10 bästa hjältar från Overwatch

Avstängd
10 bästa hjältar från Overwatch

Ni minns säkert att jag hyllade Blizzards multiplayerspel enormt mycket. Och det är en sak som jag fortfarande står vid. En kvick, snabb, rolig, impulsiv spelupplevelse som jag har fått njuta av. Men nu när jag har över 120 timmar på det så tänkte jag utse en ensemble med tio enastående hjältar som kommit att bli mina personliga favoriter. Och för att göra det rättvist så har jag utgått från deras personlighet, styrka, förmågor men också svagheter. Men tro mig, det är väldigt svårt att få ihop detta pussel med tanke på vilken hög standard spelet har.

10. Bastion

Jag kan gå direkt på sak och berätta att när det kommer till att försvara en ett mål eller stoppa fiendelaget från att knuffa payloaden då passar ingen bättre försvarare än stridsroboten Bastion. Jag kan väldigt lätt att förstå varför många väljer just honom att försvara ett mål eller två. Han är otroligt långsam och klumpig och i sitt robotläge kan han använda maskingeväret som är fastsvetsad på hans arm för att kunna utdela skada tillräckligt för att fienderna ska gömma sig från honom.

Han har också ett svetsaggregat som tillåter honom att hela sig själv om han tar för mycket stryk. Men det som gör honom otroligt svår att döda är när han förvandlar sig själv till en sentry-gun som låter honom skjuta massiv eldkraft och peppra ner fiender på bara några millisekunder. Då krävs det att man är antingen Tracer eller Sombra för att kunna knäcka honom innan han mejar ner hela ditt lag som vete på en åker. Hans ultimata kraft är att förvandla sig till en tank som ger honom enkelheten att spränga bort fienderna eller döda dom med ett enda kanonskott.

Bastions största nackdel, som gör att jag helst undviker honom, är att han är väldigt utsatt och sårbar om han kommer för nära fienderna då alla siktar sig på att göra honom till en hög med skrot. Detta leder till att jag skulle helst föredra honom på Supportsidan och inte på Damage. Plus att alla i mitt lag skriker varje gång dom får hela magen full med bly när dom möter honom.

9. Moira

Support är bland dom viktigaste du kan ha i ditt lag om ni stöter på kraftfulla fiender som Roadhog eller Reinhardt. Den irländska Moira är en sådan healer som jag mainar på supportsidan. Hon är otroligt snabb då hon kan använda sin fasskiftare och komma snabbt över hinder och kanoneld från fiendelaget. Hon är en mycket viktig fördel till laget när hon skjuter ut sina...bollar med helningskraft som återställer dina lagkamraters hälsa. I fiendelaget är hon för jävlig att spela mot då hon kan använda sitt biotekniska handgrepp och suga ut din hälsa och hela sig själv medans du saktar töms på din livskraft.

Men förutom att ta fienders hälsa så kan hon också vända handgreppets stråle och använda dess kraft till att hela sig själv och sina lagkamrater. Hennes dialekt gör hennes dialoger med dom andra hjältarna otroligt intressanta och ger mig otroligt mycket gåshud. Moiras ultimata kraft är att använda sitt biotekniska handgrepp och skjuta ut en föreningsstråle som kan hela lagkamraterna och suga ut fiendernas hälsa och döda dom på bara några sekunder. Men den största anledningen till att jag mainar henne just är att i strid så är hon nästan (i princip) omöjlig att besegra då hon suger ut fienders hälsa. Inte illa för att komma från Irland om ni frågar mig. Enda nackdelen är att hon är inte särskilt bra i närstrid då hennes handgreppsstråle kan missa fienden.

8. McCree

Cowboyen som drar snabbast av alla är bland annat en av dom hårdaste hjältar i spelet. McCree är en sådan hjälte som verkligen förtjänar sin plats på Damage. Han bidrar till mycket skada när han använder sin revolver som kallas för Peacemaker. Med den kan man skjuta ett skott i taget vilket gör att man bli mer träffsäker men om man verkligen vill släppa löss pistolens kraft så ska man skjuta slut på sina skottsalvor genom att trycka snabbt på avtryckaren. Detta funkar bäst i närstrid.

