Recension – Assassin's Creed Odyssey

Frilansare

Ser fram emot att läsa om hur dialogerna och röstskådisarna står sig! Haft problem med dessa i alla trailers. Tar det sig?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Joakim Bennet:

Ser fram emot att läsa om hur dialogerna och röstskådisarna står sig! Haft problem med dessa i alla trailers. Tar det sig?

Nu var det här en fråga till Fredrik givetvis, men vad jag läst och lyssnat på själv så är det lite upp och ned. Kvinnliga huvudkaraktären skulle jag säga är bäst av de två då den manliga inte riktigt håller måttet och har problem att hålla accenten samt bara låter urlöjlig.

NPC:s har i vissa fall lite samma problem. Generellt sätt skulle man kunna säga att det finns lika mycket lågt som top när det kommer till rösterna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Oj vad bra detta spel verkar. Har spelat några timmar nu sedan det släpptes och är bara på första ön, verkar otroligt stort när man kollar kartan.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@Fredrik Eriksson Något värt att lägga pengarna på nu i Oktober? Eller ska man vänta till julrean?

Tråddemonen
Testpilot

@Joakim Bennet: Kollade nyligen på en gameplay på ca 25 minuter där skådespelarna lät en aning småtrötta, däremot så håller de sig ganska bra med den grekiska brytningen inom engelskt tal. Lite gott på ont i det hela, men det är lätt att man inte kan vara på tiptop vid varje inspelning, det lär ta på krafterna att spela in x antal dialoger i ett så stort spel. Ett plus i kanten för dig Joakim är att spelet har jämförts med Witcher 3 i likheter.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@Fredrik Eriksson Något värt att lägga pengarna på nu i Oktober? Eller ska man vänta till julrean?

Köp bara, du kommer inte ångra dig. Brukar dessutom inte vara så stor rea på ett så pass nytt spel så nära inpå som jul.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Året Dishonored 2 släpptes så fanns den på julrea 40% billigare. Så det är inte säkert, spelet släpptes då den 11 November, så det var bara 1 månads mellanrum tills den fick en så stor rea.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@breahl: Året Dishonored 2 släpptes så fanns den på julrea 40% billigare. Så det är inte säkert, spelet släpptes då den 11 November, så det var bara 1 månads mellanrum tills den fick en så stor rea.

Jämför du det med assassins creed och ubisoft? Du måste skämta? Denna spelserie är långt mycket större än vad någon av Bethesda:s verk varit. Jag tror inte dom ger bort spelet med en 40% rea vid jul, Ubi är giriga och kommer alltid vara.

Det var inte så heller med Origins vad jag kan minnas.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Köpte Faktiskt Origins på Rea dagen innan Julafton under en stor PSN rea.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@breahl: Köpte Faktiskt Origins på Rea dagen innan Julafton under en stor PSN rea.

Var knappast 40%.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: 30% var det. Kolla PSN sales från förra året.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@breahl: 30% var det. Kolla PSN sales från förra året.

Är inte så mycket om man köper det för 700-800 i början, jag spelar det hellre flera månader i förväg och betalar det än att snåla.

Lovar förövrigt att du är en sådan som kollar vilket smörpaket som billigast i affären när du handlar.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Inte riktigt, men har märkt i plånboken att det går åt pengar om man ska köpa dem för fullt pris. Så om det inte är ett spel jag verkligen vill ha från start så brukar jag vänta lite

Medlem

ouff vilka stålar man hade sparat om man köpt allt lr ens det mesta på rea under alla år gäng löner


signatur

//monster

Avstängd

Jag köper vissa spel på rea, som horizon och god of war köpte jag på rea. Men AC har jag alltid köpt när det kommit.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Hur som helst tycker jag det är mer smygande i detta än i Origins och mer avrättningar. Kul också att det finns ett "Assassin's träd" där man kan sätta poäng, jag började sätta där faktiskt så man fick förgiftade vapen och dylikt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Älskar creedspelen , klart min favoritserie och detta gjorde mig inte besviken Bokade guld versionen vilket jag sällan gör men då remasterversioner av 3an och Liberation ingår i säsongspasset var det för bra att inte göra det

Redaktör
Ponny
Skrivet av Zimpan:

@Fredrik Eriksson Något värt att lägga pengarna på nu i Oktober? Eller ska man vänta till julrean?

Kör, bara kör! Det är verkligen en storslagen resa. Kort sagt: en odyssé, om än med lite typiska buggar och skavanker. Har avverkat gissningsvis 66 % av spelet nu och det är verkligen ett spel som växer ju mer jag spelar. På fredag återkommer jag med betyg och andra delen av recensionen.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Joakim Bennet:

Ser fram emot att läsa om hur dialogerna och röstskådisarna står sig! Haft problem med dessa i alla trailers. Tar det sig?

Absolut, det ska jag ta upp för det finns både bra och dåliga saker att säga. Men kort sagt: team Kassandra all the way.
Kamera- och kroppspråksmässigt är dialogerna betydligt vassare än i Origins, men röstmässigt är det mycket upp och ner.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Varför kommer denna artikel längst fram igen?

