Recension – Forza Horizon 4

Medlem
Skrivet av Jozo:

@Tomas Helenius: Sant, men samtidigt så känns det som att de flesta inte vill höra eller bry sig om varför du gav just det här betyget. Ger du ett "för lågt" betyg till ett spel som är exklusivt till en plattform så är det som att öppna Pandoras ask...

Jag kan definitivt hålla med om betyget då jag spelat de tidigare spelen. Som ny spelare skulle jag nog tro det är en 4 dock. Jag är däremot en nyfiken person som gärna ifrågasätter vissa saker haha. Säger jag inget så blir jag ju inte klokare. Som tur är så är herr Tomas Helenius (försökt tagga men får inte till det ) villig att svara på kritik på ett bra sätt. Som med allt här i livet så utgår vi från oss själva och jag då som inte varken tycker om eller vet någonting om fotboll, har fortfarande svårt att ta till mig varför de får högt betyg varje år haha. Med det sagt....jag skulle aldrig kunna bli speljournalist. Kan säkerligen inte hålla mig opartisk ;P

Medlem

@autograph: Vad heter du så vi kan lira?

Medlem
Skrivet av Naida:

@autograph: Vad heter du så vi kan lira?

autographein

Fast jag får felmeddelanden på att min Ultimate-version inte kan installera allt.
Det finns diskutrymme, kraven är uppfyllda, så det är inte det. Allt är grönt för installation.
Jag ska försöka igen...

Update: Nu går det att spela, men jag har inte tillgång till multiplayer eller några andra bilar, förutom EN bil som jag valde vid start.
Jag måste först klara Autumn, som inte går att välja ännu, fast jag kommit upp i den nivån?!
"Yes, you made it, but It's not Autumn yet".
Och jag har ju ändå köpt Ultimate-versionen, med allt!? Fattar ingenting!


signatur

autograph

Medlem

Jag undrar vad den senaste versionen av iPhone skulle få för betyg på FZ,
om den mobiltelefonen vore ett spel?
(Jag har en Nokia.)


signatur

autograph

Medlem

Forza Motorsport 6 & 7 är också ganska lika Forza Horizon 3 & 4.
Alla Need For Speed är ganska lika varandra. (Har alla!)
Som COD och Battlefield. (Har alla!)
Lika men ändå olika.
Jag gilla alla bilspel och skjutaspel, men på olika sätt.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Update: Nu går det att spela, men jag har inte tillgång till multiplayer eller några andra bilar, förutom EN bil som jag valde vid start.
Jag måste först klara Autumn, som inte går att välja ännu, fast jag kommit upp i den nivån?!
"Yes, you made it, but It's not Autumn yet".
Och jag har ju ändå köpt Ultimate-versionen, med allt!? Fattar ingenting!

Om du fortfarande har problem med att få hösten att börja. Spela vidare tills du får ditt första hus, hösten aktiveras när du har tagit emot huset.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Om du fortfarande har problem med att få hösten att börja. Spela vidare tills du får ditt första hus, hösten aktiveras när du har tagit emot huset.

Tack för info!
Men jag har nu redan tröttnat.
Ska det verkligen vara så här jäkla svårt, trist, och enformigt?!?!
Jag vill ju alltid ha ALLT - NU!

Ja, det är jättesnyggt! Men jag skulle ge det en tvåa i betyg, just nu.
Det påminner mig om det gamla spelet "Mafia", där man hela tiden skulle åka till olika platser.
Det blir för upprepande.
Det är som att man inte kommer vidare någon stans. Jag bara väntar på att jag ska komma vidare och få mina bilar och riktiga uppdrag.
Nu känns det bara tomt och innehållslöst.
Ska ge det en sista chans i morgon.

