Uppgift: Red Dead Redemption 2 blir 105 GB stort – minst

Medlem

Dagens spel på skiva brukar innebära att på själva skivan ligger en liten installationsfil samt ett kopieringsskydd. Skivan exekverar installationsfilen och allt installeras från nätet precis som att man köpte det online. Optiska enheten är för slö för att kunna streama så stora spel live nämligen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Avstängd
Skrivet av b0ne:

Dagens spel på skiva brukar innebära att på själva skivan ligger en liten installationsfil samt ett kopieringsskydd. Skivan exekverar installationsfilen och allt installeras från nätet precis som att man köpte det online. Optiska enheten är för slö för att kunna streama så stora spel live nämligen.

Detta stämmer delvis för PC releaser men inte alltid för konsoller.

Playstation 4 har en Zlib decoder inbyggd i hårdvaran för att kunna packa upp och installera spelet medans du spelar. Det krävs inte internet uppkoppling för detta.

Medlem
Skrivet av Rion:

Kan inte finna någon information som säger att Blu-ray spelaren i en Ps4 inte stödjer BDXL. Skulle bli förvånad om så var fallet då BDXL släpptes 2010.

Men du kanske tänker på Ultra HD Blu-ray?
Det stämmer däremot.

Jag tänkte på vanlig bluray med min gissning på 40GB. Jag vet att det finns andra sorter, men jag har ingen koll på vad som stöds då det inte är något jag bryr mig om direkt

Min kommentar var enbart för att gnälla på personens användande av "gb".


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Mja, jag skulle vilja föreslå 74655 gamla hederliga och pålitliga 3 1⁄2-tumsdisketter.

Vid optimala förhållanden vid dataöverföringen så skulle det ta ca 28 dygn att ladda in allt.

Kanske kan tyckas lite långt, men det är ju en viss feeling med gamla goa floppies, det blir en särskild karaktär i datan.

#DETVARBÄTTREFÖRR

Medlem

@Dunder: Jag uppskattade iaf ditt gnäll och din omvandling till TB


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Rion:

Där ser man. Det börjar kanske bli dags att uppgradera SATA-gränssnittet & byta ut diskarna till SSD. Annars kan man ju köra USB istället för SATA.

Medlem

Min spontana reaktion.

Fysiska formatet har fortfarande sin plats, tar evigheter att ladda ner för många.

2 TB HDD borde vara standard på konsoler idag. Min Xbox och PS/4 är proppfulla och jag får avinstallera saker hela tiden eftersom jag bara har 1 TB på vardera konsol.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Men jag gissar på att de inte stöds av dagens konsoler?

Xbox One S/X stöder BDXL då dessa har UHD-spelare, men det är möjligt att PS4 och PS4 Pro saknar stöd för BDXL då de även saknar stöd för UHD.

Medlem

Kan vi inte styra tråden till att prata om vad dessa 105GB INNEHÅLLER istället?

Hur stor tror ni kartan blir?
Äts allt upp av större antal polygoner och fetare texturer?

Medlem

Synd att det är så svårt att fatta vad de upptagna gigabyten på ps4:an utgörs av. Varenda gång det ska rensas sitter man där och kollar meny efter meny i desperation.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Kan vi inte styra tråden till att prata om vad dessa 105GB INNEHÅLLER istället?

Hur stor tror ni kartan blir?
Äts allt upp av större antal polygoner och fetare texturer?

Så hade varit fallet om det varit ett PC-lir! Vad jag förstått så har inte ens spelet något dedikerat ps4pro mode så det blir inga 4k texturer eller 60+ fps. Jag hoppas det är så pass stort spel bara att det skulle ta typ 200 timmar att spela igenom allt, drömmen!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Inget ovanligt många spel på Xbox som är över 100GB


signatur

AYY LMAO

Redaktör
Skrivet av hest:

Mja, jag skulle vilja föreslå 74655 gamla hederliga och pålitliga 3 1⁄2-tumsdisketter.

Vid optimala förhållanden vid dataöverföringen så skulle det ta ca 28 dygn att ladda in allt.

Kanske kan tyckas lite långt, men det är ju en viss feeling med gamla goa floppies, det blir en särskild karaktär i datan.

#DETVARBÄTTREFÖRR

Jag installerade ett tidigt Photoshop från floppy nån gång i mitten av 90-talet. Det tog ett tag och var inte bättre förr.


signatur
Medlem

Så länge det är spelbart utan download.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Så hade varit fallet om det varit ett PC-lir! Vad jag förstått så har inte ens spelet något dedikerat ps4pro mode så det blir inga 4k texturer eller 60+ fps. Jag hoppas det är så pass stort spel bara att det skulle ta typ 200 timmar att spela igenom allt, drömmen!

Några källor på det?
Hade varit intressant att ta reda på varför isåfall.

Själv ligger jag på ett par tusen timmar i GTAV, men det är iof mest att döda snutar i slowmotion och verkligen leka i sandlådan, är inte ens på slutet i storyn än. RDR2 verkar bli riktigt kul att rollspela i, bara pilbåge/hjort kommer hålla mig snuskigt sysselsatt haha!

Medlem
Skrivet av -=anders=-:

Haha! Lagom där, men kvalitet+kvantitet kostar! Enda jag bryr mig om är PC versionen.

Ja, bra fråga. Kommer vi få en PC - Version?
Någon som vet eller är det topphemligt?

Medlem

Stort! Men vill man emulera hästtestiklar i 4k så antar jag att det krävs en del "svängrum"

Gott man har 1TB disken!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Några källor på det?
Hade varit intressant att ta reda på varför isåfall.

Själv ligger jag på ett par tusen timmar i GTAV, men det är iof mest att döda snutar i slowmotion och verkligen leka i sandlådan, är inte ens på slutet i storyn än. RDR2 verkar bli riktigt kul att rollspela i, bara pilbåge/hjort kommer hålla mig snuskigt sysselsatt haha!

Trodde jag läst det på FZ, men det var bara att det inte kommer bli 60fps. 4k finns däremot


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

30 fps känns lite som en dealbreaker här....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Min PS4 Pro är redo, jag är redo.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Trodde jag läst det på FZ, men det var bara att det inte kommer bli 60fps. 4k finns däremot

Jaha, men dåså!

Kör ju Pro å blev lite orolig. Tycker 30 bilder per sekund är helt ok på konsol, iallafall äventyrspelen.

Medlem

Usch!Men bra ska städa ssd hårddisken.

Medlem

Ni som läst på, är 2:an open world så man inte orkar, eller finns det en röd tråd? Eller är det bara PANG! här är den öppna världen, massa markers, fullt med uppdrag som inte är sammanflätade, samla hösäckar, gå dit, gå hit? Är det likt GTA spelen?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Ni som läst på, är 2:an open world så man inte orkar, eller finns det en röd tråd? Eller är det bara PANG! här är den öppna världen, massa markers, fullt med uppdrag som inte är sammanflätade, samla hösäckar, gå dit, gå hit? Är det likt GTA spelen?

Gissar att det är ungefär som ettan, dvs det finns en main story som lär vara rätt grym. Sen är det en öppen värld, ja. Gillar du inte open world så håll dig till main story.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Där ser man. Det börjar kanske bli dags att uppgradera SATA-gränssnittet & byta ut diskarna till SSD. Annars kan man ju köra USB istället för SATA.

Det är knappast gränssnittet som är problemet. En hårddisk är på tok för slö för att det skall bli ett bekymmer.
Kan tänka mig att belastningen från operativsystemet med bakgrundstjänster etc drar ner prestandan på den interna. En 4 TB borde även ha mer cache.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Ibland känns det som utvecklarna gör spelen obscent stora bara för att djävlas...

Medlem
Skrivet av Barak:

Det är knappast gränssnittet som är problemet. En hårddisk är på tok för slö för att det skall bli ett bekymmer.
Kan tänka mig att belastningen från operativsystemet med bakgrundstjänster etc drar ner prestandan på den interna. En 4 TB borde även ha mer cache.

Jo detta är förmodligen en förklaring. Jag tycker det verkar konstigt att en extern ska vara snabbare. Diskarna är ju av samma hastighet om man har en av samma sort (flaskhals). Men jag tror inte att man märker större skillnad på en extern eller intern utan att använda sig av mätinstrument.

Medlem
Skrivet av takaii:

Undrar hur stor nedladdningen blir om man köper på Skiva.

Vet till pc så är skivan ofta en dummy (följer med endast en installer av t.ex steam, orgin eller uplay oftast).

Sen kan skivan ha någon form av aktivering så spelet laddas ner från nätet.

Men spelet får troligen inte plats på en skiva, så antigen får man flera skivor eller bara aktiverar så man slipper skivan när man spelar (blue ray skivor med över 100GB är dyrt).

Medlem
Skrivet av Rion:

Kan inte finna någon information som säger att Blu-ray spelaren i en Ps4 inte stödjer BDXL. Skulle bli förvånad om så var fallet då BDXL släpptes 2010.

Men du kanske tänker på Ultra HD Blu-ray?
Det stämmer däremot.

Ultra HD blu-ray fungerar på de nyare Xbox one modellerna (ONE S och ONE X) Däremot har sony valt att snåla in på det stödet, säkert pga de vill sälja sina egna Ultra hd blu-ray spelare lär ju inte vara en speciellt dyr teknik.

12
Skriv svar