Lista dina tre favoritförfattare

Medlem
Lista dina tre favoritförfattare

Och skriv en liten snutt om varje som förklarar vilken genre författaren är som mest aktiv i.

Detta då boktips tråden tenderar att tipsa om specifika böcker/serier. Och om en viss bok/serie inte lockar, så kanske man missar en författare vars övriga arbete man kanske skulle ha gillat.

Mina tre är:

1. David Weber. Pysslar mest (men inte uteslutande) med Militär Science Fiction.

2. Robert Jordan. Tyvärr död, så han skriver av förklarliga skäl inget nytt, men jag älskade hans Wheel Of Time serie. (Fantasy, om någon undrar.)

3. Peter F Hamilton blir nummer tre. Det jag har läst av honom har uteslutande varit Science Fiction, men jag vet inte om han pysslar med annat.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Lovecraft och Tolkien känns ju rätt uppenbara så dem lämnar jag därhän. Därför drämmer jag till med:

1. Mika Waltari. Finsk författare som avled 1979 och skrev ett antal historiska romaner. Den mest kända är Sinuhe egyptiern (1945) om den kejserlige kranieöppnaren och hur han ser tillbaka på ett långt liv av goda förhoppningar och bittra erfarenheter. En annan är de två romanerna om Mikael Ludenfot och hans irrfärder genom 1500-talets brokiga Europa.

2. Umberto Eco. En italiensk akademiker som avled för några år sedan. Mest känd för Rosens namn och Focaults pendel (som kallats för 'Da Vinci-koden' för den tänkande människan). Eco skriver lite speciellt och kan upplevas som trög emellanåt. Om man läser Rosens namn för deckarintrigens skull kan man lätt bli frustrerad över att helt plötsligt serveras 50 sidor om italienskt munkväsende på 1300-talet eller medeltida symbolik på slottsportaler. Annars är det intressanta resonemang, underfundig humor och briljans som utmärker hans skrivande.

3. Dan Simmons. Hans unika sf-universum är som ett fyrverkeri av färgstarka inslag som lever kvar i medvetandet långt efter att man läst färdigt. Då tänker jag främst på hans Hyperion- och Ilium/Olympos-sviter.

Jag måste ju nämna Neal Stephenson också. Hans romaner är mångfacetterade och underhållande till förbannelse.

Medlem

har bara 2
1: terry pratchett, mest fantasy i monty python anda

2: dean koontz, mest skräck.

Medlem

Just nu:

Ernest Cline - Skrev boken "Ready player one" som nyligen släppts som film . Boken var asbra - filmen klarade jag inte av att se mer än fem minuter av.

Gene Brewer - Skrev K-Pax trilogin som det även blev en film av med Kevin Spacey. Har även släppts två avsticksuppföljare till trilogin.

Stieg Larsson/David Lagercrantz - senaste i Milleniumtrilogin, "Mannen som sökte sin skugga" var soft.

Dan Brown - "Origins/Begynnelse", handlar om AI vs Religion. Helt okej.

Inaktiv

Jag har läst väldigt lite böcker men gillar Sigge Eklunds bok "In I Labyrinten" och även de två han skrivit tillsammans med Alex Schulman. Needless to say; jag lyssnar på deras podcast och gillar det mesta dem gör.

Medlem

William Gibson. Kungen av Cyberpunk med suveräna miljöbeskrivningar.

Alastair Reynolds. Sci-fi. Har svajat lite med dom senaste böckerna enligt mig, men Revelation Space serien är sjukt bra.

Jason Frost. Pseudonym för Raymond Obstfeld, Författare till massor av kioskdeckare och Western samt faktaböcker, men det är hans post apokalyptiska "The Warlord" romansvit i 5 delar (det finns en 6:e del, men den skrevs av en annan författare under samma pseudonym och den är inte alls lika bra som del 1-5. Del 1-4 ingick i svenska "De Överlevande som nr 21-24) som jag fortfarande håller som det bästa som skrivits i genren


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

1. Kazuo Ishiguro
Senaste Nobelprisvinnaren, men för det inte alls särskilt pretto. Har bla skrivit Begravd Jätte som är bland det bästa fantasy jag läst på länge, handlar om England under 500-talet, med spår av Kung Arthur-legenden. Varje bok han skriver är i en separat gener (typ), tex en är sci-fi, en annan detektivroman, och det mesta är superbra.

2. Jan Guillou
Älskar hans Arn-böcker, och älskar den serie han är uppe i just nu och skriver om en släkthistoria som sträcker sig genom 1900-talet.

3. Gene Wolfe
Har inte läst allt, men Den Nya Solens Bok (The Book of the New Sun) är helt magisk, en skildring om en tid/plats/värld så långt in i framtiden att magi och teknologi smälter samman. En sån serie som satt djupa spår.
Det var visserligen ett boktips, men jag går "rogue" på den, författaren är ju trots allt en av mina favoriter pga det universumet och hans författarkvaliteter.

Skribent

1. Maggie Furey – fantastiska fantasy-serier (Där The Artefacts of Power är mina absoluta favoritböcker, alla kategorier).
2. Robin Hobb – även hon fantasy-författare, och Assassin-serien är grymt bra.
3. J. K. Rowling – HP-böckerna är grymma, så är det bara.

Medlem

Katherine Kerr - hennes böcker om Deverry, fantastiskt bra fantasy

Joe Abecrombie - än en gång, fantasy, mörkt och smutsigt

Orson Scott Card - med brasklapp för att jag egentligen bara gillar Ender´s Game och serien som börjar med den parallela boken Ender´s Shadow (sci-fi)

Plus typ 40 andra författare, men det här är de tre vars böcker ligger framme just nu

Geeks Gaming

Tolkien - Inte uteslutande för trilogin

Terry Pratchett - Som någon nämnt tidigare, humorn är strålande

Douglas Adams - Humor även här men även ett gott mått med filosofi (om man vill)

Fragtjuv

Tre favoriter är:

James Joyce
J.D. Salinger
Jack Kerouac


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Frilansare

I ingen bestämd ordning:
Gene Wolfe!
Håller med @Bulberfoot där. Gillar även hans non-fantasyböcker. Home Fires är supermysig, och bisarr. Gillar hur Wolfe i Nya solens bok-serien aldrig väjer för att vara konstig.

Tolkien
Kanske lite trist val men han har ändå betytt så mycket för hur jag är idag så det vore en synd att utelämna professorn.

Stephen King
Inte bäst, ibland usel, men har också präglat hela min uppväxt. Tror inte jag hade skrivit professionellt utan honom.

Medlem

Roligt att se vilka författare folk lyfter!

Arto Paasailinna är jävligt bra.
Sedan är Arthur Koestler fantastisk, även om jag bara läst Natt klockan tolv på dagen,
Bob Hansson skriver mysigt, även om hans poesi kan vara lite krystad, så är hans 'vanliga' böcker väldigt fina.

Medlem

Karl-Ove Knausgård. För att Min Kamp är de sex bästa böckerna jag någonsin har läst.

HP Lovecraft. För att han är den bästa skräckmästaren någonsin.

Sedan blir det svårare. Det står mellan Cormac McCarthy, Donna Tartt och Kerstin Ekman. Tre fantastiska författare. Men det får nog bli Cormac McCarthy ändå.

1
Skriv svar