Min muslimska granne

Medlem
Min muslimska granne

Halloj på er! Jag är lite förvirrad nu och önskar be det allmäna vetandet på internet om hjälp i ett litet bryderi.

Det är nämligen såhär att för ett par månader sedan ringde det på min dörr. När jag öppnade stod en granne jag aldrig träffat förut framför mig med ett brett leende. Han räckte mig en tallrik med en halv kyckling på (tillagad) och verkade väldigt trugande. Jag försökte fråga vad han ville, men han sa bara "Here. It is for you" och bjöd mig den. Jag antog att han bara visade sig vänlig och att det var nån slags sen inflyttningspresent eller resterna från middagen som helt enkelt tyckte det var bättre att skänka bort än kasta och accepterade den hår gåvan tillslut.

Efter några veckor kom han igen, denna gång med en portion ris och nån slags sås gjord på kikärtor. Jag blev nu ännu mer konfunderad och var mer frågvis. Så småningom fick jag svaret "My prophet tells me to do it". Till slut tog jag emot den här gåvan också och tänkte inte mer på det.

Nu för bara en liten stund sedan kom han och bjöd mig ännu en måltid. Denna gång gjord på ris och nån slags potatisgryta. Nu lånade han mig dessutom två böcker namngivna "A brief illustrated guide to understanding Islam" och "The Qur'an and modern science". Han sa att han skulle hämta dem om en vecka och när han gick sa han över axeln "You read those now...".

Jag börjar nu misstänka att han försöker konvertera mig till Islam, och att jag på nått sätt sänt fel signaler. Jag har ingenting emot Islam, men religion är inte riktigt min grej. Jag har svårt att tro på det där med allsmäktiga gubbar och det ena med det tredje.

Därför är min fråga om någon här råkar veta vad allt det här handlar om och hur jag tar mig ur en eventuell situation som jag satt mig i utan att förolämpa eller såra någon.

All hjälp uppskattas!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Antagligen en nybliven muslim som inte givit upp det där att man ska vara givmild och ge till din näste osv. Bara säga att du inte är intresserad, han lär nog inte ta illa upp. Alla muslimer är inte mördare eller kriminella, vilket kan komma som en överraskning för vissa personer på detta forum.

Medlem

Du får väl säga det till honom. Eller så kan du ju flytta :).

Du får väl försöka fråga honom mer om varför han gör det, har han gjort så till någon annan granne?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Bjud honom på köttbullar och potatis och ge honom en bibel.

Edit: OBS, så kallad humor.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det är inte så att jag tror att han är farlig på nått sätt, absolut inte. Tvärtom verkar han vara världens trevligaste kille. Det är mer som så att jag är orolig för att råka förolämpa honom på nått sätt, speciellt som jag inte är nån direkt mästare på engelska, och han verkar vara till och med sämre på det än jag.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Ge honom en julskinka.

Medlem

När en rättrogen muslim gör så Klfh är det för att det är hans plikt att informera omvärlden om Islam. Nu har han gjort det och när han får domen av Allah är det grönt ljus för honom. Grönt ljus för himlen då alltså:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

När en rättrogen muslim gör så Klfh är det för att det är hans plikt att informera omvärlden om Islam. Nu har han gjort det och när han får domen av Allah är det grönt ljus för honom. Grönt ljus för himlen då alltså:)

Med andra ord så kan jag nöja mig med ett leende och ett "Tack, men nej tack" och sen fortsätta mitt gudlösa liv?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Japp, det ska inte vara nåt problem om han nu inte är en fanatiker. Det lär du väl märka rätt snart i såna fall hehe:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Precis, bara att tacka för omtanken men säg att du inte är intresserad helt enkelt.
Han verkar f.ö vara en ganska trevlig prick annars


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

På fullt allvar, ingen humor den här gången, så tycker jag nog att du dock, på något vänster, inte nödvändigtvis mat eller böcker, kunde bjuda igen. Allmän god ton.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Bor du med dina föräldrar? Be dom prata med honom isåfall.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Varför inte bara säga tack men jag är inte intresserad av religion? på ett snällt sätt då.

Medlem

Nej, jag bor själv mestadels. Till och från med inneboende flickvän.

BULP: Jo, jag har också funderat på det. Får lura ut nått passande.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Eller så kanske han har haft problem med vardagsrasism tidigare och försöker bara visa att alla muslimer inte är ute efter att halshugga "vita".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag hade bjudit honom på ett glas whisky och lånat ut boken "The God Delusion" av Richard Dawkins.

