LoL - Worlds

Ambassadör
League of Legends
LoL - Worlds

Uppdatering efter "Play ins"

De stora favoriterna gick segrande ut ur "play ins". C9 var laget som skulle ha den tuffaste utmaningen i utslagsronden mot Gambit där det skulle krävas alla 5 matcher för att få en vinnare. Det var favoriten från Amerika som drog det längsta strået men den darrande prestationen ställer många frågetecken till framtiden för laget i Worlds.

Även G2 såg tveksamma ut när de ställdes mot Infinity i sista kvalificeringsrunda och det skulle krävas att Hjärnan och Wunder ställde till med bra prestationer när Perkz inte presterade. Som med C9 är det fortfarande flera frågetecken för G2. Men båda lagen, tillsammans med G-Rex och Edward Gaming, kan med lättnad se sig i gruppspelet som drar igång på onsdag.

Riot har nu även öppnat en "betting-sida" för Worlds. Jag säger betting inom citationstecken då det inte är spel om pengar utan endast äran och krims krams i spelet. Självklart har jag lagt in ett tips. Under gruppspelet ska man placera lagen på den position man tror dom slutar på i gruppspelet. Man har till onsdag på sig att göra det.

För att lägga in ett tips så loggar man in på sitt LoL-konto på lolesports där man också finner all annan information, som spelschema, livesändingar och VODs.

Jag gjorde en grupp för oss på FZ. Är för tillfället ensam och har inga förväntningar på att det kommer vara annorlunda om 2 dagar Vill ni joina så tryck här.

Grupperna är nu också bestämda för gruppspelet vilket jag presenterar nedan.

Grupp A:

  • Flash Wolves

  • Afreeca Freecs

  • Phon Vu Buffalo

  • G2 Esports

Grupp B:

  • Royal Never Give Up

  • Gen.G

  • Team Vitality

  • Cloud 9

Grupp C:

  • Kt Rolster

  • MAD Team

  • Team Liquid

  • EDward Gaming

Grupp D

  • Fnatic

  • 100 Thieves

  • Invictus Gaming

  • G-Rex

Inlägg från 2018-09-29

Då var det äntligen dags för det största eventet inom LoL:s Esport-scen, Worlds 2018. 24 lag världen över möts i en turnering som pågår i över en månad. Måndagen den 1:a oktober börjar matcherna spelas och turneringen avslutas med final den 3:e november.

Format

Worlds är uppdelat i 3 steg, “inspel”, gruppspel och slutspel.

I “inspel”-steget är 12 lag lottade i 4 grupper om 3 lag där varje lag möts 2 gånger. Mötena spelas som bäst av 1.

De två bästa lagen från varje grupp avancerar sedan till “play-in knockouts”. Här möts det bästa laget från en grupp mot det nästbästa laget från en annan. Efter detta går 4 lag vidare till gruppspelet.

I gruppspelet är 16 lag indelade i 4 grupper. Likt “inspelet” möts varje lag 2 gånger i matcher bäst av 1. De 2 bästa lagen från varje grupp avancerar till slutspelet.

Slutspelet är uppdelat i kvartsfinal, semifinal och final. Varje del spelas i matcher som bäst av 5.

Lottningen till “inspelet” och de som avancerat direkt till gruppspelet utfördes för några dagar sedan. Så här ser grupperna ut:

Inspel:

Grupp A:

  • Edward Gaming

  • Infinity Esports

  • Dire Wolves

Grupp B:

  • Bahçeşehir Supermassive

  • Ascension Gaming

  • G2 Esports

Grupp C:

  • Cloud 9

  • KaBum! e-Sports

  • DetonatioN FocusMe

Grupp D:

  • G-Rex

  • Kaos Latin Gamers

  • Gambit Esports

Gruppspel:

Grupp A:

  • Flash Wolves

  • Afreeca Freecs

  • Phon Vu Buffalo

  • TBD - inspel

Grupp B:

  • Royal Never Give Up

  • Gen.G

  • Team Vitality

  • TBD - inspel

Grupp C:

  • Kt Rolster

  • MAD Team

  • Team Liquid

  • TBD - inspel

Grupp D

  • Fnatic

  • 100 Thieves

  • Invictus Gaming

  • TBD - inspel

Lagen

Vilka är då alla dessa lag? Tabellen nedan ger en kort introduktion.

