Hur står sig Assassin's Creed: Odyssey mot förra årets Origins?

Robot
Hur står sig Assassin's Creed: Odyssey mot förra årets Origins?

Betygen har börjat ramla in och förra årets uppskattade comeback tycks bli slagen på lönnmördarfingrarna.

#assassins-creed-odyssey


Inaktiv

Lite missvisande med tidigare tillgång till spelet då detta gäller endast Gold och Ultimate edition (99,99€ resp. 109,99€).

I övrigt ett spel som jag kan tänka mig att införskaffa, dock inte för tusenlappen.

Inaktiv

En snabb fråga för er som är bevandrade gällande AC på PC. Hur är kontrollerna? Spelade Origins på PS4 men efter att ha införskaffat en rätt kraftfull PC i somras så är jag lite tveksam till vart jag ska köra det.

Tacksam för svar!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

En snabb fråga för er som är bevandrade gällande AC på PC. Hur är kontrollerna? Spelade Origins på PS4 men efter att ha införskaffat en rätt kraftfull PC i somras så är jag lite tveksam till vart jag ska köra det.

Tacksam för svar!

Är nog en smaksak. Om du frågor mig så funkar det bra på PC utan problem. Men jag testade att koppla in min xbox 360 kontroll till Origins och fann såklart en njutning av att styra och klättra karaktären enbart med den analoga sticken. Om du kan köp det till PC, då kan du pendla mellan kontroll och tangentbord/mus, justera lite som du vill ha det. Inget fel på tangentbord, men att bara använda en tumme att styra karaktären vs. att trycka på WASD för att styra är såklart bekvämligare i längden.

Inaktiv

@nils45:

Tackar för svar. Blir nog PC faktiskt om inget annat så vet jag en sambo som inte klagar för att jag ska annektera tv:n i en längre tid!

Avstängd
Skrivet av anon_326114:

@nils45:

Tackar för svar. Blir nog PC faktiskt om inget annat så vet jag en sambo som inte klagar för att jag ska annektera tv:n i en längre tid!

AC ska spelas med kontroll, inget annat.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

AC ska spelas med kontroll, inget annat.

Nej, med mus och tangentbord.

Medlem

Oavsett priset, se till att fixa 20% rabatten de erbjuder (vet inte om det bara är via uplay).

Medlem

@deezel: Köpte "Gold edition" igår på Greenman för 71£, dryga 820 svenska kr vilket var klart billigare än andra ställen jag kollade på. Lite väl saftigt pris tycker jag själv, men då ingår ju season pass samt det viktiga i sammanhanget, att man kan börja spela det imorgon!

Medlem

@chomag: med nuvarande kurs och rabatten på uplay så blir det typ samma pris (några kronor billigare på uplay faktiskt, men försumbart: 829 vs 833)

Medlem
Skrivet av anon_326114:

En snabb fråga för er som är bevandrade gällande AC på PC. Hur är kontrollerna? Spelade Origins på PS4 men efter att ha införskaffat en rätt kraftfull PC i somras så är jag lite tveksam till vart jag ska köra det.

Tacksam för svar!

Spelen gör sig bäst med handkontroll men kör gärna på PC med en handkontroll. Om du inte vill ha 30 fps.

Medlem

En sak som blev lite uppenbart till skillnad mot origins är att min CPU bottnar... Börjar således bli dax att uppgradera burk >_<

Spelade inte särdeles långt men måste säga att RPG elementen är mer framträdande än i origins. Gillart så här långt

Medlem
Skrivet av breahl:

AC ska spelas med kontroll, inget annat.

Kör min PS4 kontroll på PC, det bästa av 2 världar

Skribent

Lirade några timmar igår och gillar det skarpt. Klart bättre optimerat än Origins på PC och flyter på riktigt bra. Gillar dessutom de lummiga miljöerna i den grekiska övärlden klart bättre än sandiga Origins.

Det nya systemet där man inte får uppdragsmarkeringar på kartan direkt (utan måste göra lite egen research) är helt klart ett steg framåt. Hade inte tänkt välja det från början, men det är faktiskt riktigt välgjort och mycket roligare än att bara slaviskt följa en magisk GPS.

Avstängd
Skrivet av Myran22:

Lirade några timmar igår och gillar det skarpt. Klart bättre optimerat än Origins på PC och flyter på riktigt bra. Gillar dessutom de lummiga miljöerna i den grekiska övärlden klart bättre än sandiga Origins.

Det nya systemet där man inte får uppdragsmarkeringar på kartan direkt (utan måste göra lite egen research) är helt klart ett steg framåt. Hade inte tänkt välja det från början, men det är faktiskt riktigt välgjort och mycket roligare än att bara slaviskt följa en magisk GPS.

Jag kanske kör det systemet när det blir new game+. Just nu vill jag bara utforska allt och lära mig spelet ordentligt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@Myran22:

Spelat ett gäng timmar sedan man fick tillgång till det och tycker också det är väldigt mycket bättre optimerat, inte alls samma klagande från processorn med samma inställningar som i Origins. Klar förbättring, gillar också det nya utforskar-systemet när man inte har pilar överallt som säger till dig vart allt är.

Gillar även systemet med korta sidouppdrag som förnyas var 24:e timme eller vad det nu kan vara. Det negativa med det är att jag har spenderat alldeles för mycket tid med dessa sido-uppdrag så jag har knappt nåt någonstans i huvudstoryn i spelet eller ens utforskat mer än ett par av öarna. Sen gillade jag faktiskt Egypten bättre, att utforska Egyptiska pyramider är häftigare än Grekiska tempel och framför allt är musiken i Origins ca 5000% bättre i mitt tycke. Main-theme från origins är helt fenomenal och gav mig gåshud när den satte igång vid vissa ställen i spelet, de borde verkligen ha återanvänt den här på något sätt. Annars har jag få klagomål, riktigt bra spel än så länge och rpg-light systemet med konversationerna gör spelets story klart mycket mer intressant nu när man kan (delvis) påverka handlingen själv i spelet.

1
Skriv svar