Recension - Two Point Hospital

Robot
Recension - Two Point Hospital

Sjukvårdsdebatten i all ära, men nu har vi viktigare saker för oss. Two Point Hospital är släppt och vi måste ta reda på om det är en värdig uppföljare till Theme Hospital.

#pc, #recension, #theme-hospital, #two-point-hospital


Inaktiv

Av nyfikenhet vill jag gärna veta vad du finner negativt med spelet då du gav det 4 av 5 men nämner inget negativt i texten och de negativa punkterna i betyget är uppenbarligen skämt som inte handlar om spelet i sig.

Har varken själv spelat detta eller den andliga föregångaren men är som sagt nyfiken om det finns något du tycker att utvecklarna kunde förbättrat på eller så

Medlem

Jag är sjukt sugen på Two POint Hospital, men det får tyvärr vänta till senare i höst. Lite för mycket annat just nu.

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Av nyfikenhet vill jag gärna veta vad du finner negativt med spelet då du gav det 4 av 5 men nämner inget negativt i texten och de negativa punkterna i betyget är uppenbarligen skämt som inte handlar om spelet i sig.

Har varken själv spelat detta eller den andliga föregångaren men är som sagt nyfiken om det finns något du tycker att utvecklarna kunde förbättrat på eller så

Den där sista knuffen till en femma är rätt luddig egentligen. Men man erbjuder något extra som får spelet att bli ett mästerverk. Väldigt få spel som faktiskt når dit. Two Point Hospital är jättebra, men det är inget 5 av 5-spel.

Av ren nyfikenhet, vad tycker du gör ett spel till fem av fem? Min enda solklara femma jag kan komma på är Uncharted 2. Kunde inte spela andra spel på en månad efter att jag klarade det.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

@Johan Olander: Solklar femma: The Last of us.


signatur

I drank what?

Medlem

Kollade igår när Robbaz spelade det här på Twitch. Såg nästan exakt ut som en uppföljare till Theme Hospital Blir nog ett köp i framtiden när backloggen är mindre


signatur

Game long and prosper

Gnällkuk

Spelade det igår några timmar, måste säga att det känns verkligen precis som gamla Theme Hospital! Av det lilla jag hann spela så tycker jag absolut att de fångat känslan. Det enda som jag dock direkt kände att jag saknade var svensk voice-over.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@anon_119148 @JohanOlander Frågan är i så fall om spelet är en 7:a eller 8:a ut av 10, då en 1-till-5-skala inte är särskilt väl anpassat för skrutinering. Om Two Point Hospital är ett kul och kompetent spel i alla tekniska aspekter men inte tillräckligt annorlunda från Theme Hospital rent mekaniskt för att det ska kännas som en objektiv förbättring på det tidigare spelet kan jag ändå förstå varför TPH inte är en solklar femma.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Johan Olander: Solklar femma: The Last of us.

Nu hamnar vi off topic, men The Last of Us är ett spel som ligger och gnager. Jag har spelat kanske halva, men jag ser verkligen inte storheten. Inte jättesnyggt, ingen fantastisk kontroll och en ganska ointressant historia. Vad är det jag missar?

Medlem

Någon som vet om det finns någon bra översikt över vilka rum man har, och vilken kompetens som krävs för att nyttja dem? Eller får man försöka hålla det i huvudet? Försökte göra det senare ett tag, men nu anställer jag bara folk på måfå i hopp om att saker och ting ska lösa sig. Ungefär som svenska landsting gör, dvs...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Spelade igår kväll med, välförtjänat 4/5!

Hoppas det blir svårare desto längre man kommer för det jag brukar sakna mest i såna här spel är utmaningen, brukar oftast vara för enkelt att klara varje utmaning

Medlem

Hoppas det finns Svenska röster, de va så grymt bra i Theme Hospital, det va halva grejen!

Skribent
Skrivet av Banzeken:

@grollo_92 @JohanOlander Frågan är i så fall om spelet är en 7:a eller 8:a ut av 10, då en 1-till-5-skala inte är särskilt väl anpassat för skrutinering. Om Two Point Hospital är ett kul och kompetent spel i alla tekniska aspekter men inte tillräckligt annorlunda från Theme Hospital rent mekaniskt för att det ska kännas som en objektiv förbättring på det tidigare spelet kan jag ändå förstå varför TPH inte är en solklar femma.

Gillar den femgradiga skalan ändå. Sen råder det ju betygsinflation och låga betyg ifrågasätts oftare än höga. Well played spelbranschen.


signatur

I am the black wizards.

Jag kan ju ge dig ett sjukt dåligt skämt

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Gillar den femgradiga skalan ändå. Sen råder det ju betygsinflation och låga betyg ifrågasätts oftare än höga. Well played spelbranschen.

Jo, då är det väl bättre att man argumenterar för en siffra mellan 1-5 än att man kastar runt överflödiga siffror där varje värde under 7 motsvarar en "medioker" produkt.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Den där sista knuffen till en femma är rätt luddig egentligen. Men man erbjuder något extra som får spelet att bli ett mästerverk. Väldigt få spel som faktiskt når dit. Two Point Hospital är jättebra, men det är inget 5 av 5-spel.

Av ren nyfikenhet, vad tycker du gör ett spel till fem av fem? Min enda solklara femma jag kan komma på är Uncharted 2. Kunde inte spela andra spel på en månad efter att jag klarade det.

