"Fortnite bäst på PS4" – därför nekar Sony crossplay

Robot
"Fortnite bäst på PS4" – därför nekar Sony crossplay
Releasehästryttare

Bästa är ju att inte stödja Sony när de tänker såhär .. tänk på det ni som köpt spiderman ..

Medlem

Ja sådant här svineri skall inte stödjas.

Medlem

Hahaha kom genast att tänka på ett bråk jag hade med min 4åring hemma.
"Men Molly så kan man ju inte göra, hur många bor vi i den här familjen?"
"EN!"
"...ok, vem då"
"MOLLY!"

Inaktiv

Om det är bäst att spela på ps4 så borde det väl drabba alla utom just de som spelar på ps4? Eller står Sony inte ut med att de arma plebejerna på xbox ska exponeras för ps-spelarnas lyxtillvaro på servern?

Avstängd
Skrivet av Devan:

Bästa är ju att inte stödja Sony när de tänker såhär .. tänk på det ni som köpt spiderman ..

Stödjer mer än gärna Sony. Flest spelare på playstation och dom gör otroligt bra spel som inte kommer till andra plattformar!


signatur

PS5 och inget annat.

Gnällkuk

När Nintendo äntligen verkar svänga och få lite modernare tankesätt så axlar de japanska stofilerna på Sony rollen galant. Otroligt tråkigt, dessutom tycker jag det rimmar väldigt illa med deras slogan "This is for the players", vilket är en ren och skär lögn. "This is for the shareholders" låter närmare sanningen.

Men så länge Microsoft fortsätter att skeppa ut halvbra exklusiva titlar så känner de givetvis inget hot och kan fortsätta att låsa ned från sin sida för att sälja fler konsoler.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

När Nintendo äntligen verkar svänga och få lite modernare tankesätt så axlar de japanska stofilerna på Sony rollen galant. Otroligt tråkigt, dessutom tycker jag det rimmar väldigt illa med deras slogan "This is for the players", vilket är en ren och skär lögn. "This is for the shareholders" låter närmare sanningen.

Men så länge Microsoft fortsätter att skeppa ut halvbra exklusiva titlar så känner de givetvis inget hot och kan fortsätta att låsa ned från sin sida för att sälja fler konsoler.

"This is for the Payers."


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Tja, det var ju det bästa skitsnacket jag hört på ett tag.

Medlem

Detta är såklart bara ett svar för att säga något.

Alla vet att det beror på att man har en ledande ställning och inte vill gynna konkurrenterna men det är det såklart ingen som säger rakt ut. Då blir det såna här icke-svar som man inte ska tolka in så mycket i.

Det är ungefär som när någon konsoltillverkare skaffar sig något slags exklusivitet på något spel. Alla inblandade säger att det kommer gynna spelet och så vidare men alla vet att det är för att utvecklarna fått en säck med pengar och konsoltillverkaren tror att det kan gynna deras försäljning (här finns det dock undantag med spel som aldrig hade gjorts annars).

Medlem

Är denna crossplay-debatten bara för att folk måste ha något att gnälla om?
Sen när blev det så viktigt?
Så att man kan få 1 istället för 2miljoner att söka en match i Fortnite mot?

Medlem

De gör det sjukt svårt att motivera ett köp av en PS4:a... Får dröja tills de tänkt om och tänkt rätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Är denna crossplay-debatten bara för att folk måste ha något att gnälla om?
Sen när blev det så viktigt?
Så att man kan få 1 istället för 2miljoner att söka en match i Fortnite mot?

Det blev viktigt när man fick ett behov man inte visste fanns, och sedan fråntogs det. Stå och handdsiska är inga problem, tills den dagen du får en diskmaskin... Katastrofen kommer när diskmaskinstabletterna är slut. "Hur ska jag nu diska?".
"Men det är väll bara att alla polarna skaffar samma enhet" är också ett vanligt svar. Ja när man är 15 år och man träffar sitt kompisgäng varje dag i skolan och alla önskar sig samma enhet i julklapp. Gamers växer upp och livet tar över, man köper en konsoll för man vill åt en titel för tillfället eller någon mer i familjen gör det. Sen kommer en dag då man ska köra lite co-op och just din konsoll kan inte vara med de andra polarnas konsoll när de kör. Klart situationen blir lite knögglig och irriterad då. Så det handlar nog inte om man kan köra mot 1 eller 2 miljoner andra utan med din närmsta vänner eller själv. Det skapats ett möjlighet vi inte hade innan, bara det att alla inte fick ta del av möjligheten.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Är denna crossplay-debatten bara för att folk måste ha något att gnälla om?
Sen när blev det så viktigt?
Så att man kan få 1 istället för 2miljoner att söka en match i Fortnite mot?

Handlar väl mest om att ha valfrihet över på vilket system man vill spela på utan att vara begränsad över vem man spelar med.
Alla har vi väl någon polare som spelar på (insert random platform) när man själv sitter på en annan och att då fortfarande kunna spela ihop skulle för mig iaf vara väldigt uppskattat.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Är denna crossplay-debatten bara för att folk måste ha något att gnälla om?
Sen när blev det så viktigt?
Så att man kan få 1 istället för 2miljoner att söka en match i Fortnite mot?

I mångt och mycket så är det en principsak, då det uppenbart är tekniskt möjligt. Om jag minns rätt så var det till och med så att Xbox-spelare matchades tillsammans med PS4 i början, av misstag. Detta något som Sony var snabba med att sätta stopp för.

Det handlar väl mer om att kunna lira med t.ex. kompisar som sitter på en annan konsol än dig själv när spelet i sig är identiskt mellan platformarna. Men har man inga kompisar så förstår jag inte att du ser problematiken.

KoP
Medlem

Lär inte bli någon PS5'a för mig när det blir dags. Denna gnidiga attityden ifrån Sony ger mig avsmak. Har fram tills nu ibland köpt dubbla ex. av spel för att kunna lira med vänner på båda sidorna av konsolvärlden (Xbox One och PS4'a). Nu kommer jag uppmana mina vänner i PS-lägret att även investera i en Xbox i framtiden om dom vill spela ihop, för några pengar kommer jag inte att kasta på Sony något mera. :/

Medlem
Skrivet av Devan:

Bästa är ju att inte stödja Sony när de tänker såhär .. tänk på det ni som köpt spiderman ..

Har aldrig haft några problem att hitta andra spelare på PS4. Inte ens i For Honor när det rapporterades att typ ingen spelade det längre.
Så varför skulle vi vilja ha crossplay när vi redan har fullt tillräckligt med andra spelare att möta?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Schluug:

Men har man inga kompisar så förstår jag inte att du ser problematiken.

Så jävla onödig kommentar. Han kan ha massor av kompisar och ändå ställa sig frågande till värdet i den här debatten.

Medlem

Jag gör också en bedömning från spel till spel. Jag bedömer att utbudet av spel ÄR bättre på PS4 än på någon annan konsol. Fortnite är förövrigt helt ointressant då jag ej är preteen.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har aldrig haft några problem att hitta andra spelare på PS4. Inte ens i For Honor när det rapporterades att typ ingen spelade det längre.
Så varför skulle vi vilja ha crossplay när vi redan har fullt tillräckligt med andra spelare att möta?

Jopp, visst är det så.
Jag tror även att Sony är rätt medvetna om att majoriteten av oss som lirar på deras konsoler inte kunde bry oss mindre om crossplay.
Jag förstår de som gärna vill ha möjligheten men jag tror ändå det är en ganska liten grupp av alla som spelar i dagsläget.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av breahl:

Stödjer mer än gärna Sony. Flest spelare på playstation och dom gör otroligt bra spel som inte kommer till andra plattformar!

Så du vill stödja Sony för att de jobbar med metoder som är dåliga för dig som konsument?

Det handlar om att sätta press på företag som slänger sig med denna typen av beteenden. Sen kan man i övrigt gilla deras produkter för det.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Avstängd
Skrivet av Waliant:

Så du vill stödja Sony för att de jobbar med metoder som är dåliga för dig som konsument?

Det handlar om att sätta press på företag som slänger sig med denna typen av beteenden. Sen kan man i övrigt gilla deras produkter för det.

Nu får du utveckla. Hur är deras metoder dåliga för mig som konsument?

Jag får spela världens bästa spel så som Spider-Man, God of war, Horizon zero dawn, Last of us osv osv. Dom enda förlorarna är ju folket som varit dumma nog att köpa en x-box och vrider sig av avund varje gång Sony kommer med en stor titel.

Jag är helnöjd med att jag köpte ett PS4 för en massa år sedan, spelar på det i princip varje dag då det finns tid! Kör new game+ nu i Horizon t.ex.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Nu får du utveckla. Hur är deras metoder dåliga för mig som konsument?

Jag får spela världens bästa spel så som Spider-Man, God of war, Horizon zero dawn, Last of us osv osv. Dom enda förlorarna är ju folket som varit dumma nog att köpa en x-box och vrider sig av avund varje gång Sony kommer med en stor titel.

Jag är helnöjd med att jag köpte ett PS4 för en massa år sedan, spelar på det i princip varje dag då det finns tid! Kör new game+ nu i Horizon t.ex.