Här är en lista på världens olika ligor:

  • LCK - Koreanska ligan

  • LPL - Kinesiska ligan

  • EULCS - Europeiska ligan

  • NALCS - Nordamerikanska ligan

  • LMS - Taiwanesiska ligan

  • CBLOL - Brasilianska ligan

  • LCL - Ryska ligan

  • LJL - Japanska ligan

  • LLN - Norra latinamerikanska ligan

  • CLS - Södra latinamerikanska ligan

  • OPL - Oceaniska ligan (stavning?)

  • TCL - Turkiska ligan

  • SEA - Sydöstra asien

  • VCS - Vietnamesiska ligan

Kt Rolster

LCK

Vinnare av LCK sommar och första seedade från Korea är Kt Rolster favoriter inför turneringen. Laget har en blandning av långtidsveteraner och yngre spelare som alla håller världsklass på sin position.

Afreeca Freecs

LCK

Känt som det mest explosiva laget i Korea har de förtjänat andra seed från regionen. Genom att välja Carry-karaktärer blir det ofta spännande matcher. Dock om det kan räcka till en mästerskapsvinst kvarstår att se.

Gen.G Esports

LCK

Förra årets vinnare av Worlds har inte haft en säsong att minnas under 2018. De placerade sig på 5-plats under både vår- och sommarsäsongen vilket gjorde att dom fick kämpa sig via kvalificering till Worlds. Det kommer bli kämpigt för laget att återskapa förra årets prestation.

Royal Never Give Up (RNG)

LPL

För första gången på flera år är det inte bara koreanska lag som är storfavoriter. Kina har i många år varit Korea hack i häl och under 2018 har de tagit över tronen som bästa region. Och RNG har varit huvudanledningen till detta. Dom har vunnit alla turneringar de ställt upp i under 2018, nu har de endast Worlds kvar att erövra.

Invictius Gaming

LPL

Den bästa spelaren i LPL under 2018 har varit Rookie som är lagets mid-spelare. Koreanen har länge spelat i LPL och tillsammans med ett relativt ungt lag siktar han sig nu in på Worlds.

Edward Gaming

LPL

Laget har varit frontfigur för LPL i internationella framgångar och varit med i samtliga Worlds sen laget startade 4 år tillbaka. 2018 har bjudit på upp och nergångar men att ta sig vidare från LPL visar på en kvalité som bör sätta rädsla i vilket motstånd som helst.

Fnatic

EULCS

Ett av europas och LoLs äldsta lag är nästan alltid huvudfavoriter från Europa. De har dominerat EULCS det senaste året och med en kombination av Bwipo och Soaz kan laget erbjuda en överraskande spelstil som kan vara svårt för motståndaren att förbereda sig för. Om väst vinner mot Kina och Korea är det troligtvis Fnatic som kommer vara laget.

Team Vitality

EULCS

Omstarten under 2018 var till en början en stor framgång. Laget tappade momentum i början av sommaren men återfick den när Kikkis äntrade laget som junglare. Tveksamt om laget har vad som krävs i Worlds men med en aggressiv och respektlös spelstil har de tidigare lyckats överraska såväl motståndare som experter.

G2 Esports

EULCS

Tillsammans med Fnatic är G2 en stor dominant i Europa som har en av turneringens mest rutinerade uppställningar. Kommer laget och dess “gamla” spelare hänga med i världsmotståndet? Jag är tveksam. Men är det något jag lärt mig under åren så är det att aldrig räkna bort G2.

Team Liquid

NALCS

Efter kaosartade 2016 och 2017 har laget gjort en omstart 2018. Omstarten har varit en succé och laget har dominerat den nordamerikanska ligan. Spelarna är rutinerade och välkända, inte minst deras ADC Doublelift. Tillsammans med Fnatic är det Team Liquid som bär väst på sina axlar.

100 Thieves

NALCS

NA:s nyaste lag blev snabbt ett av regionens bästa. Den blygsamma historiken kan till synes vara avskräckande men laguppställning berättar en annan saga. Med internationella rutinerade tungviktare som Aphromoo och Ssumday har laget överraskat NA och siktar på att göra detsamma i Worlds.

