Äntligen Spelmusik podcast

Medlem
Äntligen Spelmusik podcast

Lite mer än ett år sen startade jag en ny podcast, detta efter att en annan spelmusiks podcast lagt ner efter 300 avsnitt (Spelklassiker musik).
Konceptet med min podcast är att spela upp spelmusik till olika teman, att lyfta fram kompositörerna bakom musik och göra det mer lätt att hitta spelmusik, antingen där man kan köpa musiken och/eller lyssna via kompositörers egna forum osv.

Jag försöker även var fjärde avsnitt se till att få besök utav en kompositör och prata specifikt om ett soundtrack som dom varit med och skapat. Ett nytt avsnitt kommer varje Måndag (Än så länge har jag lyckats hålla det!), har ett par gånger även kunnat ha lite utdelning av lite olika saker, det har varit konsertbiljetter till spelmusiksrelaterade evenemang, stickers, muggar och annat.

Kompositörer som gästat podcasten:
Tobaunta - Remix artist (Pixel Pirates)
Jacob Lincke - Flynn: Son of Crimson (Kickstarter spel)
Niklas Ström - Chiptune artist
Rymdkraft - Chiptune artist (Också skaparen utav podcastens jingel)
Magnus Pålsson - VVVVVV
Cajsa Larsson - AER: Memories of Old
Jonathan Eng - Sailor's Dream
Robert Kreese - Alwa's Awakening
Synkronosaurus - Passpartout: The Starving Artist
Victor Engström - Lance-A-Lot
Knasibas - Chiptune Artist
Joel Bille - Fe
Douglas Holmquist - Pinout
Pablo Sorribes Bernhard - The Forebearers (In progress spel)

Många fler kompositörer kommer det bli, jag hoppas främst sprida kunskap, glädje och spännande snackisar.
I November kommer jag även ha en live inspelning på konventet Nycon och då kommer även chiptune artisten "Malmen" att gästa mig.

För att hitta podcasten så huserar den borta på Videospelsklubben.se, ni kan även hitta podcasten i mängder utav podcast appar (Hittar ni inte i eran så hojta gärna till!)

Tack för eran tid!
/ Med Vänliga Hälsningar
Chris

Fragtjuv

Härligt! Detta ska jag absolut kolla upp!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Det senaste kompositörs avsnittet var med Patrik Jarlestam som gjorde soundtracket till svenskutvecklade spelet "Lake Ridden".
Fått kommentarer ifrån lyssnare som tyckt det var ett av de bästa avsnitten, så kanske någon mer är intresserad!

Länk till avsnittet:
http://videospelsklubben.se/antligen-spelmusik-56/

Den 16 - 18 November går även "Nycon 2018" av stapeln i Nyköping, jag kommer närvara under fana med "Äntligen Spelmusik" och hålla i både en Musikquiz samt en live inspelning där "Malmen" gästar.

Länk till Nycon eventet: https://www.facebook.com/events/1796488017063142/
Länk till Malmens musik: https://open.spotify.com/artist/0pDnE5134gMCp5XaTbcAg7?si=6ww...

Medlem

Nytt avsnitt med ännu en Kompositör, denna gången gjordes avsnittet med gästen Adrian Van Den Broëck som komponerade soundtracket till Titan Quest: Ragnarök.

Länk till avsnittet:
http://videospelsklubben.se/antligen-spelmusik-60/

Medlem

Nytt år och hoppas har en toppen start på detta året!

Summering utav Äntligen Spelmusik år 2018:

53 Avsnitt blev det av på året (Alla lyckades släppas på Måndagarna, endast ETT avsnitt blev försenat med sitt släpp med 6 timmar)
Under året har jag haft 20 stycken gäster var av 13 stycken av dessa var Artister / musiker som jag pratade med om deras musik och skapande.

Nya året har mer på gång, i dags läget inga nya kompositörer på led, men det kommer (hoppas jag på), har planer på att ta podcasten mer internationellt och bjuda in kompositörer för att prata på engelska (Detta till Kompositörs avsnitten främst).

Podcasten har även startat en Patreon sida där syftet är att först höja kvaliten på podcasten men sen när det är täckt fungera lite som en fond och stötta behövande kompositörer (endast nya och upcoming) ekonomiskt.

Är det någon här på forumet som har lyssnat på något avsnitt ännu? Vad tycker ni om podcasten så fall?

Medlem

Önska jag la mer tid på detta men är redan mycket för mig att hålla koll på med jobb och podcasten i sig.
I veckans avsnitt gästades jag utav Oscar Rydelius och pratade kring hans musik till det nyligen släppta spelet "Wunderling"!

Länk till allt finns via podcastens nya dynamiska länk: https://podlink.to/AntligenSpelmusik

Har vi några fler som hunnit ge podcasten en spinn? Vad tycker ni?

Medlem

Lagt till det i listan på spotify, ska lyssna på morgonpromenaden!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Tack så mycket Belfry <3

Medlem

Precis lyssnat igenom mitt första avsnitt utav podden, och jag diggar verkligen upplägget. Var perfekt att lyssna på medans man jobbar. Blir helt klart en prenumeration.

Medlem

Nu har jag lyssnat på denna podden sedan slutet av Mars, mycket härlig och underhållande. Kan tilläggas att det även är den enda podcast som jag inte lyssnar på i 1,5x uppspelningshastighet, musiken blir ju inte riktigt som den ska annars.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Riktigt kul att höra ifrån er båda <3

Härligt att ni gillar podcasten samt Belfry du bör kanske hunnit en bit in då i Podcastandet, vilket avsnitt är du på nu?

Medlem

@SozapChris: Jag valde helt enkelt det senaste avsnittet när jag började lyssna i slutet av Mars, avsnitt #108. Sedan dess har jag lyssnat på varje nytt avsnitt, följer tyvärr alldeles för många(38 st) podcasts för att hinna börja från början med de första 107 avsnitten.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

@SozapChris: Jag valde helt enkelt det senaste avsnittet när jag började lyssna i slutet av Mars, avsnitt #108. Sedan dess har jag lyssnat på varje nytt avsnitt, följer tyvärr alldeles för många(38 st) podcasts för att hinna börja från början med de första 107 avsnitten.

Jäklar, det är inte några podcasts att följa, kan åtminstone rekommendera att lyssna på Kompositörs avsnitten som hållts var fjärde avsnitt ifrån start, då får du höra kompositörerna själva prata kring sina verk och höra hur dem tänker vid skapandet utav musiken

1
Skriv svar