Telltale Games stänger ner

Robot
Telltale Games stänger ner

Studion har sagt upp majoriteten av sina anställda.

#telltale-games


Medlem

Whoa, visste att intresset för Telltalespelen har sjunkit men inte så pass att dom konkar.


signatur

Game long and prosper

Medlem

Satan, jag som sett fram emot The Wolf Among Us: Season 2, samt nästa säsong av Batman


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Huh, det var ju aningens överraskande.

Moderator | Testpilot

Tråkigt men samtidigt väntat. Har all respekt till Telltale för Walking Dead S1 och Wolf Among us (och kanske någon titel till) men det blev för mycket fokus på kvantitet över kvalitet för deras del.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kunde dom bara inte ha gjort TWAU:S02, gah!

Tydligen verkade det ha varit kaotiskt i studion med dåliga beslut från ledning och en envis VD:

"Variety sources say a series of poor managerial decisions, excessive crunch periods, and Bruner’s own ego led the company to the brink of ruin. Telltale was in desperate need of a “corporate reboot” according to insiders."

https://variety.com/2018/gaming/features/netflix-telltale-str...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

THQ Nordic köper upp rättigheterna och släpper nya säsonger. Ingen fara gamers

Medlem

Om man i princip släpper likadana spel nu som för 6-7 år sedan får man skylla sig själv. Bra storytelling men värdelös gameplay får sina konsekvenser.

Medlem

@jehuty:

Man får ju hoppas att någon nappar på lite rättigheter.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

@Fezk: Förmodligen går licenser som Batman och The Walking dead automatiskt tillbaka till ägaren vid såna här situationer men deras licenser spel kan dom sälja.

Medlem

Förstår att det gick sämre. Man ledsnade lite på stuket efter ett dussin snarlika spel, även om storyn oftast var bra.

Wauw, det där kom oväntat. Trodde de hade sitt på det torra sedan långt tillbaka.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ambassadör
Xbox

Nooooooo.

TWD och Borderlands var mina favoriter... Men störst var The Wolf Among Us. Som jag ville ha en uppföljare till!

Men visst, jag köpte inte heller Minecraft, Batman och dylikt.

Fan då.


signatur

Jump in.

Medlem

Vad tusan händer? Så inga fler episoder av The Wolf Among Us?
Och här har man gått och väntat...

Medlem

Tråkigt. Hoppas Larian Studios plockar upp några av de bättre i personalen.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Betyder detta super rea på Telltales spel snart?

Medlem

Såg någon som postade en grafik över försäljningsdata från Steamspy. Stadigt sjunkande siffror verkar tyda på en liten core grupp med gamers som köper spelen, men som inte är tillräckligt stor för att det ska bli finansiellt gångbart för dem.

Releasehästryttare

Man tycker ju de borde lära sig innan de konkar?

Om folk inte vill ha episod formatet och slutar köpa deras spel borde de ju fatta och ändra sig tycker man, personligen är jag emot det formatet och köper inte ett enda spel av samma anledning.
Jag älskar Netflix där de släpper varje säsong samtidigt, så man kan välja själv när man vill titta på varje episod, samma med hela spel, jag har skippat att köpa hitman, the council och alla tentale spel just för att de varit episodiska, hade säkert gillat många av dem om de hade gjort färdigt hela spelet först och sen släppt det.

Känns som många känner likadant då försäljningen gått som det gått.

Inaktiv

@Devan: Netflix har serier som släpps veckovis men många av deras serier släpps säsongsvis. Du kan ju köpa Hitman och de andra episodbaserade spelen när alla episoder släppts så har du där ett helt spel, bara att tänka att utvecklingstiden var lite längre. Eller köper du inte dessa av ren princip?

Ambassadör
Xbox

Ser ut som om de inte ens gör färdigt sista säsongen av TWD


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ser ut som om de inte ens gör färdigt sista säsongen av TWD

Ja tyvärr verkar det luta åt det hållet. Stackars de som köpt season pass. Och stackars oss alla som inte får veta hur det slutar.

Releasehästryttare

@anon_119148: Japp vet att Netflix har vissa veckovis serier men de är ändå grymt få, men jag tror att intresset för episod baserade spel är lågt för att man ser så mycket av spelet när episod ett släpps och sen när hela spelet väl släppts så har intresset för den titeln svalnat, så hoppar man det för det kommer ut andra titlar som man är mer sugen på för de är nya.

Så skulle inte säga att det är av princip utan att intresset sjunkit när det väl kommer ut.

Medlem

Men vafan dom som gör så bra story games och så ska de gå i graven.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

FM-guru
F.d. Sisyr

Inte förvånad. De har inte förmått utveckla deras koncept över åren, med spelartapp därefter. Tales of the Borderlands var en positiv överraskning för egen del, men i övrigt är trenden tydlig med tanke på att det är det enda bra spelet (i min mening) sedan The Wolf Among Us.

Inaktiv

@devan ah det kan jag förstå att risken för att intresset för spelet svalnat är stor vi släpp av nästa del om inte de kommer ganska nära inpå varandra. Det är väl bra att utvecklare utforskar olika modeller men tror inte vi kommer se mycket mer av dessa episoder framöver. Väntar f.ö. fortfarande på en viss episod vid namn 3...

Medlem

Oj för mig årets mest oväntade nyhet. Var inte så länge sedan de skulle göra om sin spelmotor och planerat flera spel framöver. Där ser man alltså, inget varar för evigt.

Medlem

Sämsta nyheten jag någonsin läst inom spel branschen

KoP
Medlem

Å fan. Oväntat då jag inte hade en susning att det gick så dåligt för dem. Tur att man inte köpte season pass till nuvarande säsong av TWD (utifall att det blir så att dom väljer att inte färdigställa spelet).

Betyder detta att dom även inte kommer agera utgivare till Stranded Deep till Xbox One och PS4 längre?

KoP
Medlem
Skrivet av mh76:

Oj för mig årets mest oväntade nyhet. Var inte så länge sedan de skulle göra om sin spelmotor och planerat flera spel framöver. Där ser man alltså, inget varar för evigt.

Planen var att skrota deras gamla motor (Telltale Tool) och gå över till Unity.

Medlem

Självklart tråkigt att en massa människor kommer förlora jobbet, men jag kommer då inte att sakna deras spel.
De förstörde monkey island.

123
Skriv svar