Cloud9

NALCS

Ett av de mest populära lagen i världen har under 2018 haft en ganska trasslig säsong som dom slutade i bravur med en lång vinststreak, som tyvärr stoppades av Team Liquid som slog dom överlägset med 3-0 i sommarfinalen. Laget styrka ligger i bredden där de ställer upp med en 7-mannastyrka som alla kan spela tillsammans, likt Fnatics 6-mannastyrka.

Flash Wolves

LMS

Inget Worlds utan Flash Wolves som under flera år dominerat i LMS. Laget utstod flera förändringar inför säsongen men det stoppade dom inte från framgångarna. Alltid ett stort hot.

Mad Team

LMS

Ett av turneringens yngsta lag. Både till spelare och till organisation. Laget har inte funnits i ett år ens. Med varierande spelstil som hyllats för sin interna kommunikation kan laget ställa till med stora problem för motståndare som inte är väl förberedda. En riktigt farlig utmanare.

G-Rex

LMS

En andra plats i LMS vårsäsong 2018 förändrades till en inte lika stor succé under sommaren. Laget fick kämpa sig till Worlds och kommer nog få kämpa här också.

Kabum! E-sports

CBLOL

Första laget från Brasilien som är med i Worlds 2 gånger. Laget kommer från en relativt okänd region. Dom är kända för sitt organiserade spelsätt. Vet inte mycket mer.

Gambit Esports

LCL

Gambit ställer upp med en en välkänd och stjärnfylld laguppställning som dominerat i LCL. Nu siktar de på att göra samma sak i Worlds. Kanske inte har möjlighet att slå de allra bästa lagen som RNG men resten behöver se upp med Gambit. En outsider som jag tror kan överraska.

Detonation FocusME

LJL

Ett lag som har gjort sig kända för att att vinna seriespelet i LJL men inte lyckas i slutspelet. Efter sitt fjärde försök i en LJL-final lyckades laget i år vinna för första gången. Alla utom top-lane Evi gör sin Worlds-debut.

Infinity Esports

LLN

nfinty har tagit över kronan i regionen från Rainbow7. Laget som gör Worlds-debut spelar ett kalkylerat spel med djungelfokus vilket för många är en svagpunkt som kan utmanas.

Kaos Latin Gamers

CLS

Laget har dominerat i regionen i flera år och är med i Worlds ännu en gång. Med år av erfarenhet och en trupp som hållit samman under lång tid kan laget utmana med en synergi få förunnat.

Bahçeşehir Supermassive

TCL

Laget med det svåraste namnet att stava gör Worlds-debut efter att vunnit TCL för första gången. Detta efter att varit med i de 6 senaste finalerna i regionen, samtliga gånger sen laget startade.

Dire Wolves

OPL

OPL har under åren blivit bättre och bättre. Det har även Dire Wolves som har gjort sig kända för en lättsam stil och kultur. Dom har aldrig varit rädda för att säga vad dom tycker och spela på sitt eget sätt. Något som är deras styrka och svaghet.

Ascension Gaming

SEA

SEA har under året byggts om till Ascensions fördel. Laget har länge varit regionens stora lag och med tillskottet av den ryska ADC:n Niksar har de nu täppt igen deras största svaghet, botlane. Ett lag som kan överraska i Worlds.

Phong Vu Buffalo

VCS

Den region som utvecklats mest under de senaste åren kan tros vara Kina men så är det inte. Det är nämligen Vietnamn. Som inför året har lämnat SEA och startat en egen liga. Pong Vu sitter på mycket talang och kan utmana de allra bästa i Worlds. Ett lag som många

#Dali #blogg #LoL #lolesport

Gen
Medlem

Om man tänker storleksordning, är detta motsvarigheten till The International?

Medlem
Skrivet av Gen:

Om man tänker storleksordning, är detta motsvarigheten till The International?

Ja

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Om man tänker storleksordning, är detta motsvarigheten till The International?

Helt klart. Det är det största eventet varje år och liknas väl mest med ett världsmästerskap.

LoL har ju också andra mindre tävlingar under året, bland annat MSI (Mid Season Invitational) som är lite som ett "mini worlds" i mitten av säsongen. Samt även Rift Rivals som är en lite mindre variant av det när det är typ NA VS EU, CN VS KOR osv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Helt klart. Det är det största eventet varje år och liknas väl mest med ett världsmästerskap.