Förutom sin revolver så kan han använda av sin glidtacklingsmanöver som tillåter honom att undvika fienders artillerield snabbt genom att glida åt sidan för att kunna hinna ta skydd och ladda om. Hans amerikanska stereotyp gör honom till en skön hjälte att spela som. McCree har också någon form utav flashbang som gör att hans fiender blir paralyserade i 2 sekunder. Då ska man ta tillfället i akt och peppra för fullt innan fienden får medvetandet tillbaka. Hans ultimata kraft är en grej som kallas Deadeye-sight och det liknar systemet i Red Dead Redemption. Här så kan han välja ut olika mål samtidigt och skjuta snabbt för att kunna döda alla på samma gång. Nackdelen hos honom är att revolverns ammo tar slut otroligt fort vilket gör att man måste panikladda om och om igen innan fienden kommer för att göra slarvsylta av dig. Han tål inte så mycket skada heller.

7. Roadhog

Jag fann snabbt en favorit hos den fetlagda men den otroligt dödlige Roadhog eftersom han ger ett hårdkokt intryck. Med tanke på att jag gillar närstrider så passade denna karaktärsstil mig om jag verkligen vill ställa till med oreda. Hans enorma hagelbrakare fyllt med metallskräp kan åstadkomma med förödande skada på nära håll men dess ammunition kan skjutas på medellångt avstånd för att kunna göra skada på fiender som finns längre bort. Det gör mig otroligt skadeglad att få en lyckad tajmad träff med grismannens köttkrok och skjuta en salva rakt i nyllet på Genji eller en irriterande Pharah.

Roadhog är också beväpnad med någon vape-liknande gas som gör att han kan hela sig själv om han råkar ut för riktiga smällar. Hans största fördel är att han har så otroligt mycket hälsa så det gör mig inte brydd om att rusa in och slakta några fiender med köttkroken eller hagelbrakaren. Hans ultimata kraft är den så kallade Whole-Hog och det ger honom förmågan att förvandla sin hagelbrakare till något maskingevärsliknande verktyg som kan framkalla en enorm eldkraft som delar ut otroligt mycket skada och knuffar bort fiender. Den största nackdelen och den enda är att Roadhog är otroligt långsam. Det är därför jag nästan aldrig får Play of the Game med honom. Jag hamnar alltid på efterkälken.

6. Mercy

Det finns några enstaka karaktärer som känns riktigt klippta och skurna för sin uppgift, och schweiziska livräddaren samt skyddsängeln Mercy är en av dem. Strålarna från hennes helande stav har bra räckvidd och att hon kan flyga snabbt till en kamrat i nöd gör henne ännu mer unik. Ängeln kan också attackera med sin lilla pistol, som jag tycker är ett av spelets mest underskattade vapen. Hennes stav kan också göra att en lagkamrat framkallar mer skada från sitt vapen.

Mercys vingar tillåter henne att flyga över sina lagkamrater och hela dom snabbt och smidigt utan att riskera att bli skadad (se upp för Widowmaker, dock). Hennes ultimata kraft är att kunna hela alla sina lagkamrater på samma gång men också utdela lika mycket skada till alla. Hennes pistol tar inte slut på ammo heller vilket ger en tillfället att döda en eller två om man har tur. Största nackdelen hos Mercy är att hon kan inte direkt gå och anfalla andra fiender som Moira eller Lucio. Hon får helt enkelt vara bakom alla andra som en hjälpande hand. Men hon är en riktig grym skyddsängel.

5. Reaper

Demonen med skelettansikte är bland annat den hjälte som kan dela ut otrolig mycket skada på nära håll, ganska likt Roadhog. Reapers identitet förblir okänd (jag vet redan) men vart han än går så följer döden alltid med honom. Han är beväpnad med två hagelgevär vars eldkraft kan åstadkomma mycket skada, speciellt om du siktar på huvudet eller i mitten av kroppen. Han har förmågan att kunna förvandla sig till en skuggliknande varelse och förflytta sig förbi fienders eld utan att komma till skada.

Som extra finess kan han använda sin teleporteringsmekanism och förflytta sig snabbt och enkelt från en plats till en annan även om laddningstiden tar otroligt länge. Hans ultimata kraft är hans dödsstorm och när den väl är igång så snurrar han runt i en cirkel och skjuter att alla olika håll som en skjutglad gangster samtidigt som han skriker Die, Die, Die! Denna kraft kan orsaka mycket skada på fiender med låg hälsa. Nackdelen hos honom är att hagelgevärens räckvidd är otroligt nog väldigt liten och utdelar väldigt lite skada på långt håll. Men trots detta är Reaper en sådan hjälte som man ska undvika att ta närstrid med om han är i fiendelaget. Seriöst.

4. Sombra

Den spansktalande mästerhackern Sombra från Mexico är den hjälte jag älskar att spela som när det gäller att reta och störa fienderna samt döda dom snabbt. Hennes största fördelar som hjälte är att hon bidrar mycket till sitt lag genom att använda sig av sin hackningsutrustning och störa ut fiendernas förmågor och ultimata krafter. Hon har också förmågan att göra sig osynlig och gå till riktig stealth-mode för att kunna snabbt hacka och eliminera fiender. Hon är beväpnad med en liten maskinpistol som gör hyfsat bra skada på nära och medellångt avstånd.

Sombra har också en apparat som gör att hon kan färdas tillbaka till den platsen hon placerade den. Denna utrustning ska användas endast i nödfall om man håller på att dö eller om man är i underläge. Sombras ultimata kraft är en EMP-mina som slår ut fienders krafter och och ultimates inom dess radie vilket bidrar att ditt lag kan förinta fiendelaget utan problem. Hennes nackdel är att hon är extremt sårbar för fienders eld om hon blir upptäckt och att maskinpistolen utdelar inte mycket skada. Men detta bortser man ifall man lyckas bemästra hennes vapen och utrustning.

3. Junkrat

Denna pyrotekniska galning är lätt att älska. Dels är han Overwatchs skojiga lustigkurre och det finns en stor portion charm i Junkrats härliga accent. Jag kan lättast beskriva honom som en korsning av en genial Skrot-Nisse och Jokern. Junkrats hemmagjorda granatkastare gör otroligt mycket skada, särskilt i en vältajmad attack om en fiende fastnar i en av hans björnfällor. Han kan också hoppa över banan med hjälp av sina landminor. Dessa kan användas som en överraskningsattack också eller som en sista utväg ifall du är körd.

När Junkrat dör så kommer ett antal bomber falla ner på marken för att sedan explodera. Dessa kan ha ihjäl en fiende om dom står på fel plats vid helt rätt tillfälle. Hans ultimata kraft är nog den mest fantasifyllda i hela spelet då han släpper lös det livsfarliga traktordäcket, fylld med krut och nitroglycerin som kan döda ett helt lag. Hans största nackdel är att granatkastarens sikte är lite tveksamt när fienderna hoppar undan. Då gäller det att vara nära för att kunna få till ett lyckat skott. Lyckligtvis har jag redan bemästrat denna taktik.

2. Widowmaker

Den franska professionella lönnmördaren Widowmaker är utan tvekan den karaktär jag älskar mest på långdistansstrider. Hennes kalla ord som svider i skinnet gör att man verkligen älskar henne. Hon visar ingen nåd till sina offer när hon väl är i action. Widowmaker är beväpnad med ett prickskyttegevär kallad Widows Kiss som kan göra otroligt mycket skada när det gäller huvudskott men också även på någon del av kroppen på fienden. Geväret kan också skjuta fullt automatiskt fast denna funktion är inte helt kraftfullt i närstrid.

