World of Warcraft Classic kommer till årets Blizzcon i spelbar version

Robot
World of Warcraft Classic kommer till årets Blizzcon i spelbar version

Hell, it's abou- förlåt. Fel spelserie.

#blizzcon, #blizzard, #wow-classic


Releasehästryttare

"Detta kommer kanske lite som en överraskning"

Nope, sa i förra tråden att det skulle vara spelbart på denna Blizzcon

Medlem

Törs vi hoppas på ett släpp till jul?

Medlem

Ska det locka människor som är 30+ som var med i vanilla att spela igen?

De flesta som spelade private wow vanilla servers var ungdomar som inte hade råd men en månatlig subscription.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Kanske framskrider fortare än många väntat sig med åter-utvecklingen av vanilla.

Medlem
Skrivet av cybo:

Ska det locka människor som är 30+ som var med i vanilla att spela igen?

De flesta som spelade private wow vanilla servers var ungdomar som inte hade råd men en månatlig subscription.

Kommer locka alla tusentals spelare som idag lirar på privata vanilj servrar, många som lirar retail kommer garanterat spela legacy samtidigt. När väl streamarna börjar lira, kommer även många kids som följer dem att lira med.

Medlem

Trevligt hoppas på släpp fram emot slutet av 2019


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av abso:

Kommer locka alla tusentals spelare som idag lirar på privata vanilj servrar, många som lirar retail kommer garanterat spela legacy samtidigt. När väl streamarna börjar lira, kommer även många kids som följer dem att lira med.

Är det klart att det kommer vara gratis? Hur många vill spela vanilla åter igen och som inte har aktiv subscription?

Jag vet inte, vet du?

Det är inget som har visats med reklam, inte än iaf.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av cybo:

Är det klart att det kommer vara gratis? Hur många vill spela vanilla åter igen och som inte har aktiv subscription?

Jag vet inte, vet du?

Det är inget som har visats med reklam, inte än iaf.

Finns inte en chans att Classic kommer att vara gratis. Det kommer antagligen ingå i en subscription tillsammans med BFA. Så med andra ord.. Det är tillgängligt för alla med en subscription.

Medlem

Det lär ju släppas någon gång när det inte finns så mycket att göra i BfA. Dumt av dem att ha mycket nytt content i "konkurrerande" spel, mycket mer logiskt att släppa det när spelare börjar tröttna på content i en viss patch i BfA, så kan de få lägga tid på att utveckla nästa nya patch eller expansion utan horder (pun intended) av spelare som gnäller på för lite content.

Medlem

Har man sub på live så har man tillgång till Classic servers. Så jag förstått det iaf.

Medlem
Skrivet av Ghan:

Har man sub på live så har man tillgång till Classic servers. Så jag förstått det iaf.

Låter bra för dom som spelar live

Men betala månadsavgift för en version av wow som inte kommer uppdateras med ny content?
Det kommer bli en deal breaker för många
Ren galenskap tycker jag


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Låter bra för dom som spelar live

Men betala månadsavgift för en version av wow som inte kommer uppdateras med ny content?
Det kommer bli en deal breaker för många
Ren galenskap tycker jag

Lätt lösning på det, spela på sub-par privata servers.

Medlem
Skrivet av Ghan:

Lätt lösning på det, spela på sub-par privata servers.

Som är i princip olagligt.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av cybo:

Är det klart att det kommer vara gratis? Hur många vill spela vanilla åter igen och som inte har aktiv subscription?

Jag vet inte, vet du?

Det är inget som har visats med reklam, inte än iaf.

I min vänslapskrets (alla 30+) är vi flera som är sugna på att återvända till Classic. Tror inte att någon hundralapp i månaden avskräcker någon av oss.

Om vi är representativa som grupp lämnar jag dock osagt.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag var mer sugen på vanilla tidigare, men har riktigt kul i BFA så jag tvekar på att det blir vanilla än på ett tag. Kanske när man är mätt på BFAs content. Började spela WoW i beta stadie så det finns ju helt klart en nostalgi känsla över Vanilla.