Mass Effect 2 är nog min solklara femma. Många andra spel är mer 4or för min del iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Geeks Gaming

Helt klart 4/5. Kört en hel del och börjat komma till de större utmaningarna. Känns verkligen som en uppföljare till Theme Hospital. Dom har till och med använt samma röst för alla upprop.
De som skulle få detta till en 5/5 för mig hade varit modtools och mer vertikala sjukhus.

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:

Av ren nyfikenhet, vad tycker du gör ett spel till fem av fem?

Jag förstår vad du menar med luddigheten. Min funderingen var om det var ett minus som ”tog ner” spelet till en 4 men förstår nu att ibland är det mer att det saknas ett plus.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Helt klart 4/5. Kört en hel del och börjat komma till de större utmaningarna. Känns verkligen som en uppföljare till Theme Hospital. Dom har till och med använt samma röst för alla upprop.
De som skulle få detta till en 5/5 för mig hade varit modtools och mer vertikala sjukhus.

5/5 hade det fått av mig om rösterna i spelet hade varit på svenska.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av jaqob_:

Nu hamnar vi off topic, men The Last of Us är ett spel som ligger och gnager. Jag har spelat kanske halva, men jag ser verkligen inte storheten. Inte jättesnyggt, ingen fantastisk kontroll och en ganska ointressant historia. Vad är det jag missar?

Inte jättemycket, egentligen. Dock tycker jag du har "fel" i "inte jättesnyggt". Det är väl det om något som jag skulle säga att du missar. Nivådesignen i spelet är helt fantastisk rent visuellt. Då pratar jag alltså inte om det tekniska, utan rent estetiskt. Sjukt välarbetade miljöer. Rörande storyn och gameplay tyckte jag som dig - rätt trött och ointressant. En story lik alla andra som utöver att vara oengagerande även är väldigt förutsägbar. Ovanligt bra röstskådespel dock, så det är ju alltid ett plus.

Sen spelar väl förväntningar in en del också. Spelet var hyllat till skyarna när jag väl satte tänderna i det 2015, då är det förstås lättare att bli besviken.

jbx
Medlem

Spelar i dagsläget 100% konsol, både ps4 pro och One X. Men förr var det dator som gällde, kommer särskilt ihåg Theme Hospital..
Så är sugen på detta men har bara en laptop, köpte en ganska dyr en men det var några år sedan. Någon som vet om det kan funka med denna hårdvara:
Någon i7 processor
980m grafikkort
8gb ram
?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Inaktiv
Skrivet av jbx:

Spelar i dagsläget 100% konsol, både ps4 pro och One X. Men förr var det dator som gällde, kommer särskilt ihåg Theme Hospital..
Så är sugen på detta men har bara en laptop, köpte en ganska dyr en men det var några år sedan. Någon som vet om det kan funka med denna hårdvara:
Någon i7 processor
980m grafikkort
8gb ram
?

Från deras Steamsida;

Citat:

MINIMUM:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
OS: Windows 7 64-bit
Processor: Intel Core i3 6100 or AMD FX-4350
Minne: 4 GB RAM
Grafik: NVIDIA Geforce GT 1030, 2GB (Legacy: NVIDIA GeForce GTX 460), AMD RX550, 2GB (Legacy: AMD Radeon HD 6850), Integrated: Intel HD Graphics 630
DirectX: Version 11
Lagring: 5 GB ledigt utrymme

Mao: ja borde funka bra!

Medlem

Nu blev jag sjukt sugen att installera Theme Hospital

jbx
Medlem

@anon_119148: Thx! Ser ju så mysigt ut


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jävligt kul spel, köpte det direkt!


signatur

Meep!

Medlem

Skall testas helt klart .

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Jag förstår vad du menar med luddigheten. Min funderingen var om det var ett minus som ”tog ner” spelet till en 4 men förstår nu att ibland är det mer att det saknas ett plus.

Jaha, men då förstår jag dig. Nej, det var inget som drog ner det. För mig är det mycket att när det kommer till fyran så är spelet väldigt bra, men saknar den där lilla pushen till femman. Vissa spel börjar kanske som en femma och sjunker istället. Lex Jurassic Park och Stonehearth.

Skrivet av keffkebab:

Får hålla med om punkten "Jag borde gått och lagt mig för 3h sedan" ...

Ja, fan... den är inte bra. Har dessutom ett dagjobb där jag ska vara som en hök och få folk att skärpa sig.


signatur

I am the black wizards.

Skribent
Skrivet av Dumlen:

Mass Effect 2 är nog min solklara femma. Många andra spel är mer 4or för min del iaf.

Det spelet blev startskottet för min karriär i "branschen". Det kom i sammanband med min lilla berättelse i första stycket. Om inte en femma, så 4.98 av 5 i alla fall.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Det var längesen jag drunknade en hel kväll i ett spel på det sätt som jag gjorde igår, och det för ca 300kr?! Snacka om fullträff. Ser framemot fler sena kvällar med Two Point Hospital.

Medlem

Tydligen så lider spelet av en del barnsjukdomar (höhö). T ex en bug som jag alldeles nyss råkade ut för: att patienter fastnar på något sätt och inte kan gå någonstans. Så nu håller snubben som skall ge mig råd på och tjötar om att det finns 2 patienter som är blockerade, trots att andra patenter och personal rör sig fritt runt och igenom dem... En del andra spelare har tydligen råkat ut för att alla i hela sjukhuset har fastnat och inte rör sig alls.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar