Quake - Officiella ambassadörs tråden

Quake-konnässsör
Quake - Officiella ambassadörs tråden

En tidigare medlem och @Almblad fick den roliga uppgiften att vara ambassadörer för en spel som vi båda tycker om och håller kärt, Quake. I denna tråd kommer vi sammanställa alla spel i Quake serien, från Quake 1 (1996) till Quake Champion (2018), hela 22 år av spelhistoria. Vi kommer tillsammans försöka hålla koll på turneringar, uppdateringar, intressanta artiklar, helt enkelt allt om Quake.

Ifall ni skulle hitta några felaktigheter eller länkar som inte fungerar får ni gärna kontakta oss så vi kan rätta till det.

Vi jobbar fortfarande på Quake 4 och Quake Wars, så dessa komma ut lite senare.

Vi finns kontaktbara på Discord och i detta forum ifall någon skulle ha frågor gällande Quake.

Quake-konnässsör

Quake

Quake är ett förstapersonsskjutare (FPS) och första spelet i Quake serien utvecklat av id Software och utgivet av GT Interactive (Atari Inc.). Quake utvecklades i första hand inte som ett förstapersonsskjutare, utan istället skulle vara ett 3D RPG spel med en verklig inspirerande värld, men ideen skrotades 1992 och id Software fortsatte med Doom 2, för att sedan ta upp Quake igen och göra den till ett förstapersonsskjutare ihop med deras första 3D motor. Quake är efterträdaren till id Software populära titel Doom. Quake släpptes den 22:a Juni 1996, och byggdes på samma teknologi och spelmekanik som id Softwares tidigare spel som Wolfenstein och Doom. Motorn, Quake Engine, erbjöd realtidsrendering i 3D och hade en tidig support för 3D acceleration via OpenGL.

Quake och QuakeWorlds källkod släpptes under GPL den 21:a december 1999.

Gameplay

Spelmekaniken i singleplayer kampanjen är att du ska försöka hitta utgången och med hjälp av vapen besegra fienderna som finns på kartan. Men det är inte enbart fiender av ett varierat utbud som står som dina enda hinder, låsta dörrar, fällor och enklare pussel blockar din framgång.Vanligtvist så finns det nycklar som låser upp dörrar och knappar som löser problemet med diverse fällor. Kampanjen är uppdelat i fyra olika episoder med cirka sju till åtta nivåer till varje episod, plus en hemlig nivå till varje episode. Innan man väljer episod har man också valmöjligheten att välja svårighetsgrad, Easy, Normal, Hard eller Nightmare. När man väl hade klarat av en episod så förflyttades spelkaraktären tillbaka till huben så man kunde välja nästa episode som man ville spela. Vapnen som man har tillgång i sin arsenal är Shotgun, Double-Barrelled Shotgun, Nailgun, Super Nailgun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Thunderbolt.

Något som var unikt för Quake var att man kunde bunny-hoppa / strafe-hoppa för att kunna röra sig snabbare framåt och för att komma åt plattformar som man normalt inte kunde komma åt. När man hoppade runt så hade man också en viss kontroll i luften och kunde styra år vardera håll, något som sedan behärskades av många. Begreppet rocketjump gjorde det också enklare för spelare att komma åt plattformar som var annars otillgängliga, och som även gjorde att ungdomar på den tiden gick runt i skolan och lekte Quake med sin skolböcker (självkritik).

Handling

I kampanjen till Quake så spelar man som protagonisten känd som Ranger, och som är med i de flesta av spelen i Quake-serien, för att stoppa en fiende med kodnamnet “Quake”. Staten har hållit på att forska på en teleporteringsteknologi kallad “Slipgate”, och Quake har lyckats kopplat ihop “Slipgate” med deras egen teleportingsteknologi för att kunna sända in dödspatruller till den mänskliga dimensionen för att testa människornas stridsegenskaper. Ranger är den enda överlevande soldat från “Operation Counterstrike”, som måste kämpa sig igenom fyra området som har blivit översvämmade med fiender. I varje område (episode) finns det en runa och dessa runor fungerar som en del av en nyckel för att kunna öppna dörren till sista bossen och stoppa invasionen av jorden. Den sista bossen är kallad Shub-Niggurath, om inte inspirerad, direkt tagen från H.P. Lovecraft böcker om Chtulhu Mythos.

Miljöerna varierar från medeltida slott och lava fyllda grottor till en mera framtid sci-fiction miljöer. Det är svårt att inte missa att det har tagits mycket inspiration från H.P. Lovecraft när de gjorde detta spel, då det finns bossar och banor som har anknytningar till hans verk. Banor som Vaults of Zin och The Nameless City för att nämna några.

Jag skulle göra mig till åtlöje om jag inte nämnde några av de ikoniska fienderna som finns med i kampanjen, då en av fienderna ligger Fragzone varmt om hjärtat. Det finns 16 fiende typer med i Quake, men Shamblern är den som viktigast. Vit päls, stor mun fylld med sylvassa tänder, blod över hela pälsen, skarpa klor och glömde jag säga att den yeti liknande varelsen också skjuter ut blixtrar ur sina händer? Den här varelsen höll i FragZone loggan i några år och höll den säker, så kanske lite kärlek innehar den?

Bild: Shambler

Något som kan vara värt att nämna är att musiken till spelet är gjort av Nine Inch Nail, dock finns inte musiken med i versionen som kan köpas från Steam eller GOG.

Multiplayer

Man kan spela med varandra i co-op och spela igenom hela singleplayer kampanjen eller spela mot varande i arena uppbyggda kartor. När man spelar mot varandra gäller det att försöka ha kontroll över vissa delar av kartan som Mega-Health, Armor och de olika vapnen som finns utplacerade. De olika spellägen som finns är Free for All (FFA), Duel (1on1) eller Team Deathmatch (TDM), där dueller är mest aktiva än idag. Vare det gäller FFA, 1on1 eller TDM så gäller det att få mer poäng än motståndaren genom att döda (fraga) de andra spelarna. Vapnen som majoriteten använder är Grenade Launcher (GL), Rocket Launcher (RL) och Thunderbol (LG), därför det är väldigt obalanserat mellan vapen skadorna. Grenade Launcher används för att tvinga motståndarna att inte gå en viss väg, Rocker Launcher och Thunderbolt används vid attack. Thunderbolt kan döda en motståndare med full hälsa och armor på någon sekund, om alla skott träffar förstås.