UPDATE: Ok. Jag fick idag ett hus och kom vidare, några bilar från Ultimate-version kom in.
Men, vad ska jag med ett hus och kläder till i ett bilspel?! Det är ju inte THE SIMS!
Nä, jag gissar och befarar tyvärr att det de bästa och snyggaste fick vi se i demot på Horizon 4.
Nu känns det bara, gäääsp...
Inte värt 899 kr.


signatur

autograph

Medlem

Ser att Tompa äger en 240 men drömmer om ett ägg som alla andra

Redaktör
Skrivet av delli:

Ser att Tompa äger en 240 men drömmer om ett ägg som alla andra

Minnen av väghållningen hos riktiga 240 får mig att drömma om hårdare fjädring. De var hemska, som att köra en tvättsvamp.


signatur
Medlem

Inget fel på 240
En ganska härlig kännsla.
Roligt att sätta en stockholmare på besök bakom ratten på en 240 på vintern.
Rondellerna oslagbart


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

haha varför blir jag inte förvånad att alla andra hyllar spelet men FZ är som en grinig gammal gubbe - "Det var bättre förr" typ

Jag är 40+ och har kört "skiten" ur ALLA spel i Forza-serien sen Xbox Original. Ja 4:an är mycket av samma men det är också förfinat på i princip alla punkter. Det är något med settingen i UK för var det något jag aldrig kom överens med så var det Australien, det var för glatt och glättigt!

Nej jag älskar spelet och ger det absolut 5 av 5 utan att blinka. Enda smolket i bägaren är årstiden vintern som jag tror kommer bli en nagel i ögat i framtiden om den inte går att skippa!

Medlem

Själv ger jag spelet en stark 4.
Jodå, mycket är sig likt från tidigare spel men efter man spelat ett tag så börjar man märka alla förbättringar de gjort. Spelet är betydligt mer optimerat än tidigare versioner, flyter på extremt bra. Bilkänslan och hur de uppför sig på vägar och terräng har fått sig en rejäl uppryckning och känns mer naturlig nu. Däckval spelar in mycket mer och ger en rejält kännbar skillnad beroende på underlag som asfalt, grus, gräs, snö osv.

Ett rikare djurliv har gjort spelet mer levande, som första gången jag råkade ut för att en hjort sprang över vägen framför bilen, samma chockartad överraskning som i verkligheten och sen spred sig ett stort leende över mitt ansikte. Det är en liten detalj som gör enormt mycket för spelkänslan och jag är väldigt glad att de tog sig utvecklingstiden att lägga till det i spelet. Hittills har jag stött på rävar, kaniner, hjortar, får och höns, får se om det finns fler djur att hitta.

Ni som spelar, gör er själva en tjänst och ta er tid att bara lugnt köra omkring utanför vägarna. Finns otroligt mycket att se och Playground Games har gjort ett sanslöst jobb med naturen och många godbitar är dolda om man bara håller sig till vägarna, går att spendera många timmar att bara njuta av vyerna man hittar, ta er upp på bergstopparna och se er omkring, vackert så man kan dö.

Det jag är lite missnöjd med är trafiken, den är helt enkelt för gles, hade gärna sett dubbelt eller tredubbelt med trafik och saknar att det inte finns några cyklister eller fotgängare.

Medlem

Hur kan man sakna cyklister?! Låter som en utopi.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Trevlig läsning. Vilken version av spelet fick du tillgång till?
Fattigmans/ Barebones versionen eller "superultradelyxe versionen".
Om jag fattat det rätt så ingår creditbooster +25%, bondbilar med mera i den klart dyrare utgåvan. Blir/känns spelet än mer segt om man tjänar färre crediter per race?
Skulle fattiga utgåvan få lägre betyg eller samma med tanken på det ovan nämda?

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Hur kan man sakna cyklister?! Låter som en utopi.

Tänkte för att få spelet att kännas än mer levande och likt hur det ser ut på Brittiska landsbygden, finns gott om folk där som tar en dagstur med att kombinera cykling och vandring på hedarna/kullarna.

Medlem

Jag såg en gubbe stå utanför ett hus. Men då räknas han kanske inte som fotgängare?

