Recension - Two Point Hospital

Testpilot
Skrivet av conthox:

Tydligen så lider spelet av en del barnsjukdomar (höhö). T ex en bug som jag alldeles nyss råkade ut för: att patienter fastnar på något sätt och inte kan gå någonstans. Så nu håller snubben som skall ge mig råd på och tjötar om att det finns 2 patienter som är blockerade, trots att andra patenter och personal rör sig fritt runt och igenom dem... En del andra spelare har tydligen råkat ut för att alla i hela sjukhuset har fastnat och inte rör sig alls.

Såg på deras two-points stream att man kan få ett liknande fel man tex ställer blomkrukor mitt i vägen.
Det går att placera dem så att de inte kommer fram men att krukorna står snyggt o prydligt och det "ser bra" ut.
Då står de och fastnar på samma sätt och det kan vara långt från var patienten står.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Såg på deras two-points stream att man kan få ett liknande fel man tex ställer blomkrukor mitt i vägen.
Det går att placera dem så att de inte kommer fram men att krukorna står snyggt o prydligt och det "ser bra" ut.
Då står de och fastnar på samma sätt och det kan vara långt från var patienten står.

Tackar för svar och tips, skall exprimentera.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Shit! Började spela idag & har fått 8h speltid under dagen (mycket för att vara mig). Bra spel att dra igång om man snabbt vill hoppa in i något och fördriva tiden. Brukar vilja ha 1h per dollar (har ej räknat in valutans kurs) så tror att spelet kommer att klara av detta ganska enkelt. Måste säga att det är mycket finlir med placeringen av diverse rum.

Medlem
Skrivet av jaqob_:

Nu hamnar vi off topic, men The Last of Us är ett spel som ligger och gnager. Jag har spelat kanske halva, men jag ser verkligen inte storheten. Inte jättesnyggt, ingen fantastisk kontroll och en ganska ointressant historia. Vad är det jag missar?

Jag är på ditt spår. Jättesvårt att connecta med Last of us. Försöker gilla ddt men det händer inte...

Medlem
Skrivet av jbx:

Spelar i dagsläget 100% konsol, både ps4 pro och One X. Men förr var det dator som gällde, kommer särskilt ihåg Theme Hospital..
Så är sugen på detta men har bara en laptop, köpte en ganska dyr en men det var några år sedan. Någon som vet om det kan funka med denna hårdvara:
Någon i7 processor
980m grafikkort
8gb ram
?

Ddt funkar utmärkt på min laptop som är av samma prestanda men med ett 860M kort

Medlem
Skrivet av jaqob_:

Nu hamnar vi off topic, men The Last of Us är ett spel som ligger och gnager. Jag har spelat kanske halva, men jag ser verkligen inte storheten. Inte jättesnyggt, ingen fantastisk kontroll och en ganska ointressant historia. Vad är det jag missar?

På PS3 ? På PS4 är det jättesnyggyt. En av få spelen som jag lirade mer än en eller två gånger och tom i hard-mode (och jag spelar sällan hard-mode, för mycket frustration under för lite fritid)

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sjukvårdsdebatten i all ära, men nu har vi viktigare saker för oss. Two Point Hospital är släppt och vi måste ta reda på om det är en värdig uppföljare till Theme Hospital.

#pc, #recension, #theme-hospital, #two-point-hospital


I betygssättningen så verkar minus punkterna mera skämtsamt och subjektiv. Om man bortse från dessa så finns det bara plus punkter - varför är det då bara en 4? (inte att jag tror att detta spel kan vara en femma - i för sig, varför inte). Undrar bara....

Medlem

Hoppas de implementerar ett "sandbox mode" i Two Point Hospital. Ser i Steam reviews att detta saknas. Detta skulle jag sätta med som ett litet minus i så fall. Kommer nog köpa spelet ikväll iaf. Väcker underbara Theme Hospital känslor.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

I betygssättningen så verkar minus punkterna mera skämtsamt och subjektiv. Om man bortse från dessa så finns det bara plus punkter - varför är det då bara en 4? (inte att jag tror att detta spel kan vara en femma - i för sig, varför inte). Undrar bara....

Han har ju redan svarat på det på föregående sida:

Skrivet av Johan Olander:

Den där sista knuffen till en femma är rätt luddig egentligen. Men man erbjuder något extra som får spelet att bli ett mästerverk. Väldigt få spel som faktiskt når dit. Two Point Hospital är jättebra, men det är inget 5 av 5-spel.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: tack. borde ha druckit kaffee innan jag läste här....

jbx
Medlem

@robbis: yes, köpte spelet och det fungerar utmärkt. Riktigt underhållande, får helt klart Theme Hospital vibbar.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Den där sista knuffen till en femma är rätt luddig egentligen. Men man erbjuder något extra som får spelet att bli ett mästerverk. Väldigt få spel som faktiskt når dit. Two Point Hospital är jättebra, men det är inget 5 av 5-spel.

Av ren nyfikenhet, vad tycker du gör ett spel till fem av fem? Min enda solklara femma jag kan komma på är Uncharted 2. Kunde inte spela andra spel på en månad efter att jag klarade det.

Detta är problemet med ett 1 till 5-betygssytem. 4 känns för lite för vissa spel, men för en 5:a krävs ett mästerverk. Därför tycker jag att 4,5 borde finnas för att separera de väldigt bra spelen med de som är helt fantastiska men ändå inte när fram till den där mästerverksfemman.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Någon som vet om det finns någon bra översikt över vilka rum man har, och vilken kompetens som krävs för att nyttja dem? Eller får man försöka hålla det i huvudet? Försökte göra det senare ett tag, men nu anställer jag bara folk på måfå i hopp om att saker och ting ska lösa sig. Ungefär som svenska landsting gör, dvs...

Markera ett rum. Tryck på info. Då får du en förklaring på vad arbetaren ska vara utbildad i för optimerat arbete

Medlem

Jag tycker det är lite kass att man inte kan bestämma att personalen skall stanna i det rum man placerat dom i. (Spelar ett spel på min surfplatta där man kan göra det i, så förvånade mig att det inte fanns här.) Eller har jag missat någon inställning? Jag fann panelen över personal och kompetenser och där man kan ställa in vad de olika har befogenhet att arbeta med, men det är inte det jag ville och verkar krångligare än bara en flagga som säger "personalen får inte byta rum". Ja, förutom till personalrum och toalett då...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag tycker det är lite kass att man inte kan bestämma att personalen skall stanna i det rum man placerat dom i. (Spelar ett spel på min surfplatta där man kan göra det i, så förvånade mig att det inte fanns här.) Eller har jag missat någon inställning? Jag fann panelen över personal och kompetenser och där man kan ställa in vad de olika har befogenhet att arbeta med, men det är inte det jag ville och verkar krångligare än bara en flagga som säger "personalen får inte byta rum". Ja, förutom till personalrum och toalett då...

Ja, det är en liten brist. När man har investerat i utbildning för en sjuksyrra vill man ju att denna ska jobba med just detta, men det verkar tyvärr vara lite random. Hoppas det implementeras snart.

Medlem

Klicka er in på ”staff” klicka sedan på ”jobs”. Där kan ni bestämma att t ex en sjuksyrra endast skall vara i apoteken eller att en viss doktor endast får vara i ”GP”

https://goo.gl/images/jzBG1w

Testpilot
Skrivet av conthox:

Jag tycker det är lite kass att man inte kan bestämma att personalen skall stanna i det rum man placerat dom i. (Spelar ett spel på min surfplatta där man kan göra det i, så förvånade mig att det inte fanns här.) Eller har jag missat någon inställning? Jag fann panelen över personal och kompetenser och där man kan ställa in vad de olika har befogenhet att arbeta med, men det är inte det jag ville och verkar krångligare än bara en flagga som säger "personalen får inte byta rum". Ja, förutom till personalrum och toalett då...

Skrivet av ShciZo:

Ja, det är en liten brist. När man har investerat i utbildning för en sjuksyrra vill man ju att denna ska jobba med just detta, men det verkar tyvärr vara lite random. Hoppas det implementeras snart.

Skrivet av Pippolei:

Klicka er in på ”staff” klicka sedan på ”jobs”. Där kan ni bestämma att t ex en sjuksyrra endast skall vara i apoteken eller att en viss doktor endast får vara i ”GP”

https://goo.gl/images/jzBG1w

Som Pippolei säger så kan man öronmärka viss personal till vissa typer av rum.
Så stoppa dit personal som är bra på diagnostik i rum som General diagnostics medan de som är bra på att bota stoppar du in i delux-rummet eller andra rum där de botas.

Vill du dessutom att personalen inte skall vandra iväg då de är i ett rum , ställ dit en pinnstol.
Tryck dit en kaffeautomat och en liten godisautomat så kommer de ha energiboost och inte kuta iväg så snabbt då de blir hungriga.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Som Pippolei säger så kan man öronmärka viss personal till vissa typer av rum.
Så stoppa dit personal som är bra på diagnostik i rum som General diagnostics medan de som är bra på att bota stoppar du in i delux-rummet eller andra rum där de botas.

Vill du dessutom att personalen inte skall vandra iväg då de är i ett rum , ställ dit en pinnstol.
Tryck dit en kaffeautomat och en liten godisautomat så kommer de ha energiboost och inte kuta iväg så snabbt då de blir hungriga.

Åh så bra. Tack för tipsen

Testpilot
Skrivet av ShciZo:

Åh så bra. Tack för tipsen

Jag gjorde en längre lista på tips i forumtråden här:
https://www.fz.se/forum/trad/431715-two-point-hospital-ar-nic...

Medlem

Läste recensionen igår och gick hem för att köpa det på steam. Möttes av 85% rea på Tropicoserien, så slutade med ett diktatorlir istället. Skall försöka ikväll igen, ser fram emot det.

Skribent
Skrivet av AtlasBreaker:

Läste recensionen igår och gick hem för att köpa det på steam. Möttes av 85% rea på Tropicoserien, så slutade med ett diktatorlir istället. Skall försöka ikväll igen, ser fram emot det.

Haha


signatur

I am the black wizards.

Medlem

@Johan Olander: Andra gången gillt! Jävla fint spel!

12
Skriv svar