LoL har ju också andra mindre tävlingar under året, bland annat MSI (Mid Season Invitational) som är lite som ett "mini worlds" i mitten av säsongen. Samt även Rift Rivals som är en lite mindre variant av det när det är typ NA VS EU, CN VS KOR osv.

OK coolt. Lirar inte LoL eller DOTA (för svårt) men det är skoj att titta på DOTA så kan vara skoj att kika denna tävling också. Lite synd bara att man inte kan titta i spelet som man kan i DOTA. Twitch är tyvärr hyfsat sönderkomprimerat.

Moderator | Testpilot

@Gen: Min rekommendation skulle vara att kika Youtube eller https://www.lolesports.com/en_US/ Lolesports är deras egna sida där man får välja spelare fån Twitch eller Youtube och sedan ha lite extra godis som exempelvis stats om spelare och lite annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hemma från jobbet, ligger i sängen, dricker cola. Castar från Youtube till tvn, funkar skitbra. Har inte bestämt vilket lag jag ska hålla på bara.. Schyst måndag alltså.

Ambassadör
League of Legends

@Gen:
Tycker personligen att det är enklare att följa LoL eftersom spelets micro managment är enklare och banan är mindre interaktiv. Sen är det väl en vanesak och jag säger detta efter flera 100-tals timmar i LoL och ca 10 timmar i Dota 2

Tävlingarna är ungefär i samma storleksordning. Dock är LoL större i Asien och Dota större här.

Sidan som @uberpwnage2.0 (tack ) länkar till är det som gäller. Lätt att nå livestreams därifrån. Sen läggs varje match upp separat som VOD, vilket kommer vara hur jag ser på matcherna.

@elfgaard Låter härligt

Avstängd

TSM lyckades inte kvalificera sig till Worlds? Matigt och gott inlägg btw!

Personligen gillar jag Dota 2 mest numera även om LoL också är roligt på sitt eget sätt.

Ambassadör
League of Legends

@AplAy: Nä dom blev utklassade av Cloud 9 i kvalet. Men slog samtidigt 100 Thieves (som är med i Worlds) i matchen om tredje platsen. Dom har haft det väldigt kämpigt i år.

Gen
Medlem

@dali: Personligen skulle jag säga att DOTA2s enorma visuella övertag (även ljud) gör att den generella presentationen är mer spännande att beskåda. Dock fattar jag inte mycket av de småsaker som händer överallt. LOL sägs vara lättare men för ett otränat öga som mitt ser jag ingen enorm skillnad. Fortfarande massa items och skills att hålla reda på samt att man ska veta vad alla i motståndarlaget gör/köper och anpassa sin arsenal efter detta. Hade vart kul att testa dessa spel men mängden kunskap som krävs är för massiv för någon som mig som närmar sig 40

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

@dali: Personligen skulle jag säga att DOTA2s enorma visuella övertag (även ljud) gör att den generella presentationen är mer spännande att beskåda. Dock fattar jag inte mycket av de småsaker som händer överallt. LOL sägs vara lättare men för ett otränat öga som mitt ser jag ingen enorm skillnad. Fortfarande massa items och skills att hålla reda på samt att man ska veta vad alla i motståndarlaget gör/köper och anpassa sin arsenal efter detta. Hade vart kul att testa dessa spel men mängden kunskap som krävs är för massiv för någon som mig som närmar sig 40

Det är bara testa. Man behöver absolut inte vara rädd för mängden saker som finns för man behöver inte lära sig allt. Många är faktiskt "one tricks", alltså en spelare som bara kör en karaktär och inga fler. Övertid så lär man sig vad andra karaktärer gör och så kommer man ha kul.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem

@uberpwnage2.0: Kanske det kanske Ska gå igenom tutorials först.

