Speedrunhändelser v39

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Speedrunhändelser v39

Tjena!

Vissa veckor händer det ingenting, andra väldigt mycket. Förutom #Bowsette har två händelser i min speedrunsfär på Twitterfeed tagit upp lite extra plats denna vecka.

Det är noterbart att det gäller världens kanske populäraste speedrun, Super Mario Bros. 1 any% till NES samt världens längsta speedrun, Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean 100% till Gamecube. Dessa speedruns är nästan så långt från varandra de kan vara. En av de få gemensamma punkterna är de båda hittas på Nintendokonsoler.

För er som kanske inte är helt vana med speedrunvärldens uttryck och vokuabulär finns här en ordlista med de vanligaste förekommande orden som jag säkert kommer nudda vid i inlägget eller i kommentarerna.

Ordlista med speedrunord

  • Any% - Klara ut spelet så snabbt som möjligt, inga andra krav ställs, ofta den populäraste kategorin i många spel

  • 100% - Klara ut spelet med allt som går att samla i spelet. Vad som krävs bestäms av varje enskild spels community.

  • Low% - Klara ut spelet med så lite som möjligt även om det går långsammare än om det skulle användas.

  • PB - Personal best, speedrunnerns personbästa

  • WR - World record, den snabbaste tiden en kategori för det aktuella spelet

  • Single-segmented (speedrun) - Den vanligaste formen av speedrunning nuförtiden. Det passar bra för livesessioner på twitch eller andra streamingsidor

  • Segmented (speedrun)- Speedrun som delas upp i delar som optimeras för sig för att sedan sättas ihop till en hel speedrun. Mindre vanligt idag, troligtvis på grund av streaming. Många längre spel var tidigare av denna typ. Slutprodukten är ofta mer optimerad än en single-segmented run då det går att optimera ett segment tills det är så bra det kan bli.

  • Route - den “väg”, bossordning som används i speedrunnen. Kan ibland ändras för att det hittas en snabbare route.

  • IL - individual level, speedrun av en enstaka bana i ett spel där det är uppdelat.

  • IGT - In-game Time, tidtagningsmetod som använder sig av spelets inbyggda timer

  • RTA - Real Time Attack - Tidstagningsmetod som använder sig av extern timern från spelets början till spelets slut.

  • RNG - Random Number Generator, felaktigt använd term när slumpmässiga saker sker i spelet. Kan ersättas med tur.

  • TAS - Tool Assisted Speedrun, typ av speedrun på emulator som använder savestates och återuppspelningar för att försöka klara spelet snabbare än vad som är mänskligt möjligt i en realtidssituation. VIktig resurs för att hitta glitchar och optimerad rörelse i spel. Jämförs inte mot realtidsspeedruns utan är sin egen grej.

Super Mario Bros. 1 any%

Spelet behöver knappast någon introduktion. Det behöver egentligen inte speedrunnen heller. SMB1 är bevis på att människan kan jaga sextiondedelar av en sekund likt galningar.
En av dessa galningar är Kosmic som den 25/9 gjorde det många trodde var omöjligt, eller åtminstone väldigt osannolikt. Han fick en tid under 4 minuter 56 sekunder som innan detta sågs som det lägsta spelet kunde gå spelat av en människa även om den teoretiska tiden är lägre.

Se denna spektakulära prestation i denna video:

Det kanske inte ser så svårt ut, det är ju bara att hålla höger och hoppa. Riktigt så enkelt är det inte. Youtubern SummoningSalt har gjort en genomgång av ett av de trick som gör tiden 4:55.913 möjlig.

En till SummoningSalt-video som går genom rekorden som tagit ner tiden till den första tiden under 4:57. Från januari 2017. Denna video tar även upp fler trick utöver ökända 4-2.

Det som är extra beundransvärt är att om den mänskliga faktorn tas bort och det är en dator som skulle spela perfekt skulle sluttiden blir 4:54.03 enligt RTA-tidstagningen. Det kallas för en TAS, en Tool Assisted Speedrun där en person manuellt gjort ett “schema” för hur spelet ska spelas ned på frame-nivå (0.17 ms, 1/60 sekund) som en emulator sedan spelar upp. I videon nedan säger titeln 4:57.31 då de som gör TASar tar tid på ett annat sätt än de som gör vanliga speedruns.

Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean 100%

Den andra spektakulära nyheten denna veckan är inte ett världsrekord i ett legendariskt spel, men det är ett fynd som kan leda till en 15-20minuter kortare run i den japanska kultklassiker Baten Kaitor: Eternal Wings and the Lost Ocean.

Baten Kaitos till Gamecube kan titulera sig som spelet med den längsta speedrunnen i världen. Det är dock bara i 100%-kategorin detta är sant då den klockar in på 341 timmar 20 minuter och 3 sekunder vilket blir galna 2 veckor 5 timmar 20 minuter och 3 sekunder. Spelets any%-kategori är “endast“ 13 timmar 30 minuter och 21 sekunder lång.

Det som nu har upptäckts är ett sätt att spara 15-20 minuter i detta 2 veckor långa spel. Det kanske inte kan låta som så mycket, men det är det faktiskt. Anledningen till att kategorin är så lång är för att ett föremål som krävs för att uppfylla 100%-kravet låses upp efter att 336 timmar i spelets, vilket lämnar spelets slutskede att vara väldigt kritiskt när det kommer till att spara tid. Under spelets först 336 timmar samlas alla föremål som går att samla innan spelets 336-timmarsgräns uppnåtts, därefter är det att så snabbt som möjligt att samla det som saknas samt besegra slutbossen.

Tiden som det nuvarande rekordet klarar slutetskedet på är just nu 5 timmar 20 minuter 3 sekunder, vilket då genast sätter dessa 15-20 minuter i ett annat perspektiv. Tanken att få runnen under 341 timmar är en drivkraft i sig och Baffan, den speedrunner och rekordinnehavare, som är känd för att ha gjort hela FEM runs av denna vansinneskategori är väldigt exalterad inför detta fynd. Det är det största som hänt kategorin i aspekten nya tricks. I det första tweetet säger Baffan att det nu även skulle vara möjligt med en tid på 339 timmar genom att optimera den route som idag används.

I videon nedan förklarar Baffan hur detta fungerar för den som är riktigt intresserad.

Hoppas dessa tips var för er intressanta! Tipsa gärna om andra speedrunrelaterade åtaganden ni vet har gjorts den senaste tiden.

#Speedrunning #Super-Mario-Bros #Baten-Kaitos #FZ-ambassadör


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv
Mega Man 2

Vet inte hur många år man har kikat på GDQ, eller innan det ens blev GDQ.
Speeddemosarchive har varit en välbesökt plats och det har en speciell plats i hjärtat.

Är lite svag för speedruns när det kommer till Mega Man, bla MM2.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av anon_1418:

Vet inte hur många år man har kikat på GDQ, eller innan det ens blev GDQ.
Speeddemosarchive har varit en välbesökt plats och det har en speciell plats i hjärtat.

Är lite svag för speedruns när det kommer till Mega Man, bla MM2.
https://www.youtube.com/watch?v=hatqZby-0to

Kul! Då kanske du uppskattar att en svensk har tagit rekordet från Cyghfer med några tiondelar!

För Megamanspeedruns är den bästa sidan http://megamanleaderboards.net/index.php. Det är den huvudsakliga leaderboarden för alla megaman speedruns, klassiska serien eller X spelar ingen roll. Mega man 3 för Dos finns också.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv
Medlem

@Grukk: Mycket intressant läsning. Tackar.

Medlem

Jag har besökt speeddemosarchive ett antal gånger och kollat på rekord från mina favoritspel. Jag har dock aldrig försökt mig på att göra en speedrun.

Medlem

Brukar alltid slå på nåt speedrun då jag ska sova. Mysigt att kolla/lyssna på, lagom underhållning. Om det är nån lugn/ljudlös streamer. Vanskligt att kolla på twitch dock, för man vet aldrig om de länkar vidare till andra streamers efteråt i en ändlös kedja, som kanske inte alls idkar samma återhållsamhet. Så kan man vakna vid 5 av nån som streamar nåt helt ofattbart blippbloppspel till pumpande technomusik.

Medlem

Man slutar aldrig imponeras av dessa speedrunners
jag är ingen som följer nån speciellt streamer eller kollar när andra spelar andra spel.
Men speedrun får man nån sorts lugn av, speciellt om den som spelar är lugn


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Speedrunning streamers är mitt "TV-zappande" om kvällarna eller när jag väl går och lägger mig och varit det ända sedan jag upptäckte att min barndomsspel Yoshi's Island på SNES speedrunnades och hela fenomenet med speedrunning för typ 6 år sen.

Det finns många fördelar med att titta på speedrunning streamers: ingen reklam, du vet vad du får, och chatten går oftast att delta i (beroende på streamer & antal tittare).

På tal om "speedrunning nyheter" (2 veckor gammal dock) så har en 20 år gammal speedrun av Cradle i N64 Goldenye 007 förbättring upptäckts:

Vad jag förstår så är N64 G007 ett av de mest inbitna speedrunners med tanke på att de har hållit på med spelet i över 10+ år.

Snubben som berättar är RWhiteGoose eller "The Goose is Loose" som det meme:as runt om honom. En varm och skön röst omfamnar ens öron precis som varm choklad en kall dag inne i en varm vinterstuga uppe i fjällen värmer en inombords.

Några dagar gammal nyhet:

Som vi kan se så börjar Super Mario Odyssey närma sig den gyllene tiden, "sub 1 hour", och det råder spekulationer kring huruvida det krävs bara bättre "routing" (vilken väg du skall spela dig igenom i ett spel där du kan välja väg jämfört med mer linjära spel), nya skips och/eller glitches som måste hittas eller någon annan optimering.

Enligt Speedun.com så är det det 3:e mest speedrunnade spel vilket är sjukt fascinerande med tanke på hur ungt spelet är. På samma sida finner du även en mer omfattande databas med speedruns där varje enskilt spel har sina egna moderatorer, forum, communityts och whatnot jämfört med SDA.

Om du aldrig har varit där så rekommenderar jag att du tar en titt där och söker upp alla dina favorit barndomsspel till PC och/eller TV-spel och bara ser hur de blir "genomköttade" av speedrunners som har ägnat hundratals ibland tusentals timmar åt att optimera spelen.

Bara häromdagen så tittade jag på GTA 2 All Missions Speedrun (ja, till och med det gamla spelet speedrunnas av vissa).

Remember: respect is everything!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av AplAy:

Speedrunning streamers är mitt "TV-zappande" om kvällarna eller när jag väl går och lägger mig och varit det ända sedan jag upptäckte att min barndomsspel Yoshi's Island på SNES speedrunnades och hela fenomenet med speedrunning för typ 6 år sen.

Det finns många fördelar med att titta på speedrunning streamers: ingen reklam, du vet vad du får, och chatten går oftast att delta i (beroende på streamer & antal tittare).

På tal om "speedrunning nyheter" (2 veckor gammal dock) så har en 20 år gammal speedrun av Cradle i N64 Goldenye 007 förbättring upptäckts:
https://www.youtube.com/watch?v=5GHL3sJT67A&t

Vad jag förstår så är N64 G007 ett av de mest inbitna speedrunners med tanke på att de har hållit på med spelet i över 10+ år.

Snubben som berättar är RWhiteGoose eller "The Goose is Loose" som det meme:as runt om honom. En varm och skön röst omfamnar ens öron precis som varm choklad en kall dag inne i en varm vinterstuga uppe i fjällen värmer en inombords.

Några dagar gammal nyhet:
https://www.youtube.com/watch?v=yIYatPanQw0

Som vi kan se så börjar Super Mario Odyssey närma sig den gyllene tiden, "sub 1 hour", och det råder spekulationer kring huruvida det krävs bara bättre "routing" (vilken väg du skall spela dig igenom i ett spel där du kan välja väg jämfört med mer linjära spel), nya skips och/eller glitches som måste hittas eller någon annan optimering.

Enligt Speedun.com så är det det 3:e mest speedrunnade spel vilket är sjukt fascinerande med tanke på hur ungt spelet är. På samma sida finner du även en mer omfattande databas med speedruns där varje enskilt spel har sina egna moderatorer, forum, communityts och whatnot jämfört med SDA.

Om du aldrig har varit där så rekommenderar jag att du tar en titt där och söker upp alla dina favorit barndomsspel till PC och/eller TV-spel och bara ser hur de blir "genomköttade" av speedrunners som har ägnat hundratals ibland tusentals timmar åt att optimera spelen.

Bara häromdagen så tittade jag på GTA 2 All Missions Speedrun (ja, till och med det gamla spelet speedrunnas av vissa).

Remember: respect is everything!

Kul med fler bra tips!

Ja, speedruns är jättebra att ha på i bakgrunden. Speciellt om det är en run som är bekant tycker jag.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Fler nyheter!

Just nu håller California Fire Relief Maraton på! Lite sent tips, det håller på till 8 imorgon.
Titta på speedgamings twitchkanal!
Schema: https://horaro.org/cfrm2018/schedule

Nu har spelen för vinterhalvåret största speedrunmaraton, Awesome Games Done Quick, utannonserat.

Spelen hittar ni här: https://gamesdonequick.com/submission/games-list
Schemat är ännu inte klart då det kan försvinna en del spel och ersätta av andra då alla rinner kanske inte kan dyka upp.

Runt urannonseringen är det mycket snack bland runners som inte fått in några runs, men även personer som inte hunnit registrera sig evenetet eller fått ett rum. Det är högt tryck för Awesome Games Done Quick 2019 så alla får inte plats.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

För er som inte vet om det så är det ett nytt GDQ (Games Done Quick Express) den 26e till 29e Oktober. Schema

1
Skriv svar