"Mördarspel" strider mot olympiska idealen, säger OS-chefen

Robot
"Mördarspel" strider mot olympiska idealen, säger OS-chefen

Skillnad mellan etablerad sport och våldsamma spel, menar den forne fäktaren.

#olympiska-spelen, #os


Medlem

OJ oj där hörde vi direkt kommentar från någon som aldrig lirat något mer spel än högst super mario ialla fall.

International
Man of Mystery

Jag har visserligen inte spelat CS på länge men jag *tror* inte att det går ut på att man ska fysiskt mörda motspelarna.. e-sporten om något är väl en civiliserad utveckling av de gamla gladiatorspelen


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Pansarknekt

Han har helt rätt dock. Gällande dom olympiska idealen iaf.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Fäktare/fäktning, ja det har väl sina rötter och ursprung i plockepin tror jag eller?

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

De kunde ju tillåta Rocket League i alla fall, det är ju som att kolla på fotboll fast roligt.

Medlem

Är det inte bara att göra en airsoft/paintball mod till spelen då? Då blir det ju ett "ett civiliserat uttryck" av kampen mellan terrorister och anti terrorister.

Skrivet av cb99:

Fäktare/fäktning, ja det har väl sina rötter och ursprung i plockepin tror jag eller?

-cb99

Det tas upp i artikeln du läste.

Curling är faktiskt också väldigt farligt!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

........Det tas upp i artikeln du läste.

Ledsen att jag missade att ironin om plockepin redan stod i artikeln

---

Fallet fäktning där poäng ges för träffar som skulle ha gett en svårare skada och inte där en träff på ex.vis motståndarens tumme ger mer poäng (såvitt jag vet) visar att förutom en stridsart vars ursprung var att döda/skada så har andemeningen även förstås följt med in i sporten.

Spelar du CS har andemeningen aldrig någonsin varit att åsamka fysisk skada, så i mina ögon så pratar vi våldsamma sporter så vinner fäktningen över CS alla dagar i veckan.

Pilbåge?
Spjut?
Lerduveskytte?
Vanligt skytte?
Skidskytte?

Är väl några andra "nordiska/mordiska"? sporter som jag kom och tänka på.
Skidskytte är väl direkt från finska vinterkriget? (ironi/humor)

-cb99

Edit in,
Mer text.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Fanns det inte nåt gammalt spel som hette London 2012?
Det skulle kanske platsa.

Medlem

Fäktning har ju faktiskt aldrig dödat någon, medan tv-spel uppenbarligen har gjort det.

Medlem

Jag läste ios-chefen och undrade varför Apple skulle bry sig

Medlem

Kan väl tycka att OS inte är något för esport att sträva efter, finns nog med korruption i scenen utan att man börjar blanda in IOK

Medlem
Skrivet av cb99:

Ledsen att jag missade att ironin om plockepin redan stod i artikeln

---

Fallet fäktning där poäng ges för träffar som skulle ha gett en svårare skada och inte där en träff på ex.vis motståndarens tumme ger mer poäng (såvitt jag vet) visar att förutom en stridsart vars ursprung var att döda/skada så har andemeningen även förstås följt med in i sporten.

Spelar du CS har andemeningen aldrig någonsin varit att åsamka fysisk skada, så i mina ögon så pratar vi våldsamma sporter så vinner fäktningen över CS alla dagar i veckan.

Pilbåge?
Spjut?
Lerduveskytte?
Vanligt skytte?
Skidskytte?

Är väl några andra "nordiska/mordiska"? sporter som jag kom och tänka på.
Skidskytte är väl direkt från finska vinterkriget? (ironi/humor)

-cb99

Edit in,
Mer text.

Som sagt gör de om CS så att vapnen skjuter plastkulor och bomben är en icke dödlig konfettibomb så ser jag ingen anledning till att CS skulle vara värre än fäktning.

Medlem

Bach och övriga pampar i IOK är helt irrelevanta i detta ämne. Sen tycker jag inte e-sport hör hemma i OS ändå.
Men visst skulle jag själv mycket hellre bli "dödad" i ett spel än få en rak höger i boxningsringen.
Så hans sätt att argumentera för sin sak är på en 5-årings nivå och bör lämnas därhän.

Medlem

E-sport i OS hoppas jag aldrig sker.. Fattar inte ens varför det diskuteras.

Medlem

Blir fan mer less på alla "e-sportare" som vill sitta i knät på IOK, RF och allt vad "gammelföreningarna" heter. "Buhuuu, erkänn oss, buhuu", snälla sluta! Gör något eget istället för att stå på knä med mössan i hand och be dessa bakåtsträvande gubbar om att få vara under deras vingar.

Avstängd

FIFA bör väl kunna tillåtas. Det är ju ändå rätt så stort inom e-sport och där dödar man inte varandra.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Blir fan mer less på alla "e-sportare" som vill sitta i knät på IOK, RF och allt vad "gammelföreningarna" heter. "Buhuuu, erkänn oss, buhuu", snälla sluta! Gör något eget istället för att stå på knä med mössan i hand och be dessa bakåtsträvande gubbar om att få vara under deras vingar.

ˆ
+
---
Du har en riktigt bra poäng där tycker jag.
E-Sport växer så det knakar, de borde bryta sin egen väg och när det blir stort nog så kanske de etablerade står med mössan i hand och vill vara med på ett hörn.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Till skillnad från boxning och andra kampsporter då.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Fan idioti med e-sports i OS iallafall. Dom borde göra en separat tävling för det så det kan vara dedikerat och anpassat för e-sport. Jag tvivlar på att dom nuvarande arrangörerna är några genier när det kommer till gaming och e-sport samt att vanliga människor vill se Dota 2 mellan höjdhopp och staffeten.

