MSI GTX 1070 Armor 8G OC problem(!?)

Inaktiv
MSI GTX 1070 Armor 8G OC problem(!?)

Hej igen! Jag köpte ett begagnat GTX 1070 och fick hem det idag. Jag tog bort alla gamla drivers och stoppade in det nya kortet och laddade ner de senaste. Men till min förvåning får jag inte alls så bra frames som jag trodde, utan knappt bättre än vad mitt GTX 970 gav i många spel.

Tex får jag Avg FPS 70 i Far Cry 5,s benchmark på Ultra medan andra tester på internet visar att de får en Avg på 90.

Mina specs är som följande:
CPU: Intel(R) Core(TM) i7-3820 CPU @ 3.60GHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1070
GPU Driver Version: 416.16
RAM: 32 GB
VRAM: 7.9 GB

Någon som vet vad det kan bero på?

Medlem

Testa att göra en total avinstallation med Display Driver Uninstaller(DDU).

https://www.wagnardsoft.com/

Tanka hem programmet, starta om datorn i safe mode/felsäkert, kör programmet, starta om datorn och testa att installera de senaste drivrutinerna igen.

Se om det hjälper.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

@fezk tack för tipset! Ska ge det ett försök direkt

Kan det vara så att CPUn flaskhalsar eller tror ni man kan utesluta det? Spel som PUNG, GTA5 och Far Cry 5

Inaktiv

Tyvärr ingen förbättring. Läste något om att Nvidia Experience kan förstöra frameraten så ska prova ta bort allt det och se vad som händer.

Inaktiv

Det hjälpte inte heller. Läste att RAM-minnena kan sega ner om de har dålig hastighet.

Btw både CPU och GPU load ligger på 60-70% max när jag benchmarkar Far Cry 5 om det säger något.

Inaktiv

Efter att ha fortsatt att testa så märker jag att både GTA 5 och Fallout 4 utnyttjar GPU till fullo vilket tillåter båda spelen att köra på Ultra med FPS en bra bit över 60. Skumt att inte FC5 vill dra full kraft från GPU och CPU...

Medlem

Man brukar sällan märka stora skillnader av att bara "hoppa upp"en generation och samma serie (x70)dessutom
Störst skillnad kommer du nog märka om du fläskar på allt och hög upplösning.
Din minsta fps kommer då vara högre än med det gamla kortet
Och att.grafikkortet kommer "hålla lite längre"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det hjälpte inte heller. Läste att RAM-minnena kan sega ner om de har dålig hastighet.

Btw både CPU och GPU load ligger på 60-70% max när jag benchmarkar Far Cry 5 om det säger något.

Samma för mig, och då har jag ett 1080 Ti tillsammans med en i7 4770k @ 4.3ghz. Det verkar vara något med spelet, snarare än kortet, då alla andra spel som behöver det använder mitt grafikkort till 100%.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Inaktiv

@marsson90 jag har provat att klocka upp minnerna till 1600mhz, cpu till 4.3 ghz och grafikkortet så mycket det går utan artefakter och får typ 10+ fps. Men som du säger andra spel funkar skitbra med kortet

1
Skriv svar