Jag har Ultimate-versionen, men har inte fått tillgång att välja någon Bond-bil, ännu.
Å jag som vill ha allt nu!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag såg en gubbe stå utanför ett hus. Men då räknas han kanske inte som fotgängare?

Jag har Ultimate-versionen, men har inte fått tillgång att välja någon Bond-bil, ännu.
Å jag som vill ha allt nu!

Du måste köra igenom för-historien först, tror det var 6-7 race, och sen hittar du bilarna i affären under James Bond.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Du måste köra igenom för-historien först, tror det var 6-7 race, och sen hittar du bilarna i affären under James Bond.

Men, åh!
Så var det ju inte i "Horizon 3". Då fick jag de flesta bilpack direkt, och de andra bara lite senare. (Också Ultimate-version.)

Jag
orkar
inte
vänta!

Jag har ju redan betalt för bilarna!
Nu har jag ju i "Horizon 4" (än så länge) bara TVÅ bilar! I "Horizon 3" har jag massor!
Så snopet och trist!!!


signatur

autograph

Medlem

@zaphod.iv: Jag spelar "Gratisversionen*" dvs bog standard, och jag tycker spelet öser bilar o skit på dig, bara man kommer igenom prologen (årstiderna ändras av din level ist för en IRL vecka och ett år tar tills du blir lvl 20).

Känns aldrig som det är segt, jag har typ 50+ bilar och enbart köpt EN änsålänge, och många events (stuntförare, driftklubben, biluthyrningen m.m.) gör man med en lånebil och det är dom jag tycker mest om, de vanliga racen är booooring.

*Gamepass, första 2 veckorna gratis om man aldrig haft det innan. -Inte piratversion


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

@zaphod.iv: Jag spelar "Gratisversionen*" dvs bog standard, och jag tycker spelet öser bilar o skit på dig, bara man kommer igenom prologen (årstiderna ändras av din level ist för en IRL vecka och ett år tar tills du blir lvl 20).

Känns aldrig som det är segt, jag har typ 50+ bilar och enbart köpt EN änsålänge, och många events (stuntförare, driftklubben, biluthyrningen m.m.) gör man med en lånebil och det är dom jag tycker mest om, de vanliga racen är booooring.

*Gamepass, första 2 veckorna gratis om man aldrig haft det innan. -Inte piratversion

Det låter ju som att vi spelar två olika bilspel.
Fast jag köpte "Horizon 4" Ultimate-versionen för 899 kr, så har jag bara två lånebilar!
Jag har klarat Autumn, stuntuppdragen, fått ett hus, och kört några race...
Olika platser är det enda som låsts upp, än så länge. Trist!


signatur

autograph

Medlem

@autograph: Använder du dina wheelspins?

+ Lånebilar HAR du inte, dom får du låna då du gör uppdragen.

Och bilarna du får med Ultimate/car pass måste man väl ändå "köpa" bara att dom kostar 0 credits? Gå in i festivalen o filtrera bilar efter DLC om det finns en sån.

EDIT: Vad är du för level förresten? Vissa grejer låses upp vid vissa levlar.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

@autograph: Använder du dina wheelspins?

+ Lånebilar HAR du inte, dom får du låna då du gör uppdragen.
Och bilarna du får med Ultimate/car pass måste man väl ändå "köpa" bara att dom kostar 0 credits? Gå in i festivalen o filtrera bilar efter DLC om det finns en sån.

Ok. De som jag valde i början av spelet, menar jag.
Bilarna i mitt garage visade nu på endast två st. Kan inte hitta eller välja några andra bilar. Fast bil-DLC är installerat.
En rallybil och en stor bil med flak. Glömt vad de heter. Som jag nu bara kan köra runt med. Tråkigt!
I "Horizon 3" kunde jag se och bläddra bland alla bilar plus DLC som jag har, och välja att köra, direkt. Så är det ju inte nu i "Horizon 4".
Ja, jag har använt wheelspins.