Frilansare
Skrivet av Vercadi:

Varför kommer denna artikel längst fram igen?

Ibland puttar vi upp högintressant innehåll så att folk inte ska missa det. Inget konstigt.

Tråddemonen
Testpilot

@Fredrik Eriksson: Ok det låter lovande! Läste att spelet blir som bäst ca 15 timmar in.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Zimpan:

@Fredrik Eriksson: Ok det låter lovande! Läste att spelet blir som bäst ca 15 timmar in.

Kan bara hålla med om detta. Eller 20 timmar, kanske, om man som jag spelar kroniskt långsamt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Helt fenomenalt

Man får en båt och crew som black flag och kan härja runt, borda och sånt. Sångerna som besättningen sjunger är helt fenomenala. Inte engelska kan jag säga. Riktigt kul spel. Pilar och spjut kastas från båten när man beordrar det. Man kan uppgradera båten och även knocka fienden och anlita dom som man sen kan använda för att boosta båten eller besättningens skytte.

Medlem

Inte följt AC serien sen runt Assassins Creed 3 när man är i Amerika som patriot.

Trodde detta var en DLC eller expansion. Helt nytt spel? Hahaha. Herregud. Är så otroligt trött på den här serien.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

För mig var allt helt tvärt om. Origins var det första AC-liret och inte körde klart.
Förstår absolut varför folk gillade det men det var inte Assasins Creed, det var ett försök till ordentligt RPG, ett dåligt försök. Varför vill man ha Origins när Witcher 3 och Syndicate finns ?

Men alla är olika, sen dras jag också mer emot grekisk mytologi än det egyptiska så detta kanske passar bättre.
Jag saknar Ezio och Desmond, det är allt jag kan säga.

EDIT:
Efter att ha ägnat hela helgen åt detta kan jag bara konstatera att det är det bästa denna serien producerat sen Brotherhood. Helt annat spel.

Verkligen helt över förväntan!

Avstängd
Skrivet av m_g_karlsson:

För mig var allt helt tvärt om. Origins var det första AC-liret och inte körde klart.
Förstår absolut varför folk gillade det men det var inte Assasins Creed, det var ett försök till ordentligt RPG, ett dåligt försök. Varför vill man ha Origins när Witcher 3 och Syndicate finns ?

Men alla är olika, sen dras jag också mer emot grekisk mytologi än det egyptiska så detta kanske passar bättre.
Jag saknar Ezio och Desmond, det är allt jag kan säga.

Jag spelar bara serien för all historia, nutids grejerna skiter jag totalt i för dom tråkar ut mig så ja, vi alla är olika.

Älskar det här med att man ofta får träffa kända personer från historiens gång, samt gillar jag olika val av armor i detta nya Odyssey. Det är faktiskt kul när man spelat ett tag och börjar få lite epics och legendary grejer.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Fråga som kanske hör hit eller inte, är sugen på ett trevligt äventyr-aktigt spel innan RDR2 om ett par veckor. Så funderar lite på om jag ska skaffa mig Shadow of Tomb Raider, Assasin's Creed Odyssey eller om jag ska spela igenom Black Flag. Nämnas bör är att jag tröttnade på AC serien efter III.

Några tips, rekommendationer kring det? Odyssey verkar ju onekligen som det blir något utav en hit.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

Fråga som kanske hör hit eller inte, är sugen på ett trevligt äventyr-aktigt spel innan RDR2 om ett par veckor. Så funderar lite på om jag ska skaffa mig Shadow of Tomb Raider, Assasin's Creed Odyssey eller om jag ska spela igenom Black Flag. Nämnas bör är att jag tröttnade på AC serien efter III.

Några tips, rekommendationer kring det? Odyssey verkar ju onekligen som det blir något utav en hit.

Både Unity och Syndicate är grymma spel i AC serien. Shadow of TR var mer av samma men bästa storyn i den serien. Annars Far Cry 5. Ruggigt bra!

Medlem
Kör
Skrivet av Struggle:

Fråga som kanske hör hit eller inte, är sugen på ett trevligt äventyr-aktigt spel innan RDR2 om ett par veckor. Så funderar lite på om jag ska skaffa mig Shadow of Tomb Raider, Assasin's Creed Odyssey eller om jag ska spela igenom Black Flag. Nämnas bör är att jag tröttnade på AC serien efter III.

Några tips, rekommendationer kring det? Odyssey verkar ju onekligen som det blir något utav en hit.

RPG elementet har dom lyckats med i detta spel. Man har ett träd där man låser upp olika grejer som gör fighterna som en scen tagen från filmen 300 eller den där gladiator serien. Man har val i konversationer.

Exempel - Jag sa på ett sätt och jag tror att jag råkade avsluta samarbetet med den karaktären nån mission tidigare. Sen det där med att man har båt, ett crew och att man kan rekrytera personer till båten som ökar båtens skada, försvar och dylikt.

123
Skriv svar