Absolut,

Jag håller med om det du skriver om Sony i övrigt bortsett från den frågan som tråden handlar om. Det är helt klart en bra produkt.

Crossplay handlar ju om att spela mot andra som gjort andra val. Om vi nu tar ett spel som Fortnite, som funkar på i stort sett alla konsoler och datorer, så vore det väl ypperligt att alla kunde spela mot varandra (om man vill, exkludera PC på konsol exempelvis).

Som jag ser det så är Sony bakåtsträvande i denna frågan och måste få press på sig för att ändra sig. Optimalt så skulle man i varje konsol/PC kunde välja vad man vill spela mot.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av breahl:

Nu får du utveckla. Hur är deras metoder dåliga för mig som konsument?

Jag får spela världens bästa spel så som Spider-Man, God of war, Horizon zero dawn, Last of us osv osv. Dom enda förlorarna är ju folket som varit dumma nog att köpa en x-box och vrider sig av avund varje gång Sony kommer med en stor titel.

Jag är helnöjd med att jag köpte ett PS4 för en massa år sedan, spelar på det i princip varje dag då det finns tid! Kör new game+ nu i Horizon t.ex.

Jag har svårt att se någon vrida sig i avund varje gång, om man själv gjort ett aktivt val och köpa en annan konsoll. Jag har även svårt att förstå hur man kan njuta av att andra inte kan dela den glädjen man själv känner av ett visst spel, att tycka det är en fördel att bara "vi" som köpt en enhet får spela detta och "de andra" ska inte få vara med.

Avstängd
Skrivet av Waliant:

Absolut,

Jag håller med om det du skriver om Sony i övrigt bortsett från den frågan som tråden handlar om. Det är helt klart en bra produkt.

Crossplay handlar ju om att spela mot andra som gjort andra val. Om vi nu tar ett spel som Fortnite, som funkar på i stort sett alla konsoler och datorer, så vore det väl ypperligt att alla kunde spela mot varandra (om man vill, exkludera PC på konsol exempelvis).

Som jag ser det så är Sony bakåtsträvande i denna frågan och måste få press på sig för att ändra sig. Optimalt så skulle man i varje konsol/PC kunde välja vad man vill spela mot.

Jo det är iofs sant och i ett spel som fortnite skulle nog inte Sony förlora så mycket på att låta deras spelare spela mot andra. Förutom att dom ger andra konsolerna/PC gratis-spelare då.

Men jag förstår Sony. Dom har största spelarbasen och behöver inte spelare från andra format för att överleva. Är snarare Microsoft som skulle vinna på det om Sony gick med på crossplay.


signatur

PS5 och inget annat.

KoP
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har aldrig haft några problem att hitta andra spelare på PS4. Inte ens i For Honor när det rapporterades att typ ingen spelade det längre.
Så varför skulle vi vilja ha crossplay när vi redan har fullt tillräckligt med andra spelare att möta?

Det handlar ju enbart inte om det. I mitt fall har jag vänner som enbart har PS och andra som enbart har har Xbox vilket leder till att jag ibland dubbelköper en del MP spel (då jag har både Xbox One och PS4) enbart för att kunna spela med båda läger. Skönt om man kunde slippa det för vissa spel. Som det ser ut nu kommer jag troligtvis skippa PS5 då det blir för kostsamt då jag till större del ändå spelar på Xboxen, sen får polarna med PS säga vad dom vill.

Medlem

Vissa kommer tydligen inte ihåg hur xbox hanterade sin kundkrets i början av den här generationen. Det tycker nog jag är större än just crossplay debaklet som är just nu. Men det är ju bara mina två cents.

Avstängd
Skrivet av KoP:

Det handlar ju enbart inte om det. I mitt fall har jag vänner som enbart har PS och andra som enbart har har Xbox vilket leder till att jag ibland dubbelköper en del MP spel (då jag har både Xbox One och PS4) enbart för att kunna spela med båda läger. Skönt om man kunde slippa det för vissa spel. Som det ser ut nu kommer jag troligtvis skippa PS5 då det blir för kostsamt då jag till större del ändå spelar på Xboxen, sen får polarna med PS säga vad dom vill.

Tvärtom för mig, jag har 1 kompis som spelar xbox och 10 som spelar ps4.

Så har liksom aldrig haft samma problem.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox

Tja det är ju sådana här grejer som spelar in när man ska skaffa en konsol till. Hade det inte varit för Sonys attityd och än värre, vissa fans så hade det kanske varit aktuellt med en PS4 Pro. Nu blir det Nintendo Switch som komplement till Xbox och PC här i stället.


signatur

Jump in.

Medlem

Frågan är om Microsoft skulle acceptera crossplay om de lede den här generation konsol krig?

12
Skriv svar