Eller så har jag missuppfattat något eller gjort fel...


signatur

autograph

Medlem

-det låter som du inte spelat igenom prologen ännu? har du gått igenom en av varje årstid?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

-det låter som du inte spelat igenom prologen ännu? har du gått igenom en av varje årstid?

Ja, jag tror det. Autumn var väl det sista?
Jag har spelat varje dag sedan det släpptes för Ultimate-version den 28 sept.
Tycker inte att det händer något. Bara att man hela tiden måste åka till olika platser och tävla. Utan att ha så många bilar i garaget att välja på.
Den här känns segare och tristare än den förra. Mitt tålamod börjar snart ta slut.
"Horizon 4" är varken kul eller underhållande, som jag faktiskt tyckte att "Horizon 3" var.
Trodde att "Horizon 4" skulla vara lika bra eller bättre. Börjar ångra att jag köpte det.
Jag önskar att man kunde ha allt tillgängligt vid start.
"Prolog"... suck.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Bara att man hela tiden måste åka till olika platser och tävla. Utan att ha så många bilar i garaget att välja på.

Det låter som du bara ser bilarna som är aktuella för just det racet*. Antingen får du ändra blueprint eller så när du är i free roam så går du:
Menyn>Home> change car. eller Menyn>cars>my cars.

När man spelat klart Prologen så har man garanterat fler än 2-3 bilar. jamenar man får väl välja 3+ starter cars?
Jag är just nu lvl 77 och har (coincidence?) 77 bilar, och har bara köpt typ 3 st. om ens det.

*t.ex a-klass retro rally, då visar den bara dom du äger som är just retro rally i a-klass i ditt garage.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det låter som du bara ser bilarna som är aktuella för just det racet*. Antingen får du ändra blueprint eller så när du är i free roam så går du:
Menyn>Home> change car. eller Menyn>cars>my cars.
När man spelat klart Prologen så har man garanterat fler än 2-3 bilar. jamenar man får väl välja 3+ starter cars?
Jag är just nu lvl 77 och har (coincidence?) 77 bilar, och har bara köpt typ 3 st. om ens det.
*t.ex a-klass retro rally, då visar den bara dom du äger som är just retro rally i a-klass i ditt garage.

Som jag skrev tidigare, det låter ju som att vi spelar två olika bilspel.
Jag fattar ingenting.
Så här konstigt och svårt var det inte i "Horizon 3". Jag hade inte detta problem då.


signatur

autograph

Inaktiv

Jisses vilket resonemang kring att dra ner betyget för att föregångaren var bästa spelet hitintills denna gen. Dessutom recenserade du inte spelet innan onlinedelen kom igång eller ser jag fel på datum? Det som skiljer 4 från 3 är ju i mångt och mycket online delen som nu är förbaskat mycket bättre, men utan live servrar med mycket folk så lär det inte varit något att ens fundera över att recensera. Gör om gör rätt. För alla er som funderar på om Fh4 är värt ett köp... Ja definitivt, finns demo att tillgå i värsta fall.. Eller köp gamepass.

EDIT:Såg precis metacritic scoren på 92... Rimmar inte på "bra" om du frågar mig. De hade även deras "must play" stämpel. Känns som att någon här missat något

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det låter som du bara ser bilarna som är aktuella för just det racet*. Antingen får du ändra blueprint eller så när du är i free roam så går du:
Menyn>Home> change car. eller Menyn>cars>my cars.

*t.ex a-klass retro rally, då visar den bara dom du äger som är just retro rally i a-klass i ditt garage.

Ja, jag menar i den samlade listan.
För mig så skiljer sig H3 och H4 på det, än så länge.


signatur

autograph

Redaktör

@anon_81726: jag körde online också, fanns gott om folk att köra med/mot under testningen.


signatur
Medlem

Om man undrar vad skillnaden är mellan Forza Horizon 3 och Forza Horizon 4. Se vad DF har att säga. Skillnaden är ganska mycket. Så pass mycket att det är helt olika spel.

Skriv svar