Har spelen tappat sin personlighet eller har jag blivit gammal?

Medlem
Har spelen tappat sin personlighet eller har jag blivit gammal?

Har spel idag tappat sin personlighet eller har jag blivit gammal? Det känns ofta som att spel främst har fokus på grafik än spelkänsla, kan hända att jag hade lite bättre fantasi förr också som förstås är viktigt när man spelar. Sist jag spelade ett spel som hade "rätt" spelkänsla var GTA5 och spelet kom ut för fem år sedan, Watchdogs 2 som ska vara en GTA-variant + Mr robot fastnade jag aldrig för, eller så är jag för kräsen. Cities Skylines har jag lagt många timmar på förstås och är otroligt bra.

Är inte nostalgiker som saknar Red Alert och C&C-åren, kanske lite. Det är också väldigt svårt att hitta spel som sticker ut lite när det kommer till idéer, som Black and white exempelvis.

Releasehästryttare

Låter som du behöver upptäcka indie spelen!

Testa demot på Crosscode (på Steam), är 20 timmar in i full spelet nu och fullkomligt älskar det!

Megadelux

@Zontos:

Har du provat spelen Factorio (finns demo på factorio.com) och Kerbal Space Program?

Gillar man att bygga så kommer du nog älska båda.

Testpilot

Nä bara uttråkad kan jag tänka mig.

Men håller med @Devan. Indiespel/Småspel är nog vägen fram om man vill hitta annorlunda spel.
Jag kan tipsa om tex. Epistory - Typing chronicles
https://store.steampowered.com/app/398850/Epistory__Typing_Ch...

Ett annat mysigt spel som jag tycker sticker ut är ju annars Firewatch.
https://www.gog.com/game/firewatch

Releasehästryttare

@renod: Factorio demot finns även på Steam, och ja det är också ett grymt bra spel om man gillar att bygga saker!

Moderator | Testpilot

Många spel är ju rätt så lika varandra. Personligen tycker jag inte det är mycket skillnad på t ex Uncharted, The Last of Us, Tomb Raider och Horizon Zero Dawn.

Givetvis så är spelen väldigt olika varandra i handling, värld, karaktärer, även att vissa har mer RPG element medans de andra ligger mer åt action hållet men det är ju mest hur de känns att spela. Alla 4 spelen ovan kontrolleras likadant och med dagens grafik ser ganska likadana ut också.

Med det sagt tycker jag inte spelen är dåliga för det, tvärt om så är alla av de där spelen riktigt bra på vad de gör men jag förstår att andra personer tänker annorlunda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nej, det tycker jag inte. Men när branschen är så extremt stor som den är får varje unik idé tusen halvtaskiga imitatörer. Men det har släppts otroligt mycket bra spel senaste åren, även om inte alla är innovativa.

Svårt att veta vad "rätt" spelkänsla är också, eftersom det är högst personligt. Men spelet du nämner, GTA5, gör ju inte heller något nytt eller unikt. Det är bara extremt välslipat med höga produktionsvärden och en riktigt skicklig utvecklare.

Grafik är säljande och därför något som satsas på, men det finns gott om spel som kombinerar bra grafik med intressant gameplay. Och tvärtom, spel som satsar på simpel grafik och ändå är riktigt bra att spela.

Medlem
Skrivet av renod:

@Zontos:

Har du provat spelen Factorio (finns demo på factorio.com) och Kerbal Space Program?

Gillar man att bygga så kommer du nog älska båda.

Skrivet av Harakiri:

Nä bara uttråkad kan jag tänka mig.

Men håller med @Devan. Indiespel/Småspel är nog vägen fram om man vill hitta annorlunda spel.
Jag kan tipsa om tex. Epistory - Typing chronicles
https://store.steampowered.com/app/398850/Epistory__Typing_Ch...

Ett annat mysigt spel som jag tycker sticker ut är ju annars Firewatch.
https://www.gog.com/game/firewatch

Ah spännande! Ska kika på det, är säkert uttråkad och kräsen också

Medlem
Skrivet av Bennii:

Nej, det tycker jag inte. Men när branschen är så extremt stor som den är får varje unik idé tusen halvtaskiga imitatörer. Men det har släppts otroligt mycket bra spel senaste åren, även om inte alla är innovativa.