Medlem

Alltså, jag hade personligen blivit ganska pissed-off om ngn försökte pracka på mig ngn religion, oavsett världsdel och syn..

Men i det här fallet så är det ju en granne som man antagligen skall bo bredvid ett tag, så jag hade som andra har sagt, vänligt men bestämt sagt "Tack, men nej tack".

Förstår han inte det så kan man ju förklara det på ett smidigt men utförligt sätt, eller om man nu känner för det, fråga om han vill låna bibeln och komma på köttbullemiddag som BULP sa


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Eller så kanske han har haft problem med vardagsrasism tidigare och försöker bara visa att alla muslimer inte är ute efter att halshugga "vita".

Statistikmannen, du glömde ta med böckerna och uppmaningen från mannen i dina beräkningar

Klfh:
Först trodde jag att snubben kanske var intresserad av dig men böckerna pekar ju åt ett annat håll.
Du kan ju läsa dem om du har tid och sedan tacka för lånet. Tacka vänligt nej till fler böcker (om du nu fortfarande inte är intresserad).
Att bjuda tillbaks vore ju så klart lämpligt. Håller med BULP.

Inaktiv

Här är den första boken verkar det som:

http://www.islam-guide.com/

Verkar trevlig hursomhelst, har läst igenom lite och det verkar vettigt. Inte så att man konverterar direkt men ändå live long and prosper typ..

Medlem

Säg att du inte är interesserad av Islam, blir han små sur så kan du ju alltid säga till grabben att gud/allah gav oss den fria viljan att välja att leva våra liv med gud eller utan honom/henne/det.

Så har jag sagt till en Irakier på jobbet, det funkade fint.

Medlem

Vad i helvete... muslimer som kan ska ge allmosa, men till fattiga då.
Han kanske tycker att du ser ut som en fattiglapp i behov av det.
Säg till honom att du har gott om pengar och att det då är fel att ta emot mat av honom.
Vill du jävlas så kan du ju ta med lite köttbullar och potatis till honom och låna honom en bok om ateism, men det känns kanske för utstuderat...


signatur

yolo

Medlem

ostmjuk hamster: Rent statistiskt så skulle det ju vara så att kristna försöker med sina "korståg" till "svenskarna" i större utsträckning än muslimer. Frälsningsarmén, Jehovas, kyrkans skolavslutningar m.m.
Men självfallet så kanske han försöker göra en god gärning och konvertera några stycken. Trots min starka gudsförnekande så har jag fortfarande ett stort intresse av religion och religiösa människor. Finns en hel del teologer som läser ämnen som sociologi på universitetet. Och bara för att dom tipsar om en bok eller likande så betyder det inte att de försöker konvertera en, utan att man ska få en större kunskap inom ämnet.

(Edit: Typos.)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Vad i helvete... muslimer som kan ska ge allmosa, men till fattiga då.
Han kanske tycker att du ser ut som en fattiglapp i behov av det.
Säg till honom att du har gott om pengar och att det då är fel att ta emot mat av honom.
Vill du jävlas så kan du ju ta med lite köttbullar och potatis till honom och låna honom en bok om ateism, men det känns kanske för utstuderat...

Det kan inte vara så att... du vet, han bara försöker vara snäll också? :crazy:


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag hade nog blivit lite irriterad om jag inte fått en förklaring från personen.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Döbringer:

Vad i helvete... muslimer som kan ska ge allmosa, men till fattiga då.
Han kanske tycker att du ser ut som en fattiglapp i behov av det.
Säg till honom att du har gott om pengar och att det då är fel att ta emot mat av honom.
Vill du jävlas så kan du ju ta med lite köttbullar och potatis till honom och låna honom en bok om ateism, men det känns kanske för utstuderat...

Det kan inte vara så att... du vet, han bara försöker vara snäll också? :crazy:

Ja, klart, han är säkert snäll också.
Men, varför skänker man mat till en främmande människa bara för att vara snäll? Jag har då aldrig i mitt liv hört talas om någon som ger bort mat bara gör att vara snäll, förutom när det är till någon fattig / i behov av det.

Så, TS; även om det är bara för att vara snäll så tror han säkert att du är en fattiglapp / missbrukare / person med problem som behöver mat.
Visa honom att det inte behövs. Iofs inte fel att få gratis mat...
Annars kan du ju faktiskt hälsa på hos honom, ta med lite fika så får du säkert mer mat.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Ja, klart, han är säkert snäll också.
Men, varför skänker man mat till en främmande människa bara för att vara snäll? Jag har då aldrig i mitt liv hört talas om någon som ger bort mat bara gör att vara snäll, förutom när det är till någon fattig / i behov av det.

Så, TS; även om det är bara för att vara snäll så tror han säkert att du är en fattiglapp / missbrukare / person med problem som behöver mat.
Visa honom att det inte behövs. Iofs inte fel att få gratis mat...
Annars kan du ju faktiskt hälsa på hos honom, ta med lite fika så får du säkert mer mat.

För att det vore slöseri att bara slänga iväg en massa mat?
Tycker det bara verkar trevligt av den muslimska herren att ge bort mat som han ändå skulle slänga, varför blir folk så ifrågasättande bara för att han känner att han vill ge bort mat?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Döbringer:

Ja, klart, han är säkert snäll också.
Men, varför skänker man mat till en främmande människa bara för att vara snäll? Jag har då aldrig i mitt liv hört talas om någon som ger bort mat bara gör att vara snäll, förutom när det är till någon fattig / i behov av det.

Så, TS; även om det är bara för att vara snäll så tror han säkert att du är en fattiglapp / missbrukare / person med problem som behöver mat.
Visa honom att det inte behövs. Iofs inte fel att få gratis mat...
Annars kan du ju faktiskt hälsa på hos honom, ta med lite fika så får du säkert mer mat.

För att det vore slöseri att bara slänga iväg en massa mat?
Tycker det bara verkar trevligt av den muslimska herren att ge bort mat som han ändå skulle slänga, varför blir folk så ifrågasättande bara för att han känner att han vill ge bort mat?

Jag har då aldrig i mitt liv hört talas om folk som skänker bort mat till främlingar bara för sakens skull, utom när det är till någon som är i ett uppenbart behöv av det.
Har du det?


signatur

yolo

Medlem

Ni som inte har hört talas om att skänka mat innan har uppenbarligen inte varit i ett muslimskt land. Det är väldigt vanligt i många kulturer att bjuda sina grannar på mat ibland, för att visa att man har ett gott hjärta(både för grannarna, och för Gud). Särskilt muslimer (nu generaliserar jag men efter egna iakttagelser) tar mat rätt seriöst, blir du bjuden på mat av en muslimsk person ska du helst inte tacka nej, det kan anses vara respektlöst..

Att han ger dig böcker om Islam att läsa tycker jag inte är något fel. Många muslimer( speciellt lärda sådana ) ser det som deras uppgift att lära ut om Islam (jag vet inte om det står att man ska göra så i Koranen, men det är högst troligt). Han kanske vill att du ska se sanningen om Islam, att religionen inte alls är den vi västerlänningar ofta tror. Visst hoppas han säkert på att du ska vilka konvertera, men säger du att du inte är intresserad så kommer han nog acceptera detta.

Jag tycker du ska nyttja tillfället att kunna diskutera Islam med en muslim som verkar insatt. Jag menar inte att ni ska diskutera frågan om guds existens, utan att ni kan diskutera Islams historia, vad han tycker om extremisterna, och så vidare..
Du kanske inte är så intresserad, men ju mer man vet desto bättre förståelse får man för muslimerna.
Vägen till fred mellan folket på jorden är inte genom att försöka övertyga sin nästa vem som har rätt tro, vägen till fred är att vi upplyser varandra om våra trossätt, så att vi kan förstå varandra och inte hamna i konflikt.

Hoppas maten smakade

Skrivet av Famest:

Hoppas maten smakade

Jag skulle faktiskt inte våga äta av den... även om han ser snäll ut o verkar trevlig kan ju kycklingen legat i skafferiet i 3 dagar innan han stekte den. Kände en Tjetjenier som hade sånt där för sig.

Kylskåp? "-naaah det gör inget"


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Låter som en skön snubbe men jag skulle aldrig äta mat som någon granne kommer med till dörren - för ett par år sedan bodde jag i en uppgång där kvinnan under mig konstant behövde hjälp med något, det blev bara värre och värre - hon kom upp med mat lite då och då och det var helt lönslöst att säga nej. Jag kastade ut maten, suckade och diskade hennes skålar. Inte en chans att jag äter något från en granne.

Jag skulle heller inte läsa böcker som någon kom med till dörren, speciellt inte "propaganda" - inte för att jag är orolig för att bli påverkad utan för att jag inte har något intresse av böckerna. Ett jobb skall man ha betalt för.

Skulle vara roligt att pladdra lite med honom dock, försöka lista ut hur han tickar (no pun intended) - Han skulle nog fatta ganska fort att det var hopplöst.

Varför finns det inte folk som går runt och knackar dörr hos troende och ger dem en chans att komma ur böneträsket?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skriv svar