En rolig fakta är att ett verktyg som man använde för att söka efter olika servera, QuakeSpy, utvecklades och formade GameSpy som jag tror de flesta i det äldre gardet har använt på ett eller annat sätt.

Med hjälp av deras erfarenhet av Doom multiplayer så finslipades multiplayer deathmatch till Quake. Spelandet på internet blev mera populärt med QuakeWorld uppdateringen som kom senare samma år, som förbättrade och erbjöd spelare med 33.6k / 56k modem bättre responstid vida UDP support. Sista uppdateringen som kom till QuakeWorld var 21 december 1998. Quakeworld har beskrivits av IGN som det första populära online FPS spelet, och var ett av de första spelen som räknades som en elektronisk sport. FZ har delat med sig av FragFest -96 som hölls i Stockholm där det samlades 50 av de bästa spelarna från den tiden, spelare som DOOMer, Xenon, oKKun och Totte för att nämna några.

- LocKtar vs dirtbox, QuakeCon 2017 QuakeWorld 1v1 grand-final

Expansioner

Quake Mission Pack No:1: Scourge of Armagon, presenterade en fortsättning på kampanjen och tre nya episoder som var uppdelade i 17 olika nya banor. Expansionen introducerade också roterande strukturer och förstörbara väggar. Tre nya fiende typer (Centrouid, Gremlins, Goblin) och tre nya vapen (Mjolnir, Laser Cannon, Proximity Mine Launcher)

Quake Mission Pack No:2: Dissolution of Eternity, var den andra officiella expansionen som släpptes den 31 mars 1997 och utvecklades av Rogue Entertainment och presenterades med två nya episoder som var uppdelat i 15 nya banor. Åtta nya fiende typer (Electic Eels, Phantom Swordsmen, Milti-Grenade Ogres, Hell Spawn, Wraths, Guardians, Mummies och statyer som kom till liv), fyra nya bossar och istället för att ge spelaren nya vapen så introducerades det fyra nya ammotyper. Dessa ammotyper var Lava Nails (för Nailgun), Cluster Grenades (för Grenade Launcher), raketer som spred sig i en horisontal linje (Rocket Launcher) och Plasma Cells (Thunderbolt). Det introducerades också en Grappling Hook för att ta sig snabbare runt på kartorna.

Mods

Den första stora modden som släpptes till Quake var Team Fortress, samma utvecklare som gjorde Team Fortress till Half-Life 1. Team Fortress bestod av CTF där man skulle ta motståndarens flagga och ta den till sin egen flagga. Det som var nytt i denna mod var att man kunde välja olika klasser som skapade en ny nivå i spelmekaniken, då klasserna hade olika vapen, olika mycket hälsa och armor och hade speciella egenskaper.

Två andra populära moddar var Threewave Capture the Flag (CTF) och Rocket Arena (RA). Till CTF så kom det nya banor, power-ups, texturer och användningen av Grappling Hook. Två lag (Rött och Blått) tävlade om att ta flaggan till sin egen för att göra poäng. I vissa banor kunde det till och med vara fyra lag (Rött, Blått, Grönt och Gult) och det blev en salig röra på kartorna. Rocket Arena ställdes alla mot alla i korta rundor, och den person som överlevde till sist fick poäng. Istället för att hålla koll på vart alla var och anstränga sig att hämta armor och vapen så lades det mera energi från spelarna att sikta och försöka att undvika inkommande raketer.

Quake idag?

Quake kanske inte spelas lika mycket idag som det gjordes för 20 år sedan, men spelet har fortfarande en spelarbas och serverar finns rätt så många av. Via QuakeWorld.nu så kommer man åt spelarna ifall man skulle vara intresserad av att börja spela Quake. Är ni intresserade av Quake så stöd id Software och köp spelet på Steam eller Good Old Games (GOG).

Quake (1) tävlingar anordnas ihop med QuakeCon med jämna mellanrum.

En stor turnering som planeras på QuakeWorld.nu just nu och kommer hållas i oktober 2018, QuakeWorld Allstars 4on4 Showmatch.

Quake är också ett spel som det görs speedruns på, och rekordet ligger på 11 minuter och 57 sekunder som spelades in den 3:e augusti 2017 av jukebox (Swe).

Hemsidor som kan vara intressanta
QuakeWorld.nu - Huvudcentralen för folk som är intresserade av Quake.
QuakeWorld Wiki - Allt du behöver veta om QuakeWorld. Guider till hur man installerar, tips för hur du spelar, turneringar, demos etc.
ezQuake - en modernare QuakeWorld klient som göra Quakeworld enklare och spela online.
nQuake - en samling av saker som man kan behöva, Quake Shareware, ezQuake, nya texturer, bättre valmöjligheter för multiplayer. Finns även nQuakeServer ifall man skulle vilja starta upp en egen server, originalspelet behövs.
QuakeWorld GFX - En samling av texturer, modeller, banor, HUD, etc.
QuakeSpasm- En mod anpassad för Singleplayer som ger stöd för 64-bit CPU, spela upp din egen musik, nya ljuddrivrutiner, grafiska fixar och lite buggfixar.
QuakeServers - En extern serverlista utanför spelet.

Inaktiv
Quake 2

Quake 2 är ett datorspel i förstapersonsskjutargenren utvecklat av id Software och utgivet av Activision 9 december 1997. Spelet är en fristående uppföljare till Quake och är mer inriktad på en rikare ensamspelarupplevelse än föregångaren. Quake-motorn har genomgått en rad förändringar; bland annat erbjuds nu färgat ljus, större banor, stöd för mer högupplösta texturer. Spelet var också ett av de första med stöd för 3D-grafikkort.

Spelmotorn är släppt som fri programvara licensierad under GPL. Därav ett gäng av olika stöd, opengl, direct3d, 3dfx, R1Q2 m.fl

Gameplay

Spelet är ett förstapersonsskjutarspel (FPS) där bildskärmen motsvarar spelfigurens synfält. Spelet är likt det som presenteras i dess föregångare Quake, i termer av rörelse och kontroll. Spelet behåller fyra av Quakes vapen (Shotgun, Super Shotgun, Grenade Launcher och Rocket Launcher), men samtliga är lite omgjorda till utseende. De nya vapnen i spelet är Blaster, Machine Gun, Chain Gun, Hyperblaster, Railgun och BFG10K.

Handling

Quake II utspelar sig i en science fiction-miljö. Stämningen i spelet är mer futuristisk än den i Quake, vilket reflekteras i banorna, fienderna och vapnen. I singleplayer-läge kämpar spelaren, vid namn Bitterman, mot en utomjordisk ras kallad "Strogg", som har attackerat Jorden vid flera tillfällen. De flesta av de övriga soldaterna fångas eller dödas nästan så snart de kommer in i planetens atmosfär, vilket framgår i spelets intro. Nu har mänsklighetens ledare bestämt sig för att invadera Stroggs hemplanet för att krossa hotet en gång för alla.

Mission Packs - Singel Player

Multiplayer

Multiplayer-läget i spelet bygger mycket på sin föregångare Quake. Det kan spelas som Deathmatch, eller som en 1 vs 1 match som användes i officiella turneringar. Spelet kan även spelas i Capture the flag-läge (CTF). Som i Quake är det möjligt att ändra så motspelarens spelare inte är identisk. I Quake kunde man bara ändra färg på spelarens uniform, men i uppföljaren tillkom ett urval av tre olika spelarmodeller: en manlig marin, en kvinnlig marin och en manlig Cyborg. De olika modellerna utmärker sig förutom utseendemässigt, även genom tal och ljudeffekter, exempelvis genom fysisk ansträngning och vid skada. I Quake 2 har det dessutom varit väldigt vanligt med brightskins, dvs att man färglägger hela modellen av en och samma färg, detta tack vare att möjligheten att påverka väldigt mycket modeller och skins via pakediteringsverktyg. Att få möjligheten att skapa sitt skräddarsydda Quake 2 och kunna dubbelhoppa över hinder för att flytta sig framåt snabbare har varit en av flera anledningar till att Quake 2 blev så populärt, faktum är att det va det mest spelade onlinespelet år 1998.

Vad gäller då idag om jag vill spela Quake 2?

För det första. Gillar du ditt Quake så köper du det! (Verkar som om soundtracket inte medföljer på steam). Men det är inte nödvändigt för att kunna spela det online, och jag skall förklara varför. För att kunna spela de multiplayer så behövs det följande saker:

  1. Quake II 3.14 Demo

  2. Quake II 3.20 Point Release (+CTF)

  3. Q2PRO Enhanced Quake II Client (Finns andra clienter, så som R1Q2 eller dylikt)

Vill man installera en paketerad version för att underlätta installationen så finns det tillgängligt Här
Är det oklart vad som menas så finns det ytterligare en liten förklaring på hur man kommer igång på Quake2.se finns även lite information om mötesplats för Quakers 2 inom och utanför europa, samt spelservrar över hela världen

De mest spelade modsen

Bortsett från Deathmatch, där de flesta kategorierna ingår som vi är vana vid (duel, 2v2, 4v4, ffa osv) så finns det även andra mods som har spelats flitigt under alla åren. (Numera Opentdm som är open source förbättrad mod för deathmatch)

Rocket Arena, likt deathmatch är det alla mot alla men alla startar med identiska vapen, ammunition, hälsa och armor. Alla resurser är borttagna från kartorna. Det ligger mera fokus på att förbättra sina färdigheter till att fraga.

Capture The Flag (CTF) där man vanligtvis är två lag som tävlar om att ta motståndarens flagga som kan hittas i dennes bas, och sedan föra flaggan till den egna basen. Oftast sker det under förutsättningen att den egna flaggan skall vara kvar i basen. Om en fiende neutraliserar flagginnehavaren och sedan rör vid flaggan så kommer den att återföras till fiendens bas.

Jump Är en populär mod där Quake 2's "dubbelhopp" används väldigt frekvent för att komma över basala hinder.

Lithium
Litium är en server-sida modifiering för Quake 2 skapad av Matt "WhiteFang" Ayres och släpptes som öppen källkod i januari 2010. Quake 2 Lithium är en av de snabbaste modden som någonsin släpptes med unik känsla, inklusive en off-hand gripkrok och runor (power-ups).

Action Action Quake 2 är i huvudsak en version av deathmatch och team dödsmatch där de flesta klassiska elementen har modifierats i viss mån. Skador på extremiteter som ett skott mot benet med vapen kommer att orsaka skador och blödningar, tillsammans med förlamning av spelarens rörelse tills de förbinder sig. Ursprungligen släpptes 1998 och spelas än idag.

Det finns givetvis en uppsjö med spelade mods igenom tiderna och vill man ta reda på vilka så surfa in på: moddb.com/

Pågående ligor

EDL #16 startar om ett litet tag, läs de senaste nyheterna för mer information.

Q2 hängouts

Discord - Q2scene
Tastyspleen - känd kommentator och community för de flesta Quake-titlarna
Quake Legacy - Trevligt folk från alla delar av världen, och det handlar om Quake

Andra nyttiga sajter för nerladdning eller information

Quake2.com
Quake2.se
Q2scene.net (EU)
Tastyspleen.net (USA)
Q2servers.com
Q2 Pro client/server
R1Q2 anticheat och client ink diverse andra kända clienter
Quake 2 moddar
Alla tänkbara filer relaterat till Quake 2 (tastyspleen)
Mer filer relaterat till Quake 2 (Quake2.se)
Videoarkiv på Quake 2 frags på många spelare
Quake Gaming Youtube Channel

Servrar att spela på

Svenska servrar
Övriga servar världen om

Visst gillar vi alla speedruns? Och här har vi två.

Några få highlights av spelare som har haft stor inverkan i Quake 2 scenen - (Det finns många fler men tyvärr alldeles för många för att räkna upp här.)

PURRI - egen fragvideo
Damiah - taget ur EDL #4
David - egen fragvideo
David vs pthy, QuakeCon 2017 Quake II 20th Anniversary final

Quake-konnässsör

Quake III Arena

Quake 3 Arena är ett datorspel i förstapersonsskjutargenren utvecklat av id Software och utgivet av Activision den 2:a december 1999. Spelet, likt Quake 2, är fristående från tidigare spel i Quake serien. ID Software gjorde Quake III Arena lite annorlunda än tidigare spelen i serien då utvecklarna tog bort singleplayer kampanjen och satsade mera energi på multiplayer delen av spelet. Spelmotorn, id Tech 3, är en vidareutveckling på samma motor som användes till Quake 2, men till skillnad mot konkurrenterna krävde motorn ett grafikkort med OpenGL. Tidigt i mars under år 1999 råkade ATI läcka en bit av spelet och id Software försökte rädda sig själva genom att släppa ut en beta version av spelet som fick namnet Quake 3 Arena Test (Q3ATest), den 24:e april 1999. Banorna som ingick i betan var q3dm7, q3dm17 (aka. Longest Yard) och q3tourney2.

Spelmotorn är släppt som fri programvara licensierad under GPL.

Gameplay

Quake 3 Arena spelas genom förstapersonsperspektiv, och spelas på arena liknande banor. Med hjälp av vapen och olika power-ups ska man fraga så många som möjligt under en utsatt tid eller upp till en viss gräns. Några av vapnen som finns med i Quake 3 Arena har setts i tidigare spel, men lite små ändringar för att balansera vapnen hade gjorts. Gauntltet, Machine Gun, Shotgun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lightning Gun, Railgun, Plasma Gun och BFG10K var vapnen som fanns med i Quake 3 Arena vid släpp. Vapnen är balanserade på ett sådan sätt att det är rekommenderat att byta vapen i olika situationer under matcher. Via konsolen i spelet kunde man också delvis påverka grafiken så att det blir lättare och se fienderna, men kunde även komma åt andra funktioner på ett enkelt sätt.

Handling

id Software satsade mer på multiplayer i Quake 3 Arena så handlingen i spelet är väldigt simpelt. En ras som heter Vadrigar håller på att samla ihop de bästa krigarna genom tiderna för att slåss mot varandra för deras egna nöje, ett form av gladiatorspel. Singleplayer delen i Quake 3 är gjort att man spelar mot bottar genom olika nivåer där svårigheten ökar successivt vid varje nivå (tier), där Crash (Tier 0) är den lättaste och Xaero (Tier 7) är den svåraste. Bottarnas AI har fem olika svårigheter som man själv kunde ställa in ifall man ville ha en större utmaning, varje bott hade också ett unikt beteende som gjorde att de använde olika vapen och betedde sig annorlunda på banorna.

Multiplayer

Quake 3 hade flera spellägen vid släppet, Free for All (FFA), Team Deathmatch (TDM), Tournament (1on1) och Capture the Flag (CTF). I Free for All är det alla mot alla och gäller att få mest frags för att vinna matchen, och normalt är respawn tiderna betydligt kortare på vapen än i andra spellägen. I Team Deathmatch är man normalt fyra mot fyra (4on4) och under 20 minuter ska man få så mycket frag som möjligt. I Team Deathmatch gäller det att försöka ha så mycket kontroll på banan som möjligt vad de gäller vapen och power-ups. Varannan minut spawnar det in en Quad som alla normalt sätt brukar slåss om, då denna power-up som vara i 30 sekunder och ökar skadan på alla vapen med gånger tre. I Tournament (1on1) så gäller det samma sak att försöka ha kontroll över banan, Quad och liknande power-ups är vanligtvis borttaget för att lägga mera energi på spelarnas färdigheter med alla vapen och vikten läggs på att ha kontroll på armor och mega-health. I CTF gäller det att ta motståndarens flagga och föra den till sin egen flagga, och ens egen flagga har blivit tagen så gäller det att ta tillbaka så fort som möjligt innan man dör.

Utbudet på spelbara karaktärer har ökat lite mellan Quake 2 och Quake 3 och totalt finns det 32 spelbara karaktärer, därav ser vi några karaktärer från tidigare spel som id Software har gjord. Doom guy från Doom, Ranger från Quake 1 och Bitterman från Quake 2. När man spelade var det viktigt att höra vart fienden var och man kunde även höra skillnad på 100, 75, 50 och 25 i hälsa, då karaktärerna lät olika när de tog skada. Man kunde göra att alla motståndare hade samma modell och man kunde ändra färgerna på vissa delar av modellerna, detta blev standard senare i Quake 3 scenen.

- Cooller vs CZM - ESWC 2005 Quake3 Grand Final

Mods
Det har kommit väldigt många olika mods till Quake 3 som spelades flitigt, och några av dem är.

Rocket Arena 3, likt deathmatch är det alla mot alla men alla startar med identiska vapen, ammunition, hälsa och armor. Alla resurser är borttagna från kartorna. Det ligger mera fokus på att förbättra sina färdigheter till att fraga. Clan Arena är också en populärt spelläge som härstammar från Rocket Arena, där man köra i lag mot varandra på samma sätt.
OSP ( Orange Smoothie Productions) - gjordes med tanke för tävlingar.
DeFRAG, mod som var anpassad för trickjumping och öka sina färdigheter i rör karaktärerna.
CPMA (Challenge ProMode Arena) används för officiella tävlingar inom CPL (Cyberathlete Professional League) inkluderande alternativ gameplay, inkluderande air-control, ombalansering av vapen, snabbare byte av vapen och nya hopp tekniker.

Video: Destiny (CPM DeFRaG Movie)

Expansioner

Quake 3: Team Arena, släpptes 26:e januari 2001. Expansionen fokuserar mycket på lagsamarbete, inkluderade nya banor och vapen (Chaingun, Nailgun och Prox Launcher). Expansionen togs emot av dålig kritik, då det var innehåll som var moddare redan hade lagt in till Quake 3.

Quake 3 Arena idag?

Quake 3 Arena har sedan några år tillbaka släpps i en ny ”utgåva” i namn av Quake Live. Quake Live släpptes 6:e augusti 2010 som en full version av Quake 3: Gold (Quake 3 + Team Arena Expansionen) och gick att spela enbart via webbläsaren gratis. Men från och med 27:e oktober 2015 var man tvungen och betala en liten summa pengar för spelet. Spellägen som ingår i Quake Live är, Free for All, Instagib, Duel, Race, Team Deathmatch, Clan Arena, Capture the Flag, InstaCTF, 1-Flag CTF, Harvester, Freeze Tag, Domination, Attack & Defend, Red Rover. Det finns över 100 olika banor som både är från id Software och från community.

Tävlingar
Då spelarbasen har blivit mindre och mindre har tävlingarna blivit mer och mer sporadiska. QuakeCon och 125fps anordnar fortfarande professionella tävlingar.

Quake Live: QuakeCon 2018 - Grand Final: cYpheR (POV) vs DaHanG - Aerowalk

Är ni intresserade av Quake 3 Arena kan det vara värt att köpa, och skulle rekommendera att man köper Quake Live versionen. Inga övriga moddar behövs för att kunna spela Quake Live..

Hemsidor som kan vara värda att hålla ett öga på
https://www.quakelive.com/
http://www.esreality.com/
https://ioquake3.org/
https://www.quakelive.com/
https://www.plusforward.net/
https://liquipedia.net/quake/
http://125fps.com/en/

Quake-konnässsör

Quake 4

Quake 4 informationen är under konstruktion

Quake-konnässsör

Quake Wars: Enemy Territory

Quake Wars: Enemy Territory informationen är under konstruktion

Inaktiv
Quake Champions

Det nya tillskottet i serien som är primärt fokuserat på multiplayer, spelet presenterades första gången i en teaser på E3 2016. Quake Champions släpttes senare som Early Access på Steam i augusti 2017. Spelet är uppdaterat med en lång rad nya funktioner och åtgärder sedan releasen, men är fortfarande i Early Access. Spelet är gratis och du har möjligheten att låta det förbli så, men det går som många andra morderna speltitlar numera köpa en del småsaker ingame för att utöka spelupplevelsen ytterligare, vad detta innebär kommer vi gå in mer på detaljerat nedanför.

Gameplay
Quake Champions är PC excklusivt och är baserat på ungefär samma stil some Quake 3 och Quake Live med en del inspiration från Quake utseendemässigt. Karraktärerna i Quake Champions är precis vad vad namnet säger, det är en stor skara samling av kämpar taget från nya och gamla quaketitlar och även några utanför som man känner igen från Doom och Wolfenstein bland annat.
Varje karaktär har sin speciella egenskap, aktiv och passiv och med hjälp av dessa förmågor skall du försöka utplåna din motståndare.

Idag finns följande speltyper:

Det finns också ett "custom" läge där man kan ställa in matcher utan abilites med frag-timelimit ink vilken karta som skall spelas.

Betalningsmodell
Quake Champions är som sagt gratis att spela, men vill du ha tillgång till alla karaktärer så finns det två alternativ. Antingen köper du ditt actionpack med riktiga pengar, eller så spelar du upp ingamevaluta "favor" för att kunna hyra karaktären under en viss period. Det finns även annan köpa, vilket förvånar väldigt få i dagens läge, mikrotransaktioner för kosmetika/lootlådor m.m. är vardag i spelindustrin och här för att stanna uppenbarligen.

Champions
Anarki
B.J. Blazkowicz
Clutch
Death Knight
Doom Slayer
Galena
Keel
Nyx
Ranger
Scalebearer
Slash
Sorlag
Strogg & Peeker
Visor

Vapen
Starting

Machine Gun
Shotgun
Nailgun

Pickup

Heavy Machine Gun
Super Shotgun
Super Nailgun
Tri-bolt
Rocket Launcher
Lightning Gun
Railgun

Maps
Blood Covenant
Blood Run
Burial Chamber
Church of Azathoth
Corrupted Keep
Lockbox
The Longest Yard
The Molten Falls
Ruins of Sarnath
Tempest Shrine
Vale of Pnath

Quake Champions och E-Sport
Det pågår ständigt turneringar och större evenemang
All information hittar ni på
: quake.bethesda.net - Esports

Vill man även jämföra stats vid rankade matcher så finns det här: PLAYER STATS

Kända gamers eller ligakommentatorer inom eliten som kan vara värt att följa och bli inspirerade av
COOLLERZ
icTOXIC
DaHang
rapha
clawz
cypher
Quake.com
Quakecon
TastyspleenTV

Bra ställen att integrera med människor som spelar Quake i alla dess former:
Discord - Q2scene
Discord - TastyspleenTV
Discord - Quake Legacy
Discord - Quakecon

Nyttolänkar där du finner mer information, videos och kommande nyheter:
Quake.com
Quakechampions.se (Quake Gaming Youtube Channel)
Twitter - Quake.com
Steam - Quake Champions News

Avslutar denna tråd med en svensk spelare som vi troligtvis får se på PGL i oktober.

Quake-konnässsör

Projekt och Information om pågående eller kommande turneringar

Turneringar - QuakeWorld

QuakeWorld Duel Showdown 2018 (2018-11-04 – 2018-11-25) *Spelat klart*

Det är inte ofta man ser prispengar inom Quake 1 nuförtiden med ibland så görs det försök att samla ihop en summa pengar och låta spelare tävla om det. Lordlame (Irland) och bps (Sverige) håller på att sätta ihop en duelltävling och söker donationer till prispotten, deras mål är 5000€.

Det är både professionella- och vardagsspelare som får vara med i tävlingen, då det är uppdelat i två olika ligor och delar 50/50 på hela prissumman och uppdelningen på placeringarna är enligt följande.

  • 1:a plats: 25%

  • 2:a plats: 15%

  • 3:e plats: 6%

  • 4;e plats: 4%

Vardagsligan är mellan 4:e – 11:e november och den professionellaligan spelas mellan den 18:e -25:e november. Ligorna är öppen för alla inom Europa som är sugna på att spela Quake.

Jehar och Andeh kommer sända detta på deras Twitchkanal Tasty Spleen TV. Matcher från förra årets tävling går att se på deras Youtube kanal, ifall man nu skulle vilja se.

Sista anmälningsdatumet är den 3:e november kl 23:59 (CEST).

Tävlingsregler (några av dem)

  • Single-elimination: Förlorar du en match, är du utslagen. (Tredje plats spelas det om)

  • Tillåtna klienter: ezQuake (2.1.x, 2.2.x, 3.0.x, 3.1.x), FodQuake (0.2, 0.3, 0.4), FTEQW(1.00)

  • Bäst av 5 matcher

  • Tidsgräns: 10 minuter

  • Övertid: 3 minuter

  • Tillåtna kartor: dm2, dm4, dm6, aerowalk, ztndm3, bravado, skull

Hela listan över tävlingsreglerna finns att läsa på följande adress:
2018 QW Duel Showdown Rules

Intressantalänkar:
2018 QW Duel Showdown
Tasty Spleen TV - Youtube
Tasty Spleen TV - Twitch

Resultat av tävlingen

Thunderdome Season 10 - 1on1 - Slutspelen är fortfarande i spel

Thunderdome säsong 10 drar snart igång! Totalt är det 82 spelare från 22 olika länder som är med och tävlar.

Thunderdome Season 10 - Hemsida

Sex stycken divisioner i Europa, 2 divisioner i USA och 2 divisioner i Australien. Tävlingen är anpassad från nybörjare till professionella spelare.

  • Open Division: Tidigare Div0, öppen för alla spelare oberoende på erfarenhet.

  • Pro: Erfarna spelare med hög erfarenhet.

  • Regular High: Typisk Quake spelare med erfarenhet.

  • Regular Low: Typsik Quake spelare med mindre erfarenhet.

  • Advanced Rookie: Nya spelare med viss erfarenhet.

  • Rookies: Nya Quake spelare.

Registrerade spelare till Thunderdome säsong 10

Ifall ni är intresserade att skriva upp er och prova lyckat så gör ni det här, Thunderdome Season 10 Signups. Registreringen stänger den 19:e oktober 2018.

Reglerna går att läsa på följande adress, Thunderdome Rules

Resultat:
Thunderdome Season 10: 1. Open Division
Thunderdome Season 10: 2. Pro
Thunderdome Season 10: 3. Regular
Thunderdome Season 10: 4. Advanced Rookies
Thunderdome Season 10: 5. Rookies
Thunderdome Season 10: America
Thunderdome Season 10: Australia

QuakeWorld Allstars 4on4 Showmatch *Spelat klart*

Söndag den 21:a oktober kl 18:00 CET, kommer sändas en 4on4 match på Sidden Death TV (Twitch) där två lag med några av världens bästa QuakeWorld spelare kommer att mötas upp i Team Deathmatch. Lagen kommer att mötas och spela sex kartor, med möjlighet att spela en sjunde ifall det blir oavgjort de första sex matcherna. Kartorna är följande, DM3, Schloss Adler, CMT4, DM2, AN1 och E1M2. Ifall det blir oavgjort spelas även CMT3.

** Uppdatering: Blev framflyttat en timme till 18:00 CET.

Detta är ingen turnering utan en show som spelarna ställer upp för de som vill titta. Matchen kommer att sändas som sagt på Twitch, Sudden Death TV med Andeh (Sudden Death TV) och Jehar (Tasty Spleen). Demo samt röstkommunikationen i båda lagen skall gå att ladda ned för de som är intresserade i efterhand.

Team 1: BOOM - vann 4 av 7 kartor

  • Lagkaptener: bps & Carapace

  • Spelare: bps, Carapace, XantoM, Razor, [DP]BLood_DoG, Nigve

Team 2: 666 - vann 3 av 7 kartor

  • Lagkaptener: Milton & Rikoll

  • Spelare: Milton, Rikoll, RIO, Creature, Grisling, Fix

Team BOOM vann denna Allstars 4on4 Showmatch, med 4 av 7 kartor. Detta var ingen turnering utan för show och alla gick i från matchen som vinnare då de ställde upp med en riktig uppvisning. Det kommer att läggas upp video från matcherna på Youtube med röster från både lagens spelare, kommer länka detta när dessa har lagts upp. Tills vidare kan ni se hela matchen på Tasty Spleens Twitch kanal, vissa restriktioner

QuakeWorld 4v4 All-Stars Showmatch - Twitch (4 timmar, 19 minuter)
1:a Karta: DM3 - 00:34:00 - 00:54:00 (Vinnare: 666 - Frags 202 mot 171)
2:a Karta: Schloss - 01:03:30 - 01:28:30 + 5 min övertid (Vinnare: BOOM - Frags 288 mot 257)
3:e Karta: DM2 - 01:37:29 - 01:57:29 (Vinnare: 666 - Frags 195 mot 181)
4:e karta: AN1 - 02:14:50 - 02:34:50 (Vinnare: BOOM - Frags 203 mot 195)
5:e Karta: E1M2 - 02:41:43 - 03:01:43 (Vinnare: BOOM - Frags 216 mot 212)
6:e Karta: CMT4 - 03:09:11 - 03:28:47 (Vinnare: 666 - Frags 315 mot 152)
7:e Karta: CMT3 - 03:36:43 - 03:56:43 (Vinnare: BOOM - Frags: 215 mot 184)

Eftersnack med Milton och Carapace - 03:57:45 - 04:13:00

Sudden Death TV - TWITCH
Tasty Spleen - TWITCH

Matcherna finns också att se på Meag - Quakeworld Youtube kanal

Playlist för TEAM BOOM (7 matcher)
Playlist för TEAM 666 (7 matcher)

HAMMER-TIME Quake Duel League (6:e januari - 31:a mars)

HAMMER-TIME Hemsida

En ny liga för Quakeworld har startat upp, HAMMER-TIME! Normalt spelar man singel eller double elimination, i singel elimination så åker man ut ur turneringen efter en förlorad match och i double elimination så måste man förlora två matcher för att åka ut (Winner Bracket & Loser Bracket). I denna Quakeworld liga så kör man Round Robin och det betyder att alla möter alla. Vinner man en match får man poäng och i slutet räknas poängen ihop för att se vilka som vinner. Matcherna spelas mellan 6:e januari och håller på till och med 31:a mars, beroende på antal deltagare. Arrangörerna räknar med ett maximalt antal på 13 spelare per grupp. Grupperna är indelade i följande: Rookie, Regular, Advanced, Professional och Veteran.

Registrering görs på HAMMER-TIMEs hemsida, och absolut sista anmälningsdatumet är den 31:a december 2018.

Länk till HAMMER-TIME registreringsida

Round Robin Schedule

Godkända klienter:
ezQuake (2.1.x, 2.2.x, 3.0.x, 3.1.x, 3.2x, 3.5x)
FodQuake (0.2, 0.3, 0.4)
FTEQW (1.00)

Godkända Rulesets:
ezQuake: smackdown, thunderdome or qcon
FodQuake: eql
FTWQW: nqr

Spelinställningar och regler:
Timelimit 10 minutes.
Overtime 3 minutes.
DMM3.
No powerups.
Discharges on.
No fairpacks.
Ktpro spawns (om inte båda spelarna kommer överens om ett annat läge).
sv_maxfps 77.
No berzerk, midair, instagib eller andra ovanliga modes.
Fallbunny on (om inte båda spelarna kommer överens om att spela med detta avstängd).
Spectator är tillåtet från start, men om EN spelare INTE GODKÄNNER spectator MÅSTE man ändra till NO SPECTATORS.
(Detta är för att undvika "ghosting" av spelare)

QTV är tillgängligt för vem som helst som vill titta på matcherna.

Maps:
Varje spelare väljer 3 kartor, och alla 6 kartor (3 för varje spelare) måste spelas.
Kartor: DM2, DM4, DM6, AEROWALK, ZTNDM3, BRAVADO, SKULL, SHIFTER.
(alla 6 kartor måste vara olika, får inte välja en karta igen om den har valts)

Mer regler finns att läsa på HAMMER-TIMEs hemsida

Prissummor:
Som vanligt är det inte lätt att få ihop prissummor till så här äldre spel, och så är det likt i denna turnering. De förlitar sig på att communityn för Quakeworld ska skänka några slantar så de kan få ihop lite prissummor för spelarna.

** Uppdateras kontinuerligt

Inaktiv
Projekt och Information om pågående eller kommande turneringar

Quake 2 klaner och dess spelare

Jag kommer länka till ett Excel-dokument där alla har möjlighet att lägga till information om Quake 2 klaner och vilka spelare de hade, gärna lite information om vem som grundade klanen osv. (så kortfattat som möjligt tack)

Det kommer fyllas på mer ytterligare information framöver.

Tuneringar

Quake 2
Europe Duel League #17 är runt hörnet och kommer inom kort starta, just nu pågår map vote där spelarna skall få bestämma om vilka kartor som kommer köras denna säsongen.

Grupper och kartor klara inför EDL #17

Quake Champions
Quake Open League - Season 6 startar på lördag 13/10 och fortsätter på söndag 14/10.
Grupperna är uppdelade i Elite och Challenger (Elite är s.k Pro´s och Challengers är en grupp av mindre skillade spelare)
Det är två grupper av vardera, dvs Elite Europe och North America, likaså när det kommer till Challengers.
Vill man följa sin favoritspelare så leta reda på dem på twitch, eller håll ett öga på officiella streams via quakeopenleague.com
twitch.tv/quake

Quake Open League Season 6 Playoffs - EU Elite

Quake Open League Season 6 Playoffs - NA Elite

Vill man istället se finalerna direkt så kommer de nedanför.

Quake Open League Season 6 EU Elite Grand Final - COOLLER vs K1LLSEN

Quake Open League Season 6 NA Elite Grand Final - RAPHA vs DOOI

Färdigspelade turneringar nedan denna rad
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mellan 5-7 Oktober pågår PGL men en vinstpott på 50 000 $
Officiell stream för detta vad vi vet ni kommer vara twitch.tv/quake

PGL avslutat och grattis till Rapha som tog hem sin första Duelliga i QC.
http://quake.pglesports.com/playoffs/
Se alla vods i efterhand och live på twitch.tv/quake

Se svensken TOXJQ spela i kvartsfinalen

PQL FINALEN mellan Rapha och COOLLER

** Uppdateras kontinuerligt

Medlem

Hi im new! Jag önskar jag var bättre på Quake, Almblad är bättre än mig och jag gillar det inte. Skaffa en riktig mus kanske hjälper?


signatur

RTX 2080Ti, behöver jag säga mer?

Medlem

Förresten, va hände med Unholy Trinity? Tog dom bort det? Det var juh faktiskt kul att spela.


signatur

RTX 2080Ti, behöver jag säga mer?

Medlem

Det byts varje vecka. Den här veckan är det Team Instagib.

Medlem

I C


signatur

RTX 2080Ti, behöver jag säga mer?

Quake-konnässsör

QuakeWorld Duel Showdown 2018
Tid: 2018-11-04 – 2018-11-25

Quake Champions PGL
Tid: 2018-10-05 - 2018-10-07

Quake 2 Europe Duel League (EDL) #17

125 FPS QUAKELIVE CLASSIC DUEL CUP#18
Tid: 2018-10-01 - 21:00 (EEST) - 2018-10-02 - 00:00 (EEST)
Uppdatering: Startade inte pågrund av för få deltagare i tävlingen, uppskjuten tillsvidare.

Mer information, finns att läsa i @Almblad och @Berlings projektinlägg.

Vi försöker att lägga information om turneringar och andra projekt i de två inläggen efter Quake Champion inlägget, för att på ett sådant sätt försöka samla alla information på första sidan av denna tråd. Detta kanske är ett litet annorlunda sätt att lösa detta problemet på, men vi får se hur det går

Medlem

1000 RUB blir ju ungefär 140 sek ? Skrev du fel där eller brukar prispotten ligga runt den nivån inom Quake e-sport?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Quake-konnässsör

@Kleptoman: Var en spontan tävling (125fps) som folk bidrar pengar till, ibland får de in mer, men oftast inte så mycket Sen är väl pengar inte allt, så länge det bjuder på roliga matcher så är det sak samma.

Som till exempel QuakeWorld Duel Showdown har samlat in cirka 460€ till dagens datum.

Prispotterna i Quake varierar mycket när man kollar mellan Quake 1 till Quake Champion. Prispotterna ligger ju inte ens i närheten av vad man kan få i Dota 2 eller LoL turneringar. Till Quakecon 2018 så låg de totala prissummorna på enligt följande:

  • $25 000 - Quake Champion Duel Showdown

  • $5 000 - Quake Champion Duel BYOC

  • $175 000 - Quake Champion TDM Open

  • $1000 - Quake Champion Sacrifice BYOC

  • $500 - Quake Live Clan Arena 2v2 BYOC

Quake-konnässsör
Medlem

Eftersom man var som mest aktiv under Q3 så kommer man bara ihåg matcher från den tiden.
ProZac, Cooller, Zero4, fatality samt Fox var underhållande att se, Toxic kom väl in på slutet inom 1o1 så har väl inte bidragit till riktigt så många moments.
ProZac var väl inte alltid bäst men mest underhållande runt om en match.

Det jag gilla mest med Q3 var faktiskt landslagen som man körde vilket jag kan sakna i dagens spel i princip.

Medlem
Skrivet av delli:

Eftersom..

Ja tdm var huvudsysslan för de flesta inom quake. Fanns en jargong att att alla tdm:are var sjukt bra med machingun och shotgun.
Men tycker det gick åt rätt riktning som det bästa fps 1v1 spelserien.
Men håller med att ett VM saknas i spelvärlden. Vad hände med World Cyber Games?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

det här var guld!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Quake-konnässsör

@cybo: Quake var väl inte så långlivat i WCG? Om vi nu tänker på samma sak vill säga.

Läste lite om WCG, och tydligen ska det vara i Xi'an, Kina, 18 -21 Juli 2019. Vilka spel som ska tävlas i vet man inte ännu tydligen.

2018 var det i Thailand Bangkok, 26 - 29 april. Tydligen så rapporterade flera sponsorer till turneringen att det var knepigt att jobba med gruppen som anordnade tävlingen och de drog sig ur?

Medlem
Skrivet av almblad:

@cybo: Quake var väl inte så långlivat i WCG? Om vi nu tänker på samma sak vill säga.

Läste lite om WCG, och tydligen ska det vara i Xi'an, Kina, 18 -21 Juli 2019. Vilka spel som ska tävlas i vet man inte ännu tydligen.

2018 var det i Thailand Bangkok, 26 - 29 april. Tydligen så rapporterade flera sponsorer till turneringen att det var knepigt att jobba med gruppen som anordnade tävlingen och de drog sig ur?

Hmm vet inte om det här spelar in i sammanhanget men kan vara intressant:
https://www.esportsearnings.com/teams/584-swedish-national-te...

Mer OT men intressanta gamla namn från andra spel som trilla in:
https://www.esportsearnings.com/history/2003/top_players

Medlem

Vi kommer ha en sjuhelsikes Quake champions turnering här i Sverige på Dreamhack i Jönköping i slutet av December

https://dreamhack.com/winter/

Mind you att jag jobbar med produktionen, så jag är inte neutral i frågan, men tänkte det kanske var av intresse ändå. Ser ut att bli ett av årets större events för det!


signatur

Videomupp

Quake-konnässsör

@WildThing: Blir tyvärr en av de första DH på ett bra tag som inte jag kommer delta i, vår spelförening brukar vara deltagare ihop med E-sport United i mässhallarna. Men annars får väl Calle och Jocke komma och rapportera / göra en artikel om det då de kommer vara på plats i år.

Medlem

Toxjq-fragrullen var ju mysig. Vilka jävla rails

Inaktiv
Quake 2 källkod

Om man är sugen på att nörda ner sig i lite källkod så kan rekommendera att läsa denna "QUAKE 2 SOURCE CODE REVIEW"

Medlem

Dum fråga eftersom man inte spelat spelet sen Q3/QL men har "hjältarna" sin powerup i 1o1?

Quake-konnässsör

@delli: Det har dem.

Man väljer tre hjältar, alla har sina specifika egenskaper, och den första spelaren som fragar motståndarens hjältar vinner rundan.

Inaktiv

@WildThing: Detta eventet kommer bevakas absolut!

Quake-konnässsör

Videos från Quakeworld Showmatch 4on4.

Meag - Quakeworld Youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCGrECg15EP_-uulRYg8qmsw

Map 1 - DM3 (bps's pov och team chat) TEAM: BOOM

Map 1 - DM3 (Milton's pov och team chat) TEAM: 666

Map 2 - SCHLOSS (bps's pov och team chat) TEAM: BOOM

Map 2 - SCHLOSS (Milton's pov och team chat) TEAM: 666

Map 3 - DM2 (carapace's pov och team chat) TEAM: BOOM

Map 3 - DM2 (Creature's pov och team chat) TEAM: 666

Map 4 - AN1-BETA6 (xantom's pov och team chat) TEAM: BOOM

Map 4 - AN1-BETA6 (Rikoll's pov och team chat) TEAM: 666

Map 5 - E1M2 (carapace's pov och team chat) TEAM: BOOM

Map 5 - E1M2 (Rikoll's pov och team chat) TEAM: 666

Map 6 - CMT4 (xantom's pov och team chat) TEAM: BOOM

Map 6 - CMT4 (Milton's pov och team chat) TEAM: 666

Map 7 - CMT3 (razor's pov och team chat) TEAM: BOOM

Map 7 - CMT3 (Milton's pov och team chat) TEAM: 666

12
Skriv svar