Moderator | Testpilot

@Gen: Haha ja det är ju att föredra faktiskt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inser dock efter dagens matcher att ALLA spelar samma champs precis HELA tiden. Och det är fan egentligen rätt tråkigt. Jag fattar ju hela meta-grejen och att små tweaks här och där kan göra största skillnaden på pro-nivå, och att här spelar vi om ca$h va. Men still, c'mon.. blev ju tråkigt efter fyra matcher. Får tuna in till kvartsfinalerna eller nått, fixar inte en månad med samma tråkiga rotation.. ^^

Moderator | Testpilot
Skrivet av elfgaard:

Inser dock efter dagens matcher att ALLA spelar samma champs precis HELA tiden. Och det är fan egentligen rätt tråkigt. Jag fattar ju hela meta-grejen och att små tweaks här och där kan göra största skillnaden på pro-nivå, och att här spelar vi om ca$h va. Men still, c'mon.. blev ju tråkigt efter fyra matcher. Får tuna in till kvartsfinalerna eller nått, fixar inte en månad med samma tråkiga rotation.. ^^

Notera också att det här är "play ins" och även om det är en del av världsmästerskapen så är det ju inte världsmästerskapet i sig. Bättre lag har oftast mer intressanta picks även om de också kan falla tillbaka till att använda de få som är starkast också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Notera också att det här är "play ins" och även om det är en del av världsmästerskapen så är det ju inte världsmästerskapet i sig. Bättre lag har oftast mer intressanta picks även om de också kan falla tillbaka till att använda de få som är starkast också.

Förvisso, förvisso.. men vi får la se!

Moderator | Testpilot
Skrivet av elfgaard:

Förvisso, förvisso.. men vi får la se!

Helt klart. LoL har överlag haft problem med sitt meta större delen av tiden, men det är ofta ändå intressant att se hur annorlunda varje lag spelar även om de har samma karaktärer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@Gen: Kan köpa det visuella övertaget. I LoL kan skins göra att det kan vara extra svårt att se vissa abilities också.

Bara säga till om du vill ha någon att spela med om du vill testa på Är inte särskilt bra själv men kan åtminstone spelet

@uberpwnage2.0, @elfgaard:
Som uberpwnage säger så har det varit LoLs problem. Dock har denna säsongen bjudit på väldigt varierande spel. Tyvärr valde man att göra patches så att den "klassiska" spelstilen blev den bästa återigen. När gruppspelet och slutspelet drar igång kan vi nog få se lite mer variation. Dock kommer många champs dyka upp i de flesta matcherna.

Ambassadör
League of Legends

Gjort en snabb uppdatering efter play ins, längst upp i inlägget. Har även gjort en grupp för FZ på Worlds pick em. Förklarar vad det är i inlägget.

Ambassadör
League of Legends

Imorgon är det dags för final. Kl 08.30 börjar första matchen. Det är Fnatic mot IG som gör upp om titeln.

Ni kan se den här.

https://watch.na.lolesports.com/en_US/worldchampionship/en

Just nu sänder man repriser från tidigare worlds. Perfekt fredagsunderhållning.

Ambassadör
League of Legends

Det blev ingen triumf för väst. Istället var det LPL(Kina) genom IG som drog längsta strået. Vad som på förhand såg ut att bli en jämn final mellan två regioner som suktade efter worldssegern, blev väldigt ensidigt. IG var bättre på alla positioner, inte minst i djungeln som varit deras svaghet.

Jag tycker Fnatic gjorde OK ifrån sig trots den bittra och överlägsna förlusten. LPL har under 2018 blivit den bästa regionen i världen och förtjänar segern till fullo. EU, och väst, kan trotts att de inte vann lämna Worlds och Korea med huvudet högt. Att återigen ta sig till final och var den enda region med tre västliga lag i semin visar att det som varit ensidigt till Koreas fördel, nu bjuder på en jämnare och mer intressant Worlds än någonsin tidigare.

2018 års säsong är nu slut och det är med viss utmattning och sorgsenhet som jag nu istället blickar framåt mot 2019. Om LoL Esporten utvecklas hälften av vad den gjort under detta året så är jag exalterad. Det har varit ett fantastiskt Esport-år och Worlds var grädden på moset.

Moderator | Testpilot

Riktigt synd att Fnatic inte lyckades ta en enda match men samtidigt tror jag det här gör allihop i gänget mer sugen på att kämpa nästa år. Hoppas de håller ihop!

Det enda jag inte riktigt gillade var att de spelade Bwipo två gånger. Så uselt som han spelade i första matchen i helhet så skulle de prövat soaz redan i game 2.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar