Recension – Shadow of the Tomb Raider

Robot
Recension – Shadow of the Tomb Raider

Strålande gameplay, men Lara behöver ha något roligare att berätta.

#eidos-montreal, #pc, #ps4, #shadow-of-the-tomb-raider, #xbox-one


Medlem

"+Det finns babianer." haha!

Det som oroar mest är dock "Shadow of the Tomb Raider håller dig som spelare ganska hårt i handen genom berättelsen och vid flera tillfällen önskar jag mig mer frihet".

Är det så här utvecklarna tror att vi vill ha spelen eller är det "den stora massan" som tycker det är roligare när man knappt får spela spelet själv? Det är mer film än spel. I de videor jag har sett är det mest cutscenes och minimalt med gameplay. Visst, Tomb raider från 2013 hade också cutscenes, men balansen var bra. I detta verkar det vara åt motsatt håll. Tomb raider - A telltale game! Kanske skulle vara något att satsa på i framtiden?

Kommer nog att köpa detta när det ligger på rea till julen men aldrig fullpris för detta...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

En 3a, vad jag förväntade mig. Snyggt men generiskt.

Skribent
Skrivet av magma:

"+Det finns babianer." haha!

Det som oroar mest är dock "Shadow of the Tomb Raider håller dig som spelare ganska hårt i handen genom berättelsen och vid flera tillfällen önskar jag mig mer frihet".

Är det så här utvecklarna tror att vi vill ha spelen eller är det "den stora massan" som tycker det är roligare när man knappt får spela spelet själv? Det är mer film än spel. I de videor jag har sett är det mest cutscenes och minimalt med gameplay. Visst, Tomb raider från 2013 hade också cutscenes, men balansen var bra. I detta verkar det vara åt motsatt håll. Tomb raider - A telltale game! Kanske skulle vara något att satsa på i framtiden?

Kommer nog att köpa detta när det ligger på rea till julen men aldrig fullpris för detta...

Det ges ju möjlighet till små sidouppdrag samt utforskande, men det kändes lite som om jag drogs med av spelet i all hast och vips var det slut. Fast sen finns ju new game + med. Spelet skulle kanske uppmanat till utforskande mer.

Skrivet av B-itta:

En 3a, vad jag förväntade mig. Snyggt men genetiskt.

Jupp, tyvärr.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det ges ju möjlighet till små sidouppdrag samt utforskande, men det kändes lite som om jag drogs med av spelet i all hast och vips var det slut. Fast sen finns ju new game + med. Spelet skulle kanske uppmanat till utforskande mer.

När man tittar på hur snyggt spelet är kan man nog misstänka att den största delen av budgeten gick åt till just den grafiska aspekten. Allt annat är sekundärt. Har inga källor på detta, utan det är mer en magkänsla jag får när man tittar på gameplay.

Snipp-snapp-snut så var sagan slut.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kanske måste köpa det här spelet Spelnamn, verkar kul 😉

Skribent
Skrivet av magma:

När man tittar på hur snyggt spelet är kan man nog misstänka att den största delen av budgeten gick åt till just den grafiska aspekten. Allt annat är sekundärt. Har inga källor på detta, utan det är mer en magkänsla jag får när man tittar på gameplay.

Snipp-snapp-snut så var sagan slut.

Och det kan ju vara helt okej i ett spel som Doom...

Jag är rätt förlåtande med mycket ändå, men här blev det lite för mycket. Kanske just av anledningen att det inte är särskilt snyggt att hoppa över mellansekvenser när man recenserar. Var tvungen att utsätta mig för de där ändlösa minuterna där det gråts framför en lägereld. Ska man göra något djupt, måste det också blir väldigt bra. Annars blir det krystat.


signatur

I am the black wizards.

Skribent
Skrivet av Johan Olander:

Och det kan ju vara helt okej i ett spel som Doom...

Jag är rätt förlåtande med mycket ändå, men här blev det lite för mycket. Kanske just av anledningen att det inte är särskilt snyggt att hoppa över mellansekvenser när man recenserar. Var tvungen att utsätta mig för de där ändlösa minuterna där det gråts framför en lägereld. Ska man göra något djupt, måste det också blir väldigt bra. Annars blir det krystat.

Skrivet av laban005:

Kanske måste köpa det här spelet Spelnamn, verkar kul 😉

*shadow of the spelnamn


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag vill ha detta i PSVR!

Precis vad jag tänkte om de tidigare ”rebootade” Tomb Raider spelen, sjukt nice grafik och gameplay men tröttsam generisk story, som sen filmen baseras på och blir ännu sämre. Känns som att Tomb Raider serien rebootades men fanns ingen passion att göra nått mer är godkänt tyvärr.

Medlem

Var det inte en nya/annan person som skrev storyn till "trean" än vad ettan och tvåan hade?

Skribent
Skrivet av Nordic Fox:

Var det inte en nya/annan person som skrev storyn till "trean" än vad ettan och tvåan hade?

Jill Murray (lead writer) och Rees Savidis för det här spelet. Toby Gard (character: Lara Croft) och Rhianna Pratchett för första spelet i den nya serien, enligt IMDB.

Skrivet av xverminator:

Jag vill ha detta i PSVR!

Jag vill se Carl spela det här i VR och bli åksjuk. Det är vad jag vill.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Och det kan ju vara helt okej i ett spel som Doom...

Jag är rätt förlåtande med mycket ändå, men här blev det lite för mycket. Kanske just av anledningen att det inte är särskilt snyggt att hoppa över mellansekvenser när man recenserar. Var tvungen att utsätta mig för de där ändlösa minuterna där det gråts framför en lägereld. Ska man göra något djupt, måste det också blir väldigt bra. Annars blir det krystat.

Skrivet av Johan Olander:

*shadow of the spelnamn

Blir att kolla mer gameplay


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Var inte sloganen för 3:e delen just "Frihet i en öppnare värld"


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det ges ju möjlighet till små sidouppdrag samt utforskande, men det kändes lite som om jag drogs med av spelet i all hast och vips var det slut. Fast sen finns ju new game + med. Spelet skulle kanske uppmanat till utforskande mer.

För mig som hängt med ända sedan det första spelet -96 (på ett Matrox m3d) lär det bli ett köp, fast inte förrän allt innehåll som ingår i Season pass kommit ut. Det lär ju innehålla "7 challenge tombs" och "Multiple narrative side missions", vilket förhoppningsvis borgar för en rikare upplevelse och mer utforskning.

"Rise of the Tomb Raider" tyckte jag också var ganska generisk sett till handlingen och till stora delar upprepningar av det första spelmässigt sett, men egentligen förväntar jag mig inte så mycket nytt i den delen om det ändå fungerar bra, det som är intressant är isf de nya miljöerna, grafiken och vad det gör för upplevelsen som helhet,

Som vanligt hoppas jag också att Nixxes då har hunnit lägga till stereoskopisk 3d som i de förra två spelen, för oss som gillar det. Och undrar även hur det påverkar prestandan att t ex kombinera stereo eller vr (dvs att rendera två bilder) i fallet när de även lägger till "real-time ray traced shadows"...

Skribent
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Var inte sloganen för 3:e delen just "Frihet i en öppnare värld"

Världen är väl ganska öppen när det inte är kampanj, men man känner sig begränsad. Det kändes lite som att vara på ett tåg och det var svårt att hoppa av, trots att det säkert gick. Sen rullade eftertexterna. Sen hade väl inte spelet mått bra av att vara helt öppet. Det hade mått bra av en bra och gripande berättelse.

Skrivet av bopp:

För mig som hängt med ända sedan det första spelet -96 (på ett Matrox m3d) lär det bli ett köp, fast inte förrän allt innehåll som ingår i Season pass kommit ut. Det lär ju innehålla "7 challenge tombs" och "Multiple narrative side missions", vilket förhoppningsvis borgar för en rikare upplevelse och mer utforskning.

"Rise of the Tomb Raider" tyckte jag också var ganska generisk sett till handlingen och till stora delar upprepningar av det första spelmässigt sett, men egentligen förväntar jag mig inte så mycket nytt i den delen om det ändå fungerar bra, det som är intressant är isf de nya miljöerna, grafiken och vad det gör för upplevelsen som helhet,

Som vanligt hoppas jag också att Nixxes då har hunnit lägga till stereoskopisk 3d som i de förra två spelen, för oss som gillar det. Och undrar även hur det påverkar prestandan att t ex kombinera stereo eller vr (dvs att rendera två bilder) i fallet när de även lägger till "real-time ray traced shadows"...

Har aldrig testat stereoskopisk 3D. Är det värt?


signatur

I am the black wizards.

Testpilot

Är Lara en skugga av sig själv?

Seriöst känns som att varannan speltitel har ordet Shadow i sig.

Medlem

Klarade ut det gamla Tomb Raider på Sega Saturn för inte så länge sedan. Fan vad jag älskar triangulära pattar! Går det att minska Character Detail och få kantiga pattar i det här spelet också?


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Banzeken:

Klarade ut det gamla Tomb Raider på Sega Saturn för inte så länge sedan. Fan vad jag älskar triangulära pattar! Går det att minska Character Detail och få kantiga pattar i det här spelet också?

Ja, faktiskt. Förstår inte varför du skulle vilja ha kantiga tuttar dock.. men det går.

Avstängd

Men det är ju inte utvecklat av Crystal Dynamics utan av Eidos Montréal...

Redaktör

@Rion: slarv! Tack, fixat.


signatur
Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Har aldrig testat stereoskopisk 3D. Är det värt?

Det är nog en smaksak. Vissa personer kan inte uppfatta stereodjup särskilt bra, vissa gillar det inte av andra personliga orsaker, och för dessa grupper är det såklart inte intressant. För mig ger det däremot definitivt en ökad närvarokänsla, stereoskopisk 3d är ju lite av "vr-lite", och de två senaste Tomb Raider-spelen har bland den bästa 3d:n jag sett. Det ger en helt annan rumsuppfattning i spelet. Detsamma tycker jag gäller för filmer, en film i 2d "ser man bara på", en film i 3d lägger till en närvarokänsla som är svår att sätta fingret på men som finns där (om det är gjort på rätt sätt). Och det utan att ta till billiga 3d-effektknep, stereoskopi är ju det sätt som våra ögon naturligt uppfattar omgivningen på.

Jag kör för tillfället på AMD-hårdvara, och då är det också gratis om du har en 3d-tv och spelet stödjer standard-3d över hdmi, bara att koppla upp med hdmi-kabel mot tv:n och använda de tillhörande 3d-glasögonen. Väldigt värt att testa. Har du Nvidia får du förmodligen först köpa 3DTV Play för några hundralappar, men då funkar det för fler spel, Och som alltid vid 3d/vr ska man se till att korrigera ev synfel med vanliga glasögon/linser först, det blir bättre då,

Det finns vissa begränsningar. I Tomb Raider (från 2013) gick det bara att spela i 720p@60Hz eller 1080p@24Hz över hdmi, i RotTR går det dock att välja side-by-side, och då går det att spela i 1080p@60Hz. Dessvärre strular det lite i menyerna, musen går att flytta över de två bilderna sida vid sida även fast tv:n bara visar en sammanslagen bild, därför triggar inte menyknapparna på rätt ställe, men det är inget större problem att hitta rätt ändå.

Deus Ex: Mankind Divided har också 3d, men där funkar inte side-by-side i 1080p@60Hz särskilt bra, det hoppar mellan 3d och 2d, så man får återgå till samma inställningar som i det första Tomb Raider för stabil 3d, vilket är konstigt eftersom det är Nixxes som har gjort pc-porten även där. Och det är lite oroande att det är Eidos Montreal som gjorde DE:MD som även gör Shadow of the Tomb Raider, för om det beror på dem och inte på Nixxes att det inte fungerar lika bra i DE:MD som i RotTR finns ju risken att en ev stereoskopisk version av SotTR kommer att lida av samma problem...

Jag installerade RotTR igen i somras för att kolla om de hade fixat några av de få fel jag upptäckte (det finns fyra i början av spelet), men det hade de tyvärr inte gjort. En rolig sak var att ReLive kan spela in 3d-videor som sedan kan spelas upp i 3d i t ex VLC. Tyvärr verkar dock Youtube ha saboterat 3d-uppspelning till enbart anaglyfiska videor, annars hade jag kunnat lägga upp en 3d-video där för att visa hur det ser ut i början när Lara klättrar i bergen. Dvs väldigt snyggt, med mäktiga avstånd både på höjden och längden.

Skribent
Skrivet av Banzeken:

Klarade ut det gamla Tomb Raider på Sega Saturn för inte så länge sedan. Fan vad jag älskar triangulära pattar! Går det att minska Character Detail och få kantiga pattar i det här spelet också?

Du kommer ge det här 5 av 5. Vet inte om jag har någon superduperutgåva, men jag kunde ändra till triangeldrama, så att säga.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Kommer skaffa det på rea, gameplay är ändå viktigast så jag kan ha överseende med kass story, de tidigare titlarna var inga 10 poängare story wise heller direkt, men ska det vara fullpris får de ha båda delarna spikade.

KoP
Medlem

Välbyggt gameplay ger + i min bok. Beställde spelet i morse. Behöver dessutom något nytt att lira då det varit ganska torrt på spelfronten på sistone.

Medlem

Köper det kanske på någon rea någon gång. Känner mig inte jättesugen på det.

Medlem

Kanske köper den färdiga versionen om något år. Men nu i höst så har jag inte tid med mycket mer en GTAV online Destiny 2 och RDR2. Och har jag tid vilket jag tvivlar på så blir det senaste Far cry spelet eller Octopath traveler.

Medlem

Jag tyckte faktiskt det här var riktigt bra. Håller inte alls med om att karaktärerna är platta, de kändes väldigt levande och distinkta. Storyn känns desutom mycket mer vuxen, även om den följer en bekant formel är kontexten nya och mer softistikerad.

Medlem

You make me laugh.
Menar du verkligen det??? "Det finns dock ingen tvekan om att de har något att bygga på..."

Medlem

Spelade nyligen igenom dom två andra spelen på min stream och är rätt pepp för denna, fastän man vet att inte mycket som är "nytt" så vill man ta sig igenom detta äventyr.


signatur
12
Skriv svar