Svårt att veta vad "rätt" spelkänsla är också, eftersom det är högst personligt. Men spelet du nämner, GTA5, gör ju inte heller något nytt eller unikt. Det är bara extremt välslipat med höga produktionsvärden och en riktigt skicklig utvecklare.

Grafik är säljande och därför något som satsas på, men det finns gott om spel som kombinerar bra grafik med intressant gameplay. Och tvärtom, spel som satsar på simpel grafik och ändå är riktigt bra att spela.

Det jag gillar med GTA-spelen är friheten att kunna göra som man vill utanför storyn men nyskapande är det kanske inte, sedan känns GTA som ett spel som börjat bli lite utdaterad, de kan ju göra en uppföljare men det känns som att Rockstar borde fokusera på något nytt, som de gör nu med RDR2.

Grafik är ju viktigt men personligen kräver jag mer, sedan tror jag det finns andra saker som gör att jag föredrar GTA före Battlefield eller andra första persons spel.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Många spel är ju rätt så lika varandra. Personligen tycker jag inte det är mycket skillnad på t ex Unchearted, The Last of Us, Tomb Raider och Horizon Zero Dawn.

Givetvis så är spelen väldigt olika varandra i handling, värld, karaktärer, även att visa har mer RPG element medans de andra ligger mer åt action hållet men det är ju mest hur de känns att spela. Alla 4 spelen ovan kontrolleras likadant och med dagens grafik ser ganska likadana ut också.

Med det sagt tycker jag inte spelen är dåliga för det, tvärt om så är alla av de där spelen riktigt bra på vad de gör men jag förstår att andra personer tänker annorlunda.

Nä, jag har aldrig testat dom även om jag har hört att The last of us är väldigt bra och att jag kanske skulle gilla det.

Medlem

Sedan kan min synskada göra att jag dissar en del spel, hade det funnits autosikte i fler spel än GTA eller större text så man faktiskt kan läsa vad det står så hade jag säkert älskat fler spel.

Tråddemonen
Testpilot

@Zontos: Det finns spelutvecklare till spel som utforskar nya koncept och gör vågade projekt, de flesta är tyvärr just nu i dagsläget indiespelsutvecklarna som ofta inte har lika stora konsekvenser om spelet inte blir framgångsrikt.

Numera handlar det mesta om spelmotorer och design som drar åt sig mest inflytande över spelvärlden, men spelutvecklingen fortsätter att öppna upp sig för privatpersoner som har mer tillgång att skapa eget innehåll.

Inaktiv

Nja, till viss del. Spelen kändes mer nyskapande men det beror väl mest på att allt inte hade gjorts redan. Kan även tycka att det kom mer roligare mindre titlar förr, typ singularity och left 4 dead om man inte går tillbaka till 80-90 talet. Storspelen (AAA) känns dessutom jäkligt tillrättalagda nuförtiden, men förståeligt då de kostar mer än förr att tillverka.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Har spel idag tappat sin personlighet eller har jag blivit gammal? Det känns ofta som att spel främst har fokus på grafik än spelkänsla, kan hända att jag hade lite bättre fantasi förr också som förstås är viktigt när man spelar. Sist jag spelade ett spel som hade "rätt" spelkänsla var GTA5 och spelet kom ut för fem år sedan, Watchdogs 2 som ska vara en GTA-variant + Mr robot fastnade jag aldrig för, eller så är jag för kräsen. Cities Skylines har jag lagt många timmar på förstås och är otroligt bra.

Är inte nostalgiker som saknar Red Alert och C&C-åren, kanske lite. Det är också väldigt svårt att hitta spel som sticker ut lite när det kommer till idéer, som Black and white exempelvis.

du har blivit gammal 4 sure. krävs helt enkelt mer för att ha roligt i vuxen ålder


signatur

//monster

Medlem

Kört många äldre spel den senaste tiden och ja när det kommer till s.k AAA-spel så var det ofta bättre förr. Jag ser dock mycket av de äldre-spelen i indiespelen och det är även tack vare dessa jag fortsätter att lägga pengar på spel.