Avstängd

@Nomman: Jag är nyfiken på varför ni lockas?

Medlem

Varför vi lockas? Ju för Blizzard idag bygger expansioner som skall passa Aoe sugna casualspelare som inte behöver tänka utan bara grinda. I vanilla tog en dungeuon minst en timme, man var tvungen som dps att hålla koll på aggro. Bossar skulle kitas mm. Vipes var vardag
Idag är allt innan mythic raids tyvärr för lätt. Det är alla fall min upplevelse.
I min värld skulle dom få höja svårighetsgraden rejält men som sagt vad ska då dagens wowspelare göra?
Blizzard behöver tyvärr den massan för sitt cashflow. Satt man själv på Blizzard skulle jag tipsa om olika svårighetsgrader på servrarna. Detta sett ur ett pve perspektiv

Medlem
Skrivet av Calez:

@Nomman: Jag är nyfiken på varför ni lockas?

Mycket handlar nog om nostalgi, men här är några saker som jag saknar (vissa kommer kanske inte tillbaka till Classic, vad vet jag):
- Förr fanns inga Quest markers på kartan, vilket jag gillade. För att klara ett uppdrag var man tvungen att följa instruktionerna, eller kanske trilla in på något helt oväntat äventyr. Världen kändes kort sagt större då. Och känslan av att följa en asfalterad väg var mindre.
- Levlandet gick långsammare back in the day, vilket jag gillade. Idag kan man ringa 60 på en helg som casualspelare. På den tiden var man tvungen att grinda 1000 murlocs för att ens gå från 49 till 50.
- Questande och grind var mer balanserat. Man fick ungefär lika mkt xp av bådadera. Idag tycks allt handla om XP via questande.
- Förr fick man nya skills i stort sett hela tiden. Många var iofs dåliga, men möjligheterna att pröva olika builds var större. Idag (sedan Pandaland) får man väl typ bara ett val var fjärde level? Tråkigt!
- Onyxia! Jag hann aldrig nita henne förra gången. Vill få revansch mot henne!
- Och dungeon finder fanns inte! Istället möttes man i Ogrimmar, flög över världen tillsammans och körde Dungeons. Socialt + gav världen en känsla av storlek. Idag känns bara som att man spolar igenom allt. Som att se en film på 3x speeden. Utan ljud.

Men som sagt, mycket nostalgi.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd
Skrivet av Nomman:

Mycket handlar nog om nostalgi, men här är några saker som jag saknar (vissa kommer kanske inte tillbaka till Classic, vad vet jag):
- Förr fanns inga Quest markers på kartan, vilket jag gillade. För att klara ett uppdrag var man tvungen att följa instruktionerna, eller kanske trilla in på något helt oväntat äventyr. Världen kändes kort sagt större då. Och känslan av att följa en asfalterad väg var mindre.
- Levlandet gick långsammare back in the day, vilket jag gillade. Idag kan man ringa 60 på en helg som casualspelare. På den tiden var man tvungen att grinda 1000 murlocs för att ens gå från 49 till 50.
- Questande och grind var mer balanserat. Man fick ungefär lika mkt xp av bådadera. Idag tycks allt handla om XP via questande.
- Förr fick man nya skills i stort sett hela tiden. Många var iofs dåliga, men möjligheterna att pröva olika builds var större. Idag (sedan Pandaland) får man väl typ bara ett val var fjärde level? Tråkigt!
- Onyxia! Jag hann aldrig nita henne förra gången. Vill få revansch mot henne!
- Och dungeon finder fanns inte! Istället möttes man i Ogrimmar, flög över världen tillsammans och körde Dungeons. Socialt + gav världen en känsla av storlek. Idag känns bara som att man spolar igenom allt. Som att se en film på 3x speeden. Utan ljud.

Men som sagt, mycket nostalgi.

Jag kan - paradoxalt nog - hålla med om att det var lite roligare förr. Det var faktiskt en riktig utmaning att hitta fram till olika saker. Så jävla vilse man sprang. Till och med i städerna. Å andra sidan var det ett evigt springande fram och tillbaka och mobs som attackerade bara man sprang förbi. Mountsen var så jävla dyra att man fick grinda då också. Bagspace var en annan jobbig sak. Små, dyra väskor och man ville ju alltid sälja till en vendor eftersom man hade brist på guld. Spelade man mage var man tvungen att dricka efter varje kill. Och så vidare.

Jag längtade sjukt mycket efter att få flyga i Azeroth och det var kul i början. Men problemet där var att det tog bort magin från det som en gång var den stora okända världen.

Det är svårt att avgöra om det var bättre förr eller om man helt enkelt inte visste bättre. Jag önskar att man kunde sudda ut sitt WoW-minne och börja om från början för spelet var aldrig bättre än när man var nybörjare.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Låter bra för dom som spelar live

Men betala månadsavgift för en version av wow som inte kommer uppdateras med ny content?
Det kommer bli en deal breaker för många
Ren galenskap tycker jag

Hur har du annars tänkt dig att Blizzard ska finansiera sina classic servrar? Många av de som vill ha Vanilla vill ha det pga. nostalgin och de är nog fullt medvetna om att man inte kommer att få "ny" content utan de vill ju spela gammal content och faktiskt få tillbaka lite av känslan igen.

Så nej. Jag tror inte att det kommer att bli en dealbreaker för många alls.

Skrivet av ztreem:

Varför vi lockas? Ju för Blizzard idag bygger expansioner som skall passa Aoe sugna casualspelare som inte behöver tänka utan bara grinda. I vanilla tog en dungeuon minst en timme, man var tvungen som dps att hålla koll på aggro. Bossar skulle kitas mm. Vipes var vardag
Idag är allt innan mythic raids tyvärr för lätt. Det är alla fall min upplevelse.
I min värld skulle dom få höja svårighetsgraden rejält men som sagt vad ska då dagens wowspelare göra?
Blizzard behöver tyvärr den massan för sitt cashflow. Satt man själv på Blizzard skulle jag tipsa om olika svårighetsgrader på servrarna. Detta sett ur ett pve perspektiv

Tycker det faktiskt att din kommentar är högst ironiskt med tanke på att Vanilla var i majoritet "grind". Om det inte var grind till pots så var det grind för attunements eller grind för att hitta gear. Majoriteten av det som kändes "Svårt" i Wow var den tid man var tvungen att spendera före och mellan raids. Att en dungeon tog en timme berodde på att folk inte visste vad de höll på med. Att bossar skulle kitas är väl lika sant idag. Samma gäller Wipes. Angående svårighetsgraden så är det inte direkt svårt att spamma frostbolt som ice mage (vilket man gjorde typ 80% av gångerna innan man fick slut på mana och därför tvingades springa runt medan man regenade). Det var enformigt men inte svårt på något sätt.

Skrivet av Nomman:

Mycket handlar nog om nostalgi, men här är några saker som jag saknar (vissa kommer kanske inte tillbaka till Classic, vad vet jag):
- Förr fanns inga Quest markers på kartan, vilket jag gillade. För att klara ett uppdrag var man tvungen att följa instruktionerna, eller kanske trilla in på något helt oväntat äventyr. Världen kändes kort sagt större då. Och känslan av att följa en asfalterad väg var mindre.
- Levlandet gick långsammare back in the day, vilket jag gillade. Idag kan man ringa 60 på en helg som casualspelare. På den tiden var man tvungen att grinda 1000 murlocs för att ens gå från 49 till 50.
- Questande och grind var mer balanserat. Man fick ungefär lika mkt xp av bådadera. Idag tycks allt handla om XP via questande.
- Förr fick man nya skills i stort sett hela tiden. Många var iofs dåliga, men möjligheterna att pröva olika builds var större. Idag (sedan Pandaland) får man väl typ bara ett val var fjärde level? Tråkigt!
- Onyxia! Jag hann aldrig nita henne förra gången. Vill få revansch mot henne!
- Och dungeon finder fanns inte! Istället möttes man i Ogrimmar, flög över världen tillsammans och körde Dungeons. Socialt + gav världen en känsla av storlek. Idag känns bara som att man spolar igenom allt. Som att se en film på 3x speeden. Utan ljud.

Men som sagt, mycket nostalgi.

Att man ska behöva grinda mobs är ett tecken på falerande från just utvecklarna. Det betyder bara att de inte lagt ned nog med tid för "content" (i detta fall quests). Angående speccsen så har Blizzard bara gjort om något som redan användes. Det fanns en speciell väg att specca för PVP och en annan för PVE. Majoriteten av de andra specsen var bara utfyllnad som ingen använde. Det Blizz gjorde i MOP var att man tog bort de onödiga talentsen som ingen ändå använde och gjorde ett smalare talentträd.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Låter bra för dom som spelar live

Men betala månadsavgift för en version av wow som inte kommer uppdateras med ny content?
Det kommer bli en deal breaker för många
Ren galenskap tycker jag

Galenskap? Du har då missat hela poängen. Poängen är att spela ett gammalt spel som flera av oss i yngre dagar spelade och tyckte om. Om det spelet skulle få ny content så är det inte samma spel längre -> säg hej till privata servrar igen.

Medlem
Skrivet av papaz1:

Galenskap? Du har då missat hela poängen. Poängen är att spela ett gammalt spel som flera av oss i yngre dagar spelade och tyckte om. Om det spelet skulle få ny content så är det inte samma spel längre -> säg hej till privata servrar igen.

Nostalgia is a bitch, brukar man säga.
Jag har spelat sen release, och spelar fortfarande spelet.
Det är inte lika bra som du kommer ihåg, men för sin tid? sure! det var revolutionerande.
Men det har inte åldrats bra jämfört med live som har kommit med en drös quality of life changes.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Nostalgia is a bitch, brukar man säga.
Jag har spelat sen release, och spelar fortfarande spelet.
Det är inte lika bra som du kommer ihåg, men för sin tid? sure! det var revolutionerande.
Men det har inte åldrats bra jämfört med live som har kommit med en drös quality of life changes.

Vad bra att du är här för att diktera hur vi tycker och känner.

Inte lika bra som jag kommer ihåg? Menar du att mitt minne fallerar efter en dag?

Medlem

@Godofcheese: Quality of life changes = Man kan köpa sig till max level, kan köpa guld för riktiga pengar. Alla har helt överdrivet gear och mount som gör att ingen känner sig speciell. Man går in i en lfr halva raiden är afk och sen clearar man all content.

Vanilla? Du lyckas får Baron mountet alla på servern kommer veta vem du är. Ditt rykte spelar roll ifall du ninjar loot osv.

Du får ironfoe eller annat super rare item. Folk kommer /w dig och du kommer känna dig speciell för all tid du la ner på fixa itemet

Vanilla står sig än idag som ett väldigt hardcore och rewarding spel där det du gör känns som det har en mening.

Så att vanilla skulle åldrats dåligt håller jag inte med om, men vill man ha allt serverat och inte anstränga sig då är retail ett bra alternativ.....

Medlem

@cybo: Många stora streamers som Lirik,Soda,Summit,Kungen,shroud har alla sagt att dem kommer streama Classic vilket kommer göra att många under 30 (jag själv är 25 och spelar privat server dagligen för vanilla) kommer börja spela classic.

Alla av dem säger även att Classic var bäst...

Medlem
Skrivet av alllle123:

@Godofcheese: Quality of life changes = Man kan köpa sig till max level, kan köpa guld för riktiga pengar. Alla har helt överdrivet gear och mount som gör att ingen känner sig speciell. Man går in i en lfr halva raiden är afk och sen clearar man all content.

Vanilla? Du lyckas får Baron mountet alla på servern kommer veta vem du är. Ditt rykte spelar roll ifall du ninjar loot osv.

Du får ironfoe eller annat super rare item. Folk kommer /w dig och du kommer känna dig speciell för all tid du la ner på fixa itemet

Vanilla står sig än idag som ett väldigt hardcore och rewarding spel där det du gör känns som det har en mening.

Så att vanilla skulle åldrats dåligt håller jag inte med om, men vill man ha allt serverat och inte anstränga sig då är retail ett bra alternativ.....

