Fler får gå från Telltale

Robot
Fler får gå från Telltale

Den lilla skaran som fick vara kvar har krympt ytterligare.

#telltale-games


Medlem

They all stopped walking....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Inaktiv

Fan. Har också 80 timmarsveckor någon gång då och då. Stort företag så dom tar bara och bötar till facket så folk får arbeta ihjäl sig. Ringer så fort man är ledig med och ska ha en att arbeta mera. Jaja

Medlem

Väldigt mystiskt hur stranded deep las upp på ps store strax innan nyheten om nedläggning av telltale... För att sen dra tillbaka spelet några dagar senare. Får de som hann förhandsboka tillbaka pengarna eller läggs de på att färdigställa twd istället?

Quake-konnässsör

@ivanhoe68: Menar du inte "The Working Dead: The Final Staff"

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Fan. Har också 80 timmarsveckor någon gång då och då. Stort företag så dom tar bara och bötar till facket så folk får arbeta ihjäl sig. Ringer så fort man är ledig med och ska ha en att arbeta mera. Jaja

Vad är det för jobb? Låter ju som modernt slavarbete

Medlem
Skrivet av KimiKiwi:

Vad är det för jobb? Låter ju som modernt slavarbete

Äh, de får ju lön! Vill man se modernt slavarbete kan man ju kika åt "Fas3"-hållet istället...
(Obs: fortfarande riktigt jävla illa med 80 timmars arbetsvecka och att de ringer när man är ledig och "frågar" om man kan jobba etc. och man framförallt som ung i princip är tvingad att tacka ja om man vill ha kvar jobbet).

eld
Medlem
Skrivet av Ftmch:

Äh, de får ju lön! Vill man se modernt slavarbete kan man ju kika åt "Fas3"-hållet istället...
(Obs: fortfarande riktigt jävla illa med 80 timmars arbetsvecka och att de ringer när man är ledig och "frågar" om man kan jobba etc. och man framförallt som ung i princip är tvingad att tacka ja om man vill ha kvar jobbet).

Yep,

Crunch i spelindustrin är för det mesta helt obetalt, det är dålig planering och management som gör så att deadlines tvingar arbetarna att jobba extra mycket om de vill ha sina jobb kvar.

Medlem
Skrivet av eld:

Yep,

Crunch i spelindustrin är för det mesta helt obetalt, det är dålig planering och management som gör så att deadlines tvingar arbetarna att jobba extra mycket om de vill ha sina jobb kvar.

Ganska sjukt, på allvar lagligt ?

Inaktiv

Jo, nog får man betalt när man "tvingas" ut. Grejen är ju att man får fördelar om man ställer upp och särbehandling etc.
I början vågade man ju inte säga nej. Nu har man börjat skita i att svara istället, orkade inte bry mig längre. Kommer inte bry mig om att avancera på det företaget.
Men absolut värre på Telltale

Medlem
Skrivet av zauii89:

Ganska sjukt, på allvar lagligt ?

Vi har det väldigt bra i Sverige i och med balansen mellan fackförbund och företag samt det sociala skyddsnätet. Sverige är ganska unikt i det avseendet. I många andra länder saknas denna balansen. så ja, det är lagligt, men hade aldrig gått i Sverige (med undantag från stölder på arbetsplatsen)

eld
Medlem
Skrivet av Treatron:

Vi har det väldigt bra i Sverige i och med balansen mellan fackförbund och företag samt det sociala skyddsnätet. Sverige är ganska unikt i det avseendet. I många andra länder saknas denna balansen. så ja, det är lagligt, men hade aldrig gått i Sverige (med undantag från stölder på arbetsplatsen)

Man kan inte tvinga anställda att jobba övertid utan betalning, men allt du behöver göra är att skapa en arbetsmiljö där den anställda själv väljer att jobba övertid utan betalning, och gärna en där det ses som dåligt att inte cruncha när alla andra gör det.

Det är inte så jätteovanligt i svensk spelindustri, då väldigt få är med i fack.