Kan rekommendera HB´s "Humble Monthly" bara för att få tillgång till deras s.k Trove, lätt värt $12 om man äger få eller inga av spelen som finns där (samtliga spel är även helt fria från DRM). Finns både äldre spel och lite nyare spel, spel som Indiana Jones and The Fate of Atlantis, Sexy Brutal, Overlord spelen, Satellite Reign, Volgarr The Viking (väldigt bra spel som inte så lite påminner om Rastan), ett urval av spelen som finns där nu, de lägger hela tiden till nya varje månad.

Avstängd

Kanske dags att ta klivet till VR och få uppleva spel på ett helt annat sätt än någonsin tidigare.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Tänkte lite samma tanke för någon vecka sedan, i samband med att jag surnat till över knappt medelmåttig AI i ett par spel jag spelar. Jag började fundera om det var ett ålderstecken att man granskar spelen mer kritiskt, och har svårare att falla för "illusionen" som spelet levererar. När man var yngre och blåögd svalde man allt med hull och hår.

Men jag håller med om att innovationen har stagnerad, iallafall vad det gäller dom stora utvecklarna, fast det mesta är redan gjort som sagt tidigare. Det är dock i indie träsket man kan hitta riktiga guldklimpar om man orkar vada genom allt skräp. Kerbal space program, Prison architect och rimworld är personliga favoriter, dessa 3 har var och en mera speltid än vad jag lagt på AAA på tio år.

Medlem

Utvecklingen förr jämfört med idag har ju fallit så sätt att det inte sker något revolutionerande. Se på spelen från när jag var ung: Super Mario Bros till Quake.
Från 2D till nätverksspel och 3D, gigantiskt hopp.
Idag är det bara finslip och upprepande. Förr var de nog mer woooow än vad det är idag.

Medlem

Spel är så dyra att utveckla idag att de anpassas efter den breda massan och inte nischen, då förlorar vi bitar av spelen som vi tyckte var bra, de blir enklare och fokuserar på andra saker än vad spel tidigare i en serie gjort.

Om ni jämför de första Splinter Cell spelen med de två sista så förstår ni nog vad jag menar. De första var mycket fokuserade på att du ska smyga och helst inte döda någon, de två sista är mer anpassade för att du ska mörda allting så snabbt som möjligt med övermänsklig finnes.

Medlem

Ubisoft har sedan de upptäckte att "fördummande" av spel säljer gjort just detta och jag vill minnas att spelet som på allvar fick dem att i mitt tycke "förstöra" IP som de ägde var Rainbow Six: Lockdown.

Svåra spel säljer helt enkelt inte, AC är skrattretande enkelt om man jämför det med första Prince of Persia, Hitman: Codename 47 på "easy" får de nyare spelen att verka lätta. Det handlar helt enkelt om att spel idag är en så mycket större industri än det var när jag började spela spel som barn.

Medlem

@PcGamer:
Håller med. Det ska vara flashigt och storslaget men under ytan är det allt oftare "mellanmjölk".
Kanske man blivit gammal men själv tycker jag det saknas något i många nyare spel.

Medlem

I min mening släpps det 2-3 riktigt bra spel varje år. Och sedan några till som är spelbara.

Horizon: Zero Dawn är det senaste storspelet som jag tycker förtjänar 5/5. God of War gör det kanske också, men det har jag inte köpt än. Dessförinnan var Witcher 3 den senaste fullpoängaren i min bok.

Den stora massan av spel känns dock bara massproducerade. Battlefield, CoD och andra oändliga spelserier känns bara som ett evigt mjölkande utan innehåll.

(Sett till multiplayer måste hatten också lyftas på för Fortnite och Pubg)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Nej, det var inte bättre förr, bara annorlunda.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Får känslan av att idag görs inte spel som utvecklarna själva vill spela, istället bestämms det av cheferna och så får dom hafsa ihop något på minsta möjliga tid och budget. Har helt tappat intresset för de flesta så kallade AAA studios. Säger ju en del när vissa studios bränner lika mycket på reklam för spelet som på utvecklingen.

Medlem

Peter Englund skrev att "ingenting kan förstärka en upplevelse så mycket som brist på erfarenhet". Ju mer du ser, eller spelar, desto svårare att få till den där wow-faktorn.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Har spelat många, många spel under alla mina år som gamer och jag kan säga en sak, det är främst indiespelen som jag gång på gång imponeras av. Så det går fortfarande att imponera på personer som mig själv, det är bara det att iaf jag har tröttnat rejält på spel som har mer "yta" än "djup".

Kolla på Siege och jämför det med R6: Raven Shields "Terrorist Hunt", Siege spawnar fiender medans man spelar, äldre R6 spel spawnade dessa innan spelet ens hade startat och det påverkar i allra högsta grad sättet man spelar spelet på.

Medlem

Man tyckte spelen var bättre förr för att man använde sin egna fantasi mer. Ungefär som när man läser en bok. Sen var det mer variation på spel med. Hände ibland att man kombinerade olika spel för sin egna spel upplevelse, som att man gjorde sin egna story.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Testpilot

Har börjat spela Nier Automata. Där kan vi snacka annorlunda, så visst finns det kvar men man får vara lite mer kräsen i dag för att hitta nya saker.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Har spelat många, många spel under alla mina år som gamer och jag kan säga en sak, det är främst indiespelen som jag gång på gång imponeras av. Så det går fortfarande att imponera på personer som mig själv, det är bara det att iaf jag har tröttnat rejält på spel som har mer "yta" än "djup".

Kolla på Siege och jämför det med R6: Raven Shields "Terrorist Hunt", Siege spawnar fiender medans man spelar, äldre R6 spel spawnade dessa innan spelet ens hade startat och det påverkar i allra högsta grad sättet man spelar spelet på.

Minns Rainbowsix Las Vegas 2, spelade terrorist hunt och sprang runt hela banan men hittade inte den sista terroristen, sköt ett skott ingenting, laddade om, DÅ HELT PLÖTSLIGT kommer det en terrorist..... Detta hände så pass ofta att man lärde sig att skjuta helt random och ladda om bara för att få spelet att gå vidare. Så ja det gör en stor skillnad på inspawnade i början av banan och fiender som spawnar under banans gång.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Minns Rainbowsix Las Vegas 2, spelade terrorist hunt och sprang runt hela banan men hittade inte den sista terroristen, sköt ett skott ingenting, laddade om, DÅ HELT PLÖTSLIGT kommer det en terrorist..... Detta hände så pass ofta att man lärde sig att skjuta helt random och ladda om bara för att få spelet att gå vidare. Så ja det gör en stor skillnad på inspawnade i början av banan och fiender som spawnar under banans gång.

Testade Terrorist Hunt i första Vegas och det var det första jag lade märke till, hur spelet spawnade fiender under tiden jag spelade, gjorde det helt omöjligt att "säkra" platser eftersom de kunde komma från alla möjliga håll. I äldre R6 spel visste man att när man väl dödat samtliga i en del av kartan så kunde ingen komma bakifrån och skjuta en. Takedown gjorde en hel del misstag men till och med det spelet har iaf inte fiender som spawnar från ingenstans och för att ett spel ska kunna kallas för "tactical shooter" så anser jag att det är ett krav, till och med gamla Delta Force hade detta.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Har spel idag tappat sin personlighet eller har jag blivit gammal? Det känns ofta som att spel främst har fokus på grafik än spelkänsla, kan hända att jag hade lite bättre fantasi förr också som förstås är viktigt när man spelar. Sist jag spelade ett spel som hade "rätt" spelkänsla var GTA5 och spelet kom ut för fem år sedan, Watchdogs 2 som ska vara en GTA-variant + Mr robot fastnade jag aldrig för, eller så är jag för kräsen. Cities Skylines har jag lagt många timmar på förstås och är otroligt bra.

Är inte nostalgiker som saknar Red Alert och C&C-åren, kanske lite. Det är också väldigt svårt att hitta spel som sticker ut lite när det kommer till idéer, som Black and white exempelvis.

Mjo. Jag skyller som vanligt på konsolerna, men det är också konsolerna som har gjort spel-industrin större, vilket är positivt, för det mesta. Men i jämförelse, när PC hade makten så utvecklades spelen efter en utvecklande hårdvara, kreativitet kunde då flöda, och utvecklarna var inte alls lika begränsade. I och med konsolerna och utvecklarnas hunger för vinst så började många utvecklare att följa framgångsrika koncept med minimala förändringar. Kombinera detta med en hårdvara som begränsar, resultatet blir kopior efter kopior.

Nu har tydligen "FPS" blivit en grej igen, Cyberpunk, GTAV och RDR2. FPS, en häftig grej som jag har suttit och spelat sedan 1996 xD.

12
Skriv svar