Educate yourself.
Du kan inte köpa dig till max level.
Du kan inte köpa guld per say för riktiga pengar, du kan köpa en token och göra vad du vill med den, gold farmers var också ett stort problem under vanilla tiden.
Nu har man inga gold sellers som spammar general och trade.
Alla har inte övedrivet gear, om du också hade läst om det, så skulle du veta att varannan expansion så blir det en stat squish.
om du verkligen kör LFR som the way to go med raid, du gör du fel till att börja med.
Om du spelade vanilla så kommer du inte ha problem med att hitta en guild som du kan göra normals+ med.

Ditt minne och din syn på live wow är bajs, och det kan jag säga med gott samvete.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Tycker det faktiskt att din kommentar är högst ironiskt med tanke på att Vanilla var i majoritet "grind". Om det inte var grind till pots så var det grind för attunements eller grind för att hitta gear. Majoriteten av det som kändes "Svårt" i Wow var den tid man var tvungen att spendera före och mellan raids. Att en dungeon tog en timme berodde på att folk inte visste vad de höll på med. Att bossar skulle kitas är väl lika sant idag. Samma gäller Wipes. Angående svårighetsgraden så är det inte direkt svårt att spamma frostbolt som ice mage (vilket man gjorde typ 80% av gångerna innan man fick slut på mana och därför tvingades springa runt medan man regenade). Det var enformigt men inte svårt på något sätt.

Att man ska behöva grinda mobs är ett tecken på falerande från just utvecklarna. Det betyder bara att de inte lagt ned nog med tid för "content" (i detta fall quests). Angående speccsen så har Blizzard bara gjort om något som redan användes. Det fanns en speciell väg att specca för PVP och en annan för PVE. Majoriteten av de andra specsen var bara utfyllnad som ingen använde. Det Blizz gjorde i MOP var att man tog bort de onödiga talentsen som ingen ändå använde och gjorde ett smalare talentträd.

Det är väldigt många saker som gjorde vanilla roligt, men att spela det idag är inte roligt. Kommer ihåg som healer att grinda guld varenda sekund jag inte var med i en raid för att ha råd med repairs, det var hopplöst tråkigt. Upptäcksresean var kul, men jag har redan gjort den och behöver verkligen inte göra den igen.

Håller med om specsen men jag tycker däremot att Blizzard förstörde sina talents i.o.m. MOP. Det spelet som jag tycker har gjort rätt med talentträd är Rift där du kan välja 3st åt gången av 9+ träd för att bygga din egna specc / klass. Blizzard har helt förstört sitt system, men samtidigt så fanns det inte mer än 1 absolut max 2 specs för klasser under vanilla. Typ alla klasser hade 1 PVP och en PVE spec. Kunde du heala, då var du healer, kunde du tanka, då var du tank och i den ordningen, vilket gjorde att det till stor del endast fanns tank Warriors och healer druider / paladiner.

Så nej, Vanilla idag är verkligen ingenting som lockar, inte ens om det vore gratis, då hade jag varit mer intresserad av legacy servrar med TBC, de instanserna var roligare, klasserna var bättre balancerade, yrken var roligare m.m.

Medlem

Intressant att jag, trots dagens enorma spelutbud, mest av allt ändå ser fram emot en ny-release av ett spel som släpptes för typ 15 år sedan? Detta kommer bli så JÄVLA roligt! Och gällande BFA (i kontrast) så har jag redan tröttnat, sämsta expansionen hittills. Min gubbe har redan 355-370 gear efter typ 2 veckor (och då questade jag i en). Det regnar nämligen purples över en om man, hör och häpna, AFKar i ett antal Warfronts? Förstår inte vad 2-3 års utvecklingstid använts till. Men det spelar ingen roll, BFA suger och CLASSIC kommer äga. Heja vanilj!

Pansarknekt

Bästa me äldre wow var att man kunde tuna sin nisse till vad man vill. Idag känns ens gubbar v äldigt carbon-copy. Ska bli spännande att se hur dom gjort och avvägt designbesult.


signatur

Ooooh the drama!

12
Skriv svar