Quiz – Ljud från klassiska pc-spel!

Skrivet av jack the frack:

3 av 10 rätt och en var bara ren gissningstur. Ärligt och ödmjukt. Tror inte en sekund på de som säger att de har alla rätt i såna här quiz utan att ha googlat:)

De flesta av de här ljuden sitter inbränt på hjärnan.
Men jag googlade det slabbande ljudet på fråga 1 men fick absolut inte upp rätt spel...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

ljudtest är bäst!

Medlem

12/13 många gamla klassiker där i den samlingen

Medlem

Rolig quiz, 12/13 blev sugen på starcraft igen när man fick höra nuke ljudet

Medlem

Hade glömt hur läbbigt HL2-ljudet var! Blev stressad bara av att höra det!

Medlem

10/13, smärtsamma missar men kul quiz!

Vilka minnen som väcks från sjätte frågan!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

13/13. Samtliga spelade och åldern gör sig påmind med ett lass av förtryckt medelålderskris.
Men öronen och minnet är det inget fel på, om bara figuren höll samma standard.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

11 av 13 rätt, och jag som alltid velat ha en röd plyschoverall!

Wololooo!

Medlem

11/13 Korrekta svar!
Grattis! Du vinner handkräm, några topz och en röd plyschoverall.

Gammal är man men hörseln och minnet är okej

11/13 Korrekta svar!
Grattis! Du vinner handkräm, några topz och en röd plyschoverall.

Medlem

12/13

Kommer nog bli brist på handkräm... Rejält med gissningar ^^

Medlem

11/13

Kul med ljud!

Medlem

11/13

Något besviken att hoppljudet från Quake inte var med, HUH!

Medlem

11/13 fick jag

Avstängd

13/13 - sista chansade jag bara på: Balder's Gate II, för har inte spelat något av de 3 spelen i den frågan. Dock lät det väldigt "RPG:igt i Medeltidsanda". Men annars var ljuden mycket lätta. Visst är det häftigt hur ljudelement i spel kan lämna livslånga avtryck hos en?

Det är lite som när man luktar en doft som man inte doftat på flera år. T.ex. så kände jag en specifik kokosdoft för något år sen vilket fick mig tillbaka till 6:an-9:an när en tjej alltid bar kokosdoft under gympalektionerna.

Medlem

12/13 Korrekta svar!
Grattis! Du vinner handkräm, några topz och en röd plyschoverall.

Att inleda quizen med att tabba mig mellan quake och doom gjorde att jag nästan alt-f4 hela skiten

Åh vilket roligt quiz! Synd att jag sög så jäkla hårt. Kan vi få ett med ljud från klassiska amigaspel också?

Medlem

12/13!

Riktigt kul quiz som väckte många fina gamla minnen, tänk va ljud sätter sig på minnet haha

Medlem

13/13 easy peasy; Warcraft frågan kunde man utan att ens spela upp ljudet; man minns väl sin barndom då man valde Soundblaster som ljudkort i inställningarna till det spelet, trots man hade något helt annat. Fungerade alltid ändå.

Komiskt hur hjärnan fungerar; man kunde typ bokstavligen visualisera exakt vad som hände när man hörde ljuden; från de små fienderna som återupplevs i Diablo till Hare krishna gänget som traskar runt osv.

Medlem

9/13. 8 stycken kunde jag och en rätt gissning


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

jag tror att vi på fz är lite duktigare


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Guru Meditation:

Kan vi få ett med ljud från klassiska amigaspel också?

+1

Ja tack, det vore skoj!

Medlem

6 rätt, men så hade jag inte spelat alla spel heller.

Medlem

Vart finns quizzet? Följer jag länken så ser jag bara en kort artikel där det alluderas till ett ljudquiz men inget quiz. Är jag helt tappad eller?

Medlem

10/13 bästa quizresultat ever xD
Älskar att varenda fråga gav en nostalgi feeling

Medlem
Skrivet av Tamazin:

13/13 easy peasy; Warcraft frågan kunde man utan att ens spela upp ljudet; man minns väl sin barndom då man valde Soundblaster som ljudkort i inställningarna till det spelet, trots man hade något helt annat. Fungerade alltid ändå.

Komiskt hur hjärnan fungerar; man kunde typ bokstavligen visualisera exakt vad som hände när man hörde ljuden; från de små fienderna som återupplevs i Diablo till Hare krishna gänget som traskar runt osv.

Ja de var lite mer meck förr när man skulle spela spel. 8) valde man fel så kunde man få installera om hela skiten.

Medlem

13/13 Korrekta svar!
Grattis! Du vinner handkräm, några topz och en röd plyschoverall

Ha! Och då märkte jag inte ens att texten ibland hade ledtrådar. Det enda jag chansade på var pickadollen i CS. Meta-tänkte att det borde vara CS som var rätt svar.

Mitt bästa quizz nånsin

Medlem

11/13
En redig dos nostalgi där!

Redaktör
Skrivet av Ermus:

Vart finns quizzet? Följer jag länken så ser jag bara en kort artikel där det alluderas till ett ljudquiz men inget quiz. Är jag helt tappad eller?
https://preview.ibb.co/eahtSz/Capture.png

Visas inte för vissa. Stängt av annonsblockerare? Testat annan browser? Kollat extensions i beowsern? Rensat cache?


signatur
Medlem

Kul, kände igen det mesta. Många av spelen har jag kört väldigt mycket.

11/13 Korrekta svar!
Grattis! Du vinner handkräm, några topz och en röd plyschoverall.

123
Skriv svar