and a plan to just stream the opening keynote from the main stage.

Kanske du som inte förstått.

Medlem

@Aletheides Men det att man nu kan se keynote ändrade man ju i efterhand.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

@Aletheides
Kanske du som inte förstått.

Options betyder inte att de ger bort mat CIG betalar för. De erbjuder alternativ för att köpa mat. I Cologne förra året sköttes det via alternativ i anslutning till Gloria Theatre, i år i Austin i anslutning till The Long Centre. Detta är inte något digitala pass betalar för.

Medlem
Skrivet av sgtbastard:

@Aletheides Men det att man nu kan se keynote ändrade man ju i efterhand.

Ja, det fixade CR när han postade brevet jag länkat. Vilket är schyst för det hade han inte behövt göra. Det är ganska mycket Entitled folk som inte inser att alla videos de får se gratis betalas av subscribers. Andra backers som ger pengar frivilligt för att andra skall få nöjet att se video content. Utan subscribers hade det inte producerats en enda video av den typ vi ser idag. Ingen annan backer än subscribers har lagt en krona mot någon rättighet till community content så som videos och har då väldigt liten grund för att gnälla

CIG är generösa som inte låser community content bakom en paywall mot Subscribers. Istället låter de alla ta del av allt via youtube, men ingenstans har de lovat att alla ska få ta del av allt LIVE. All content på konventet kommer finnas via youtube efter eventet för icke betalande även denna gång.

Således inget nytt här.

Medlem

@Aletheides:
Vad är det du inte förstår? Han radar upp saker som ingick i budgeten, om mat och dryck är med så är det en kostnad för dem, oavsett vem som betalar för själva maten.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja, det fixade CR när han postade brevet jag länkat. Vilket är schyst för det hade han inte behövt göra. Det är ganska mycket Entitled folk som inte inser att alla videos de får se gratis betalas av subscribers. Andra backers som ger pengar frivilligt för att andra skall få nöjet att se video content. Utan subscribers hade det inte producerats en enda video av den typ vi ser idag. Ingen annan backer än subscribers har lagt en krona mot någon rättighet till community content så som videos och har då väldigt liten grund för att gnälla

Men va fan, en CEO med lite självaktning lägger väl för fasiken inte en keynote bakom en paywall. Seriöst, vakna upp nu!

Medlem

@sgtbastard:
Ingen idé att försöka ens, är som att prata med en vägg. Lär ju försvara allt som Chris Roberts säger kort om att uppmuntra mord.

Medlem

De kanske borde släppa en färdig produkt först.

123
Skriv svar