Medlem
Skrivet av Treatron:

Vi har det väldigt bra i Sverige i och med balansen mellan fackförbund och företag samt det sociala skyddsnätet. Sverige är ganska unikt i det avseendet. I många andra länder saknas denna balansen. så ja, det är lagligt, men hade aldrig gått i Sverige (med undantag från stölder på arbetsplatsen)

Njae inte helt sant. Kan inte tala för dataspelsbranschen men TV- och filmbranschen är det inte ovanligt med 80 timmars arbetsveckor ibland obetalt för dåligt planerande och i mina 14 år så finns det ingen facklig representation i branschen, så att vi i Sverige har det bra balans mellan fackförbund och företag är nog en generallisering. Pratat med del som jobbar i dataspelsbranschen om att de har förväntade crunch-tider där de tvingas jobba isolerad för komma ikapp deadlines och features. Ofta sker det i sorts good-will (iaf bland TV- och film) att man såklart ställer upp för projektet för att göra bättre produkt. För produkten är endast som räknas.

Problemet blir när ett företag går dåligt, förväntas en lika hög produkt fast för mindre pengar. Då brukar företag utnyttja sina anställda (för då slipper man betala för extra arbetare om folk jobbar gratis), köra huvudet i sanden och hoppas det löser sig. Något vi kan se ungefär vad Telltale verkar ha gjort.

Medlem

Skön kvinna som drar ett Blade Runner citat i sitt uttalande, I like her


signatur

Game long and prosper

Medlem

Kan instämma att det även existerar i Sverige. Massive har också crunch, som alla andra, men de försöker åtminstone göra det så smärtfritt som möjligt genom att erbjuda lunchbuffé, middag, och frukost för de anställda. Om de får övertidsbetalt vet jag inte, men vet att på en annan svensk studio fick man skriva på avtal om att man inte alls jobbade mer än 8h per dag, trots att man jobbade 12h per dag, 6 dagar i veckan, i över 1 års tid sen fick man bonus istället när/om spelet gick bra. Spelet gick bra så det var ju tur.

Men med det sagt så innebär det inte att man behandlas som smuts av företaget. Trivs man där man är och det fungerar bra i övrigt så kan man nog tolerera crunch tänker jag. Det blir lite av ett personligt projekt om alla på bolaget offrar sig. Speciellt om företaget visar uppskattning också.

Medlem
Skrivet av Davio:

Njae inte helt sant. Kan inte tala för dataspelsbranschen men TV- och filmbranschen är det inte ovanligt med 80 timmars arbetsveckor ibland obetalt för dåligt planerande och i mina 14 år så finns det ingen facklig representation i branschen, så att vi i Sverige har det bra balans mellan fackförbund och företag är nog en generallisering. Pratat med del som jobbar i dataspelsbranschen om att de har förväntade crunch-tider där de tvingas jobba isolerad för komma ikapp deadlines och features. Ofta sker det i sorts good-will (iaf bland TV- och film) att man såklart ställer upp för projektet för att göra bättre produkt. För produkten är endast som räknas.

Problemet blir när ett företag går dåligt, förväntas en lika hög produkt fast för mindre pengar. Då brukar företag utnyttja sina anställda (för då slipper man betala för extra arbetare om folk jobbar gratis), köra huvudet i sanden och hoppas det löser sig. Något vi kan se ungefär vad Telltale verkar ha gjort.

Visst finns det undantag, men om man ser på Sverige i stort så finns den balansen. Det du beskriver finns dock naturligtvis, förutom i film/tv så förekommer detta även inom friskvårdsbranchen (tex STC , Sats , Nordic Wellnes) där har jag lång erfarenhet ifrån.

Det brukar vara så att i de branscher där arbetstagarna inte är så många, eller en relativt nya bransch där saknas det fackförbund eller är väldigt svaga fackförbund. Men i det stora hela har vi i Sverige en bra balans.

Men finns undantag. Dock om man jämför med andra länder så ligger vi långt fram. Om man sen dock väljer att stå utanför fackförbund på en arbetsplats där det finns så är det ett aktivt val man gör.

Oavsett så är det naturligtvis inte ok att behandla personal på det sättet.

Medlem
Skrivet av Javas:

Skön kvinna som drar ett Blade Runner citat i sitt uttalande, I like her

Grym scen!

Medlem

Jag läste: "Fler får går från Telltale"


signatur

autograph

1
Skriv svar