Världsrekord – 547 Spider-Man trängdes på Comic Con

Robot
Världsrekord – 547 Spider-Man trängdes på Comic Con
Medlem

Spider-hen

Medlem

Spider-Man's kön är känt, ingen höna där.


signatur

I drank what?

Medlem

Spoder-people


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem

Är Spider-Hen en polare till Spider-Ham?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

MEG
Medlem

Hoppas ingen hade Arachnofobi.


signatur

Death is only the beginning

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Spider-Man's kön är känt, ingen höna där.

Alla som heter Dick i Sverige stöttar dig i din kamp mot nya ord.


signatur
Testpilot

Den stora frågan! begicks det några brott på mässan då det fanns 547 brottsbekämpare där?

Testpilot

Vem av dessa är Calle?

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Vem av dessa är Calle?

Alla (utom hönan).


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alla som heter Dick i Sverige stöttar dig i din kamp mot nya ord.

Det finns även stöttning från gruppen "vägra acceptera samma stavning på ord från olika språk även med uppenbart olika betydelse". Det är en stor grupp föräldrar som stödjer; med allt från ett till många lador.

Redaktör
Skrivet av waeress:

Det finns även stöttning från gruppen "vägra acceptera samma stavning på ord från olika språk även med uppenbart olika betydelse". Det är en stor grupp föräldrar som stödjer; med allt från ett till många lador.

Den gruppen är nu fullt upptagen med att få Norge att inte kväljas när vi säger "dricka bärs".


signatur
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Vem av dessa är Calle?

En slags variant av hitta Waldo? Han kanske står där någonstans med FZ-muggen i högsta hugg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ibland undrar jag varför personer som högljutt protesterar mot hen baserat på språkliga grunder inte pratar mer som man gjorde förr. Det finns läroböcker online för dom som vill återvända till ett språk som innehöll ännu färre nya ord:
https://books.google.se/books?id=q3E-AAAAcAAJ&printsec=frontc...

Medlem
Skrivet av waeress:

Ibland undrar jag varför personer som högljutt protesterar mot hen baserat på språkliga grunder inte pratar mer som man gjorde förr. Det finns läroböcker online för dom som vill återvända till ett språk som innehöll ännu färre nya ord:
https://books.google.se/books?id=q3E-AAAAcAAJ&printsec=frontc...

Det har nog lite med huruvida ord som Hen är konstruerade för att ändra/yttra politiska åsikter medans andra språkändringar uppkommit på organisk väg.

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Det har nog lite med huruvida ord som Hen är konstruerade för att ändra/yttra politiska åsikter medans andra språkändringar uppkommit på organisk väg.

Du tänker som "bonus malus", "gatubarn", "diskrimineringsombudsman" eller "bolagisera"?

Skrivet av Flygplanet:

Det har nog lite med huruvida ord som Hen är konstruerade för att ändra/yttra politiska åsikter medans andra språkändringar uppkommit på organisk väg.

Du måste ändå medge, hen är enkelt att använda, vad ska man annars använda om det är en person man inte känner till könet på de enda jag kommer på är långa och klumpiga ord.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alla som heter Dick i Sverige stöttar dig i din kamp mot nya ord.

Ovidkommande, Spider-Man är både som namnet antyder en man, och identifierar sig så. Varför då ta bort hans kön?


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Ovidkommande, Spider-Man är både som namnet antyder en man, och identifierar sig så. Varför då ta bort hans kön?

Underrubriken syftar på personerna som klädde ut sig till Spider-Man (både män och kvinnor), men den är också lite kul att skriva för att se vilka som blir omotiverat upprörda över vissa ord.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Underrubriken syftar på personerna som klädde ut sig till Spider-Man (både män och kvinnor), men den är också lite kul att skriva för att se vilka som blir omotiverat upprörda över vissa ord.

Inte omotiverat för mig. Jag ogillar ord med som inte kommer organiskt in i språket utan tvingas in politiskt.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Inte omotiverat för mig. Jag ogillar ord med som inte kommer organiskt in i språket utan tvingas in politiskt.

Exakt hur tvingas ord in i språket? Jag såg ingen pistol mot min nacke när jag skrev det nu.

Språk utvecklas dynamiskt. Om ord är tillräckligt användbara för många kommer de användas, om inte kommer de försvinna. Oavsett avsändare.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Exakt hur tvingas ord in i språket? Jag såg ingen pistol mot min nacke när jag skrev det nu.

Språk utvecklas dynamiskt. Om ord är tillräckligt användbara för många kommer de användas, om inte kommer de försvinna. Oavsett avsändare.

Alternativ 1: Bortsett från spider-hen skämtet, ska vi tala språkutveckling och tramspåhittet "hen" så har hen misslyckats redan i det skedet då hen använder ett helt onödigt pronomen.

Skriv om meningen istället.

Alternativ 2: Bortsett från spider-hen skämtet, om vi ska tala språkutveckling och tramspåhittet "hen", så har en skribent misslyckats redan i det skedet då ett helt onödigt pronomen används.

Jag kan garantera att ingen någonsin behöver använda ordet "hen".

Medlem
Skrivet av henkka:

Jag kan garantera att ingen någonsin behöver använda ordet "hen".

Och det säger ju noll och inget. Ingen behöver använda ordet tanklock, laddstolpe, internet, såsslev, kastrull eller utbildning heller. Dom fyller ändå en funktion, precis som hen.

Redaktör

@henkka: om man släpper de politiska aspekterna och betraktar ordet "hen" rent språkligt så fyller det en rätt uppenbar funktion - det är skitlätt att använda. Det ersätter "han eller hon" och "vederbörande" - båda är objektivt både längre och bökigare. Rent språkekonomiskt är "hen" en jackpot - man kan skriva/säga samma sak (syfta på en person) med ett ord/tre bokstäver/en stavelse istället för tre ord/elva bokstäver/tre stavelser eller ett ord/tolv bokstäver/fem stavelser.

Vi undviker ordet "hen" på FZ för att slippa just såna här diskussioner, där vissa ser ordet med politiska glasögon, helt utan nyanser. Den här gången skrev jag det alldeles uppenbart på skämt, ändå har vi den här diskussionen - det är absurt. Ordet är för nyttigt rent språkligt för att försvinna, så det kommer inte gå att brotta bort det genom att gå in och vara arg varje gång man läser det. Vore nog klokare att späda ut dess eventuella politiska betydelse genom att jobba för att göra det till allmängods.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Exakt hur tvingas ord in i språket? Jag såg ingen pistol mot min nacke när jag skrev det nu.

Språk utvecklas dynamiskt. Om ord är tillräckligt användbara för många kommer de användas, om inte kommer de försvinna. Oavsett avsändare.

Genom politisk styrning. Vi hade redan flera andra ord som kunde användas istället för hen, såvida vi inte talade om brynstenar.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Genom politisk styrning. Vi hade redan flera andra ord som kunde användas istället för hen, såvida vi inte talade om brynstenar.

Låter som att du vill förbjuda ett ord av politiska skäl, oavsett vilken praktisk nytta det kan ha. Låter sunt...


signatur
Medlem

Lite tramsigt att man tjaffsar om ett ord som det är upp till var och en att använda om dom vill.

Förutom kanske i vissa yrken där man har det som regelverk?

Använder inte hen, varken på jobbet eller hemma, men har inga problem att nån annan använder det heller.

Onödigt att ödsla energi att bli arg på det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar