Total War: Rome 2 i stort community-debacle

Skägg.
10 Chambers

‪Typ 1200 pers har alltså gått in och gnällt på Total War: Rome 2 för att de uppdaterade spelet i mars. Fattar ni hur få människor det är? Lika många som kollar på ett våra random Youtube-klipp. Och detta är på en global arena. Hur man då säga saker som ”gamingkulturen är skit?”‬

Alla drar alldeles för stora växlar på detta.


signatur
Medlem

Givetvis finns det ju exempel på på kvinnliga ledare även på romartiden t.ex Boudica. Så det är väl okej att de tillåter kvinnliga generaler för vissa faktioner. Hade föredragit om de hade en någorlunda historistkt trovärdigt spelmekanik ur vilken kvinnliga ledare kommer till makten, snarare än en knapp som befordar en random dubbelslida. Det ger mervärde till spelet, små detaljer kan är det som ger inlevelse.
Har inte spelat det så kan inte utala mig om de har lyckats.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Fast, Hitler (om du tänker på Adolf) var ju man och det är inte samma sak.

Fast det skulle ju bara handla om ett spel, det får man ju inte glömma.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

‪Typ 1200 pers har alltså gått in och gnällt på Total War: Rome 2 för att de uppdaterade spelet i mars. Fattar ni hur få människor det är? Lika många som kollar på ett våra random Youtube-klipp. Och detta är på en global arena. Hur man då säga saker som ”gamingkulturen är skit?”‬

Alla drar alldeles för stora växlar på detta.

De där halmdockorna kommer inte bygga sig själva. Vi måste få något att bli sura över!


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Åh nej, nu börjar det igen... . Folk på ytterkanten, vare sig det är så kallade SJW eller dess manliga neckbeard-antagonister är så jävla griniga..

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle inte kalla det "trolleri" det var bara ett överdrivet exempel som inte var helt seriöst. Trolla går väl ut på att försöka få "motparten" förbannad?
Historiskt korrekt är ju när något utspelar sig som det gjorde i verkligheten. Total war spelen gör ju sällan detta. Nu var det ett tag sedan jag spelade serien på någon högre nivå. Men även om man försökte köra som i verkligheten tycker jag AI motståndet startade konflikter lite hur som helst. Är ju svårt att göra spel som dessa korrekta då får det vara en väldigt låst kampanj där spelaren enbart kan komma framåt på ett sätt.

Alrite, mycket bättre sådär. Och jag håller nog med dig i det mesta men jag gillar bara inte när folk argumenterar för att inget spel kan vara realistiskt eftersom det i slutändan "bara är ett spel". Självklart kan alla former av media vara realistiska och/eller trovärdiga, och för den delen helt orealistiska också.
Total War spelen har alltid framstått som de "realistiska" strategispelen på marknaden. Till och med Warhammer, trots sin fantasy och magi och allt vad det är, utspelar sig relativt realistiskt (eller kanske trovärdigt är ett bättre ord där) än vad de flesta strategispel gör. Men då pratar vi rent gameplay snarare än vilka "avatarer" eller modeller som används för enheter och dylikt.

Historiskt korrekthet är ju något som alltid kommer irritera folk. Om det inte är kvinnor, som verkar irriterar alla nu för tiden, så är det färgen på damaskerna på brittiska soldater som inte stämmer för det regimentet på den platsen just det datumet


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

‪Typ 1200 pers har alltså gått in och gnällt på Total War: Rome 2 för att de uppdaterade spelet i mars. Fattar ni hur få människor det är? Lika många som kollar på ett våra random Youtube-klipp. Och detta är på en global arena. Hur man då säga saker som ”gamingkulturen är skit?”‬

Alla drar alldeles för stora växlar på detta.

Det var ju ni som postade nyheten


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hemskt, hur kunde dom göra så! Vårt enda hoppa är att Trump kommer till undsättning!

Medlem

Någon borde starta sidan Historiskt Inkorrekt där vi kan fnissa åt alla dessa människor som är besatta av historisk korrekthet*. Meta.

* Som oftast bygger på en ganska felaktig och populärkulturellt förmedlad bild av vad som är autentiskt och realistiskt.

Inaktiv
Skrivet av MrStrange:

Blir så trött på alla dessa patetiska puckon.. Åh nej kvinnor finns med i spelet! Väx upp för fan.. Ni får bara er själva att framstå som idioter i andras ögon. Förhoppningsvis så är ni bara unga och dumma. Om inte så är det synd om er på riktigt.

Jag tycker inte kvinnor ska finnas med i spel bara för att fylla någon slags kvinnokvot om de inte passar in i settingen. Om man inte håller med mig är man ett patetiskt pucko som framstår som en idiot och som bör växa upp, förhoppningsvis är man då ung och dum, annars är det synd om en på riktigt.

Nu har jag ingen aning om det fanns kvinnliga generaler under tiden spelet utspelar sig så jag kan inte riktigt säga om det i detta fall är något bra eller dåligt att ha med dem. Googlade på "female generals" men fick inte upp speciellt mycket.

Medlem

Vad upprör inte internet idag?

Räcker ju att bara Kolla på kommentarerna här.

Och nej du kan inte skydda dig bakom att det förstör din "realism"..
Var Likadant med en kvinnlig sniper i ww2, "ja fy fan vad det förstör realismen för så många osäkra män"

Men holosights, hit markers och en kill ikon som kommer upp när man dödar någon det sabbar inget..

Hur sorglig är man som person när man gnäller över något sånt här..

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Blir så trött på alla dessa patetiska puckon.. Åh nej kvinnor finns med i spelet! Väx upp för fan.. Ni får bara er själva att framstå som idioter i andras ögon. Förhoppningsvis så är ni bara unga och dumma. Om inte så är det synd om er på riktigt.

Konstigt att detta gnäll inte förekommer i många spel där kvinnor får ta plats i typiskt mansdominerade positioner, endast i de spel som på ett eller annat sätt anknyter till historia. Nästan som om folk inte gnäller pga kvinnor i sig, utan över något annat. Hmmm...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Soulless:

Det var ju ni som postade nyheten

Jajo, det var mer en reflektion över vad som faktiskt har hänt här


signatur
Inaktiv
Skrivet av gusgun577:

Vad upprör inte internet idag?

Räcker ju att bara Kolla på kommentarerna här.

Och nej du kan inte skydda dig bakom att det förstör din "realism"..
Var Likadant med en kvinnlig sniper i ww2, "ja fy fan vad det förstör realismen för så många osäkra män"

Men holosights, hit markers och en kill ikon som kommer upp när man dödar någon det sabbar inget..

Hur sorglig är man som person när man gnäller över något sånt här..

Varför dessa ständiga personangrepp på folk som tycker annorlunda?
"Osäkra män", "Sorglig person".
Folk tycker olika, hur svårt kan det vara att förstå?
Det finns väldigt bra argument till varför man kanske inte vill ha sitt historiska spels autenticitet förstörd av modern identitetspolitik.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det finns väldigt bra argument till varför man kanske inte vill ha sitt historiska spels autenticitet förstörd av modern identitetspolitik.

Varifrån har du fått din uppfattning om vad som är historiskt autentiskt? Förutom andra filmer och spel?

Inaktiv
Skrivet av vetebulle:

Varifrån har du fått din uppfattning om vad som är historiskt autentiskt? Förutom andra filmer och spel?

Mja man har väl läst lite historia, och kollat på dokumentärer och sånt.

Medlem

Kvinnliga generaler har varit i spelet sen i Mars i år. Kritiken kommer först nu. Kan det kanske vara så att det inte är närvaron av kvinnliga generaler som har skapat kritik stormen, utan att CA går in och låser ner trådar som diskuterar detta, samt beter sig som riktiga svin emot sina kunder? Kanske, men fortsätt med "spelare hatar kvinnor i spel" narrativet om det får er att må bättre.

Medlem

Det finns en diskrepans inom "det här" som jag tycker är intressant. Jag har alltid sett mig själv som anti allting som är PK (även om det känns uttjatat, jag vet). Och jag tycker kvinnor ska vara med i maximalt antal sammanhang. För jag gillar dem ju. Delvis p.g.a. mansgrisanledningar. Alltså att själva min icke-PK-het ökar min vilja att de ska vara med. Men det verkar finnas jäkligt många andra icke-PK:are som inte vill ha med kvinnor i saker och ting. Jag fattar inte deras bevekelsegrunder.

Medlem

Rätt värt att nämna i sammanhanget:
https://steamcommunity.com/app/214950/discussions/0/173546552...

som Nightsorrow skriver verkar kvinnliga generaler funnits i spelet sen i mars, men med nya familjeträdet finns möjligheten att fler kvinnor tillkommer via giftermål etc. Värt även att notera att kvinnliga generaler inte förekommer inom alla factions etc.
Total War-spelen har dessutom aldrig varit särskilt historiskt korrekta, att detta verkar uppröra så mycket jämfört med andra icke-historiska saker de lägger in är bara tramsigt, samma sak med kvinnor i nya Battlefield etc. Resten av spelet verkar ju inte heller ett dugg historiskt korrekt så vem fan bryr sig, snoppen ramlar inte av bara för att det finns spelbara kvinnor, jag lovar.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Mja man har väl läst lite historia, och kollat på dokumentärer och sånt.

Ok. Skulle du säga att din bild av kvinnors och mäns roll i politik och det militära under specifika historiska perioder och i olika regioner och kulturer är väl underbyggd? Är du bekant med primärkällor från relevanta tidsepoker? (Re: min tidigare punkt om den populärkulturella bilden av historiska samhällen som vi nog alla har konsumerat under vår uppväxt).

Spoiler: jag är inte heller särskilt bekant med primärkällor rörande dessa frågor, men jag går inte heller runt och tvärsäkert säger hur saker förhöll sig på antiken/medeltiden/vikingatiden/etc...

Skribent
Skrivet av kebbe:

Fast det skulle ju bara handla om ett spel, det får man ju inte glömma.

Sant! Kör i vind säger jag då


signatur

I am the black wizards.

Inaktiv

Tycker ni misslyckas allihopa genom att ta ställning för det ena eller andra partiet. Vart är nyanserna?

Är det inte mer att intressant att diskutera VARFÖR folk reagearar som de gör? Kan det vara så att folk blivit trötta på PK, och börjat sparka "bak ut" i ren protest?

På vilket sätt har selektiv framställning av feminism i media påverkat folks uppfattningar om vad feminism egentligen är?

Kan det finnas en bakomliggande orsak till att man blir "anti" någonting, eller är det bara automatisk så att man är dum i huvudet, lättkränkt man, osv när man klagar på saker som detta?

Roten till det onda är hur ni själva placerar är för eller emot. Försök se alla parters perspektiv.

Medlem

Många som är upprörda verkar ha den felaktiga uppfattningen att TW Rome 2 skulle vara historiskt autentiskt.

Inaktiv
Skrivet av vetebulle:

Ok. Skulle du säga att din bild av kvinnors och mäns roll i politik och det militära under specifika historiska perioder och i olika regioner och kulturer är väl underbyggd? Är du bekant med primärkällor från relevanta tidsepoker? (Re: min tidigare punkt om den populärkulturella bilden av historiska samhällen som vi nog alla har konsumerat under vår uppväxt).

Spoiler: jag är inte heller särskilt bekant med primärkällor rörande dessa frågor, men jag går inte heller runt och tvärsäkert säger hur saker förhöll sig på antiken/medeltiden/vikingatiden/etc...

I de fall jag uttalar mig om historisk korrekthet så är det jag säger väl underbyggt av historisk fakta och logik.
Exempelvis att det inte finns något som tyder på att kvinnor stred under andra världskriget i den stora utsträckning som porträtteras i Battlefield 5. Och att en kvinna springer runt med en metallarm under andra världskriget och mejar ner tyskar med k-pist är direkt ologiskt av flera anledningar.

Medlem

Usch alla spel är historiskt korrekta! Det här kan jag inte tåla tänk på barnen tänk om Mario(vår frälsare) var kvinna och bög på samma gång ursh!

Medlem
Skrivet av anon_234443:

Tycker ni misslyckas allihopa genom att ta ställning för det ena eller andra partiet. Vart är nyanserna?

Är det inte mer att intressant att diskutera VARFÖR folk reagearar som de gör? Kan det vara så att folk blivit trötta på PK, och börjat sparka "bak ut" i ren protest?

På vilket sätt har selektiv framställning av feminism i media påverkat folks uppfattningar om vad feminism egentligen är?

Kan det finnas en bakomliggande orsak till att man blir "anti" någonting, eller är det bara automatisk så att man är dum i huvudet, lättkränkt man, osv när man klagar på saker som detta?

Roten till det onda är hur ni själva placerar är för eller emot. Försök se alla parters perspektiv.

I min vänkrets så har dom alltid varit irriterade på PK Sverige innan det var PK. Förr så attackerade dom bara "invandrare" på busshållplatser men nu nöjer dom sig med att spy galla på starka kvinnor bögar och våldtäktsmän dom har väldigt dålig kvinnosyn och bryr sig inte igentligen. Men kommer fort med våldtäkts invandrare kortet så fort någon tittar för noga på deras snatteri drogmissbruk och allmäna kriminella upptåg. Visst är det viktigt med vänner ha ha!

Medlem
Skrivet av anon_306295:

I de fall jag uttalar mig om historisk korrekthet så är det jag säger väl underbyggt av historisk fakta och logik.

När du uttalade dig om det här spelet skrev du:

"Googlade på "female generals" men fick inte upp speciellt mycket."

Jag vet inte vilken måttstock du tänkte dig men i min värld räcker inte det där riktigt för att kvalificera som väl underbyggt.

P.S. Det heter "generals" i spelet Total War men det betyder inte att ordet general fanns eller ens betydde något liknande på den italiska halvön under 200-talet före kristus. Återigen min poäng om den populärkulturella bilden av historia. Ordet "general" i betydelse militär ledare dök inte upp förrän i 1400- eller 1500-talets Europa (källa). Att du inte hittade något om "kvinnliga generaler" under den antika perioden torde kanske därför inte vara slutgiltigt och väl underbyggt bevis i frågan.

Skrivet av anon_306295:

Exempelvis att det inte finns något som tyder på att kvinnor stred under andra världskriget i den stora utsträckning som porträtteras i Battlefield 5. Och att en kvinna springer runt med en metallarm under andra världskriget och mejar ner tyskar med k-pist är direkt ologiskt.

En k-pist i Battlefield 1 var också helt ologiskt men jag såg inget internetuppror över det.

Medlem
Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Måste ändå säga att det är helt underbart att se någon (du, om det inte var tydligt) som kallar andra för "snöflingor" bli så tydligt obehagligt berörd av något så trivialt som kvinnor i ett spel som aldrig uppgett sig för att vara en korrekt lektion i historia

Inaktiv
Skrivet av vetebulle:

När du uttalade dig om det här spelet skrev du:

"Googlade på "female generals" men fick inte upp speciellt mycket."

Jag vet inte vilken måttstock du tänkte dig men i min värld räcker inte det där riktigt för att kvalificera som väl underbyggt.

P.S. Det heter "generals" i spelet Total War men det betyder inte att ordet general fanns eller ens betydde något liknande på den italiska halvön under 200-talet före kristus. Återigen min poäng om den populärkulturella bilden av historia. Ordet "general" i betydelse militär ledare dök inte upp förrän i 1400- eller 1500-talets Europa (källa). Att du inte hittade något om "kvinnliga generaler" under den antika perioden torde kanske därför inte vara slutgiltigt bevis i frågan.

En k-pist i Battlefield 1 var också helt ologiskt men jag såg inget internetuppror över det.

Jag uttalade mig dock inte alls om huruvuda de kvinnliga generalerna i Total War var historiskt korrekta eller ej.
Jag skrev att jag inte har en aning om det fanns kvinnliga generaler på den tiden och därför vet jag heller inte om det är rätt eller fel att inkludera sådana.

Jag klagade på vapnena i Battlefield 1. Minns att många andra också gjorde det. Känslorna kring det bland folk kanske inte är lika starka som när det kommer till frågor kring feminism dock. Inte lika många som slänger ur sig att folk är patetiska osv.

Skriv svar