Hon är också ett antal minor som släpper ut en dödlig giftig gas som påminner mycket om Svarta Änkans gift. Denna funktion funkar som bäst när fienden har låg hälsa. Hennes änterhake ger henne möjligheten att klättra upp på svåråtkomliga platser där hon kan skjuta hål i fiendernas skallar utan problem. Widowmakers ultimata kraft är hennes röntgenglasögonhjälm som ger henne möjligheten att se fienderna genom väggar och kunna skjuta dom i perfekt timing när dom passerar antingen ett gatuhörn eller vid en korsning. Nackdelen hos henne är att precis som Moira så är hon inte rätt val vid närstrid då hennes låga hälsa gör att man kan sluta död på ett ögonblick. Men annars så är Widowmaker en perfekt lönnmördare som aldrig missar.

1. Tracer

Min största favorit av alla! Den snabba, brittiska pistolpepprande Tracer är inte bara spelets maskot, hennes positiva inställning får mig att le. Jag tyckte att hon var svår att spela med i början, men efter en del träning med hennes värdefulla kvicka rörelser började jag uppskatta denna offensiva hjältinna mera. Tracers enda nackdel är hennes låga hälsa, men vad gör det när hennes fnissande gör en glad? Här är hon beväpnad med två pistoler som skjuter snabba dödande skott.

Hon har också en tidsapparat fäst på kroppen som gör henne möjlig att teleportera sig själv fram otroligt fort. Denna kan också användas för att spola tillbaka till det moment hon startade ifrån. Henne ultimata kraft är en otroligt kraftig klistermina som kan fästas på fiender för att kunna snabbt och enkelt döda utan problem. Hennes brittiska dialekt och underbara humör gör henne till en helt dunderskön hjälte och tjej!

Vilka är era favoriter från spelet? Kommentera gärna!


signatur

Why so serious?

Medlem

Tycker nog Winston förtjänar att vara med där. En bra Winston, som man sällan ser, är otroligt dödlig, defenetivt en top tier gubbe på både attack och defend som ofta kan vara en betydligt nyttigare tank än Hog. Tycker även Tracer är på tok för högt upp, man kan lätt matcha henne utan problem. Lucio borde även vara där, särskillt efter han blev buffad i en av de senaste patcharna till att ge mer heal i större radie. Sen kanske McCree ska bytas mot Hanzo då han är bättre sniper gubbe än McCree samt svårare att döda och har bättre ultimate. men kanske tänker för mycket på nytta för laget då du inkluderar deras personlighet.
men annars en fin lista

Moderator | Testpilot
Skrivet av Atilaa:

Tycker nog Winston förtjänar att vara med där. En bra Winston, som man sällan ser, är otroligt dödlig, defenetivt en top tier gubbe på både attack och defend som ofta kan vara en betydligt nyttigare tank än Hog. Tycker även Tracer är på tok för högt upp, man kan lätt matcha henne utan problem. Lucio borde även vara där, särskillt efter han blev buffad i en av de senaste patcharna till att ge mer heal i större radie. Sen kanske McCree ska bytas mot Hanzo då han är bättre sniper gubbe än McCree samt svårare att döda och har bättre ultimate. men kanske tänker för mycket på nytta för laget då du inkluderar deras personlighet.
men annars en fin lista

Det är väl just det som gör sådana här spel kul att folk har olika preferenser. Vissa karaktärer kan generellt vara starkare men att en annan är bäst i just den situationen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är väl just det som gör sådana här spel kul att folk har olika preferenser. Vissa karaktärer kan generellt vara starkare men att en annan är bäst i just den situationen.

Jo, så är det! kanske lät lite för kritisk i min första kommentar, men älskar spelet och balansengången i det. Att hela tiden anpassa sig till situationen och utmanövrera motståndet är riktigt kul, speciellt när man lyckas köra helt lag som snackar med varandra. Därför är det så svårt att göra en topp 10 lista också då alla karaktärer (i princip) är bra beroende på situation och laguppställning. En av de "sämre" kan göra en av de "bättre" gubbarna till helt obrukbar fantastiskt!

1
Skriv svar