"Mördarspel" strider mot olympiska idealen, säger OS-chefen

Medlem

eftersom väldig många av e-sport spelen har hög åldersgräns så anser jag att de absolut inte kan passa i OS
Rocket League, FIFA and so on kanske skulle gå att diskutera.

Medlem
Skrivet av phi:

Bra, då kan de ta bort följande sport från OS:

- Boxning
- Taekwondo
- Judo
- Fäktning
- Skytte/skidskytte
- Bågskytte

Det är dock ganska stor skillnad på dessa och typ CS där man ska skjuta folk, helst i huvudet. Moba spelen etc känns ju lite lugnare då majoriteten av karaktärerna inte efterliknar människor.

Att han inte har en aning om spel är ju solklart dock. Men pegi märkningen kan ju också va en liten fingervisare. Det ska ju trots allt vara tillgängligt för alla att kolla på OS

Medlem
Skrivet av aholman:

Men pegi märkningen kan ju också va en liten fingervisare. Det ska ju trots allt vara tillgängligt för alla att kolla på OS

Intressant fråga. Skulle vissa spel göra att OS fick åldersgräns? I så fall är det ju ett bättre argument mot våldsamma inslag än de ideal som han förespråkar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Som esportfan tycker jag inte att esport har i OS att göra. Varför skulle esporten behöva OS? Vad blir bättre liksom?

Och vilka proffs skulle vilja tävla i OS? Det lär ju inte vara mer pengar där än i de etablerade esportturneringarna, så de bästa spelarna skulle väl inte vara särskilt fokuserade på OS. Vilket i sin tur innebär att det inte skulle bli de bästa vs de bästa.
Vi har ju tex redan haft VM (-ish) i CS. Ingen höjdpunkt direkt.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Och vilka proffs skulle vilja tävla i OS? Det lär ju inte vara mer pengar där än i de etablerade esportturneringarna, så de bästa spelarna skulle väl inte vara särskilt fokuserade på OS. Vilket i sin tur innebär att det inte skulle bli de bästa vs de bästa.
Vi har ju tex redan haft VM (-ish) i CS. Ingen höjdpunkt direkt.

OS delar inte ut några prispengar.
Ländernas förbund har viss utdelning men det är mer i VM och liknande. OS handlar om prestige och att man får bättre sponsoravtal efteråt.

Avstängd
Skrivet av ScorchPipe:

Som esportfan tycker jag inte att esport har i OS att göra. Varför skulle esporten behöva OS? Vad blir bättre liksom?

Och vilka proffs skulle vilja tävla i OS? Det lär ju inte vara mer pengar där än i de etablerade esportturneringarna, så de bästa spelarna skulle väl inte vara särskilt fokuserade på OS. Vilket i sin tur innebär att det inte skulle bli de bästa vs de bästa.
Vi har ju tex redan haft VM (-ish) i CS. Ingen höjdpunkt direkt.

OS har betydligt större organisation än vad någon speltävling har. Samt fler tittare!

Men personligen så gillar jag inte att se spel på tv, tror inte större delen av världen gör det heller. Det är roligare att se på folk som faktiskt gör något fysiskt. Så jag tycker inte e-sport ska vara med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

jag tycker också e-sport kan vara en egen grej, varför beblanda sig med alla korrupta tomtar i resterande sporter


signatur

//monster

Medlem

Låt e-sport vara sin egen grej, som andra påpekat.
Och om det nu mot all förmodan måste vara med i OS kan man väl iaf köra spel som inte är så våldsamma hehe.
Finns ju faktiskt mer än CoD där ute (tack o lov)


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av ToRcH:

Hur faktumet att all bilsport och vissa andra (numera sportklassade) sporter utövas under precis likadana former (dvs sittandes) fullkomligt susar förbi den skallen tål ju att tänkas på minst sagt. Hoppet för samhället som helhet och mänsklighetens framtida utveckling dalar för varje dag och varje sekund.

Inte visste jag att man utsätts för g-krafter runt 3-5G av att spela dataspel.
Visst sitter man tekniskt sett I motorsport, men faktum är att det är extremt fysiskt påfrestande.

12
Skriv svar