Medlem
Skrivet av cb99:

ˆ
+
---
Du har en riktigt bra poäng där tycker jag.
E-Sport växer så det knakar, de borde bryta sin egen väg och när det blir stort nog så kanske de etablerade står med mössan i hand och vill vara med på ett hörn.

-cb99

Det är precis så jag menar. I framtiden kommer de etablerade institutionerna behöva e-sporten mer än vad "vi" behöver dem. Kanske inte om 5, 10, eller ens 15 år men det kommer ske. Därför borde man gå den väg man alltid gått – sin egen.

Tänkte på detta under årets The International i Dota2, ett lag spelade ju under PSGs flagg och logga kombinerat med sin egen. Det börjar där..

Medlem

Å ena sidan kan jag hålla med. Det är lite konstigt att så många spel idag går ut på att döda varandra på ett eller annat sätt. Jag vet att det är på "skoj", och jag har alltid försvarat spel som MP-spel som t ex Battlefield och Hearthstone mm med att det är själva tävlingsmomentet som lockar, inte "våldet". Samtidigt känns det som ett tecken på dålig fantasi när det nästan verkar vara praxis att ha ihjäl saker när man gör spel idag.

Med det sagt så tycker jag at han pratar strunt. OS är ju (eller har varit) fullt av våldsamheter som brottning, fäktning, boxning skytte osv. Man kan argumentera för att man förfinat dessa våldsamheter till en civiliserad "sport", men alla av dessa är ju både verkligare och brutalare än datorspelens motsvarigheter som inte skadar någon alls på riktigt, annat än möjligen någon misshandlad datormus.

Medlem

Valve får knåpa ihop en färgglad paintball version med nya modeller och skins av CS:GO sen är det väl lungt.

Men ja, jag ser poängen i det han säger, tänker inte ens tjafsa emot, skulle gärna sett fler populära e-spots spel som inte involverar att ha ihjäl moståndaren.

phi
Medlem

Bra, då kan de ta bort följande sport från OS:

- Boxning
- Taekwondo
- Judo
- Fäktning
- Skytte/skidskytte
- Bågskytte

Medlem

dom lever på stenåldern. har vi inte alla fått höra hela barndomen hur Dåligt det är med spel, för att sedan se det växa till det största nöjet i hela världen, som även är vetenskapligt bevisat Bra för hjärnan, inlärningen och reflexerna ut med dom gamla och in med dom nya som vet vad som faktiskt sker i modern tid.


signatur

//monster

Medlem

"Thomas Bach, som tog lagguld i fäktning vid OS 1976, förklarar att många OS-grenar har sitt ursprung i verkliga våldsamheter eller konflikter mellan människor. Men, menar han, OS-grenarna är "ett civiliserat uttryck" av dessa, vilket han menar att våldsamma e-sportspel inte är."

Han verkar inte ha riktigt alla lampor tända i rummet där ingen är hemma och dit hissen inte går riktigt hela vägen upp.

"våldsamma" e-sportspel är (så långt som jag kan se) BRA mycket mer civiliserade än de flesta mest populära "sporterna" är. T.ex fotboll, där finns det helt genompantade folk som vi vanliga dödliga kallar för huliganer. Kan inte minnas mig någonstans på något varken LAN eller turnering varpå jag har läst om ens liknande beteende. Ja han menar det man gör i spelen men även där, de flesta "våldsamma" spelen klargör väldigt tydligt att det bara är fiktivt. Men han kanske aldrig har hört det ordet förr. Jag tycker iaf personligen att det är mer underhållande att kolla på en OW match eller en SC2 runda där det händer OLIKA saker varje match, än fotboll, hockey etc, där det är samma sak hela tiden. Fullvuxna män som beter sig som 5 åringar i förskolan när någon nuddar vid dom eller tar bollen/pucken för dom. På den fronten är kvinnorna mer underhållande att titta på, dom är inte riktigt lika klena.

Men det är ju väldigt friskt i dagen samhälle att gå till sitt yttersta för att försöka förbjuda saker bara för att man själv tycker på ett visst sätt. Spelar nog ingen roll hur många eller hur mycket motbevisad han & hans likar blir. Dom har slagit fast vid att E-sport är inte riktig sport för att man gör det sittandes. Hur faktumet att all bilsport och vissa andra (numera sportklassade) sporter utövas under precis likadana former (dvs sittandes) fullkomligt susar förbi den skallen tål ju att tänkas på minst sagt. Hoppet för samhället som helhet och mänsklighetens framtida utveckling dalar för varje dag och varje sekund.

Medlem

IOK är bland de mest korrumperade organisationer så jag fattar inte varför e-sport ens vill röra vid det med tång. Skapa ett eget e-sport os istället.

Medlem

För mig vore det mer intressant att ha ett e-sports OS och inte att de ska inkluderas i vanliga OS.
För det första tror jag att många som kollar på vanligt OS inte kommer att vara intresserade. Därefter tror jag också att det blir lättare för både de som gillar e-sport och de som endast är smått intresserade att följa alla spel som ingår i turneringen.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

FM-guru
F.d. Sisyr

"Givetvis har varje 'stridssport' sitt ursprung i riktiga fighter mellan människor. Men sport är det civiliserade uttrycket av detta. E-spel som handlar om att döda någon ligger inte i linje med våra olympiska värderingar."

Ja, och vad i hela friden tror denne Bach att våldsamma spel är? Just det, civiliserade uttryck av detta.

Med det sagt så tycker jag inte heller att datorspel bör vara på OS-programmet. Det faller på sin egen orimlighet när E-sportscenen är spridd över så många olika spel, varav de flesta (alla?) dör ut och ersätts av nya allt eftersom.

12
Skriv svar