5 titlar att spela i väntan på Cyberpunk 2077

Robot
5 titlar att spela i väntan på Cyberpunk 2077

Från pixelperfektion till ultravåld och djupt rollspelande. Från då, och nu.

#2077, #blade-runner, #cyberpunk, #gemini-rue, #ruiner, #satellite-reign, #shadowrun


Medlem

Glöm inte Neocron (nu Neocron Evolution) det enda cyberpunk mmorpg't vi fått. Om man inte räknar Anarchy Online till genren (som nog mer är sci-fi även om det har mycket cyberpunk vibbar). Inte många spelare dock men det uppdateras fortfarande

https://www.neocron-game.com/

Frilansare
Skrivet av waeress:

Glöm inte Neocron (nu Neocron Evolution) det enda cyberpunk mmorpg't vi fått. Om man inte räknar Anarchy Online till genren (som nog mer är sci-fi även om det har mycket cyberpunk vibbar). Inte många spelare dock men det uppdateras fortfarande

https://www.neocron-game.com/

Ingen nämnd, ingen glömd! Tipsa på!

Medlem

Blade Runner... wow vilket spel. Hur ofta blir ett spela baserat på en film så bra?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Frilansare
Skrivet av Pretorian24:

Blade Runner... wow vilket spel. Hur ofta blir ett spela baserat på en film så bra?

Eller hur! Och framför allt hur de inte bara tog handlingen rakt av, utan stöpte om den till sin egen. Mästerverk.

SoL
Medlem

Bilkom hade av ”misstag” skrivit att cyberpunk kommer släppas 2019 på twitter men snabbt tagit bort tweeten

Releasehästryttare

Utopia Syndrome

BEAUTIFUL DESOLATION

Medlem

Anachronox, (2001) RPG

Mer noir med bladerunner influenser och en god gnutta humor. Klassiker. Det spel Ionstorm skapade efter de färdigställt Deus Ex 1 och innan de började på Deus ex Invisible war. Anachronox är betydligt bättre än invisible war anser jag.

Medlem

Deus Ex-serien är ju värd att spela inför detta också måste jag ändå säga. Även om jag blev rätt underväldigad av senaste spelet.

Medlem

signatur

Nämen!

Medlem
Medlem

ja Anarchy Online var riktigt grymt på sin tid, kanske fortf? vet inte hur många som spelar det nu för tiden men klart imponerande att det fortfarande håller på. halvt cyberpunk alla gånger!


signatur

//monster

Medlem

Shadowrun: Dragonfall är riktigt bra, har otaliga timmar spelade i detta underbara rollspel.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

phi
Medlem
Medlem

Det bästa i mitt tycke:

Rise of the Dragon (1990) Pc/Amiga


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Så Bladerunner funkar på moderna datorer? Jag har för mig att jag fick problem en bit in i spelet när jag försökte spela det för ett par år sedan. Det var något med skjutbanan tror jag.

Frilansare
Skrivet av cyprus:

Så Bladerunner funkar på moderna datorer? Jag har för mig att jag fick problem en bit in i spelet när jag försökte spela det för ett par år sedan. Det var något med skjutbanan tror jag.

Första timmen gick utan problem för mig. Använde mig av metoden som jag länkar till i artikeln.

Frilansare

Vilken tips-bonanza, alla! Klarar vi oss till 2077 nu tror ni?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Första timmen gick utan problem för mig. Använde mig av metoden som jag länkar till i artikeln.

Om du fortsätter spela och skjutbanan går utan problem får du gärna skrika till, för jag hade samma problem för flera år sedan.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Eller hur! Och framför allt hur de inte bara tog handlingen rakt av, utan stöpte om den till sin egen. Mästerverk.

Jag håller med helt, ett av mina absoluta favoritspel.
Men finns det att få tag på i en version som funkar i moderna OS i dagsläget?

Frilansare
Skrivet av Lepr:

Jag håller med helt, ett av mina absoluta favoritspel.
Men finns det att få tag på i en version som funkar i moderna OS i dagsläget?

Enda jag har hittat är via länken jag petade in i artikeln. Där visas hur man laddar ner spelet från amerikanska archive.org och hur man sen går tillväga med iso-mounts etc. Lite klurigt men funkar.

https://archive.org/details/Blade_Runner_1997_Virgin
https://youtu.be/lxC0BDOS0_I

Medlem

@Pretorian24: Utanför genren, men Godfather till Xbox 360/PS3 var vansinnigt bra. Baserat på filmerna, med händelser från filmerna i spelet där man stod på utkanten och blev inblandad på ett sätt som inte syns i filmerna. Apbra, men gammalt. Godfather 2 var bara hemskt.


signatur

I drank what?

Medlem

Inte Deus EX? Gör om gör rätt FZ=), ett självklart val och kommande Cyberpunk 2077 ser ut att ha tittat en hel del på detta mästerverk.

Ett annat spel, som jag inte direkt kört mycket av men som påminner en hel del om Bladerunner spelet (fortfarande ett av de bästa spelen baserad på film som jag kört, hoppas att de släpps digitalt i framtiden så fler får möjligheten att spela det) är Team 17´s Nightlong.

Edit: Såvitt jag vet är Bladerunner inte freeware, s.k abandonware är en gråzon, då spelet är gjort av Westwood torde det vara EA som äger rättigheterna men det kan även vara Virgin Interactive (som agerade utgivare). Som sagt så hoppas jag att det här spelet släpps på siter som Steam och GoG i framtiden för det är ett väldigt bra spel och som nämnts innan är det bara baserat på Bladerunner, storyn är däremot helt ny och det finns sju (vill jag minnas det var) slut som man kan få se beroende på de val man gör i spelet och även hur spelet "slumpar" i början.

Medlem

Nja, deus ex är inte cyber punk även om likheter finns.


signatur

Meep!

Medlem

På vilket sätt är Deus Ex inte Cyberpunk? Vad är det som saknas? Dystopisk framtid, check. Stora företag som styr världen, check. Cybernetiska möjligheter, check.

Edit: Från Wiki "While each game has a distinct story, they are all set within the same world: an Earth of the future which has evolved a dystopian, cyberpunk society.

Medlem

System Shock, och ja det är Cyberpunk, är ännu en klassiker som fler borde spela. Finns ju idag även i en enhanced utgåva men då spelet var gjort för ett helt annat sätt att spela tycker jag, personligen, att det blir lite för enkelt även på svåraste nivån.

Och det vore hädelse att inte nämna ett av de bästa Cyberpunk spelen som gjorts, och som även är gratis, Beneath a Steel Sky. Gillar man adventure spel så kommer man nog att uppskatta det spelet, gjord av samma utvecklare som sedan skapade Broken Sword/Circle of Blood spelen. GoG länk till spelet https://www.gog.com/game/beneath_a_steel_sky

Medlem

Ion Storms Deus Ex är definitivt en kandidat. Men en sleeper hit från dem som många missat är spelet de skapade efter Deus Ex, innan de började på Deus Ex:Invisible war (som sög dessvärre). Det var Bladerunner influerade RPG spelet Anachronox som jag länkat till ovan.

Finns dock bara dåliga trailers dessvärre

Frilansare
Skrivet av PcGamer:

Inte Deus EX? Gör om gör rätt FZ=), ett självklart val och kommande Cyberpunk 2077 ser ut att ha tittat en hel del på detta mästerverk.

Det här är som sagt 5 spel. Det finns såklart ett tjog till, Deus Ex kändes lite tråkigt förutsägbart i sammanhanget, så jag tänker inte göra om

Medlem

Blade Runner köpte jag för 19 kronor på Åhlens för 20 år sen

Medlem
Skrivet av androsynth:

Blade Runner köpte jag för 19 kronor på Åhlens för 20 år sen

Köpte det när det var nytt, skulle kunna betala lika mycket för det igen så 19 kronor var inte dåligt, bra köp=)

12
Skriv svar