Historisk vikinga dokumentär

Medlem
Historisk vikinga dokumentär

En mycket grund gående och pedagogisk dokumentär, värd att se.

http://www.youtube.com/watch?v=XUKvSjAZyog&feature=channel_pa...

Medlem

Tackar för tipset! ska kolla!

Medlem

Ja den är verkligen värd att se, så vida man fattar engelska men det gör väll dom flesta i dag;)

Inaktiv

Tummen upp.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

In b4 skriv ihop.

Medlem

Älskar vikingatiden, har en torshammare som prydnad på väggen


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Ett oerhört rasistiskt program.Eftersom att det handlar om vikingar,så måste det vara rasistiskt.

Medlem

Har inte kollat än, men är det de gamla vanliga skitsnacket?

Horn på hjälmarna, åt flugsvamp som bara den och mördade allt i sin väg?

Medlem

Alltid intressant att se dokumentärer om vikingarna och vikingatiden. Tack för tipset.

Skrivet av Kamp:

Har inte kollat än, men är det de gamla vanliga skitsnacket?

Horn på hjälmarna, åt flugsvamp som bara den och mördade allt i sin väg?

Kolla först, kommentera sen.

Skrivet av HollowMan:

Ett oerhört rasistiskt program.Eftersom att det handlar om vikingar,så måste det vara rasistiskt.

Sluta trolla.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Skön omväxling från all konspirationssnack.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Rissan om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag ställde en fråga. Men tydligen så undgick det dig..

Medlem
Skrivet av Kamp:

Rissan om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag ställde en fråga. Men tydligen så undgick det dig..

Inte alls, om du bara tagit dig två sekunder att kolla titeln på videon hade du snabbt märkt att det inte skulle ha nåt med det du frågade om att göra.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Ett oerhört rasistiskt program.Eftersom att det handlar om vikingar,så måste det vara rasistiskt.

haha ironin failade hårt tyvärr, om du nu var ironisk

Bra dokumentär annars, Viking Genren är väldigt intressant och något vi alla bör vara stolta över på något sätt

to conquer explore colonize(skaffa barn genom sexi time) and trade:up:

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Kamp:

Rissan om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag ställde en fråga. Men tydligen så undgick det dig..

Inte alls, om du bara tagit dig två sekunder att kolla titeln på videon hade du snabbt märkt att det inte skulle ha nåt med det du frågade om att göra.

Om det inte undgick dig hade det varit lättare att svara på frågan istället för att börja dryga.

Varför ska jag klicka och kolla om det är samma gamla vanliga skitsnack? Så min fråga är fortfarande aktuell.

Medlem

Det handlar om vikingaskeppen, inte om vikingarna.

En dokumentär om sjöfart.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Medlem
Skrivet av IronHide:

Det handlar om vikingaskeppen, inte om vikingarna.

En dokumentär om sjöfart.

Kollade du bara på en av delarna? Mycket av deras kultur byggde ju på deras näst intill unika sätt att bygga och konstruera båtar. Så har svårt att se hur en dokumentär om vikingar inte kan ha en stor portion om just deras skepp.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Kamp:

Rissan om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag ställde en fråga. Men tydligen så undgick det dig..

Inte alls, om du bara tagit dig två sekunder att kolla titeln på videon hade du snabbt märkt att det inte skulle ha nåt med det du frågade om att göra.

Om det inte undgick dig hade det varit lättare att svara på frågan istället för att börja dryga.

Varför ska jag klicka och kolla om det är samma gamla vanliga skitsnack? Så min fråga är fortfarande aktuell.

Dokumentären är godkänd och sevärd, även om dom missar helt att vikingarna slutade vara vikingar när dom blev kristna, inte för att deras skepp blev förlegade i sjöstrid...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av IronHide:

Det handlar om vikingaskeppen, inte om vikingarna.

En dokumentär om sjöfart.

Kollade du bara på en av delarna? Mycket av deras kultur byggde ju på deras näst intill unika sätt att bygga och konstruera båtar. Så har svårt att se hur en dokumentär om vikingar inte kan ha en stor portion om just deras skepp.

Jag skrev kommentaren efter att ha sett Första delen ja, och då var skeppen i fokus.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Döbringer: Det var en ganska lång process att kristna vikingarna.
Folk slutade inte att vara vikingar direkt dom blev kristnade. Och många var Kristna på pappret men behöll lite av Asatrons normer.
Danmark blev redan kristnat i slutet av 900 talet och Norge på 1000 talet medan vi här i Sverige inte blev helt kristnade förens 1200-1300 talet.
Man kan säga att vikinga hövdingarna och kungarna blev mutade av det kristna europa med bättre handelsavtal osv om dom blev kristna.
Ja Asatron var ett av elementen som präglade vikingarna och en mycket stor orsak till vikingarnas dominans på slagfälten i europa över 200 år.

1
Skriv svar